Dags för lite härligt fredagmüs igen. Och vad är mysigare än att med bloggens 90-95% manliga läsare reda ut vad som avses med toxisk maskulinitet. Om inte annat blir säkert någon kränkt av detta.
Byns ena gym ligger med utsikt mot byns pizzeria (och intill det bykrogen). Samma ägare av pizzeria, krog och bägge gymen. Gungor och karuseller. |
Toxisk maskulinitet är det som orsakar exempelvis den stora överdödligheten hos unga män, som bloggen tagit upp tidigare och den stora utsattheten hos män i Sverige. Toxisk maskulinitet är helt enkelt när stereotyperna för vad det är att vara man leder till självdestruktivtet, och i värsta fall till döden.
Myten om den store starke enstöringen, som reder sig själv och inte har några känslor, inte visar några känslor, och inte talar om några känslor, är grunden för mäns självskadebeteende och självdestruktivitet. När detta går till överdrift leder det till inte bara psykisk ohälsa, utan även relationsproblem, trasiga relationer, våld mot sig själv och andra, drogmissbruk och ytterst döden via riskbeteende eller självmord.
Toxisk maskulinitet handlar om hur män behandlar sig själva och genom stereotypa förväntningar varandra. Denna självdestruktivitet är något vi män gör mot oss själva, och även för över till våra söner.
Bit ihop. Lite smärta har inte skadat någon. Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen. Bara fjollor som gråter. Det är bara att bita ihop, du hittar någon ny. En man reder sig själv. Do you even lift? Häll käften och bit ihop. Det går över. Du klarar det här. Här, ta en öl och glöm det hela. Riktiga män dricker sprit. Sluta gnäll, vad har du att klaga över? Riktiga män dricker sprit. Du kör som en kärring. En riktig man kan köra med sprit i kroppen. Dubbdäck är för mesar. Jävla tönt som håller hastighetsgränsen. Man eller mes?
Det är bara män som kan bryta den här cykeln av toxisk maskulinitet och sluta föra den vidare.
Ha ett fortsatt trevligt fredagsmys!
121 kommentarer
Någon toxisk maskulinitet existerar inte i väst annat än som brist på maskulinitet. Vi har flera generationer av män som allt mer feminiserats och vuxit upp med singelmammor. Finns ett tydligt samband däremellan med depression och annat.
Intressant skitsnack. Du är medveten om att antal självmord per 100 000 men sett ungefär likadant ut i 100 år? Med perioden 2000-2010 som en faktiskt botten i statistiken.
Här har du en vetenskaplig artikel i International Journal of Epidemiology där man tittar på antal självmord i England och Wales sedan mitten av 1800-talet. Bläddra ner till figur 1.
https://academic.oup.com/ije/article/39/6/1464/736597
Jag skulle vilja påstå att det finns ett tydligt samband mellan andelen människor som är deprimerade och andelen människor som begår självmord.
Det också konstigt att dessa feminiserade män skulle bli mer deprimerade och suicida, då kvinnor i betydligt MINDRE omfattning begår självmord än män.
Om man ska försöka kasta ur sig något samband, så är det att en eventuell feminisering av män har bidragit till kraftigt minskade självmordstal bland män över en 150-årsperiod.
Tack, Tim.
Burn. Eller mike drop.
@Tim
"Intressant skitsnack. Du är medveten om att antal självmord per 100 000 men sett ungefär likadant ut i 100 år? Med perioden 2000-2010 som en faktiskt botten i statistiken."
OK, men vad är orsaken? Korrelation vs kausalitet du vet…
"Jag skulle vilja påstå att det finns ett tydligt samband mellan andelen människor som är deprimerade och andelen människor som begår självmord."
Ok, men du har fel, depression är vanligare hos kvinnor.
"Det också konstigt att dessa feminiserade män skulle bli mer deprimerade och suicida, då kvinnor i betydligt MINDRE omfattning begår självmord än män."
Ptja, man kan ju tänka sig att bli tvingad in i ett beteende eller roll och få vissa uttryck förtrycka är mer deprimerande än om man trivs i rollen och finner den naturlig?
"Om man ska försöka kasta ur sig något samband, så är det att en eventuell feminisering av män har bidragit till kraftigt minskade självmordstal bland män över en 150-årsperiod."
Återigen, korrelation vs kausalitet
Just det däe med singelmammortycker jag är intresant.
Min bild är att de som växt upp utan pappor har haft ofrivilligt skevast uppfattning om mansrollen.
Något fler kvinnor än män försöker ta sitt liv, men fler män "lyckas" eftersom de använder mer våldsamma metoder vilket väl kan benämnas toxiskt eller morbidt.
Tim: Haha.. vad i helvette snackar du om? Intressant svammel. Jag sa att det finns ett tydligt samband mellan män som vuxit upp med singelmammor och depression samt andra propblematiska beteenden. Det finns därmed ingenting som tyder på att det är maskulinitet som är problemet utan tvärt om. För lite maskulinitet. Nåt som Sverige är ett tydligt exempel på om inte annat där man just nu frivilligt håller på att ge bort sitt eget land till invaderande folk. Kan vara nåt nytt i världshistorien.
Det är inget konstigt heller med ökade problem. Försöker man göra om folk till nåt de inte är biologiskt efter miljoner år av evolution så får det konsekvenser.
Sen har vi ju haft en oerhört stor ökning av medicinering de senaste 100 åren, knaprande av lyckopiller o alla möjliga försök till åtgärder för att komma åt tex depressioner.
Det är lite som Bagdadbobbarna som säger att dödskjutningarna minsann inte ökat. Nä, det beror på att den medicinska/kirurgiska utvecklingen gått framåt nåt oerhört så att man lyckas rädda betydligt fler än tidigare. Den katastrofala ökningen hamnar istället bland mordförsök.
Du måste trolla duktigt Martin. Om du hade sagt ökad medicinering senaste 40 åren hade jag kanske tagit dig på allvar. Men hundra år? Menar du Pencillin och Alvedon :)? Eller har du någon annan intressant medicinsk historia att dela med oss om massmedicinering mot depression innan 80-talet?
Stämmer tidsmässigt med feminismens framväxt. 😉 https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kris-i-spermiefabriken. Kasualitet?
James: Det var helvette vad du märker ord. Jag menar medicinering överhuvudtaget. Skulle gissa att det är en exponentiell kurva.
Vad är det här för skit? Toxisk maskulinitet är bara män som är män inte några special snowflakes män gillar att vara starkare och vältränade därför att det gör så att man MÅR BÄTTRE och får en högra chans att hitta en tjej eller en kille om man är gay. Man ser bättre ut och vem fan säger att en riktig man dricker sprit medans man kör? Det finns ingen sak som heter "toxisk maskulinitet
Jag försöker lära både min son och dotter att bita ihop.
Så vad du säger är att du lär din dotter att en man som älskar henne säger åt henne att lida och bita ihop, och gilla läget. Det blir nog jättebra, du kommer bli väldigt nöjd med hennes framtida pojkvänner, sambos och makar. Så som du visar kärlek till din dotter är vad hon sedan kommer söka i sina relationer. Så, gärna någon som orsakar henne smärta och säger åt henne att bita ihop när det sker.
"Så vad du säger är att du lär din dotter att en man som älskar henne säger åt henne att lida"
Nej, det är din vantolkning av det han sa…
@Cornucopia Så vad du säger är att jag redan förstört min dotters liv? Om det är sant kan man verkligen snacka om toxisk madkulinitet.
@Cornucopia? Nonsens. Att bita ihop är inte att gilla läget. Det är att inte låta känslorna gå på styr och ta sig vidare själv. Det vill säga man ignorerar och går vidare från det som skadar en. Att sitta där och ta emot är feminint.
Snarare att verkligheten skiter i dina "känslor" och "rättigheter".
Du måste jobba och kämpa för att få det du vill ha, Cornucopia, om någon, borde fatta konceptet tycker man.
Nåt för Lars att titta på.
https://youtu.be/k-rE03PGQfA
Jadu Corny.
Så vad du säger är att om man inte orkar vara kreativ så kan man alltid vara provokativ?
Riktiga män tror inte på klimatförändringar och sinande naturresurser. Eller bryr sig inte. Riktiga män tror inte på planetära gränser eller på att AI och robotar kan ersätta riktiga män. Riktiga män tror att radioaktiv strålning och miljögifter i själva verket bara stärker.
Den första är ju rätt iaf. De är oftast inte lika programmerbara med maktelitens svammel. Därför man vill bli av med allt som har med män att göra. Sista försvarslinjen mellan makteliten och folket.
Klimatförändringar ja, svårt att förutse.
http://petterssonsblogg.se/2019/02/01/dagens-7/isbjc3b6rnar/
Det största beviset för att global uppvärmning, eller klimatförändringar som de kallar det nuförtiden då "uppvärmningen" tycks ha försvunnit, är en bluff är att alla de s.k. "klimatskatterna" används till precis samma s.k. "klimatförstörande" aktiviteter som skattebetalarna hade gjort, fast med statens/kommunens sedvanliga "effektivitet"…
Riktiga karlar käkar inte paté
Lite strålning kan eventuellt vara nyttigt. https://www.sciencedaily.com/releases/2005/01/050128222047.htm
Toxisk maskulinetet låter som något Fi har hittat på.
Men visst, pojkar är risktagare och det ligger i vår natur. Kvinnor belönar oftast visa egenskaper och det är inte att pensions spara precis ……
En man tar ansvar för sin familj och sin släkt och ska vara en trygg person som barnen kan lita på. Eller vill m an det ska vara någon som ligger i fosterställning och tycker synd om sig själv ??
Så att inte pensionsspara är tryggt, men du menar att kvinnor belönar risktagare, men män ska vara trygga? Ska män vara risktagare eller trygga? För övrigt är inte världen svart-vit, alternativet är inte att ligga i fosterställning och tycka synd om sig själv, utan att prata om saker innan de blir problem.
Hej Lars
Visst är "världen" svart och vit och en enda gråskala ingår: man är för eller emot eller vet ej…
Har du köpt en MP cykel?
Du verkar på mig mer och mer att vara ut och cyklar…
Trevlig helg i alla fall…och en rymmdkram
M.
Jag tycker det är bra att du låter dina känslor komma ut, Manfred.
Allt är svartvitt, bara det att supersnabba svängningar gör bilden suddig
Kvinnor belönar inte risktagare, de belönar vinnare. Ja, när 1 man vinner över 99 andra inger det trygghet. Den som kom 4a och hanterade det på ett sätt som inger förtroende är ett annat utmärkt alternativ. De 50 som inte tävlade vann inte, och gav inga som helst indikationer på att någonsin vinna något alls. En av modern tids stora myter är att dessa 50 blir mobbade – det blir de inte. Tvärt om. De blir helt osynliga. Ingen behöver dem, allra minst kvinnorna. Precis hur det fungerar vet jag såklart inte, men denna vetskap sitter på något vis i generna (på ett såklart väldigt generaliserat plan). D.v.s. det räcker med att ta bort tävlingen för att bryta ned individen.
Nej världen är inte svartvit och detta är ju formulerat som enklast möjliga exempel. Vad tävlingen är och vad som utgör en vinnare är i verkligheten extremt varierat. Att man inte spelar fotboll betyder inte att man inte tävlar. Däremot kan man hitta exakt såhär konkreta exempel på exempelvis skolgården (av väldigt naturliga, trivialt härledda anledningar).
Kan det vara så enkelt som att olika bakgrunder ger olika incitament till att förstå detta? Om man sedan födseln uppfostrats av någon slags normal perfekt familj med helt balanserade feminina och maskulina förebilder, kan det möjligen vara lätt att missförstå hur viktigt det maskulina faktiskt var? Jag vet inte, men många som driver dessa diskussioner är totalt förvirrade över saker som verkar väldigt simpla. Att inte klara av att prata om känslor man har behov att prata om är något för *förlorare*. Vill man koppla detta till maskulinitet är det då det rakt motsatta: att klara av att prata om sårbarheter ligger ganska långt upp i utvecklingen – det handlar alltså i sådant fall om för lite maskulinitet, inte för mycket.
Toxiska män är väl i sådant fall de män som håller fast vid gamla sociala ideal/normer och som håller isär vad som är manligt och kvinnligt. Män med gammal hederlig moral och pliktkänsla med andra ord. Som i filmen "300", riktiga män som försvarar sitt land och sina familjer med livet som insats. Och ordet "toxiska-män" är väl någon ängslig intellektuell och kulturell övermänniska som ser riktiga klassiska män som ett hot som har hittat på. I ett desperat försök att hjärntvätta kvinnorna med ordet så att fega mesar som han själv kanske kan få slippa dö som oskuld. Eftersom han själv inte precis är det naturliga urvalet för en kvinna som söker en hane med starka gener.
Nej. Det du nu gör är sprider toxisk maskulinitet. Man kan faktiskt frövars sitt land, sina familjer, och ha hederlig moral och pliktkänsla, utan att det är toxiskt. Läs på lite om självskadebeteende. Att skada sig själv. Alternativet till det är inte att vara en feg mes. Du kan vara maskulin, men när det går över i toxicitet, så skadar du dig själv.
Ok Cornu, jag tror jag greppat vad det är du syftar på. Det betyder ju med andra ord att jag totalt missuppfattade vad du menade på. Jag kan inte annat än att krypa till korset, jag är i alla fall man nog att erkänna att jag förstod dig fel.
Kram på det.
En riktig man vet vikten av HTFU
Uncle Chop Chop…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kanske har nåt med Oxytocin att göra…Are Humans Hardwired to Be Cruel to Each Other? | Robert Sapolsky
Det svåra är att skilja mellan manlighet och toxisk manlighet. Jag utvecklade nyligen en del klart intressanta tankar relaterade till ämnet men de behåller jag för mig själv tills vidare.
Snabba förändringar i samhället – jag kommer ihåg att jag på nåt sätt var lite avundsjuk på min bekant/ett tag vän som de flesta uppfattade som en riktigt cool framgångsrik snubbe – en riktig man – förolämpa folk till höger och vänster, tycka jämlikhet var ett skämt, kunde slåss, dricka mest etc och det verkade alltid accepteras. Managementkonsult, hög chef – karriären gick som på räls.
På 1990 talet…
Hans personlighet hade verkligen ett bäst före datum. Plötsligt en bit in på 2000 talet gick inte skämten hem lika bra längre, chefsstilen plötsligt oacceptabel, inte längre ngn merit kunna dricka mest på firmafesten, etc. Sparken från första chefsjobbet. Sparken från andra chefsjobbet.
Allt är inte så kul längre och det är givetvis någon annans fel att det inte går så bra längre, allt är fel i samhället och det finns inte oväntat bara ett parti som tänker rätt.
Vissa har verkligen ett bäst före datum. Bye bye kompis.
Har mycket lite med manlighet.
Dessa unga män är 100 % kriminella och dödas i uppgörelser inom narkotikamarknaden.
Tja, det är väl som du säger, det finns vissa förväntningar på hur män ska vara. Vissa av dessa egenskaper behöver inte nödvändigtvis vara dåliga i sig t.ex. att ta en motgång med jämnmod men samtidigt när man väntar till att gå till doktorn tills tumören är fotbollsstor är ju mindre bra.
Sen kan man kanske invända mot att det bara är män som kan socialisera män till detta. (Jag är lite osäker på om du säger detta i inlägget, lite oklart). Utan även kvinnor förväntar sig och belönar sådant.
Sen är det väl värt att nämna att tyvärr används det väl ibland som ett sätt att tysta kritiker i genusdebatten som påpekar att alla män inte glider på en räkmacka genom livet.
Fast om man vill skämta lite så är toxisk maskulinitet gifttaggarna på bakbenen som näbbdjurshannar har.
Toxisk maskulinitet är den korrektiva anomalin till postmodernismens teori om alltings lika värde. Postmodernismen i sin tur är en teori sprungen ur desperat toxisk socialisms kamp för relevans. Toxisk maskulinitet är såleda det fenomen som slutgiltigt visar att toxisk socialism är inkongruent. Avlägsnar vi sedan prefixen toxisk så återstår att maskulinitet är korrektatet till socialism.
Att sedan traditionell maskulinitet i sig liksom allting annat blivit omodern i internetåldern är egentligen en helt separat fråga som så småningom kommer att finna sitt svar helt utanför den gamla föråldrade höger-vänsterskalan. MAGA och den nya amerikanska mansrörelsen ligger just nu i frontlinjen för att besvara den frågan, men har inte nödvändigtvis slagit in på den rätta vägen till det bästa svaret.
Nästa fråga!
Tänker du på Frankfurtskolan som den korrektiva anomalin till toxisk maskulinitet?
Kanske specifikt Herbert Marcuse ?
Han var dock visst en riktigt maskulin person …
"..År 1955 skrev han "Eros och civilisationen" – en civilisationskritisk studie som utgick från Sigmund Freuds psykoanalytiska teori. Han argumenterade i denna bok bland annat för sexuell frigörelse. .."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Herbert_Marcuse
Annars finns ju Otto Muehl Också det en s.k kulturmarxistisk filosof
I början av 1970-talet har konstnären Otto Muehl fått nog av det vanliga livet i kärnfamilj. Tillsammans med 50 unga människor flyttar han till byn Friedrichshof på landet utanför Wien. Där ska de leva med gemensam egendom och fri sexualitet.
Mängder av människor flyttar till Friedrichshof och det bildas kollektiv runt om i Europa, bland annat i Stockholm. Det destruktiva parförhållandet ska utplånas och man lever med fri sexualitet, där man sover med olika personer efter ett schema.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Aktionsanalytisk_organisation
Re. Don
På vilket sätt var detta maskulint?
Nej, ovan var exempel på motsatsen!
Ett bevis på en urspårad kulturell marxism där det inte finns några fasta fixa värden utan allt flyter. Relationer, barn, boende, sängpartners
En riktig karl tar ansvar för sig och de sina och håller fast vid traditionerna. Generationers tysta kunskap.
Det ni skriver om, speciellt Friedrichshof och dennes kollektiv kan vara filosofens bejakande av sina fulla inneboende feminina energi, alltså såsom flöde, abstrakt, intution, fri energi, samarbete, kreativitet, mottagande. Det maskulina är det femininas motpol alltså såsom, objektivitet, linjärhet, rationalitet, analytiskt, stabilitet. Polariteten mellan maskulin och feminin energi, i givande och tagande, i respekt, i ansvar, i balans, tänker jag, är förutsättningen för ett sexuellt och sunt parförhållande. Allt detta går enligt mig att härröra till våra liv och överlevnad som art de senaste 10 000-tals år innan jordbrukssamhällets uppkomst.
Jag vet inte vad Toxisk maskulinitet är för något men jag vet att den är roten till allt ont. Tex: Rasism, sociala & ekonomiska orättvisor, antifeminism och inte minst fruktansvärd människosyn! Allt det grundar sig i att man är Toxisk maskulin.
Till och med med ett glas Preparatus i handen känner jag mig varken toxisk eller maskulin.
Kanske behöver skaffa Unipörs för att känna mig som vit, överprivilegierad,toxisk-maskulin hanne?
Ni som vet svaret får gärna kommentera!
Trevlig helg på er 🙂
Säga vad man vill om pvt Pyle men jag kan verkligen inte se hur man kan skylla hans död på toxisk maskulinitet, i alla fall inte från hans sida. Han var helt enkelt fast i miljö han inte kunde hantera, hade han visat sina mera känslor hade ingen brytt sig om det i den miljön.
Mer feminism och MGTOW i samhället. Då dör väst ut snabbare.
Nästan on topic. Transportstyrelsen har rört till det med nya regnumren https://i.redd.it/idzr5ubkmwd21.jpg
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kram på det.
Det finns absolut stora problem som främst är associerade med manlighet, på samma sätt som det finns motsvarande egenskaper för kvinnor. Testa och se vad som händer om du istället pratar om toxisk femininitet, och säg att det inte är ideologiskt.
Problemet med begreppet toxisk maskulinitet är att det används i ideologiska syften, särskilt av personer till vänster med förkärlek för identitetskultur och offermentalitet.
APA släppte nyss guidelines för hur toxisk maskulinitet ska motverkas, och skriver bland annat:
"The main thrust of the subsequent research is that traditional masculinity—marked by stoicism, competitiveness, dominance and aggression—is, on the whole, harmful." (https://www.apa.org/monitor/2019/01/ce-corner.aspx)
Där nämner de egenskaper som att bita ihop, tävlingsinstinkt och att de i sin helhet är skadligt.
Som du nämnt tidigare här på bloggen så går ekonomin runt tack vare ett fåtal hyperproduktiva (ofta män) tävlingsmänniskor som sliter utan att klaga, i alla skikt av samhället.
De har en feminin tolkning av världen där de menar att vi inte haft några krig om vi bara kunde uppfostra pojkar mer som män.
Så jag håller med i sak, det finns mycket med t ex matchokulturen som är skadlig och vi behöver jobba bort, men att anamma vänsterideologi som toxisk maskulinitet med tillhörande identitetspolitik tror jag är fel väg att gå.
Räcker att du håller med i sak, sedan kan du kalla det ngt annat, destruktiv mansnorm eller ngt.
Destruktiv mansnorm är väl idag när män uppfostras efter henstereotyper och blir sedan män som inte vågar släppa lös sina behov av regelbundna doser adrenalin.
All maskulinitet är nu toxisk:
in my speech I addressed some of the social shifts in narrative that I believe we can expect in 2019-2020. Much of this foreshadowing was about how it will be necessary for a feminine-primary social order to ’till the fields’ socially in order to lay the ground work for the 2020 election cycle. On December 29th, on the Year in Review episode of The Red Man Group, I also made a few more predictions for 2019, in which I said the next Democratic presidential candidate to run against Donald trump will be a woman. Maybe that’s not too much of a stretch to believe, but I also predicted that in order to have any realistic chance of success the entirety of western American culture will need to be primed to accept a female candidate that will likely not be Hillary this time."
"Last week I wrote about the new official guidelines issuance from the American Psychological Association (APA) deeming that “traditional” masculinity was harmful to men and boys. The decree was based on the flimsy and biased determinations of an association that sets the standards for licensed psychologists in this country. To act in defiance of this militantly feminist guideline risks the livelihoods of any psychologist who disagrees with it. And this issuance was only the latest, most visible, move against masculinity in a string of public and state university classes and organization attempting to categorize masculinity as a “disorder”. The push is literally an effort to classify “traditional masculinity” as a psychological disorder in the Diagnostic and Statistical Manual (DSM) used by all psychologists."
"We are in a post-‘toxic’ masculinity era. That narrative has been replace by a ‘Masculinity is toxic’ message. No longer is it about certain, perceived negative aspects of masculinity being toxic – if you are male, you need to learn to repress your maleness altogether. We are no longer just teaching our boys like defective girls, the Village is teaching men they need to become woman-like in order to be an acceptable member of western society."
https://therationalmale.com/2019/01/16/gender-war/
Är till exempel hästen Boxer i Orwells roman Djurfarmen toxiskt maskulin?
RIKTIGA män kör diesel pick-uper, dricker HB på dunk, tjuvjagar och ställer upp för varandra i vått och torrt !
https://www.youtube.com/watch?v=v5c6sngvL58
Toxisk maskulinitet ?
men vi har fått ett betydligt tråkigare samhälle där folk är rädda och inte törs skämta längre tack vare feminismen jag har kallat mig för antifemist sedan 80 talet och är kvinna
Det är för att feministerna och nu även Cornu har helt fel. Toxisk maskulinitet är knappast särskilt relevant i västvärlden idag, då rådande system är toxiskt feminint.
Toxisk maskulinitet? Du menar det som drivit i stort sett alla länder i Mellanöstern i fördärvet?
Eller det som startar 99,9% av alla krogslagsmål och alla krig?
Dvs det där som flyter i alla stridisars blod..
Jag har genomfört militärutbildning med mycket krävande psykologiska och fysiska tester. Ca 30 av 600 sökande genomförde hela utbildningen.
Detta var ett gäng män som utåt sett ses som maskulina eller främst porträtteras som männens män i media/film. Gemensamt för oss som klarade alla testerna/utbildningen var att vi hade kontakt med våra känslor och kunde behärska oss själva. Vi försökte inte visa att vi var märkvärdiga inför gruppen eller befälen. De som var mest tävlingsinriktade och hördes åkte ut tidigt i testerna då de körde sönder sig själva antingen psykiskt eller fysiskt.
Att bita ihop kan vara att stanna gruppens frammarsch för att ta hand om en kamrats kalla fot så han inte förfryser. Om någon skulle "bita ihop" och inte berätta för sin grupp att man är psykisk instabil eller har fysiska problem riskerar man säkerheten för hela gruppen.
Det är samma problematik utanför militären. Det går runt massa tidsinställda bomber som tror de är maskulina och "biter ihop". Samhället eller de närstående får sen städa upp efter dessa män då det varit osanna mot sig själva och alla runt dem. Det är farligt att inte berätta vad man känner eller hur man mår.
Man blir i alla fall inte uttagen till något specialistförband genom att vara det samhället kallar för maskulin. Varför lurar ni er själva att män ska vara på ett visst sätt? Tänk på människorna ni har runt er och lever med, om ni ska få ut potentialen av varandra kan inte vissa i gruppen gå runt bita ihop. Du är endast tärande.
Stort tack för detta. Maila gärna mig om du vill, anonymt om så behövs. Posta då ngn kod här efteråt för att verifiera att det var du som mailade.
Går ju såklart inte att jämnföra med specialist förband.men de mest ödmjuka och omtänksamma killarna jag jobbat med har varit på brandkåren. Det bygger trygga och starka grupper.
Bita ihop kan också vara att sitta i en skyttegrav i 5 år i Frankrike i vad som kan beskrivas som helvetet på jorden. Dessa män kunde ju faktiskt lika gärna ge upp och gå hem, inget som stoppade dom från det.
Är det förgiftande? Att män valde att dö för att skydda sitt land genom att bita ihop?
Obelix, du har till skillnad från många här förstått vad riktig manlighet är. Du vet vad som krävs för att bemästra det vi kvinnor evolutionsbiologiskt selekterar fram – nämligen förmågan att beskydda sin flock från yttre hot och främja avkommans överlevnad.
Attraktivare egenskaper än de som en specialförbandsoperatör besitter är svårt att hitta, det finns trots allt en anledning till att dessa (riktiga) män rekryteras.
Marcus: Om du menar Västfronten under VK1 så straffades "ge upp och gå hem" med arkebusering eller långa fängelsestraff.
Innebär detta att män som flyr till Sverige inte är toxiska eller vad?
Om man inte blir medlem av en polisbataljon och ligger på träningsläger till något krigsslut vil säga.
Var finsk och polska män mer toxiska under ww2 än många män som idag drar till europa?
Tycker nog detta är mer än löjligt.
Jag är den jag är och du är den du är, lev med det.
Japp, det decimerades ju under vk1 i franska armen när de inte var stridssugna.
Frankrike är kört sen 100 år, enbart eliten får manna.
Nu när jag läst nästa inlägg från bloggaren så fattar jag vad som menas.
Behåller ändå mitt tidigare inlägg.
Gott så.
"Detta var ett gäng män som utåt sett ses som maskulina eller främst porträtteras som männens män i media/film."
Ändå inser varken du eller C hur mycket skit ni snackar just nu.
Tycker påståendena i texten inte riktigt hör till samma personlighetstyp? Att slåss, köra för fort och vara aggressiv är inte samma typ som är introvert när det gäller att prata om problem. Att vara tålig och inte klaga i onödan är ytterligare en personlighetstyp. Dödligheten bland unga män har väl stark korrelation med kriminalitet. Självmord hos äldre män har väl viss korrelation med sjukdom (ex cancer, demens mm där man väljer sitt eget slut). Återigen komplexa frågor som inte passar under en etikett.
En positiv maskulinitet för mig är lugn, styrka, gör alltid sitt bästa för familjen och är arbetsam. Har alltid avskytt när män inte har samma arbetsmoral som jag. Samt när man är på kurs som gravid och vissa karlar oroade sig för hur de skulle klara en förlossning – jag tyckte alltid så synd om de kvinnorna för i en nödsituation kan de ju glömma all typ av hjälp oavsett vad som händer.
Att prata om sina känslor är väl bra. Bättre att bearbeta sina rädslor för att kunna vara redo när det händer.
Nu kanske de gjorde andra dåliga saker med men i sak är det väl något att eftersträva
Japp, ingen har krav på logik. Allt ska vägas mot allt i evig tid, om man nu ska vara profetfilosof.
Hela diskussionen är löjlig, kulturellt påverkad, som så mkt. Läs lite historia, om drottningar, ledare, kärringar som idag skulle dra från snuten tugga taggtråd och spotta snus!
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jag visste att du var liberal, men du har nu alltså gått och blivit en illaluktande centerpartist som tror på tomten också. Hej.
Toxisk maskulinitet finns, men det är knappast särskilt prominent i länder som Sverige där toxisk femininitet råder på nationell basis. Toxisk femininitet = ett land som försöker begå självmord genom att låta andra kulturer ta över.
Här har du ett inlägg om det: https://www.quora.com/What-is-toxic-femininity-Does-it-exist/answer/Allen-Lobo?ch=99&share=8805e4ed&srid=ZVJU&fbclid=IwAR3pPzddcDl4xKeav6bMUSkwdsdLGfScv1UMtUYUBgahSwivbM1_7kkFMJE
Läs lite Jordan Peterson är mitt råd
Inte på något vis kränkt, men det är ett begrepp som utreds av idioter. I vanlig ordning förstår de inte själva vad de utreder längre, med konsekvensen att begreppet är fullständigt meningslöst.
Dvs om man nu är intresserad av att *utforska* detta och inte är en idiot behöver man använda något annat begrepp.
Du menar det är den typ av s.k forskning som bedrivs och utreds på Södertörn eller ?
Försökte, men hans bok är så usel…
Antar att least svar var till Bryggseglaren.
@Beaver, ja, och det är väl knappt så det är välkommet ens där, trots att de tenderar att acceptera pseudovetenskap.
Jordan är riktigt bra för vad han är. Alla uppskattar inte vad han är, men om man vill förstå varför han är värdefull oavsett om man gillar honom eller ej kan man titta på hur det generellt (statistisk överrepresentation) går för män som uppfostras av kvinnor.
Akta fallacy-bomber (e.g. socioekonomisk förklaring) och tegelstenar (gör ont) från arga demonstrater så kommer ni upptäcka att ja, det finns något där. Så kan man vila i det om man personligen inte uppskattar honom.
Linus!
Ja, Jordan B Peterson är riktigt bra!
En riktig karl tar ansvar för sig och de sina och håller fast vid traditionerna och vad han lovat. Generationers tysta kunskap helt enkelt.
Ja, en äkta man kan inte själv avgöra hur han bör agera utan bör "hålla fast vid traditionerna"?!
Undra hur andra världskriget hade slutat om de Amerikanska, Ryska, Brittiska och Franska männen inte hade den inställningen som du beskriver är ”förgiftande”.
Hade vi ens lämnat Afrikas savanner och tagit oss till Nordeuropa om det inte fanns just män med dessa inställningar som just ignorerade smärta, rädsla och hot?
Det finns en biologiska anledningar till att män är mer riskfyllda, mer aggressiva och har unika beteenden som du beskriver.
Beta.
Toxisk Manlighet existerar inte, det är bara ett extrem odefinierbart ord som används för att få män att hålla käften och rätta in sig i det feministiska ledet.
En man är en person som inte skadar varken sig själv eller andra annat än i försvar av sig själv eller andra. En man är en person som är farlig men väljer att inte vara farlig. En man tar ansvar för mer än bara sig själv. En man gnäller inte över irrelevanta saker som lite blåmärken, eller att han är lite obekväm en stund, en man reder oftast ut sina egna psykologiska problem själv (för det är egentligen det som en psykolog gör, han hjälper patienten komma på att det är bara han som kan hjälpa sig själv, ingen annan kan bota en depression åt dig, det måste du lösa, dock kan det vara bra att prata med någon om det (du kan även prata med dig själv) för det är när du faktiskt formulerar dina problem med ord som du kan komma på hur du ska lösa dem.))
Det självskadebeteende du håller på o tjata om cornu, finns hos kvinnorna med, bara inte i samma utsträckning, och det har med mäns risktagande att göra, och det i sin tur med det naturliga urvalet att göra samt den manliga genitiken att göra.
Sista tre raderna, ja, precis så enkelt är det ju (genetiken är ju dock en *konsekvens* av urvalet). Det är ju därför vi får så extrema resultat när vi försöker plocka bort naturliga utvecklingsbehov (extrema som i att vi inte känner igen resultatet som människor; psykopater osv).
Sen finns det ju en massa exempel på hur mänskligheten bygger skal kring naturen för att minska kollektivt oönskade konvergenser, så det handlar ju inte om att det inte går att bygga ett samhälle i ett lager utanpå naturligt betingade beteenden. Men det kan inte göras genom att via inkompetens eller annat ignorera hur verkligheten ser ut, så självklart har du även rätt i att "Toxisk Manlighet existerar inte".
Problemformuleringsprivilegiet. Så kallade vi det förr i tiden. Den socialdemokratiska dribblingen att skapa memes som även motståndarsidan tvingades använda. Den som definierar problemen definierar konversationen.
De rödgröna har nu skapat memet "toxisk maskulinitet". Därmed har de tagit kontroll över konversationsbollen. Det är sånt som leder till att t.ex SL kan sitta kvar som statsminister påhejad av en femklöverkoallition som absolut INGEN enda väljare i hela landet har röstat för. Våga vägra detta meme oemotsagt. Kontra med "toxisk socialism".
26 av 27 masskjutningar i USA begicks av unga män som växt upp utan sin biologiska far. Så uppenbarligen behöver pojkar sin pappa under uppväxten. Tror ordet ”toxic maskulinitet” kommit till för att ensamstående mammor ibland inte klarar av att uppfostra sin son och istället för att skylla på sig själv eller erkänna att fadern hade behövts så angriper man pojken.
https://www.patheos.com/blogs/markmeckler/2018/02/27-deadliest-mass-shooters-26-one-thing-common/
Det här är cherry picking. Det finns mängder av brottslingar som växt upp med sin biologiska far. Problemet där är oftast en alkoholiserad våldsam far. Det relevanta i sammanhanget hade varit att ta reda på vilka andra män som funnits som förebilder hos dessa unga män.
Jag förtydligar mitt svar med att det ska stå våldsbrottslingar.
Ok vad är din förklaring till att 26 av 27 masskjutningar begicks av unga män som växt upp utan sin biologiska far? ”Cherry picking” (ej ett riktigt argument) följt av påståenden som ”alkoliserad far” utan att tillföra statistik som styrker din tes är inte seriöst.
Dessutom så här masskjutning inte hemma i samma kategori som våldsamma brott. Masskjutning är betydligt ovanligare och bland de värsta dåd ett samhälle kan uppleva. Dessutom genomförs det av väldigt störda individer. Då är det viktigt att försöka förstå varför dessa individer begår sådana onda handlingar så man kan motverka dem. Dessutom är masskjutningar ett nytt fenomen och därmed en följd av moderna samhällsförändringar.
99.4%.. cherry picking.. ja jösses.
Dock är det problematiskt att man får en lika vrickad argumentation på andra sidan som hittar dessa fakta och säger att det handlar om "toxic femininity". Så jag lämnar detta som jag började: alla som faktiskt är intresserade av detta bör helt och hållet släppa dessa begrepp, och låta idioterna leka med dem bäst de vill.
Det för många män som är käringar nuförtiden, vilket är en av anledningarna till Sveriges förfall.
Det glädjer mig och säkert oss alla att denna blog inte lider av någon toxisk maskulinitet.
Ironivarningen går genom taket.
Vissa människor är mer adrenalinknarkande sensationssökare än andra och väldigt få av dessa har fallit offer för vare sig någon slags toxisk maskulinitet eller toxisk feminism.
Däremot är det sånt här skitsnack som får folk att inte våga följa sin egen natur. Några gillar att klättra i berg och andra gillar att plantera blommor och det enda som är toxiskt är folk som inte respekterar andra människors val av livsstil .
Korrekt. Och många män respekterar inte andra mäns val av livsstil, vilket gör att en del män tvingas leva upp till något de inte har lust med, som i slutändan kan bli självdestruktivt.
Folk får följa sin egen natur bäst de vill, det blir toxiskt först när det leder till sjävldestruktivitet.
Om du även håller med om att det idag finns minst lika mycket toxisk feminism som maskulinitet så är vi nog helt överens även om det inte framgår av din artikel .
Sen så måste jag säga att det till viss del är självdestruktivt att vara adrenalinknarkande om man ser till det statistika väntevärdet. Insatsen är oftast större än vinsten men ändå vill människor bestiga berg, tävla och helst vinna i extremsporter osv
Ändå anser jag att dom skulle göra ännu mer våld på sin mentala trivsel om de valde att virka istället.
Vad har maskulinitet (=ett beteende) med feminism (=en ideologi) att göra? Du verkar blanda ihop äpplen och päron.
Vad jag tycker om samtliga ideologier kan du läsa här: https://cornucopia.cornubot.se/2013/06/ideologier-ar-for-idioter.html
https://youtu.be/DKbrhvr5VKU
Henrik Jönsson belyser detta väl
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Låt oss vara ärliga med att problemet med toxisk maskulinitet i Sverige igentligen är ett problem med massinvandring. Finns inte mycket toxisk maskulinitet bland svenska män. Där är problemet snarare brist på maskulinitet (menar inte att det gäller alla svenska män förstås).
Det är bra att du skriver inlägg som dessa emellanåt. Det blir en slags självsanering av folk som även kommenterar andra ämnen. Det uppvisas en uppseendeväckande brist på förståelsen av människan i ett samhälleligt perspektiv.
Tack. Ja, väldigt mycket "håll min öl" ovan.
Finns det en toxisk, dock mer inåtriktad, femininitet som kan förklara depression, anorexi, självskadebeteende, självmordsförsök och långa sjukskrivningar hos kvinnor? Dvs när individer inte klarar eller vill leva upp till stereotyperna och förväntningarna på hur man ska vara som kvinna.
Med tanke på hur många unga kvinnor som går in i väggen p.g.a kombinationen samhällspåtvingad karriärhets, moderskapstryck, utseendefixering och livspusselsproblematik så hänvisar jag återigen till "toxisk socialism".
Whataboutism. 90-95% av bloggens läsare är män. Att gruppen kvinnor har sina egna problem förändrar inte männens problem.
Någon som vet vad kvinnors problematik sprungen ur motsvarande stereotypa mönster kallas i samhällsdebatten?
Intressant tråd!
Erkki har antagligen inte läst Jordan men han har ensamt försörjt familj och två barn. Gjort bostadskarriär – även om han själv nog inte skulle kalla det så – och bor i ett eget renoverat radhus. "En bra karl reder sig själv" som han säger och den karl som drar sig för att inte ta i, spotta i nävarna och anta saker o ting han inte gjort tidigare lär sig inget.
Finsk SISU personifierad.
Är detta toxisk maskulinitet?
https://www.aftonbladet.se/resa/a/QlMz6x/strandraggare-sa-funkar-de
herregud för kommentarsfältet.