Det märks så här i semestertider hur mycket Tesla det rullar på vägarna. Superchargerstationen i Kungälv var full i eftermiddags när jag tittade förbi för att ladda i några minuter, efter personlägsta laddning med endast 11 km räckvidd kvar.
![]() |
Nästan fullt i Kungälv. |
Dags för ett litet Tesla-inlägg igen. Var ju några veckor sedan sist.
Tesla försöker att inte ha sina Superchargerstationer inne i städer. Dels blir det onödigt dyrt med markkostnader; dels är de till för när man kör långa sträckor och inte när man kör i staden eller vid en destination, där destinationsladdning ska användas; dels kommer de lätt bli fulla när de ligger nära större befolkningscentra och även användas till vardagsladdning.
Var ute och körde idag och nådde personlägsta laddning någonsin, nere på ca 2% laddning eller 2 kWh.
![]() |
Två procent och … |
![]() |
… elva kilometer kvar. |
Egentligen inte något problem, då det kryllar av laddare i en stad som Göteborg, men det behövde fyllas på i några minuter för att kunna köra hem.
Vid ankomsten till laddstationen var fjorton av tjugo laddplatser upptagna, och när jag väl lämnade var laddplatsen full.
Vid fjorton bilar var räkningen tio norska Tesla, dominerat av barnfamiljer. Sex av alla bilarna var Model S, fem var Model X och tre var Model 3.
Penningstinna norska barnfamiljer på väg till eller från kontinenten är nog tacksamma för de restauranger som ligger nära laddstationerna längs E6 på Västkusten.
Tesla har byggt ut samtliga Superchargers jag besökt på sistone – Kungälv, Ulricehamn, Laholm och förstås Ödeshög. Och det behövs med ankomsten av Model 3. Rimligtvis kommer utbyggnaden att fortsätta nu när man även lanserat en ny version av Supercharger, som kommer klara 250 kW. Dock kommer allt fler Model 3 antagligen att även använda exempelvis Ionitys nätverk, som redan idag ska klara 250 kW på sina håll, när det inte är gratis Supercharger för nyare bilar. Dock är Teslas laddnätverk fortfarande väldigt billigt för Teslaägarna.
Man kan förvänta sig att kommande uppdateringar av Model X och Model S också kommer ha den nya CCS-kontakten, och därmed även de kunna köra Ionity. Det finns dock bara ett fåtal stationer med Ionity i Sverige idag, och då bara en handfull laddplatser per station. Ionitys nätverk ska klara upp till 350 kW för de stationer som stöder detta, och kosta 80 SEK per laddning, oavsett hur mycket eller lite man laddar. Det kan ge riktigt låga priser per kWh. En Model 3 kan ha upp till 78 kWh, vilket alltså om man laddar från i princip tomt bara kommer kosta drygt 1:- SEK per kWh. Vi får se hur länge prismodellen håller – om man tänker sig att framtida Model S och Model X har 120 kWh och CCS, så kan det bli under kronan per kWh om man laddar från tomt. Dock är nog 80:- SEK baserat på hur mycket en normal CCS-elbilist laddar och det är inte 78 kWh.
![]() |
Fullt. |
Tesla har infört en form av parkeringsböter, eller idle fees på Superchargerstationerna. Detta gäller även de som har gratis laddning för sina bilar. Står man kvar efter att bilen har laddat färdigt får man helt enkelt betala. Som man ser ovan kan det kosta 8:80 SEK per minut om stationen är helt full, medan det är billigare om det finns platser kvar. Som jag uppfattat det börjar straffavgiften gälla vid 50% beläggning av laddplatserna, vilket förstås kan inträffa medan man laddar. Man underrättas dock vid risk för parkeringsbot via meddelanden till Teslaappen.
Alla som tror på självkörande förarlösa bilar kan glädjas åt att Teslas navigate on autopilot inte fungerar vid tillräckligt dåligt väder, som dagens ösregn. Autopiloten fungerar, men det blir alltså inte aktuellt att byta fil eller svänga av motorvägen. It never rains in southern California …
![]() |
Poor weather detected. Navigate on Autopilot unavailable. |
Annars drar inte Tesla Model S många kWh så här sommartid.
![]() |
160 Wh / km. |
De sista 50 km fick jag en förbrukning på 160 Wh/km. Då var ca 30 km av detta motorväg inklusive rätt hårda backar främst upp, och de sista ca tjugo kilometerna var 60- till 80-väg, även där en del backar.
Det ger en räckvidd på 625 km vid 100% laddning. Eller mer än Stockholm – Göteborg utan paus.
Vill du beställa en Tesla och 1500 km gratis Supercharger? Använd denna länk eller koden LARS35932. Det ger möjligheten för mitt företag vara med i ett lotteri för en Model Y eller Tesla Roadster, vilket företaget vid vinst skulle ta upp som intäkt och således beskattas på erforderligt sätt.
17 kommentarer
Jepp. Tycker mig se riktigt mycket model 3 senaste typ 2 månaderna.
Mellan sthlm o Uppsala då.
De har gissningsvis inget med servicestället i Väsby o göra då 3an är ganska nya.
Tesla lämnar ut Model 3 i Trosta vid Arlanda, kanske är därför.
Låter som att vi skulle behöva bygga en mur mot Norge. Vi kan ju inte ha snyltande på våra laddstationer!
Skulle gärna köpa en Tesla. Tyvärr ligger det ett par år bort hos vår förening, med möjlighet att ladda.
Eller ja, leasa som Lars då!
Eller kolla övriga elbilar. Tesla är jävligt nice, men känns lite överprisade. Förvisso får du sjukt mycket trevliga funktioner, men priset… Inget för en vanlig dödligt än. Tyvärr.
Alla Teslor som inte är deras egna utbecklingsbilar kör neurala nätverk som begränsas med låg fps och låg upplösning. Har man en bil med nya datorn så kommer det snart neurala nätverk som utnyttjar den processorkraften och de kommer klara dåligt väder som regn och snö bättre.
Gratisladdning är en katastrof för EV adoption, snåla teslaägare (numera även KIA-ägare) blockerar varenda gratisladdare för att tjäna ett par tior, till förfång för resande som behöver kunna ladda för stt komma vidare.
Ja, jag frågar alltid dem som laddar, nästan till 100% är de där för gratis el.
Numera förlorar jag i snitt 40-60 min per resa för att laddare är blockerade av snåla tesla-ägare (mestadels, nåja) som lika gärna kunde ladda hemma. Ja, jag brukar fråga dem var de bor och vilka laddningsmöjligheter, mestadels hus.
Hade jag köpt en bil för en miljon så hade jag också laddat vad jag kunnat gratis.
Hur tänker ni. Kommer Tesla öppna sina superchargers för övriga märken? Dom tappar marknadsfördelarna med att vara ensamma med HPC på vissa platser med laddning bara för egna bilar, men kan få inkomst med fler som laddar och betalar?
"Fullt med Tesla på vägarna."
Definiera gärna fullt! Du såg 14st på en laddstation,varav 10 norska.
Vår Brf har i vintertid maximal 58kw timmeffekt med 73lgh och gemensam elabonnemang för alla lägenheter naturligtvis debiterar vi individuell. Idag har vi inga laddstolpe, malarenergi har redan idag problem med effekt för nyetableringar. Jag undrar hur det ska fungerar när fler vill har elbilar med supercharge, bara en enkel tesla kan dra dubbel så mycket el som en helt brf!
I hemmets lugna vrå, i skydd av natten, laddar du 40 kWh med 16A en-fas på typ 12 timmar, inte f-n har man supercharger hemma.
@Troglodyten – kommer solcellerna ner i pris kan det vara intressant att kunna köra mer än 16A mitt på dagen. Men visst, man kan ju ha en ackumulator.
Vore intressant att se om man kan bygga solcellscarportar på utomhusplatser på större ar wtsplstser. Du får skugga på bilen och laddar samtidigt. Gäller bara att lösa det skattemässiga.
Men som sann svensk skulle jag älska att tanka skattefritt. Ännu mer skulle jag älska att snuva Magda på pengarna.
Undrar hur länge vi har kvar innan det kommer ett förbud eller hög skatt på hemmaproducerad el?
Tror personligen inte att elen i sig kommer att beskattas, möjligen kommer så småningom en skatt på elbilar för att kompensera för skattebortfallet.
Såg en Tesla med rutorna nere på motorvägen. Käkar ac:n så mycket batteri ?
När man blåser på i 150-160 på de numera polisfria motorvägarna så kör man om en och annan batteribil som knappt verkar våga köra 110. Skåne-Stockholm på under 5 timmar utan stopp. Bara hunden som var lite missnöjd när vi kom fram.