Även om Tesla Model S är en fantastisk bil, nästan perfekt, så kan jag glädja hatarna med att det finns några förbättringspunkter på främst inredningen. Dessa och några till går jag igenom nedan. Notera dock att de allra flesta av dessa punkter är åtgärdade på Model 3, och några på Model X.
![]() |
Mittkonsolen och musikspelaren är inte anmärkningsfria. |
Så låt oss titta på några brister hos Tesla Model S.
För att börja med bilden ovan, så har mittkonsolen utvecklats i ett antal steg. Initialt fanns det här ingenting alls här, utan man kunde ställa dit en ryggsäck eller portfölj. Se tidigare reportage från 2014, där jag konstaterade att Tesla kommer att lyckas. Den utökade mittkonsolen är alldeles utmärkt, men övergången till instrumentpanelens stora skärm är inte så snygg. Det finns ett svart fack under skärmen, antagligen från ursprungsdesignen, som inte löper över sömlöst med konsolen. Anmärkning på det. Nu ska det dock komma helt omgjord inredning i Model S framöver, sannolikt mer liknande den i Model 3.
Det andra är musikspelaren. Den har två brister.
Den första bristen är automatisk uppspelning. Varje gång man sätter sig i bilen börjar musiken du har på din telefon att spela. På senaste volym, vilket kan vara ganska högt. Det går inte att stänga av autoplay på en iPhone, och Tesla har inte heller den funktionen på sin musikspelare. Det borde vara en enkel mjukvarufix, och många klagar på detta, men det är inte fixat. Dock inget unikt Tesla-problem. Varför inte en valbar funktion i inställningarna där man kan slå av eller på autoplay?
En kanske större brist är att det inte går att browsa musiken på telefonen. Ska man välja spellista eller skiva måste man således stå still, eftersom det är olagligt att pilla med telefonen under körning. Gäller även om man kör Spotify via telefonen. Teslas inbyggda Spotify-app går det dock att söka och bläddra med, men själv kör jag köpt nedladdad musik från iTunes, och inte Spotify. Fixa så att man kan bläddra i telefonens musik – detta klarar de flesta andra bilar eller tredjeparts musikspelare.
Ytterligare en förbättringspunkt när vi ändå är i framsätet är uppvärmningen. Det finns ingen timer, vilket också torde vara en mjukvarufix. Man kan starta värmen via mobilen, men inte ens mobilappen har en timer. För det måste man köpa dyra tredjeparts appar med någon hundralapp i prenumerationskostnad per månad. T ex har Hyundai Ioniq timer på uppvärmningen. Tesla har bara smart preconditioning, någon slags AI som ska lära sig dina körvanor och värma upp utifrån detta. Men varför inte införa en enkel timerfunktion, gärna även kopplat till väderleken, så den startar igång tidigare om det är kallare väder?
![]() |
Insidan av framsätets dörr. |
Vidare finns inga förvaringsfack i dörrarna. Kanske beror det på att man maximerat krocksäkerheten. Det finns en liten ficka överst, stor nog för en liten mobiltelefon, men inga större handskfack. Dessa finns dock i Model X och Model 3.
![]() |
Inga handtag, inga krokar. |
Det finns inga handtag över dörrarna. Inte ett särskilt stort problem direkt, men värre är det med att det inte finns några krokar, varken i framsätet eller baksätet, så man kan alltså inte hänga upp kläder på galge. Ett relativt stort problem, eftersom jag vid längre körsträckor oftast kör i jobbet och behöver rock och/eller kavaj, rent av kostym. Som får slängas på sätena.
I Model 3 har man infört utfällbara krokar i taket.
![]() |
Inga fack på baksidan av stolarna. Facket upptill i dörrarna skymtar i form av en iPhone-sladd uppe till höger. |
Det saknas också fack på baksidan av framsätena. Infört i Model 3.
![]() |
Ingen utfällbar mittkonsol i baksätet. |
Baksätet saknar utfällbar mittkonsol. Utskjutbara mugghållare finns dock i den främre mittkonsolen, under USB-uttagen på förra bilden, så baksätespassagerare kan fortfarande ställa undan dryck. Model 3 har utfällbar mittkonsol i baksätet.
Slutligen finns det en klar och självklar förbättringsåtgärd med autopiloten. Och det är att den ska följa hastighetsgränsen slaviskt. Som det är nu följs bara hastighetsgränsen på restricted roads, som är någon kodning av vägar i kartsystemen. Övriga unrestricted vägar varken höjs eller sänks hastigheten på. Det gäller t ex alla svenska motorvägar, men också många landsvägar visar det sig. Jag tror att man i Sverige taggar detta, inte utifrån fri fart, utan utifrån huruvida fotgängare kan finnas på vägen. Motorvägar blir alltså unrestricted, liksom landsvägar om det finns cykelbana eller trottoar. Detta gör att autopiloten kan blåsa i 70 rakt genom ett samhälle där farten och skyltningen är 30 km/h, trots att systemet tydligt visar att den vet om att det är 30 km/h som gäller via hastighetsskylt på instrumentpanelen.
Detta är en enkel mjukvarufix – behandla alla vägar som restricted, borde om inte annat vara en valbar option i inställningarna på bilen. Volvos adaptiva farthållare har inte de här problemen, och läser dessutom skyltarna istället för kartdatat. Att läsa skyltarna är absolut nödvändigt för självkörning, för att kunna hantera tillfälliga ändringar vid t ex vägarbeten. För övrigt måste full självkörning även kunna hantera polismans tecken, och alltså kunna identifiera vad som är en polis, samt tolka dennes tecken och åsidosätta övriga regelverk, då polismans tecken alltid gäller över all skyltning och alla regler. Självkörande bilar måste alltså kunna styras av handsignaler från en person i polisuniform. Fundera på den, ni som tror att självkörande bilar står runt hörnet.
Det var väl de brister på Model S, som jag kan komma på nu. Kommande ny inredning kanske åtgärdar en hel del av detta. Och kanske fixas resten i mjukvaran i kommande uppdateringar.
40 kommentarer
Utöver polismans tecken tänker jag mig att självkörande bil även på något sätt måste kunna identifera utryckningsfordon (ambulans, brandbil, polisbil) som kommer bakifrån med påslagen siren och kräver företräde.
Och efter det, ten years down the road (ha-ha), kommer förstås lagstiftning om "feministiskt företräde" i den självkörande trafiken – det vill säga att ensamåkande mäns fordon måste lämna företräde för ensamstående mammor med barn ombord, samåkande feminister med rätt partibok, och/eller all kollektivtrafik på väg till stora kvinnliga arbetsplatser typ sjukhus, skolor och dagis.
Det finns antagligen en kortnovellide inom den senare paragrafen ovan…
Man skulle kunna kalla det för bussfiler…
Du tänker för begränsat Mr Sjunkbomben – jag syftar givetvis på företräde i ALLA trafiksituationer! 😉
Fast du verkar ju vara lite svagbegåvad Peter, så du skulle säkert få förkörsrätt.
Fake it 'til you make it! / O tempora, O mores!
https://i.kym-cdn.com/entries/icons/mobile/000/023/987/overcome.jpg
Det kommer bli ett krav att alla bilar ska kunna ladda ner förarens social score från myndigheterna och anpassa körningen/andra bilars körning efter det. 🙂
Följa hastighetsgränserna slaviskt? Det finns väl inga slaver som följer hastighetsgränserna? (Häpp)
Kan du inte skriva att det inte finns dragkrok till 3:an också?
Hade jag ägt en Tesla så hade någon form av konkursskyddsförsäkring stått högt upp på listan…
Tesla har blivit Too Big To Fail. Elon har blivit Too Big To Fail. Den globala miljöreligionen behöver sin profet som levererar elprodukter i nya segment, helst flera stycken nya varje år om möjligt. Huruvida de sedan egentligen är miljövänliga eller inte har ingen betydelse. Facts Don't Matter Where Too Big To Fail Gäller. Aldrig har väl ett fall av insider trading och marknadsmanipulation blivit avskrivit så fort som efter att Elon tweetade om saudibarbarisk finansiering av utköp från börsen häromåret. Tills det kommer någon ny aktör (om det kommer någon ny aktör) som gör det Elon gör bättre, snabbare och till synes miljövänligare än han själv (samt helst kan gå på vatten också) kommer Tesla inte att tillåtas gå i konkurs.
Att påstå att man löst de flesta inredningsproblem med Model 3 är att ta i. Personligen tycker jag att den är en katastrof. Helt fel tex att lägga hastighetsmätaren på den stora skärmen. Eller att man måste använda skärmen för att slå på vindrutetorkarna. Känns verkligen som att man kör en plastig skitbil med en ipad fastlimmad i mitten. Klart steg bakåt från tidigare modeller enligt mig.
Vart körde du Model 3? Antar att du faktiskt kört den om du säger att det känns som en plastig skitbil. Trodde den knappt var tillgänglig i Sverige(?).
Den är inte tillgänglig i Sverige, än.
Det finns en, sedan ett drygt år tillbaks, men om du inte jobbar på ett stort företag på Hisingen så är inte chansen speciellt stor att få provköra den.
Alternativet är att hyra den i USA eller att du är journalist.
Personligen så tror jag inte att "Unknown" har provkört den, för den har vindrutetorkarreglage, det är intervallinställningen som som ligger i en undermeny på skärmen.
Men tyvärr så får vi nog vänja oss vid att framtidens bilar kommer med en touchskärm istället för riktiga reglage, det blir definitivt billigare så. Riktiga reglage kommer antagligen bara att finnas på premiumbilar.
Har kört bilen för att leverera till butik. Och nja, du kan trycka en gång för att spola rutan och på så vis få den att veva en gång. Kanske är en vanesak men personligen föredrar jag att kunna styra det utan att behöva kolla bort från vägen. Se själv när du sätter dig i den om du tycker att den känns plastig men jag tyckte iaf det kändes som att man gjort den väldigt simpel och sen satt på en skärm utanpå det. Sen har jag förvisso inte varit någon fan av mer extrna skärmar som när man gjort det på andra bilar såsom Audi eller BMW heller så kanske är jag som är fel ute. Jag föredrar iaf helt klart den mer inbyggda skärmen.
Unknown, har du kört bilen till en butik?
Gillar att du lägger tid på att beskriva och fotografera bilens för och nackdelar i vardagen. Jag gillar inte bilägare som bara hyllar sin egen bil och tycker att alla andra bilar är kass. Ungefär som om bilmärket skulle vara ett fotbollslag som man håller på.
Att musiken startar automatiskt nästa gång man kör iväg med bilen har jag också problem med. Saknar avstängningsfunktion i iPhone. Saknar också att kunna välja att farthållaren enbart ska läsa hastighetsskyltarna. Det ligger för mycket fel i datan för navigatorn. Önskar att jag kunde rätta detta själv på vägar jag kör dagligen på. Sedan vet jag inte hur Tesla gör, men min Mercedes sänker farten inte riktigt i tid för att den ska vara rätt precis när skyltarna passeras. Jag kör på en sträcka där en fartkamera sitter strax efter sänkt hastighet och bromsar jag inte manuellt där så kommer jag att bli fotograferad en vacker dag.
De största problemen med Tesla är byggkvaliteten. Om man fick ett dussin av teslas ingenjörer till att nogsamt sätta ihop just din bil under ett par veckor skulle det nog vara ok. Men det är för mycket fel i nylevererade bilar för min smak.
Någonsin kört en Tesla eller har du bara läst hater-sajter? Definiera ”byggkvalitet”. Upplever den som premium och mkt gedigen. Mer modern och stilren än tyskarnas iaf.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tesla S har enligt länken nedan problem med just kvalitet, sen kanske den upplevs välbyggd och just din kanske är problemfri men det verkar verkligen inte gälla för alla.
http://whatcar.com/news/2018-what-car-reliability-survey/n17826
Tesla hamnade absolut sist gällande antal fel.
Fel är inte samma som byggkvalitet. Känslan är premium. Jag har fått en trasig backkamera bytt, det är ett felbokade en komponent, en av åtta kameror.
Hur många fel skall det till innan det är dålig kvalitet?
Tesla hamnade överlägset sist i undersökningen, hade mest antal fel, mest saker som inte fungerade som de var avsedda att göra och om det inte är dålig kvalitet så föklara gärna vad är.
Sen att den känns premium är väl något helt annat?
Avsaknad av dragkrok och avsaknad av skidlucka är showstoppers för mig. En riktig elbil borde också ha 230-voltsuttag.
Att det inte fanns / finns någon mittkonsoll har nog att göra med att amerikanska bilar förr hade soffa fär tre även där fram. En mittkonsoll skulle då vara ivägen för passageraren i mitten
Min VW Passat kombi har fack i framstolarnas bakrygg men det är lätt att i dom samlas mycket papper, tidningar mm
Vadan denna Teslaobsession på bloggen? Sänker helhetsintrycket rejält.
Lars får X antal tusen för att lobba för tesla. Inläggen skall ses som reklam.
Fel, han får inte göra reklam utan att skriva det först.
Anledningen att han skriver så mycket om Tesla är två orsaker:
1: han är nöjd med sin bil
2: han vet att haters kommer att kommentera sönder fältet och engagera andra.
(precis som aftonblaskans "så här tappar du 15kg på 24h")
Fler kommentarer och engagemang=levande blogg.
Tesla är en bra bil. Jag gillar inte dagens elbilar men man kan inte säga att Tesla inte är bra. Den sätter standard för framtida elbilar.
Jag anser att vi inte är ens i närheten av vad elbilar kommer att vara om 5-10 år.
Om något uppfattas som reklam, fungerar sig som reklam och är lika tråkigt som reklam, så är det förmodligen reklam.
6Tant: håller med men det är ändå vår personliga åsikt. Att han får betalt "x antal tusen" är att påstå något som inte stämmer.
Jag vet inte påföljderna av att någon gör reklam för en produkt utan att ange det men jag antar att det kan vara allvarligt. Paolo Roberto var tvungen att skriva in det på sin Insta, trots att han gjorde reklam för sin egen produkt.
Tesla har en reklambudget på noll dollar och har aldrig betalat någon för reklam. Man förlitar sig på att nöjda kunder sprider ordet, vilket jag gör.
Tidigare har jag i en del inlägg tydligt angett Teslas incitamentprogram sist, men det är avslutat. Eventuellt utfall f det tillfaller mitt bolag som intäkt att beskattas. Att så sker har då framkommit tydligt, men bolaget har ännu inte fått ngt f det.
Jag har skrivit om energisystem och elbilar långt innan Tesla, liksom ludditernas rädsla för robotisering, och tekniknaivisternas övertro.
Ämnet ligger inom bloggens läsekrets intressen. Sluta läs artiklarna så slutar jag skriva.
Ser fram emot att 6tant anmäler mig, så kan jag när jag är friad stämma skiten ur honom för förtal. För jag eller mitt bolag har inte fått ett ruttet öre av Tesla eller ngn annan.
Alla inlägg som skrivs på uppdrag av någon är tydligt uppmärkta som sådana.
Ok, du får inget betalt i kronor för den reklam du gör. Men det är likväl reklam som jag uppfattar det.
För att vara ärligt, så var jag helt övertygad om att du fick betalt. Och du har rätt, jag skall inte läsa inlägg som jag tycker är tråkiga.
Jag ser det som självklart på denna blogg att följa Tesla. Den passar in under flera ämnen bloggen skriver om. Både bilen och företaget.
Bilars avgaser är ett av världens största miljöproblem. Elbilar är på stor frammarsch. Tesla är elbilarnas elbil. Lars har också solceller som producerar el. Passar även bra till en prepper.
Självkörande bilar ligger i startgroparna. En revolution inom transport och säkerligen inom trafiksäkerhet också. Tesla är ett bilmärke som satsar stort på det och ligger i framkant. Lars lyfter frågorna kring självkörande bilar.
Det mesta i dagens bilar styrs av datorer. De kan kapas. Lars skildrar ett tänkbart senario med en Tesla i sin bok Höstsol.
Tesla som företag är intressant att följa. Företag som startar nya bilmärken är mycket ovanliga idag. Musk är en speciell entreprenör.
Tvärtom, ser det som konsumentupplysning, höjer helhetsintrycket rejält.
Har VW:s skyltavläsning som funkar utmärkt och grejar 98% av skyltarna, men inte 100%. När man kör på en landsväg eller motorväg och det dyker upp en skylt som visar hastigheten på avfarten, får den ofta för sig att det är den som gäller även om man fortsätter på vägen. Det här ser möjligen lite olika ut i olika länder, men gör att en farthållare styrd av skyltavläsningen ibland skulle ge en inbromsning på lite fel ställe, typ i kalsongerna på bakomvarande.
Självkörande bilar (fordon) står runt hörnet. De kör redan tom i Jönköping.
Förutom lastbilar, till en början bara på vissa stora vägar, kommer små robotar i städer transportera sista sträckan.
Taxi i storstäder blir tidiga, men Sverige laggar. Här krävs nästan säkert 5G med sin hastighet för färska kartor på nivån cm och möjligen att bilen vid tvekan kopplar upp till någon kraftfullare AI eller mänsklig reserv som kan fatta beslut, tex vid tvekan om det är en "äkta" polisuniform eller en rånare som vill stoppa bilen.
Självklart ska fordonet kunna hantera polismans tecken, samt tolka dennes tecken och åsidosätta övriga regelverk.
Ja självkörande fordon står runt hörnet och det förändrar mycket i samhället. För högre hastigheter krävs 5G.
Idag tog ekot upp om tester i många minusgrader, halka och snöoväder i Norrland för självkörande. Behövs givetvis för Sverige men i något mindre grad i Teslas hemland Kalifornien. Tesla gissar jag kommer inte bli en av de första som klarar svårigheter värre än dimma och kraftigt regn.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Intressant!
Just självkörande tror jag också på i framtiden. I Berlin har de redan bussar som är självkörande. De har en som övervakar men det är nog endast fram till människor blir bekväma i att ett fordon kör själv.
I Sverige ligger vi lite efter med den tekniken men förhoppningsvis kommer vi ikapp de kommande åren.
En intressant sak som Tesla bygger nu är tunnlar under LA. Konceptet är att man kör till en "lucka" eller "hiss" som sänker bilen under marken och sen tar AI över och kör bilen på en platta till nästa destination!.
https://www.youtube.com/watch?v=E7Uhh_s2tEI
Finns fler video tillgängliga på YT.
Fantastisk koncept egentligen för alla storstäder.
Kan tänka mig att parkeringsproblemen också blir lösta med sådana koncept.
30% av alla bilar som kör i innerstaden letar parkeringsplats.
Ford testar nu 3D-kartor och lidar för att klara snöoväder i Michigan. Gissar att snart ändrar sig Tesla och moderniserar sitt val av instrument. Ja Musk tycker lidar är onödigt dyrt och förlitar sig på kameror och radar.
De flesta försök som pågår verkar använda olika antal av monokameror, stereokameror, radar, lidar, infrarött och ultraljud. Om alla varianter av synorgan kommer användas i framtiden är svårt att säga. Lidar med rätt mjukvara ser längre än det mänskliga ögat i snöstorm. Radar ser längst men inte lika bra.
Fordonet bör veta var det är på cm-nivå och dagens gps är bara ett primitivt medel för detta. Min uppfattning är att det är kombinationen av 5G och ständigt uppdaterad karta som jämförs med "synen". Kartavvikelser som nytt potthål rapporteras in till den centrala kartan och förmodligen stillastående föremål.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Självkörande bilar…
Hmmm…
Men ÅK BUSS då ! :p
Jag har ingen radio i min bil. Bra med tystnad.
Autoplayfunktionen finns i kravmassan till ett antal tillverkares headunits och brukar diskuteras i projekten. Tanken är (oftast) paralleller till radio och CD-läget. Aktiverar du radioläget kommer ljud, aktiverar du CD-läget med skiva i så kommer ljud; på samma sätt hanteras BT. Angående browsing över Bluetooth så är det en ganska komplex historia med enorma implementationsskillnader på telefonsidan vilket påverkar implementationen på headuniten.