Med en ny lagändring upphäver Ryssland förbudet att skjuta ner civila passagerarflygplan, som infördes efter Sovjetunionens nedskjutning av en sydkoreansk Boeing år 1983. Reglerna innebär att högsta beredskap ska intas när en potentiell kränkning redan befinner sig 150 km från gränsen mot Östersjöstaterna.
Ryska Mig-31. |
Sedan Sovjetunionen mördade 269 personer 1983 i nedskjutningen av den sydkoreanska flighten 007, har det varit förbjudet för Ryssland att skjuta ner civila passagerarflygplan.
En ny lagändring ändrar nu detta och man kommer framöver få skjuta ner passagerarplan, inklusive med luftvärn, rapporterar Izvestija.
Högsta beredskap ska gälla om en potentiell inkräktare befinner sig inom 150 km från gränsen i Baltikum (ru Pribaltika) och mot Östersjöstaterna (inklusive mot Finland och Sverige), dvs flyger i en riktning som kan ta dem över gränsen, rapporterar den ryska tidningen. Artikeln beskriver hur dessa flygplan ska varnas, och hur incidentberedskapen ska skickas upp samt agera, men är vag på exakt vem som ska få ta beslutet att skjuta ner civila passagerarplan som avviker från föranmäld rutt. Nedskjutning ska ske om flygplanet kan orsaka en katastrof eller är ett hot mot strategiska militära objekt. Kort sagt om ett plan är på väg mot Ryssland. Punkt.
Izvestija är oligarkägt via NMG, och skriver förstås med Kremls välsignelse, som all större media i Ryssland. Tidigare ägdes Izvestija direkt av det ryska statliga gasbolaget Gazprom.
Intressant är hur artikeln om den nya lagstiftningen vinklas. Man skyller Mattias Rusts legendariska flygning från Västtyskland till Röda Torget 1987 på att Sovjets luftförsvar inte fick göra något åt passagerarplan, och vill underförstått alltså hävda att det inte berodde på total inkompetens hos Sovjetunionens luftförsvar (men glömmer nämna att ledande befälhavare sparkades och eventuellt skickades på skogsskola). Länkarna i artikeln går till propaganda som att USA skull medge att ryskt luftvärn är bäst i världen, att USA spenderade timmar med flygspaning runt Krim, att incidentberedskapen lyft fyra gånger i veckan och hur Ryssland hotas av amerikanska UAV:er i Polen. Därtill hur ryska örlogsfartyg ska få nya luftvärnsrobotar, som kommer hålla fienden på avstånd, samt hur det nya säkerhetsläget påkallar att Ryssland måste få skjuta ner civila passagerarplan. Man exemplifierar med ett terrorhotet mot öppningsceremonin med fullsatt arena i vinterspelen i Sotji 2014. Man nämner i förbigående att det inte var ett terrorhot, utan en full passagerare som var lite utåtagerande. Några dagar efter de avslutade vinterspelen i Sotji, utlöste Ryssland slutligen öppet det nya kalla kriget genom sin invasion av Krim.
Man kan konstatera att 150 km i avstånd från ryska gränsen i Östersjön och mot Baltikum alltså gör att flygfarkoster långt in på internationellt territorium eller inne över finsk, estnisk, lettisk och litauiskt luftrum kommer medföra högsta beredskap hos rysk incidentberedskap.
8 kommentarer
Karta på detta vore intressant!
Troligtvis kommer denna ändring iom då ryssarna själva i sina wargames kommit fram till att det de själva planerar att göra, dvs använda civilt flyg till att transportera gröna gubbar in direkt bakom fiendens linjer, det kan andra göra också. Observera det teoretiska kan, paranoida ryssar ser detta som ett troligt hot antagligen.
Rena julklappen för västmakternas flygvapen. Så fort Nato flyger österut och passerar t.ex. Tallinn eller Kaunas, kommer larmet att gå på ryska flygbaser, luftvärnsförband och i hierarkin uppåt. Gott om tillfällen att testa deras beredskap, och över tid lär detta bli slentrian och skötas halvdant av ryska krigsmakten.
De är inte kloka
Står det verkligen som bloggaren skriver?
Ändå snällt av dem att varna om detta.
Påminner om att en enhet or den ryska 53.Luftvärnsbrigaden den 17 juli sköt ner Malaysia Airlines Flight 17 i ukrainskt luftrum och därmed kallblodigt mördade 298 oskyldiga människor. En bestialisk handling helt i strid mot allt vad internationell rätt föreskriver. Detta har hittills inte medfört några negativa konsekvenser att tala om för diktaturen i Kreml. Den aktuella lagändringen ska nog ses ur detta perspektiv och är då med Kremls bisarra betraktelsesätt helt logisk.
Intressant med tanke på flygplatserna Ivalo, Ulenurme och Jēkabpils t.ex.