Det går fortsatt trögt med bilannonseringen på Bromma. Bilburen har nu stått tom sedan åtminstone april. Om bilmärkena inte ens orkar med att marknadsföra sig kanske det inte är så konstigt att bilförsäljningen dyker. Och flygbranschen ifrågasätter likt bloggen flygskammen.
Bromma 4:e april. |
Man kan knappast anta att affärsresenärerna via Bromma flygplats har någon klimatångest eller flygskam, och således inte heller något problem med att köpa bilar. Ändå har nu bilburen vid ankomst till Bromma stått tom sedan åtminstone i april.
Bromma 10:e maj. |
Detta borde ändå vara en premiumplats för att visa upp sina bilar för penningstinna affärskostymer, men tydligen inte.
Bromma 17:e juni. |
I Sydsvenskan drar nu flygbranschefen på Transportföretagen en likartad slutsats som bloggen gjort tidigare, dvs att det minskande flygresandet inte handlar om miljömedias snack om flygskam, utan om konjunktur, försvagad krona som gör utländska flygresor dyrare och hushållens tillhörande sämre ekonomi.
“Vi har en svag kronkurs och en BNP som verkar vara på väg ner och som kanske gör att många blir oroliga för ekonomin och om man får ihop det med en långresa.”
Sedan kan man nog inte beskylla bonus/malus för att bilmärkena inte längre vill marknadsföra sina bilar. Det har snart gått ett år och bilförsäljningen har fortfarande inte repat sig. Fast vi kan väl låtsas att det inte handlar om konjunkturen, allt annat än konjunkturen. Vi pratar inte om K-ordet.
Vad gäller flygskam så klimatkompenserar Swedavia flygplatsernas klimatavtryck och Brommas Braathens (BRA) klimatkompenserar i sin tur hela sin verksamhet, inklusive kontor och markverksamhet, samt själva flygandet. Ovanpå det kan man betala 300 kronor extra per flight och flyga på biobränsle. Så någon flygskam lär inte behövas. Fast vem vill erkänna att de inte tycker att de har råd längre?
16 kommentarer
http://afterempire.info/2019/06/15/cikly/
En liten diskussion kring varför det sitter väldigt många f d statstjänstemän i finkan i Ryssland just nu. Största utrensningen sen Stalin, enligt artikelförfattaren.
Praktiskt då med den nya deep fake tekniken, så behöver man inte leta bevis eller fotomontera bort dem från officiella bilder.
Intressant länk men för oss som inte kan läsa kyrilliska bokstäver så lite svårt. Dock så intressant teori om lagbundna omvälvningar vart 20:e år i Ryssland. Jag tror det blir svårt att leda i bevis
Gumilevs teorier är alltid ganska flummiga. Men han verkar ändå hyfsat respekterad. Läste in mig en hel del på Gumilev inför min avhandling i statsvetenskap, "agrarpriapismen i svensk utrikespolitik 1867-1910".
Handlar den om årderpålen?
He he.
Det har nog inte så mycket med bilbranschen att göra. Landvetter FPL har ju bilar i utställda i alla delar och än fler bilreklamfilmer från fler märken snurrar oavbrutet på storskärmar.
Det är nog Bromma som är på dekis i första hand…
Mest offentliganställda utan rätt till förmånsbil som reser på BMA. Varför det inte är rätt målgrupp. Det som kommer med privat jet tar en annan väg ut till väntande transport och handlar andra bilar än de som marknadsför sig via Swedavia
Verkar mest vara privatanställda i min mening.
Offentliganställda måste välja tåg om det finns som alternativ så det går bort ändå. Hade en diskussion med en bekant som tyckte nyttan med att åka tåg större delen av dagen gav mindre nytta och i praktiken kostar mer även om visst arbete förstås går att sköta på tåget men inte allt.
Om man tror att BNP är på väg ner kanske man inte ska uttala sig om ekonomi.
Så här mycket som finns i denna bur är vad regeringen vill lägga på försvaret i framtiden!?
Många offentliganställda "EU muppar" flyger från Bromma direkt till Bryssel. En hel del del andra offerntliganstälda flyger från BMA mellan sina viktiga möten inom SE plus de som inte har så viktiga uppdrag i näringslivet att de får flyga utomlands.
Om majoriteten av flygresenärerna på Bromma är folk med möjlighet att ha tjänstebil är det totalt meningslöst att göra bilreklam där. De med tjänstebil brukar ha mycket begränsat val om vilken bil de har som tjänstebil.
Bästa reklamen för en viss bil är att se dessa bilar i trafiken och aldrig någon som behöver bärgning, ungefär. Med elbilar har det även tillkommit att se bilar som aldrig tankar!
Förmånsbil lär nog vara en av de saker som får ökade skatter framöver, finns en skillnad i beskattning jmf lön.
Angående el-bil har jag bokat en sådan i bilpoolen de senaste gångerna och resten av sommaren. Men, nu tänker tydligen de fulingarna därifrån Göteborg ändra priserna så att det blir allt annat än billigt. Lite oklar information än så länge.
Jag hoppas att att Seat el-Born finns att köpa när Volvos dotterbolag fyrfaldigar dygnspriser för bilarna i bilpoolen… Garageplats under vintermånaderna blir ett senare problem.