Det damp ner en personlig+1 inbjudan till Teslas lansering av mellanklassuven Model Y i Kalifornien på pi-dagen den 14:e mars. Kan förstås inte åka så långt med så kort varsel, men det dök upp ett litet påskägg från Tesla. Se nedan.
Inbjudan obehandlad till vänster. Med lite justering av färg till höger. |
Naturligtvis tar man och importerar inbjudan till ett bildbehandlingsprogram (jag kör Affinity Photo) och skruvar lite för att se om man kan få fram mer av bilens form. Det kunde man delvis, men framför allt dök texten “NICE TRY” upp.
Snyggt påskägg från Tesla där.
Har inte möjlighet att ta mig till Kalifornien på så kort varsel, annars hade det ju varit ett utmärkt tillfälle att kränka alla haters med ytterligare blogginlägg. Så det fick blir det här inlägget istället. Men oroa er inte, jag kommer förstås täcka lanseringen på distans istället. Blir bara inga egna bilder och ingen egen provkörning av Model Y.
När Model Y finns på plats så stavas Teslasmodellserie för övrigt S3XY. Model 3 fick inte kallas för E eftersom Mercedes tydligen blev kränkta då.
Model Y kommer vara lite dyrare än Model 3, och ungefär förhålla sig till Model 3 som Model X förhåller sig till Model S. Den kommer dock inte ha måsvingdörrar som Model X, utan vanliga dörrar. För de närmast dragkroksautistiska svenskarna är förstås den stora obesvarade frågan kommer den ha dragkrok? Ja, det undrar jag med. Egna rishögen i form av andrabilen tjänstgör numera som dragbil på gården, och jag behöver ju som ägande gård dragkrok 3-4 gånger om året. Helt klart något som diskvalificerar elbilar, i synnerhet för villa- och radhusägare. Hyra en dragbil några gånger om året går ju inte.
23 kommentarer
Äsch, jag åker gärna. Langa över inbjudan ba´…
Ja dragkrok har jag haft på alla bilar sedan urminnes tider. Behövt det något oftare än 3-4 ggr per år. Men det är så bekvämt.
När jag flyttade till Gärdet från Karlstad sålde jag bilen för tunnelbana och bussar är frekventa. Avsåg hyra lämplig bil när det behövdes.
När första barnet föddes och vi skaffat en villa ute i spenaten som jobbkompisarna kallade Nacka klarade vi oss fortsatt utan egen bil. Vid barn två gav vi upp och köpte bil igen. Funkar inte med buss och två barn. Sedan har barnen vuxit till sig och har egna bilar så nu finns bilen mest av tradition för den står ju alltid redo om det behövs.
Visst vill jag ha elbil, men då måste jag sälja aktier jag tror på i förtid. Blir det en Arcamkatastrof igen så ja.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Fan va en del skräpper ! 😉 bilar som kostar resväskor me pengar..
Vi andra företagare kör med beg bil och 10 år gamla datorer o mobiler…
2 dlear vitt 1 del sort !
OT. Don Beaver, du har ett mkt kul namn. Vi får se om det blir någon reaktion från Ben Dover.
Jag skulle hellre amputera vänster fot än att köpa en bil utan dragkrok. Använder den nästan varje vecka, oftast för att flytta cyklar. Elbil utan dragkrok blir en försämring även om det är en tesla.
Vissa bilar har en särskild upphängningsanordning för cyklar som tillval som ej kräver krok.
Borde sitta en krok på alla elbiler där man kunde kroka på de extra inlånade batterierna när privatpersoner 3-4 gånger om året måste ha lite längre räckvidd istället för att ständigt köra runt med ett halvt ton batterier till och från jobbet ett par mil borta.
Dragkrok… bor i villa använder kroken 2 ggr per år max. Köpa hem virket till ny altan? Beställ hemkörning och slipp allt slit. Forsla bort rest virke? Fota och lägg upp på tiptapp så får du det bortforslat för lilla pengen. Smidigt och lätt i Internet åldern.
Ska bli kul att se. Teslas mest intressanta modell för egen del.
Säker på att det inte var Ford som klagade på Model E? Tror det står så i Musk-biografin.
Eh, Mercedes har ju både S- och X-klass annars, varför skulle E vara så farligt?
X-klass kom dessutom efter Model X.
Att Mercedes X-klass egentligen bara är en omgjord Nissan Navara, är en helt annan historia.
"Bara" en Nissan Navara, med merca-motor och merca-växellåda.
Dragkroken är redo för innovation.
Lågt hängande frukt för Tesla vore att sätta dit en trycksensor så att det blir enklare att få rätt kultryck, anpassa fjädring och bromskraft och framförallt förebygga negativt kultryck så att det blir enklare och säkrare att köra med släp. Man kan också nyttja kamerorna för att se till att backning och svängar underlättas. Möjlighet att strömförse en husvagn vore en unik fördel för elbilar som inte kostar mycket att implementera. Det vore också häftigt att ha en radioantenn som kan ta emot bild från trådlösa backkameror på släpet, och varför inte ingång för koaxialkabel för trådade backkameror?
Går man all in kan man ha en elektriskt justerbar dragkrok som kan kroka av och på släp automatiskt.
Vw visade upp trailer assist för snart 5 år sedan. Backa med hjälp av kameror och styr utslaget med joysticken för backspeglarna. https://youtu.be/1ExFyAELrP8
Fantastiskt inlägg i all sin anspråkslöshet! Glömmer bort att man kan sätta betyg. 5/5!
Synd att du inte kan åka. Ett härligt triggande bildreportage hade varit mumma. Men jag blev glad av att läsa att du har skaffat Affinity Photo.
Haft några år. Oroa dig inte, orkar inte bildförbättra mina bilder.
Lite småmysigt ändå att du kallar alla som har en avvikande åsikt om Teslas förträfflighet för haters, men du har själv inga skrupler kring att kräkas på allt som kommer från Hisingen.
Inget drar folk till en site som när de blir provocerade. Folk är som en nattfjäril som får syn på en lampa i det läget.
Jag vet.
Ville bara peta lite på Cornus hycklande. 😉
"För de närmast dragkroksautistiska svenskarna är förstås den stora obesvarade frågan kommer den ha dragkrok? Ja, det undrar jag med. Egna rishögen i form av andrabilen tjänstgör numera som dragbil på gården, och jag behöver ju som ägande gård dragkrok 3-4 gånger om året. Helt klart något som diskvalificerar elbilar, i synnerhet för villa- och radhusägare. Hyra en dragbil några gånger om året går ju inte."
Model X har ju dragkrok och det går fint att dra husvagn med den. Eller vad menar du med att diskvalificera här?
De flesta har inte råd med Model X.
Det är ett giltigt argument.