Normalt brukar det stå en bil från något bilmärke i en glasbur på Bromma flygplats. Det står nu tom. Vet inte om det är en slump eller om det är konjunkturen för nybilsförsäljning i ett foto?
![]() |
Bromma flygplats. |
En kinesisk mindre bil med reklam för en enskild bilåterförsäljare hittades dock inne i ankomsthallen, så antalet utställda bilar på Bromma har bara halverats.
Lite symptomatiskt för konjunkturläget i nybilsförsäljningen kanske? Eller bonus/malus. Eller WLTP. Eller Osborne-effekten. Eller vad man nu vill skylla på.
Naturligtvis flög jag på biobränsle och Braathens klimatkompenserar därtill som första flygbolag i världen all sin verksamhet, inklusive flygbränslet, så inrikesflygningarna till och från Storytel Awards var helt CO2-neutralt. Mer om det i separat blogginlägg längre fram.
45 kommentarer
Med kinesisk bil, menar du Volvo då eller?
Nej det var naturligtvis en Huaxin ZT4308 han såg.
http://www.hfhxdd.cn/display.asp?id=692
Elbil verkar det vara, rätt glad. Passar på Arlanda.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hahaha, ja det var såklart en Huaxin som ställdes ut.
Vet inte varför Cornu måste provocera med att kalla det för kinesisk bil. Kinesernas bidrag är ju att meddelst nåt slags ohelig, icketransparent(för att inte säga korrupt) symbios mellan företag och stat framavla ett antal oligarker med djupa fickor som sedan köper upp västerländska företag. Om man tycker det bidraget är det mest centrala vad gäller att framställa en bil med kvalitet så får man väl tycka det. Jag räknar Volvo som en svensk bil, oaktat ägarna.
@Carburetor
Jag ser också Volvo som svenskt, men vet att Cornu tidigare nämnt Volvo som kinesiskt bara för att ägarna är kineser. Det var väl ingen som sa att Volvo var en amerikansk bil när Ford ägde dom; möjligtvis Cornu då 😀
Tja, så då ska ni inte kalla svenska bolag för svenska när de har fabriker i andra länder menar du?
För övrigt produceras väl S90 enbart i Kina, även de som säljs i Sverige?
Samtliga Volvo S90 byggs i fabriken i Daqing i nordöstra Kina.
Sedan har jag aldrig hört talas om Huaxin men Kina har flera stora bilmärken/koncerner. Geely, Chery, Changan, BYD (Build Your Dreams) och Great Wall (Haval, WEY) är några av de mer namnkunniga. Åtminstone Haval har exporterats till Australien. Beijing Auto säljer BJ20 och BJ40 i Filippinerna.
Volvo är helsvenskt eftersom utveckling sker i Sverige. Är Apple Kinesiskt för att produktionen sker i Kina?
Skulle inte Tesla bygga en fabrik i Kina? Då blir Tesla också kinesisk.
Ett bolag har huvudägarnas nationalitet. Volvo PV kinesiskt. Tesla amerikanskt. Svårare än så är det inte.
Vad är standardavvikelsen på det här statistiska underlaget?
Allt som avviker ifrån väntevärdet på 1. Kräver ett inlägg.
S=0
Tesla föll kraftigt igår när de rasat i försäljning q1.
Det sjuka är ju analyshusens olika värdering. I går och idag lägsta o högsta värdering 54 – 365 dollar.
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/238449/tesla-inc
Ja, Volvo lär snart gå omkull, så efter som de är.
Men kan det vara så att Jeeps reklamavtal har löpt ut, och ny bil inte kommit på plats ännu?
Men, det kanske är för enkelt och logiskt?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Off topic, några åsikter om Bynk,"hela Sverige bynkar"? Smslån lanserades i Sverige 2008, är Ninjalånsreklamerna som syns överallt nu ett tecken tro?
Den bynkande spårvagnschauffören, osv.
Ett tecken på vad? Förestående ekonomisk krash? Bevis på att det fortfarande finns ekonomiskt dumma människor?
Kommande lågkonjunktur tänkte jag mig. Har sett de skamlösa reklamfilmerna som uppmuntrade till att belåna sig utan säkerhet från precis innan 2001, smslånen lanserades precis före finanskrisen 2008 och nu tycker jag man ser mycket av de här låna pengar utan säkerhet via nya bankappar reklamerna överallt, det är det och onlinekasinon och även spelande ska vad jag förstår öka när folk har utbredd ekonomisk ångest. Kan vara sammanträffanden förstås.
Ben, angående spårvagnschauffören misstänker jag att du var på Nöjesteatern i onsdags?
Nej, det var jag inte. Vad hände på Nöjesteatern i onsdags? Vi är överens om att det här handlar om en Eddie Meduza-referens, eller?
Eller, snackar vi Chippen Show? Nej, den släpps väl ikväll, kommer väl avnjuta den hemma i soffan antar jag.
Ja precis, tror det var pausmusiken när reklamen sändes, men då spelades just den.
Ett stort vulgärrockssammanträffande helt enkelt.
Showen var bra, du kommer inte bli besviken.
RÖVA!
Dra skinnet bakåt, dra skinnet framåt, osv.
Starprizzle HATAR ju f ö att bli jämförd med Meduza så man kan ana att han kanske inte var helnöjd med låtvalet.
En flaska uppnosig 16-åring fick honom att ändra uppfattning, iaf delvis tydligen. Trodde också han hatade honom, men du kommer se.
Bynk, balanserar på gränsen vad som är tilllåten marknadsföring. Kan du inte betala, dra lite i appen så har skulden ökat lite till, "pausa" så ökar skulden ännu mer och räntan är då på ockernivå. Sms-lån i annan skepnad.
Minns bara Patrick Grimlunds sista framträdande i deras reklam under metoo, rödögd, uppenbart bakfull och trött på det mesta sägande någon tråkig slogan om SMS-lån som lån borde vara, typ.
Inte Lasse Kronér direkt.
Nä, efterfrågan är så stor att även skyltexemplar har sålts.
Dom har ställt ut den nya stealth-Batmobilen, den är osynlig. Så kan du sitta där i din sura Tesla utan varken optisk stealthfunktion, katapultsäte eller multi-laser-gatling-gun.
Vad ska man med en stealthfunktion på en Tesla? Köper man inte den för att synas?
Bra poäng där. Prestige är som sagt en dyr hobby.
Jag tror att det stod på en skylt." Här visas din drömbil!"
Det är bra att storföretagen informerar en, så att man vet vilka drömmar man ska ha.
"Du drömmer om att äta ihjäl dig på snabbmat och byta mellan olika sladdriga kinesisktillverkade kavajer varje kvart"
Med tanke på hur mycket du brukar tjata om tåg och buss får man anta att du var där för att hämta någon. Inte kan du ha begått dödssynden att FLYGA??
Länge sedan du besökte den här sidan?
Tåg och buss har han inte skrivit om på väldigt länge, dessutom tror jag han dessutom var negativ till tåget sist han skrev.
Troligtvis har han fått ett traumatiskt uppvaknande som han av prestige inte skrivit om. Kanske försenad till nåt någon föreläsning. Nu är det i alla fall flyg som gäller dit inte Teslans batteri räcker.
Har noll dåligt samvete för att flyga. Dels kompenserar BRA helt för CO2-utsläppen, dels köper jag till biobränsle för att driva förändringen, dels har mitt företag investerat i 250 ton CO2-minskning via Trine det senaste året. Tar således det som är mest praktiskt och följer mitt bolags miljöpolicy, dvs tåg, elbil, eller biobränsle/klimatkompenserat flyg på sträckor under 50 mil. Sträckor över 50 mil det som är mest praktiskt i förhållande till andra åtaganden. Har tagit nattåget till och från Umeå, har flugit till och från Östersund.
Har bloggat många gånger om hur tåget inte går att lita på om man har affärsmässiga tider att passa.
Se även SJ-bingo. https://cornucopia.cornubot.se/2018/05/sj-bingo.html
Klimatvetenskapen är inte ute och cyklar, däremot är mångas uppfattning om vad vetenskap innebär lite skev (vetenskap är en levande process, där man lär sig mer och mer, och scenarion är scenarion, inte spådomar som ska falla in). Däremot kan man på goda grunder ifrågasätta klimatpolitiken, men en del landar då istället i att det måste vara fel på vetenskapen pga något tankefel hos dem.
Jag menar att enda möjliga lösningen är teknikutveckling och befolkningsbegränsning. Det går inte att backa in i framtiden och avveckla samhället för att åtgärda problemen. Kärnkraft i volym kan lösa problemen, men utesluter inte andra åtgärder tills politisk acceptans erhålls för kärnkraft. Flera av IPCC:s positiva scenarion förutsätter mer eller mycket mer kärnkraft, vilket jag bloggat om.
Får väl skriva rent och publicera miljöpoliicyn någon gång. T ex klimatkompenserar jag för hela kedjan i min bokförsäljning utifrån hur många jobb mina böcker skapar och vad medelsvensken släpper ut (10 ton CO2). Så man kan se det som att man kan ha noll dåligt samvete för att köpa mina böcker om man nu oroar sig. Kanske kan vara käckt att publicera.
Jag brukar starta våra bilar på morgonen och låta de bli ordentligt varma innan jag kör iväg. Det behöver man väl inte klimatkompensera för? Jag menar att det blir ju jättevarmt och skönt klimat inne i bilen efter 10 minuters tomgångskörning.
Det kanske mer är så att det speglar Bromma flygplats situation mer än bilkonjunkturen…
Att alla affärsresenärer föredrar Bromma och inte vill ha tjänstebilar?
Eller så är det bara bloggarens förargelse över att det inte stod en el-jänkare där.