Bloggen drar härmed igång årets valvaka för EU-parlamentsvalet, även känt som Robinssonomröstningen om vilka 20 personer som ska vara skattebefriat EU-frälse de kommande fem åren.
Skärmdump från SVT:s valvaka. |
Bloggen kör SVT:s valvaka på SVT Play och kör 100% seriösa kommentarer kring denna.
21:12 Mycket besviken över att man inte sjunger psalmer eller citerar bibeln på KD:s valvaka.
Mycket glasögon i år. Verkar vara trendigt med glasögon. Vita, svarta, stora, små, moderata, kristdemokratiska, glasögon är det nya svarta.
21:14 Gudrun Schyman säger att många känner obehag av militarismen. Det är därför att SVT:s vallokalsundersökning ger 0.8% av rösterna till FI.
21:15 SVT:s Vallokalsundersökning, plus minus anger om de går upp eller ner: V 6.4%+, S +25.1%+, MP 9.5%-, C 10.3%+, L 4.4%-, M 17.6%+, KD 7.5%+, SD 16.9%+, FI 0.8%-, övriga 1.5%.
De flesta partier går alltså framåt, på bekostnad av Liberalerna, MP och FI.
Kort sagt åker Liberalerna ut, då de inte når de 20 mandatens krav på 5.0%.
Det är intressant att man sätter FI (Gudrun Schyman) mot SD (Mattias Karlsson) i studion som extrema motparter. Man börjar alltså på topp, får se hur man ska eskalera framöver. Abort live i studion?
20:19 Shit, det finns två svenska journalister som heter Niklas Svensson. Han från SVT kör dock inte helikoptern.
20:20 Hur kan arbetarens representant från V ha en vit skjorta?
21:21 Liberalernas partisekreterare är inte orolig. Okej.
Stämningen på topp hos FI. Någon har en skärmmössa med rött band. FI hoppar på 1% så de får ha valsedlar om fem år. ValU anger 0.8%.
21:24 Nu blev SD samma som SocialDemokraterna enligt SVT:s expert.
21:26 Vad är era upplevelser av valet. Stora kontroversen än så länge är om valsedlarna ska sorteras i bokstavsordning i kolumner eller i rader.
Bokstavsordning i rader. |
Hur såg det ut hos dig? Rader eller kolumner?
21:29 Valmyndigheten kommer inte publicera några valresultat alls förrän klockan 23:00.
Tills dess gäller det att fylla valvakan av tomt prat.
21:42 All makt åt Tengil, vår befriare! Det ser jättekul ut på Moderaternas valvaka. Verkligen.
21:48 C, MP och KD i studion. Inte riktigt lika intressant som FI vs SD. Lättmjölk. Tunnt och vitt.
21:57 Liberalernas valvaka. Dålig stämning. Hoppet är det sista som överger folkpartisten.
22:10 (M)ellanstadiets valvaka.
22:26 Förändringar i årets val.
Dels har nu valsedlarna placerats i dolt bås, så klagomål på att man kan se vilka valsedlar som plockas kan avfärdas. Istället kommer det komma anklagelser om valfusk, eftersom man inte kan se om någon tar bort valsedlar.
En annan förändring är att Valmyndigheten väntar i hela två timmar innan man börjar rapportera valresultat online. Därmed blir klockan 23:00, man minskar belastningen och blir inte lika sårbar för en överbelastningsattack, och pratet om valfusk på grund av att sajten går ner kan också elimineras. Att sajten går ner påverkar inte valet det minsta, den är bara till för att presentera information.
I en demokrati anpassar man sig och tar till sig av kritik, även om den varit överdriven. I en icke-demokrati fortsätter man ha genomskinliga valurnor, så det syns vad man röstar på.
22:30 Reinfeldt i studion. Reinfeldt gonna Reinfeldt. Tredje ordet var främlingsfientliga. Frågan vi alla ställer oss är hur mycket hans företag får betalt för hans deltagande i studion. Inte för att han får betalt, då försvinner ju statsrådspensionen, utan de pengarna stannar i bolaget.
När det gäller valresultatet, så kanske ni skulle tänkt på att det alltid finns en risk att antidemokratiska krafter vinner mandat, innan ni gav bort allt mer makt till EU. Men den tanken slår aldrig progressiva krafter.
SVT:s person kallar 2015 för “flyktingkatastrofen”. Eh, va? Det var ett intressant ordval.
Reinfeldt har lärt sin Wallerstein (=marxist) och säger “centrum och pereferi”. Vill inte kommentera Moderaterna.
22:37 Go Sports! Wtf?
22:47 SD:s valvaka känns ungefär lika hett som Domus. Domus?, frågar ni er? Vad är det? Ja, eller hur. Så kul är det.
22:48 MP, stora förlorarna, ser inte det som en förlust att halvera antalet mandat från fyra till två, utan de tycker att de gått framåt. MP-logik.
22:50 Tio minuter kvar tills vi får de första valresultaten. Lägger väl ner valvakan en stund senare. Känns måttligt intressant. Det är förstås bättre att Valmyndigheten väntar på det här viset, så det blir lite mer sannolikt att resultatet står sig någorlunda.
22:54 M, S och SD – de tre största partierna i studion inför de preliminära resultaten. Tråkigare och tråkigare.
23:00 Preliminära resultat:
FI 0.8%
MP 11.4%
V 6.8%
S 23.7%
SD 15.6%
C 10.7%
L 4.1%
M 16.7%
KD 8.6%
Övria partier 1.7%
S, MP, L och FI backar. L ser ut att stanna kvar om 4%-spärren gäller, trots 21 mandat. SD fortfarande tredje största parti. S gör sitt sämtsta EU-parlamentsval någonsin. Ingen vidare stämning på deras valvaka. Inte heller på SD:s valvaka. Man förväntade sig i filterbubblan väl 20-30-40-60%.
Resultaten är preliminära. Resultatet är inte definitivt, utan L kan fortfarande åka ut.
23:04 V har förstås gjort en otroligt fin valrörelse enligt Jonas Sjöstedt (V), men är inte nöjda med ett resultat sämre än i riksdagsvalet, där man fick 8.0%.
23:06 MP verkar ha … tuggat svampar. Att gå bakåt kallas “en fantastisk arbetsseger” enligt Bah Kuhnke.
23:08 Även SD backade jämfört med riksdagsvalet. Man är förstås “fantastiskt glada” och har “lyckats fantastiskt bra” enligt partiledaren Jimmie Åkesson (SD).
23:10 Sosse gonna sosse. De har “gjort en väldigt bra valrörelse” och “befäster vår ställning som största parti” genom att backa. Det är fantastiskt hur alla är vinnare trots att de backar från 2014 eller 2018.
23:12 Moderaterna och Hanif Bali. Bredare över axlarna än lång. Också gjort en “fantastisk valröelse” och har inte “sysslat med pajkastning”.
Preliminär mandatfördelning är -2 MP, -1 L, +1 M, KD+1, SD +1, FI-1. V och S oförändrat. Klara högervinder.
23:15 Moderaternas Ulf Kristersson ska bara säga några saker till: “Jag säger bara en sak; MUF.”
23:16 SVT:s objektiva reporter beskriver MP:s valvaka som “eufori och lycka” och “det gick ju ganska bra”. Man backade från 15.2 % till just nu 11.4%.
23:19 C kör talkörer “Tio komma åtta! Tio komma åtta!”. Utan att kontrollera är det väl de högsta siffrorna C fått sedan Fälldin.
23:21 På MP:s valvaka är det ös. S är så trist att en betongförort är lajbans. Till och med FI har roligare valvaka.
23:22 Ska sluta använda ordet klimatförnekare, eftersom FI verkar fått tourettes på det.
23:23 SD:s valvaka är som sossarnas. Stendöd. Betongsossar mot förortssossar.
23:25 Mindre än 400 distrikt kvar att räkna, men inga förändringar i mandatfördelningen.
L ligger på 4.08% fortfarande. Ser ut att vara kvar. Novus/SR/SVT:s opinionsundersökning från tidigare i veckan ser ut att få rätt mandat för mandat. Eller ja, SD får bara tre mandat och S får fem.
23:32 Vad har Björklunds säpovakt för armbandsur? Ser inte ut som en Casio G-Shock.
23:34 SD:s Jomshof skyller på att de har EU-skeptiska väljare som förklaring till att de backar mot i riksdagen.
23:36 Liberalerna är nu nere på 4.03%. Vem får deras mandat om de åker ut? SD? Det var medräknat ogiltliga och blankröster, men dessa räknas inte. Hade de röstat på något annat än L kunde de kanske sparkat ut partiet.
23:45 Enhörningar hos Centerpartiet. Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt skyller sitt valresultat på att media haft den dåliga smaken att ifrågasätta deras EU-parlamentarikers traktamenten i Bryssel, som boende i Bryssel.
KD ser ut att ha alkohol på sin valvaka.
23:47 Liberalerna nu på 4.09%. Sitter allt säkrare.
Därmed kommer nog inget dramatiskt hända resten av natten. Således bjudar bloggen en god natt.
54 kommentarer
Sammanfaller med begravningsceremoni för Fi som försvinner för gott ur svensk politik, inte en dag för tidigt.
Kd underpresterar jämfört med opinionsmätningarna, som kanske var fel.
Abort! Abort!
Jo, den förklaringen ligger närmast till hands men att tappa kanske 30-40% av väljarna på en fråga som väl inte avgörs i första hand i EU är väl ologiskt men ändå inte?
Eftersom ingen har en aning om vad för frågor man röstar om, så ja.
Ett parti som samtidigt både är för och emot abort. Röstar de då genom trycka Ja och Nej samtidigt?
KD tog röster som ett trovärdigt parti, men genom att ha en EU-ledamot som rätt konsekvent röstat mot partiets linje utan att det upptäckts raseras det förtroendet totalt. Det visar att partiet inte har koll och att det inte går att lita på. Det värsta som kan hända, att inte vara pålitlig.
Man kan lita på att man inte kan lita på KD!
Jag håller med om att man inte kan lita på KD, men det stora rösttappet tror jag beror på partiets hållning om anhöriginvandring som blev känt de senaste dagarna.
Känt? Inte särskilt mycket jämfört med hur händer under tröjan eller rösta mot abort har nämnts.
Frågan vilket som är mest intressant för väljarna?
Mycket bra att åldringsrånarna i Fi åkt ut!
Vidrigt att ha en sådan äcklig tant som parlamentariker.
Hade det då varit bättre med en Fi-variant av Sara Skyttedal tycker du?
Vad menar du med det?
Du bör nog kolla upp hur mandatfördelning går till.
Endast de partier som klarat småpartispärren får delta.
Ett jämförelsetal räknas fram för vart och ett av de partier som får delta i mandatfördelningen. Partiets första jämförelsetal får man genom att dela partiets antal röster, röstetalet, med 1,2. Det parti som då har det högsta jämförelsetalet får det första mandatet.
Därefter delas det partiets röstetal med 3 och nästa gång partiet får ett mandat delas röstetalet med 5, gångerna därpå med 7, 9 och så vidare med att dela röstetalet med udda tal. Det parti som efter varje omgång har det högsta jämförelsetalet får det mandatet. Processen fortsätter tills alla fasta mandat är fördelade.
Man tilldelar väl mandat, räknar av procent och fortsätter så i storleksordning, dvs X första mandat tillfaller största partiet, tills man sänkt dess procent till under näst största osv.
Nä, så går det inte till Lars. Googla "val.se simulator" och testa.
Det väsentliga är – åker L ut eller inte?
Hur man ska eskalera? Lätt, beväpna deltagarna. Ge Mattias Karlsson en machete och Gudrun ett baseballträ.
I övrigt är jag besviken att man nämnde Bannon, men utan att ta upp hans festliga gladiatorkloster-affär.
Är det inte risk att det snabbt blir över då? Kanske istället kan man ta ett kranrace mellan Gudrun och K Ekroth?
Mattias skall naturligtvis ha en järnrör! Lite stil får det faktiskt vara.
Som vanligt ska man väl titta åt det stora landet i öster för inspiration:
https://youtu.be/wsMOtUiRMoA
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Kalla Reinfeldt ngt annat.
Håller tummarna för att Folkpartiklarna får lämna.
Håller tummarna här med.
De vill flytta makt så långt bort från individen som möjligt.
Till och med S och V är mer liberala.
FI och Folkpartiet hamnade längst ner i de valkompasser jag gjorde.
Hade varit trevligt om både hade åkt ut.
I Linnarhult, Angered, Göteborg, förintades F!, L är borta (3%), MP är ner, M går kraftigt framåt, C går lite framåt, och SD går från 13% till 20% och är bara 2% efter S. Och detta i ett invandrtätt område som Angered där flera delar klassats som särskilt utsatta utanförskap apsområden. Hmmmm, luktar ökade spänningar.
Oklart om de få kvarvarande pensionärerna i detta stolta villaområde från 70-talet gått över helt till Jimmie, eller om de rikliga antal invandrare som lyckats lägga 4 Millar för en villa en kvart med bil från centralstation har gått nog av skjutningar. Vore något för Janne Josefsson att gräva i om detta är klassbundet eller etniska motsättningar som standardmodelken föreskriver.
Hur kan gränsen för mandat vara 4 procent när det bara finns 21 mandat? Och vart serien man att det är 21 mandat? På regeringens sida står det endast 20
Det är inte gräns för mandat, utan gräns för att vara med i fördelning av mandat, om färre än 21 kommer över så blir det samma.
Förändringarna av mandat ser ut att bli:
M +1
C +1
KD +1
SD +1
L -1
MP -2
FI -1
Medan S och V står still.
En hel del ogiltiga röster kommer att godkännas i sluträkningen. Vi hade tre i mitt valdistrikt och alla tre kommer att godkännas då det var dubbla lika dana röstsedlar i kuverten.
Som sub-50 person utan reumatism i fingrarna hade jag till och med jag problem med att bara ta en sedel från stället. Kändes som om det var tjockare papper och sedlarna satt mer ihop än tidigare.
Det mest positiva med valet var att smutskastning och billig retorik inte premierades av väljarna.
Centern ökade, men det tror jag beror på att de tog många miljöröster från MP. Hade de haft 100% fokus på sakfrågorna, så hade de kunnat gjort ännu bättre ifrån sig.
Sossarna blev störst och fick 23.6% så nog lönande sig smutskastning och billig retorik alltid! Några egna åsikter har de ju inte haft på väldigt länge…
Det är bensinskatteupproret mot klimatupproret.
Lade mig tidigt, läste detta blogginlägg. Bra sammanfattning, slipper jag läsa nyheterna om valet idag. Tack hr cornu
Försökte hitta resultatet på AB och Expressen utan framgång imorse, det lindades in i så många lager av artiklar att jag gav upp.
https://www.bbc.com/news/world-europe-48417191
https://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2019/may/26/eu-election-results-2019-across-europe
Nigel Farage vann valet i Storbritannien och tar lika många mandat som Labour, Lib Dems och Conservatives tillsammans.
Populister och nationalister växte, liksom gröna och liberaler. Där har ni möjligen framtidens skyttegravskrig. De stora blocken till vänster och höger finns dock fortfarande kvar, så där finns nu tre till fyra ungefär lika stora block. Som i Sverige alltså fast skruvat ett par varv till.
Dock så var libdems i det närmastw totalt utplånade i förra eu-valet så ställa dem tillsammans med tories och labour är missvisande. Man bör nog gruppera dem tillsammans med de gröna då de två varit odelat EU-positiva.
Vad man ska klassa labour och tories i frågan om brexit så är bäl det korta svaret splittrade.
Det var egentligen inte djupare tänkt än att LabLibCons är de tre stora partierna.
Ännu en lyckad valkampanj från Public Service! Fi var ju omöjligt att rädda kvar men annars lyckades de bra med att pumpa upp MP och trycka ner KD och SD. Bra jobbat grabbar och tjejer!
Och Svedala röstade Nej till ett nytt fängelse.
…med argumentet "bygg inte på Sveriges bästa jordbruksmark", enligt vad jag hört.
Noterade att AFS's valsedlar var borta i Huskvarna. Jag pratade med funktionärerna på plats, dom sa att dom inte hade med det att göra utan dom fyller bara på med etablerade partiers valsedlar. Om man tänker på det lite närmare ur ett annat princip perspektiv, om situationen hade varit som i Venezuela och ett nytt parti bildas som ville störta sittande galningar… Vilket oerhört enkelt sätt för sittande partier att befästa sina stolar. Bara att ha lite aktivister el nyttiga idioter som plockar bort oönskade pariter. Sedan kan man bara rycka på axlarna å säga att man har fria demokratiska val. Visserligen kan man alltid skriva namnet på paritet på en blank sedel men den kan enkelt ogiltigförklaras av lojala rösträknare pga felstavningar eller otydlighet. Så varför när man ändå gjorde ändring i systemet, gjorde man inte en valsedel med alla partier som ställer upp i valet?? Så slipper man alla misstänkligheter om valfusk en gång för alla
De etablerade partierna, alltså de som var med förra gången, får sin valsedlar utlagda, de nya partierna får själva leverera sina valsedlar till vallokalen och och de läggs i ställen. Skriver du på en blank sedel och stavar fel så godkänns den, det skall tydligt framgå vilket parti som menas. I vår vallokal blev endast ett fåtal valsedlar underkända och de var blanka.
Svårt att personkryssa om man bara har en valsedel, var ska alla kandidater stå?
Jag tycker 4%-spärren och att partier större än 2,5% får partistöd är ett större problem. Det är att rigga systemet för de som redan har makten. Som om det inte vora svårt nog för mindre partier att få medial uppmärksamhet.
SVT skulle (i allmämhetens tjänst) kunnat haft en debatt för mindre partier. Tanken med public service är ju att ta fram produktioner som har svårt att bära sig självt kommersiellt och val är kanske det viktigaste som händer i ett land.
Om något så borde man uppmuntra konkurrens, politiken är idéerna marknad. Jämför med hur man i andra sammanhang vill gynna småföretagande och ha konkurrensregleringar för att hindra monopol och paktbildning. I politiken är det tvärtom, men ingen reagerar och de som sitter på makten håller tyst. Genomkorrupt.
I EU kan ett parti komma in som bara har ca 0,15% av rösterna. I Sverige skulle vi kunna minska antal ledamöter till 101 och ta bort spärr och partistöd.
Varför 101? Är det tänkt att motsvara riksdagens arbetsbörda i form av 101 heltider eller är det de 21 representanterna i EU som du tycker ska vara 101 istället? Förstår inte riktigt hur du kommer fram till siffran. Utveckla gärna.
Lite förvirring här om hur många MEP Sverige har.
Vi har för närvarande 20 st platser i parlamentet. Om/när GB lämnar kommer vi få en till plats. I dagsläget verkar det som SD kommer att knipa den platsen och i så fall få 4 mandat.
"Varför 101? Är det tänkt att motsvara riksdagens arbetsbörda i form av 101 heltider "
Jag pratar om riksdagen. Kanske förvirrande då vi precis haft EU-val, men en lägre spärr till riksdagen skulle ge mindre partier möjlighet att synas, vilket skulle öka deras möjighet till framgång i EU-valet där spärren av naturliga skäl måste vara högre (om vi inte vill ha tusentals parlementariker).
En siffra runt hundra (i rksdagen) gör att man har en mängd inidvider som man kan hålla reda på, vilket gör det enklare att ställa dem till ansvar. Man slipper också ha en spärr, vilket jag tycker är problematiskt ur ett demokratiskt perspektiv. När det gäller arbetsbörda, så kan jag tänka mig att varje ledamot får mer resurser, t.ex. en assistent.
Många har pratat om att man ska ha en ännu högre % spärr för att komma in i riksdagen för att det inte ska bli kaos med massa småpartier sol inte kan enas i frågor å makten . Men ur ett feministiskt perspektiv håller jag med dig att spärr skall saknas. Men det viktigaste är decentralisering av all makt enligt mig. Jag vill ha det som i Schweiz fast ännu mer, kanske som i Lichtenstein där varje kommun (dom e jätte små) när som helst kan ha folkomröstning och begära utträde ur landet. Då blir det incitament för att sköta landet för folkets bästa. Å det viktigaste är att man inte kan ändra konstitutionen.
Jag vart mycket förtjust i det nya systemet med skärm runt valsedlarna och enskilt plockande av dem. Det vart lugn privathet och inte en massa skräpvalsedlar bakom valskärmarna.
Ja, visst var det nytt? Jag tyckte också det var nice, fast jag irrade förvirrat runt i lokalen först och undrade var fan de gjort av valsedlarna.
Jag röstade på Peter Lundgren han är en karlakar.