Stockholmstrafiken fortsätter gå från klarhet till klarhet. Världens Dyraste Västräcka (TM), även känd som Förbifart Stockholm försenas och fördyras. Absolut ingen är överraskad. Och på den nya fina pendeltågsstationen Stockholm City har rulltrapporna lagt av igen, och stationen är i brist på analoga alternativ stängd. Igen. Absolut ingen är överraskad. Igen.
![]() |
Rulltrapporna. När de faktiskt fungerar. |
Rulltrapporna på pendeltågscentralstationen vid T-centralen i Stockholm har alltså lagt av igen, så Stockholm City pendeltågstation är stängd. Resenärer hänvisas istället till att gå av vid Odenplan eller Stockholm Södra, ett antal kilometer bort. I Sverige kan man vare sig fixa rulltrappor, inte ens om lägsta anbudet får affären, eller bygga analoga icke-elektriska alternativ som typ … en vanlig trappa.
Känns ju tryggt när man ska bygga Sofia tunnelbanestation, som ska förlita sig på hissar hundra meter ner i berget.
Samtidigt blir Världens Dyraste Väg (TM) nu ännu dyrare och förstås försenad. Detta sedan en av de lägsta anbudsgivarna inte skött sig, och sparkats ut från projektet.
Men vi ska naturligtvis klara av att bygga snabbjärnvägar för 300-500-800 miljarder kronor utan vare sig förseningar eller fördyrningar. För till skillnad mot vägar som vi bygger hela tiden, så blir snabbjärnvägar något vi har noll erfarenhet av, och den erfarenhet som funnits kring järnvägsbyggen ska ha utplånats när Banverket och Vägverket slogs ihop till Trafikverket.
Blev du försenad till jobbet i morse? Hör av dig till bloggen med din vittnesbörd om starka scener i kommentarsfältet nedan!
47 kommentarer
Nej, allting rullade på fint.
Att anlita billigaste entreprenören/produkten är kanske inte alltid så smart. I fallet Lovön valde Trafikverket ett Italienskt konsortium som av vissa menar har koppling till maffian. Tydligen fuskbyggt med en massa säkerhetsproblem plus att de inte alls kommit så långt som de skulle. Endast 13% utsprängt av sin del har jag hört från en vän.
Problemet med rulltrapporna är väl liknande. Trafikverket har rundat SLs traditionella kravspec och gått all in på en billig rulltrappsvariant som inte tål grus. Men om man inför sandningsförbud i Stockholmsområdet plus kräver att alla har skor med sulor utan håligheter där grus kan fastna så är det inget problem.
Njae, det var väl en slitdel som byttes ut (en "koppling") som hade slitits onormalt snabbt och/eller inte smörjts tillräckligt vid underhåll? Kanske pga grus iofs. Men att hela rulltrappan skulle varit "billig" för att en reservdel inte håller måttet kan man väl inte säga?
Kan inte hela historien, men det är så det verkar framställas iaf.
Vad jag minns finns flera typer av problem där den skenande trappan är ett och problem med grus ett annat.
Fast problemet med grus verkar väl inte gälla Citybanan och de rulltrappor som är upphandlade där, utan verkar framhållas som orsak på alla möjliga ställen.
" I den rulltrappa som i måndags bytte håll hittades spån och flisor av metall. Dessutom upptäcktes konstruktions- och materialfel.
…
I en sluten enhet, som ska hålla under rulltrappans hela livslängd och inte ska behöva något underhåll, där växellådan ryms, fanns rost och omfattande slitage på en koppling som sitter sist i säkerhetssystemet. Bakom den finns inga bromsar. När den går sönder är rulltrappan i fritt fall. Då går det inte att trycka på nödstopp."
"Samtliga drabbade rulltrappor repareras och arbetet väntas vara klart i maj. Totalt ska SL åtgärda kopplingen mellan motor och växellåda på 25 rulltrappor samt installera en tillsatsbroms på 65 stycken."
Det verkar alltså vara kopplingen som är underdimensionerad samt byggd av undermålig materialkvalitet, gissar att något pucko specat kolstål när det ska vara duplexkvalitet eller bättre.
Enligt DN är stationen inte alls stängd, däremot stannar inte tåg som går söderut vid Sthlm City? Trafik i norrgående riktning ska däremot vad jag kan se inte påverkas alls?
Föreslår hur som helst att alla stockholmare går till Sthlm central, kliver på ett södergående tåg och inte kliver av förrän de är i t ex Helsingborg eller Malmö. Luften är friskare här, och varmare. Och folket är trevligare.
Fast grannarna är sämre?
Förresten, har fin Freikorps börjat skaffa flotta också?
https://pics.me.me/look-look-theseamen-seamen-mom-allover-your-mom-23353562.png
Men med tanke på hur kollektivtrafikens uppbyggnad i huvudstaden, med en tydlig centrumpunkt och inte så många andra bytespunkter så blir ju oförmåga att stanna vid centrum ett problem.
För om man bor i den lilla bonde-hålan Sverige kan man lika gärna stå för det. Principiellt håller jag med, men samma lathet som håller en ifrån delar av Afrika håller en ifrån Malmö. När det kommer till kritan orkar man liksom inte ta reda på vart man kan och inte kan vistas osv.
Man kan vistas överallt i Malmö, fast man kan bli blöt om man vistas i kanalen.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ja Trafikverket styrs av vägfolk. Kan vara orsak till att järnvägen fungerar så dysfunktionellt.
Förbifarten är föråldrad med självstyrande fordon innan den är klar. Idag skulle den vara värdefull men knappast lönsam imorgon.
Klart man behöver trappor som nödutgång. Kan inte kosta så mycket att bygga. Och sedan bör det klarläggas att inga gasbussar får köra in i Katarinaberget vid Slussen.
Höghastighetståg får svårt att tävla med elflyg på korta avstånd som Stockholm – Göteborg från säg 2025. Men innan dess har de fritt fram. (Sorgligt nog med tanke på att pengarna kunde användas klokare)
Vänliga hälsningar
Nanotec
Intressant!
Elflyg, antar att det är propellerdrivet då?
Vad har du för restid centrum till centrum med ett sådant plan?
Kan flygplatser ligga med centralt när man skippar jet-drift eller ska man ändå landa på landet?
Jag tror du underskattar järnvägen grovt. Även en fullt automatiserad elbilsflotta kommer inte att kunna slå en rälsbaserad lösning p.g.a. den passagerartäthet och energieffektivitetsfördel som räls har. Som last-mile option absolut och naturligtvis också som statussymbol.
"Eljet" motorer, kan landa var som helst men lite ordning behövs nog.
https://www.youtube.com/watch?v=bQSDKmVoaIo
Självkörande bilar har potential att ersätta kollektivtrafiken främst i små och mellanstora städer där man inte har några större trängselproblem.
I större städer så fungerar inte trafikdensiteten på bilar men om man får till platooning-teknik och går över till full automatisering så kan man komma upp i hög trafikdensitet. Det viktigaste är dock att man bygger tunnelbana på annat sätt. En självkörande bil går dörr till dörr, medans tunnelbana måste ha högre densitet eftersom man samlar ihop all trafik på ett ställe.
Självkörande bussar kan implementeras som BRT (bussar i egen fil) redan idag. Då bygger man ett avgränsat, autonomt trafiksystem.
Gdb: Passagerartätheten ställer jag mig tveksam till. Visst, den korta stund tåget passerar är den jättehög, men sen dröjer det jättte-jätte-länge innan nästa tåg kan komma. Bussar rullar mycket tätare så i snitt borde det bli högre.
(hur tätt kan man köra tåg praktiskt?)
Om jag räknar lite på en höft:
3sek mellan bil med 2 personer i – 0,666 pers/sek
ett tåg var 5 min lastat med 200 pers = 0,66 / sek
1 buss i halvminuten med 30 pers – 1 pers/sekund
Antar att det är detta som du refererar till https://news.ucsc.edu/2019/01/millardball-vehicles.html ?
Det där är ju ett rätt larvigt argument att självkörande bilar kommer rulla runt tomma i 30km/h istället för att parkera. Rimligen kommer de självkörande bilarna fungera som en taxitjänst. Skapar dagens taxibilar permanent trafikinfarkt idag?
Moderna t-banesystem med moderna signalsystem kan utan problem hantera 1 tåg per 1,5-2 minuter. De kan dessutom ta betydligt mer än 200 pers per tåg. (Sen finns det naturligtvis utomstående faktorer som kan minsks tätheten bl.a. avgreningar i perifiera lägen osv.
Dock så ska man ju inte stirra sig blind på att det alltid ska vara tunneöbana utan anpassa efter behov och omgivning. T.ex. om jag skulle kasta in en handgranat här i kommentarsfältet och nämna västlänken så finns det ju bland en del kritiker de som menar att det inte är fel att bygga tunnel för rälsbunden trafik i GBG, men att det borde vara spårvägstunnlar istället. (Stadtbahn istf S-bahn).
Här i Skåne skulle jag nöja mig med självkörande resenärer som begrep att stå till höger i rulltrappan istället för efterblivna tjejgäng från Internationella Superspeciella ProCivitasEngelskaBladinsSnöflingegymnasiet som ska stå i en jävla hög samt efterblivna kepsgubbar som uppenbarligen inte kan skilja på höger och vänster.
Kepsgubbe som inte kan skilja på höger och vänster? Jan Björklund?
Om det bara varit en hade man ju kunnat slänga ner honom på spåret och vara av med den jäveln, men de verkar tyvärr vara legio.
Lika bra du vänjer dig, rätt vad det är så kommer köpenhamnsmetron (eller s-tog) till Malmö och Lund också.
Då får vi hoppas att rulltrapporna funkar för m h t danskarnas livsstil är det ju många som blir andfådda av att överhuvudtaget stå upp. Men annars är dom ju trevliga, de få gånger man kan få ögonkontakt med dem genom den täta cigarettröken.
Är röken för att förvilla ev väskryckare på cykel?
Cornucopia? du har några fel när det gäller självkörande bilar.
Värsta felet du har är att tro att det tar 30-40 år innan vi har självkörande bilar.
Varför skulle 2800 självkörande bilar korka igen San Francisco? En del forskningsresultat bygger på idiotiska antaganden.
17 år är genomsnittsålder för skrot idag och de flesta bilar som kör långt är nya och sedan blir körsträckan allt kortare. De allt färre manuella bilarna efter att självkörande fått sin start i ett land kommer att ställa till allt mindre problem i trafiken. Redan inom några år har vi förmodligen lastbilar som kör autonomt dygnet runt på vissa vägsträckor och det utvecklas sedan till allt fler vägar. Självkörande taxi kommer efter kort tid att ha priser som får allt fler att välja taxi istället för den egna fossila bilen.
Du kommer att ändra dig. Sverige ligger långt fram när det gäller lastbilar. När det gäller autonoma taxibilar kommer vi säkert att ligga efter många andra länder.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Ford går officiellt ut med att de ska ha självkörande bilar på nivå 4 till 2021
"The effort to build fully autonomous vehicles by 2021 is a main pillar of Ford Smart Mobility: our plan to be a leader in autonomy, connectivity, mobility, customer experience and analytics. The vehicle will operate without a steering wheel, gas pedal or brake pedal within geo-fenced areas as part of a ride sharing or ride hailing experience. By doing this, the vehicle will be classified as a SAE Level 4 capable-vehicle, or one of High Automation that can complete all aspects of driving without a human driver to intervene."
https://corporate.ford.com/articles/autonomous-technology/autonomous-2021.html
På korta avstånd, dvs runt 50 mil, så är tydligen propellerplan snabbare än jet-plan eftersom jet-planen tar längre tid på sig att komma upp i max hastighet. Bådar gott för el-planen om någon någonsin lyckas bygga dom och dåligt för höghastighetstågen om dom nånsin blir av.
Iaf enligt, What's Actually the Plane of the Future (Wendover Productions). Bra kanal för övrigt.
https://www.youtube.com/watch?v=ql0Op1VcELw
Ta det nu bara lite lugnt allihop! Detta ingår i regeringens hyperintelligenta plan för att skapa hundratusentals så kallade enkla jobb. När tillräckligt många tunnelbanor klappat ihop, biogasbussar exploderat och Uber förbjudits av miljöskäl så kommer efterfrågan på cykelriksha (eller pedicab som det heter på engelska) att leda till att sådana snabbt legaliseras i stor skala.
Bra spaning! I Isabella Lövins värld kommer ju alla fossila bränslen vara förbjudna i Sverige 2030 (sid 26 i MPs Klimatfärdplan) så du är nog något på spåret.
Mmm, kan säkert korta restider i centrala delar med bara den typen av fordon. Borde tex inte behövas trafikljus då.
Men kan man inte hitta en lösning för leveransbilar får man ändå problem.
Jag tror det vi verkligen borde fundera på är hur vi kan få det här problemet till att vara invandrarnas fel. Är vi t ex helt säkra på att chefen för Trafikverket, vem det nu må vara, inte har nån vallon i stamtavlan för åtta generationer eller så?
Enkelt, det är väl invandrare som åkt in rulltrappan och slitit upp den.
Eller så är det Putler som saboterat den!
Tror inte idén med förbjuden bensin var jätteförankrad direkt. En generation bilar tar slut rätt fort, de som gör många mil och därmed släpper ut mest varar <10 år.
Räknade ut att vår nya bil släpper ut totalt 750 kg CO2 per person i hushållet per år. På de två senaste jobbresorna jag gjort har totala CO2-mängden enligt flygbiljetten varit högre än familjens bil under ett helt år.
En annan rätt slående jämförelse är att betongen i huset vi just byggt åstadkommer lika mycket CO2 som bilen gör med 50 års körning. Idén med CO2-neutral cementproduktion som de ska införa, på Gotland är det väl, verkar ju mer än intressant.
Inga problem att ta mig till jobbet trots pendeltågspendling från centralen. Odenplan fungerade som utmärkt alternativ.
Jag som trodde att en avstängd rulltrappa var just en trappa.
Stockholmarna är ju vana vid att springa i rulltrapporna, det är bara vi lantisar som står stilla, varför kan de inte göra det när det även när de är avstängda?
Det där är ju en intressant fråga som jag har funderat en del på. Jag går ofta i fasta trappor, antingen ett eller två steg i taget beroende på hur bråttom jag har. Men en stillastående rulltrappa undviker jag, även om jag oftast går i rulltrappor som rullar. Det är något med steghöjden eller lutningen som gör det obekvämt att gå i en stillastående rulltrappa.
Rulltrappor går att låsa så de inte kan skena, därmed användas som vanlig trappa.
Det hjälper dock föga om vanlig trappa inte bedöms som tillräckligt för att köra trafikanter till/från den stationen. Att behöva nödutrymma 1000+ pers via enbart trappor >40 meter upp är något man på goda grunder vill slippa.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Alltså, i Stockholm centralt står rulltrapporna stilla åtminstone 20% av gångerna. Så har det sett ut ganska länge nu (fachinerande nog har jag faktiskt aldrig stött på det utomlands). Så jo, folk går i avstängda rulltrappor. Vissa sträckor (tex City mot märsta/uppsala) i princip dagligen. Roligaste är dock när den står stilla på Östermalm, då trappan (trapporna) är extremt lång och många där är i sån sjuk latte-form.
Men ja, i andra u-länder har folk dött när de gör kassa upphandlingar och bromsarna inte fungerar. Så jag tycker att det är positivt att Stockholms stad identifierar att vi måste lära oss av de andra u-länderna så det inte händer här.
Jojo.
Offentlig upphandling är väl bra?
Det är ju därför vi får sådana rulltrappor, och mycket mycket mer .. och förmodligen allvarligare också som vi inte märker förrens vi passerat point of no return. Här är väl alla preppers så ni behöver ju inte bekymra er…
Läste någongång att snabbaste vägen till helvetet är kantad av goda föresatser. Sådana verkar det vara gott om – lika oantastliga som en gång kungars gudagivna rätt eller numer demokratin.
Skriv ett positivt inlägg som ger framtidstro i detta hörn av världen, snart – är du snäll, Lars.
Så upphandlingsformen är problemet?
Inte det faktum att leverantören inte lever upp till beställd spec, eller inkompetens hos beställarorganisationen?
Nej. Det är någon form av systemfel som jag inte är kompetent att definiera. Är du, eller tycker du att det funkar fint?
sånna jävla fubbickar o så jävla lynt att slippa trängas i fjoll-åtta!
Skrota rulltrappor och spara ström plus att medborgare får motion.
Förstår inte. Rulltrapporna till T-banan fungerar för det mesta sedan 50-talet (typ 70 år). Visst ibland är de avstängda för service. Men de fungerar. Någon i trä brann en gång. Men den moderniserades till stål. Jag är så trött på dessa EU-reglerade upphandlingar där priset viktas högst, precis som i fallet förbifart Stockholm.