Spotify har stämt Apple för brott mot kartellagar då bolaget vill ha betalt för digital försäljning via iPhone-appar. Det visar sig dock att Spotify systematiskt tagit ut för mycket betalt av sina iPhone-kunder, genom ett prispåslag på 30%, när det egentligen bara ska vara 15%.
Folkpunkbandet (tänk Levellers) Crash Nomada på Slaktkyrkan i fredags. |
Spotify har alltså lämnat in ett klagomål mot Apples villkor för sin AppStore, dvs att Apple ska få 30% andel i digitala köp via appar på deras system. Detta tycker Spotify är oschysst, trots att Spotify alltså lägger på 30% på priset om man prenumererar på Spotify via Apple och i slutändan får lika mycket pengar i fickan.
Fast i Apples replik visar det sig att påslaget efter första året bara är 15%, men Spotify fortsätter ändå att ha ett påslag på 30% även på de som prenumererat på musiktjänsten i mer än ett år.
Skanska (nej, Ska ‘n ska) på Slaktkyrkan. Bra ös. |
Apple konstaterar i sin replik:
“As Spotify points out, that revenue share is 30 percent for the first year of an annual subscription — but they left out that it drops to 15 percent in the years after.
That’s not the only information Spotify left out about how their business works: […]
significant portion of Spotify’s customers come through partnerships with mobile carriers. This generates no App Store contribution, but requires Spotify to pay a similar distribution fee to retailers and carriers.
Even now, only a tiny fraction of their subscriptions fall under Apple’s revenue-sharing model. Spotify is asking for that number to be zero.”
Apple konstaterar också att Spotify betalar väldigt lite till upphovsmän och artister, och just nu har stämt artister efter krav på höjda ersättningar:
“At the same time, they distribute the music you love while making ever-smaller contributions to the artists, musicians and songwriters who create it — even going so far as to take these creators to court. […] Just this week, Spotify sued music creators after a decision by the US Copyright Royalty Board required Spotify to increase its royalty payments. This isn’t just wrong, it represents a real, meaningful and damaging step backwards for the music industry.”
Bråket kommer säkert fortsätta. Det tål att påminnas om att man inte ska prenumerera på Spotify via Apple – man betalar 30% mer utan att få en bättre tjänst, och i slutändan tar Spotify och stoppar hälften av det prispåslaget i sin egen ficka, om du prenumererat på tjänsten över ett år.
Dagschart Spotify. |
Bolaget har i spåren av allt lägre ersättningsnivåer till artister och upphovsmän nu faktiskt lyckats bokföra lite vinst under sista kvartalet 2018. Men vill man att pengarna ska gå till artisterna, så betalar Apple Music bäst, och det var före Spotifys sänkta nivåer de senaste åren.
14 kommentarer
Se det som en skatt på dumhet.
Tycker Spotify kan hoppa av appstore om dom inte gillar läget.
Det är rena dödsstöten! Det kan de inte göra förrän Apple självdör vilket de förmodligen kommer att göra (hoppas jag). Vem har råd att köpa deras nya mobiler?
Tillräckligt många för att Apple skall gå med vinst. Säga vad man vill om Apple, men de har lyckats lägga beslag på de mest betalningsvilliga kunderna och det brukar kunna vara en framgångsrik strategi.
Jag tror du får vänta länge innan Apple självdör…
Är det inte en felräkning här? Om Spotify kompenserar med 30% prisökning och Apple tar 30% erhåller Spotify 1,3*0,7=0,91, dvs 91% av ordinarie intäkt av en förstaårskund via Apple. För en flerårskund blir motsvarande 1,3*0,85=1,11, dvs 111% av ordinarie intäkt.
Med andra ord tappar Spotify ca 9% på förstaårskunder via Apple, men kompenseras av en 11% extraintäkt av flerårskunder. Balans uppstår om ca 46% är flerårskunder och 54% är förstaårskunder (fördelning av de kunder som prenumererar via Apple).
Låter inte som en helt orimlig fördelning, d.v.s. att Spotify inte överkompenserar sig särskilt mycket. Om nu ingångsvärdena stämmer.
Svårt det där med momsberäkning baklänges och framlänges serru!!!!
🙂
Å andra sidan är Spotify beroende av Apple och (android)-plattformen för att existera. Både hårdvara och distribution så det är väl rimligt att dela på kakan.
Precis! De är beroende av Apple.Har inte hört många som lyssnar genom dator/tv. De flesta har det på mobilen/plattan
OT:
Shit Lars! 2014 sa du att bubblan kommer nå botten inom 4-8 år!
https://www.youtube.com/watch?v=ZZCgcovBGUU
5 år senare är det på väg mot botten! 🙂
Ja vi vet du är en Äpple älskare och Spotify hatare. Det har inte gått någon förbi 🙂
Business där det inte finns några stordriftsfördelar (som exv Spotify) utan där tvärt om marginaleffekten av en ny användare är mycket liten är intressanta.
Vad menar du med att det inte finns stordriftsfördelar?
Tycker tvärt om när man har fasta kostnader så innebär stora volymer att varje användare behöver bidra mindre till de fasta kostnader. Det ju med stora volymer man kan slimma ner marginalerna och klara sig ändå…
Tror att Spotifys stordriftsfördelar är rätt små. Mjukvaru utveckling kan ju delas på alla kunder, men all infrastruktur bandbredd royalty mm kommer ju vara samma för varje ytterligare kund. Tror det egentligen gäller för rätt många tjänster nu när de ligger i någon virtualiserad cloudlösning.
För att det ska bli rätt: Vad jag kan läsa här så betalar inte Apple bäst, det gör Pandora:
https://www.digitalmusicnews.com/2018/12/25/streaming-music-services-pay-2019/