Med en purfärsk programvaruuppdatering har nu Teslas Navigate on Autopilot (NoA) aktiverats i Sverige. Det är första steget i fullt självkörande, och innebär att autopiloten själv ska kunna köra upp på, navigera och köra om, samt av på motorväg.
Instruktionerna för NoA. |
De första funktionerna i Teslas full self driving har nu alltså aktiverats även i Sverige, efter att tidigare funnits i USA, Storbritannien, Norge och Nederländerna. Tidpunkten för aktiveringen är beroende på insamling av kördata, och alltså antalet såld Tesla.
Navigate on Autopilot aktiverad näst överst. |
Funktionen ska i teorin göra att bilen själv kan hantera motorvägar, inklusive omkörning, men framför allt att den ska kunna köra på, in, byta motorväg där det är nödvändigt enligt navigeringen, och slutligen köra av motorvägen på rätt ställe.
Nya teslor har fler funktioner som är klassade som full self driving, och flyttats från tidigare enhanced autopilot, men för äldre bilar från åtminstone 2018 eller tidigare blir detta den första funktionen i FSD.
Jag kommer återkomma med en första utvärdering och ska testköra funktionen under dagen.
Tidigare autopiloten fungerade delvis även på icke-motorväg, så det återstår att se om NoA också går att få att fungera på t ex svenska trafikleder. Rondellerna ställer dock till det, så tveksamt.
I den mån Teslaägare köpt till FSD, och även fått uppdateringen, så kan NoA tydligen byta fil rätt tätt framför andra bilar i synnerhet sådana som närmar sig mycket fort, så sker det kanske det handlar om autopiloten.
22 kommentarer
Den fick inte bra kritik i USA av Consumer Reports. Som sagt det lär dröja innan den ens blir lika duglig i Sverige.
https://www.consumerreports.org/autonomous-driving/tesla-navigate-on-autopilot-automatic-lane-change-requires-significant-driver-intervention/
"Full self driving" är sales-speak va? Undrar vad de kommer kalla det när den är fullt ut sjävkörande? Eller när man öht utökar förmågan?
”Extra full self driving” och nästa steg ”super extra full self driving” och efter det ”mega super extra self driving” och det sista steget kan heta ”Musk self driving”.
Känns väldigt konstigt när det står "Beta" i en bil. Vad innebär det för Tesla?
Att alfahannar kör dieselbilar.
Ba-dum-tss.
En alfa hanne kör fan ingen diesel.
Då gäller bensin.
@Rickard Ohlin, har du sett vad man kan bygga med diesel;)
Ja, t ex beiga gubbmercor med polskt utseende och defekta blinkers?
Seriösa svar undanbedes, glömde jag att skriva, men det löste sig ändå ser jag. F.ö. kör jag en gubb-diesel. Sugen på att slå till på en Sonos dock. Har redan deras högtalare(…) och en extra powerbank behövs ju alltid på stranden till sommaren.
Vilket versionsnr har ni fått med NoA?
Såg nu att TeslaFi har hittat en Model S 100D med version 2019.16.3 i Västra Götalands län, var nog svar på min egen fråga.
Det är nog min S100D.
Eller inte. Kör inte TeslaFi.
Till alla som inte är insatta i autonoma bilar. Teslas säljspråks "Full self driving" är alltså inget annat än Level 2, dvs. Partial automotation: https://en.wikipedia.org/wiki/Autonomous_car#Levels_of_driving_automation
Level 2 har ju varenda ny SPA-plattforms-Volvo (V60, XC60, S90, V90, XC90) som säljs. SPA introducerades 2015 med XC90 som modellår 2016.
Den följer vägen, svänger osv. samt accelererar och deaccelererar/bromsar anpassat till omgivande trafik.
Vilket betyder att 10% av tesla ägare kommer att träffa Gud i förtid.
Menar du att Elon kommer att besöka sina kumder?
Hehe, den va bra
Det tidiga förmiddagsljuset är inte nådigt, man kan se att även Teslor drabbas av pollen om somrarna. Dags att damma kupén 🙂
Kommer bli intressant att se användningen av "självkörande" system i aktion på mörka vintervägar då vinterväglag idag verkar vara en tillräcklig utmaning för utmaningsutmanade fyrhjulsdrivna trafikanter som dödsföraktande flyger fram under intrycket att fyrhjulsdrift förstärker inbromsning lika mycket som det förstärker acceleration. Ge dessa klenoder en "självkörande" bil med instruktioner att bara använda på sommaren, vad skulle kunna gå fel? Tack gode gud för mitträcken.
Min 945:a av helt säkert nån årsmodell, helt helautomatiskt manuell, är helskön i sina helt automatiskt arm-hjärnstyrda bredsladdar av armkorsarmodell.
Men jag har ett pråblämms, min Nokia 121 loggar inte in, iof.s. så verkar det saknas display i bilen men ingen ringer heller numera ???
Har nån av er här med hel&halvelektroniska kör-fordon, känt det sköna i att kontrollera en bakhjulsslad eller total-orgasmen, en 4-hjulssladd, men då behövs lite grövre grus pga. 945:ans massiva HK-resurser
Har inte en sk**** aaning om vad detta har med automatstyrning att göra, men efter att ha sett några avsnitt på idiot-08:orna i 'vägens-hjältar' så måste den som kallas chaufför kopplas bort, iaf i 08-området.