Klickbetet att Transportstyrelsen skulle stoppa försäljningen av Tesla-bilar fortsätter svansa runt i skadeglädje från fossilbilisterna. Det har nu gått så långt att Transportstyrelsen publicerat ett pressmeddelande om motsatsen.
![]() |
Teslor på laddning. |
Efter att även TV4 har spridit felaktigheten att Transportstyrelsen skulle stoppa försäljningen av Tesla (specifikt Model S), publicerade Transportstyrelsen ett pressmeddelande om motsatsen.
“Transportstyrelsen kommer inte att temporärt förbjuda försäljning av Tesla i Sverige. Ärendet som handlar om ett säkerhetssystem i bilmodellen Model S är nu avslutat hos myndigheten.
I media har framkommit uppgifter om att Transportstyrelsen överväger att tillfälligt förbjuda försäljning av Tesla i Sverige eftersom det har funnits oro för att fordonet har allvarliga trafiksäkerhetsbrister. Sverige kan som medlemsland i EU förbjuda försäljning av ett fordon under sex månader om det finns sådana misstankar. Det är dock inte aktuellt.
– Detta är ett ärende som vi följt under tre år och som vi nu avslutar eftersom vi ser att risken för olyckor med autopilotsystemet minskat, säger Anders Gunneriusson, senior rådgivare på Transportstyrelsen.”
Det är relativt spektakulärt att en myndighet måste publicera pressmeddelanden om sådana här icke-händelser, vilket väl säger en del om hur omfattande desinformationen blivit. Det positiva är att svenska myndigheter antagligen lärt sig hantera desinformation allt bättre, vilket också stärker totalförsvaret. Man publicerar sin egen information i sin egen kanal, där man helt kontrollerar innehållet, så får media fortsätta sprida lögner påhejade i sociala medier.
Och varför skulle Transportstyrelsen stoppa något? All form av säkerhet har höjts för Tesla med varje mjukvaruppdatering. Medan andra fordon måste återkallas och åtgärdas på verkstad har Tesla genomfört ett antal säkerhetshöjande åtgärder via distansuppdateringar – allt från bromsar till stöldskydd.
Nu lär väl felaktigheten dock fortsätta att spridas. Skadeglada fossilbilister blir förstås lyckliga av sådana här felaktigheter. Media behöver sina klick, och eftersom innehållet hos SvD är bakom en betalvägg kommer de flesta aldrig läsa att Transportstyrelsen lägger ner det hela, vilket även står i SvD:s artikel.
14 kommentarer
Utmärkt och glädjande för utvecklingen att Transportstyrelsen handlat. Jag är tyvärr fortfarande fossilbilist. Mitt försvar är att jag inte kör så mycket idag. Jobbar mest hemifrån.
Elbilsutvecklaren Nevs köper in sig i Koenigsegg. Samtidigt startar de ett nytt bolag, där de ska utveckla elektrifierade bilar. Jag gläds och tror att möjligen tappar Tesla en lyxledning men de som verkligen förlorar är de som lever i det förflutna.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Jag hoppas allt folk skriver till SvD, DI samt TV4 och klagar på dålig journalistik och billit klickbete.
Jag kör på 100% rapsolja i min fossilbil.
Du kan fundera på den här enkla utredningen en liten stund.
http://teslaclubsweden.se/solceller-vs-biodiesel/
Det här med uppdatering av bilarna utanför Transportstyrelsens kontroll har pågått i åratal. Inte så många här som hört talas om chiptrimmning antar jag, och framför allt inga sunkiga journalister, som i allmänhet saknar kunskaper om det mesta.
Alla bilmärken uppdaterar ju, enda skillnaden är att Tesla gör det snabbt, billig och ofta, medan övriga bara vid service eller återkallning.
Om du chiptrimmar bilen så måste du registreringsbesiktiga den om du vill vara laglig.
Allt som ändrar på bilens grundläggande egenskaper kräver en registreringsbesiktning.
Det är inget som någonsin kommer att ske som en OTA update.
Javisst säger lagen det. Lagen säger mycket som ingen behöver bry sig om för det finns ingen som kan eller vill följa upp det.
Självklart skall även Tesla följa lagen. Men idag är det i princip så att TS litar på att tillverkarna gör korrekta uppdateringar och inte ändrar bilens egenskaper på de parametrar man ser på, dvs säkerhet och utsläpp. Formen hur de gör det är oviktigt, det viktiga är att en registrering sker.
Chiptrimning påverkar båda dessa negativt i synnerhet.
Tror nog att om Tesla hittade ett sätt att dubbla antalet kW i kraft på däcken mha några rader kod hade man omregistrerat bilen osv.
Det är en seriös tillverkare.
Tesla har ju minskat förbrukningen (=förlängt räckvidden) med några av sina uppdateringar, via förbättrad batterihantering och optimering av fördelningen av kraft mellan däcken. Har för mig att det handlar om cirka 5%. Dock före min tid.
Det är klart att de inte kan stoppa en Amerikansk bolag. Annars kommer vi inom kort få veta att volvo släpper ut för mycket och stora böter väntar…
Men va f–n !!
Den som har det minsta vett i skallen vet ju att svenska transportstyrelsen inte kan göra något så ensidigt..
De är ju EU-regler som gäller och en bil typad enligt EU:s regler i ett EU-land är per automatik då också typad i alla andra EU-länder…
Något att skriva om?: sverigesradio.se / sida / artikel.aspx?programid=83&artikel=7145032
Intressant artikel om att Tesla nu erbjuder 100 kWh batteriet även i de billigaste – nåja – versionerna av S o X
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20190130/billigaste-tesla-model-s-och-model-x-tillbaka-med-battre-rackvidd/