Regeringsfrågan är nu avgjord. Efter möte mellan Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt och Socialdemokraternas Stefan Löfven meddelar Vänsterpartiet nu att man kommer lägga ner sina röster i statsministeromröstningen. Därmed blir Stefan Löfven statsminister i nästa votering och Sverige får en fortsatt S-MP-regering med budgetstöd och samarbetspartners i C och L, samt den största högersvängen i svensk politik i modern tid. På pappret i alla fall.
Vänsterpartiet. |
Vänsterpartiet ska ha gjort en överenskommelse med Socialdemokraterna, som inte kommer publiceras. Man utgår från att inte alla punkter i överenskommelsen kommer genomföras, inklusive att marknadshyror på nybyggda redan svindyra hyresrätter inte införs.
Man lovar att lägga misstroendevotum mot Löfven om marknadshyror på nya lägenheter eller försämringar av arbetsrätten (för arbetstagare förmodar jag, inte försämringar för arbetsgivare). Frågan är dock om M-KD-SD är beredda att fälla regeringen för att försämra arbetsrätten eller liberalisera bostadsmarknaden.
Nu får vi se om C och L hoppar av överenskommelsen, eftersom Sjöstedt (V) hävdar att Löfven (S) lovat att inte alla punkter i överenskommelsen kommer genomföras. Sjöstedt hävdar att klausulen om att V inte ska få inflytande är “pulveriserad” och är “värdelösa ord på ett papper”.
Klausulen i överenskommelsen kallas nu för “pinsam påminnelse om C och L:s misslyckande”.
Dock menar Sjöstedt att det handlar om att samarbeta med S om punkter som inte nämns i överenskommelsen med C och L, och att man därmed får inflytande. Men något annat än detta har aldrig varit aktuellt. Så Sjöstedt spelar eventuellt bara ett högt spel, när det egentligen bara handlar om småsaker och inte avser budgeten. Det enda han tänker slåss om är hyror i lyxnybyggena och arbetsrätten.
148 kommentarer
Mästerföhandlaren har dem i dödsgrepp.
C+FP+V är så rädda för SD så S kan prenumerera på makten. Det här är andra mandatperioden de ger bort den.
Egentligen borde det vara tvärtom.
Alliansen borde kunna prenumerera på makten då 60% av riksdagen inte vill ha Stefan Löfven.
Det blev som väntat. L/C vill helt enkelt inte ha SDs stöd, ens passivt. Nu har man garanterat att det inte blir så.
Och hyresreglering/LAS kan V lägga missförtroende på om de vill. Visst, de får med sig SD kanske, men M kan ju knappast fälla regeringen om de genomför liberala reformer. Gör de det har de straffat ut sig som liberal kraft, och L/C har fått rätt.
M kommer fälla S, om de får möjlighet till det. Ingen tvekan om det.
Och Annie skulle aldrig stödja S.
Folk säger så mycket av retoriska skäl.
Sjöstedt är nog den smartaste av partiledarna, dock är det inte bra för landet.
M/KD fäller nog om det inte rimmar med deras resp politik oavsett om V eller SD röstar samma..
Snart har han också förhandlat in sig i ett hörn så att oavsett vad han gör bryter han något avtal. Det här är verkligen underhållande!
@Lars Sundberg – Hur smart är det att tro på en ideologi som aldrig någonsin fungerat någonstans?
Men V är för små för att väcka frågan om misstroendeförklaring. Frågan är vem de skall gå ihop med för att väcka frågan? KD eller?
Saken är ju att _alla_ partier, även L/C, har möjlighet att väcka missförtroendeförklaring. Regeringen har mycket små möjligheter att _inte_ genomföra punkterna.
Vi får helt enkelt se hur det blir, punkt för punkt.
SD kommer lägga fram om de ser en chans att Stefan Löfven kan fällas.
Joakim: nope, det krkrävs 35 ledamöter för att väcka frågan. V har bara 28 mandat och kan alltså på egen hand inte väcka frågan.
Skatt är stöld: Jo det vore ju ironiskt att SD kommer till Vs undsättning och yrkar på misstroendeförklaring när Vi inte kan själva…
Anonym: Jag är med på hur du menar (kanske även har nämnt det på annat håll), men man kan ju lita på att M eller SD alltid ställer upp om man vill väcka misstroende.
@Säs: Mästerföhandlaren sitter kvar som statsminister. Hur många som läser den här bloggen trodde att han skulle förhandla till sig den positionen ännu en gång?
Jag trodde på M + KD, och som sen förhandlar budget med C + FP. Det var en rimlig kompromiss för SD, C och FP givet vad de sagt i valrörelsen.
Men jag förstår inte hur C och FP resonerar, samma sak 2014 då de kunde få ett extra val efter de rödgöna haft en höst kantad av skandaler, men istället gav bort makten till Stefan Löfven utan något i utbyte.
Den här gången verkar de iaf. få en del brödsmulor i utbyte, men det är ju bara för KD bröt DÖ. Hade C och FP själva fått bestämma, så skulle Löfven suttit en mandatperiod till utan inflytande från dem.
Obegripligt, men Löfven är en skicklig förhandlare.
SäS: Det trodde jag också först. Hade varit helt OK det också, men L/C tycker inte det är en stabil lösning. Jag köper det resonemanget, du har ju alltid den optionen om Stefan inte håller vad han lovar.
Även en borgerlig regering hade behövt utreda ändringar i t ex hyresregleringen.
Eller vänta lite, en borgerlig regering hade inte ens vågat föreslå det. I så fall hade de gjort det under sina åtta år vid makten.
Joakim: M och SD kan väcka frågan på egen hand och behöver inte "kommenderas" av V. Det vore dock lite smått komiskt ifall V gick och "dealade" med SD om att göra det (tänk om de skulle bli smittade av SD).
Iblandekonomi: kollar du i tidigare enkäter och diskussioner så var det nog en och annan som trodde att Löfven skulle bli statsminister i slutändan…
Joakim: dock kan man fundera på hur sugna borgarna kommer vara att rösta för misstroendeförklaring ifall de får igenom sin politik ändå. Endel har ju hävdat att uppgörelsen innebär mer högerpolitik än borgarna vågat sig på på egen hand.
Och går de inte för långt åt höger så har man inte V med sig i en misstroendeomröstning och frågan är ifall C+L har kulor nog att sätta press på regeringen att fullfölja avtalet?
Anonym: Exakt. V har nämnt explicit hyresreglering och arbetsrätt som ämnen där man kommer väcka misstroende. Inget hindrar M/KD/SD från att avstå i en sådan omröstning, om det är så att förslaget går igenom, och sedan väcka misstroende vid en senare tidpunkt.
Så det är helt OK läge för M/KD/SD, de kan gå in i 2022 som nominell opposition men ändå fått igenom halva alliansens reformagenda (eller mer därtill) om januariavtalet efterföljs. Om det inte efterföljs så kan man ta över med L/C-stöd vid närmast lämpliga tidpunkt (tex efter att ha vunnit budgetomröstningar om S inte ger med sig).
JP, att C och L skulle släppa denna linje som de nu valt är osannolikt, eftersom det skulle ge någon form av inflytande till SD.
C och L var drivande bakom DÖ, gymnasieamnestin, och att inte rösta bort Hultqvist (rätt eller fel). Det fanns gott om tecken att de skulle välja S när Alliansen förlorade valet. Inte särskilt liberal demokratiskt att mörka detta innan valet dock. Alls.
Så länge de har den inställningen så måste den sk Alliansen få >175 mandat, eller att S och SD inte samarbetar för att fälla en mindre Allians, annars blir det ingen renodlad borgerlig regering igen.
kan man fundera på hur sugna borgarna kommer vara att rösta för misstroendeförklaring ifall de får igenom sin politik ändå.
Tror inte det kommer utspela sig så
Hösten 2021:
– Du lovade "marknadshyror", säger C + FP
– Löfven, vi kan köra ett prov i Västerås under 3 år. Går det bra så inför vi i hela landet.
– Nej, du looovade. Snälla!
– Nej, då får ni ordna misstroendevotum, men räkna med att jag kommer utlysa extra val innan.
C och FP vill inte ha extra val så tätt in på ordinarie val. De kan släppa fram M + KD budget, men tycker att prov i Västerås ändå är ett steg i rätt riktning. Det bryter dessutom inte uppgörelsen och kanske går det bättre med turordningsreglerna (vilket det inte kommer göra). Vänsterpartiet tycker ett prov är okej, då de har sidoavtal med Löfven att det aldrig kommer införas i hela landet.
Skulle det mot förmodan läggas fram på riktigt, så kommer SD kräva misstroendevotum. M + KD kommer då fälla Löfven. Om de inte gör det, så kommer SD säga att M + KD är med på uppgörelsen och att de är det enda oppositionspartiet och vad man ska rösta på om man vill vara säker på att bli av med Löfven 2022.
När Löfven ser vart det barkar utlyser han extra val.
SIWOTI: Så kan det vara. Eftersom den tidigare renodlat borgerliga regeringen 2010-2014 knappt lyckades genomföra särskilt mycket, så får vi se om den här avtalsbundna regeringen lyckas istället.
Annars är det absolut ett möjligt alternativ med M+KD-regering som får söka stöd och chansa. Det är andrahandsvalet. Jag tror faktiskt att man gör allvar av sina hot att fälla regeringen om Stefan försöker förhala.
Det är återigen så att Stefan har mer att förlora än L/C, eftersom om S tappar regeringsmakten nu (för att de inte genomför vad de lovat), så kan det dröja mycket länge innan de får tillbaka den. Det är billigare att ge L/C vad de vill ha och vad man skrivit under på.
En annan aspekt är att det blir svårt för S framöver att hävda det skadliga i skattesänkningar, inte minst för de sk höginkomsttagarna.
Kanske inser S att denna högskattepolitik på arbete och utbildning är skadlig och nu fick en ursäkt till att driva en politik som under normala omständigheter hade varit omöjlig att genomdriva. Och som sagt, inte ens en borgerlig majoritetsregering förmådde detta.
SIWOTI: Exakt. Högersossarna är pragmatiker och förstår ekonomi. Höga marginalskatter på arbete skadar mer än det är värt. Jag tror och hoppas man hanterar det hela i en större skattereform som träder i kraft 2021, och att man innan dess redan röjt undan en del av statlig inkomstskatt (dvs höjer den undre skiktgränsen till säg 45 000 samtidigt som värnskatten avskaffas).
SäS: Vi får se. Det är dessutom inte ens tal om något så omfattande som marknadshyror i befintligt bestånd, utan bara i nybyggnation (och även där får vi väl se vad man kommer fram till), och där är vi redan relativt nära marknadshyror i och med presumtionshyresystemet. Det här är en nödvändig anpassning till verkligheten bara.
Så länge ett extra val inte leder till en stabil vänstermajoritet (V+S+MP > 175) så gör det inget. Då kan ju M+KD genomföra de liberala reformerna istället. Men vi får helt enkelt se vad som kommer ut ur listan. Äntligen förhoppningsvis dags för lite sakfrågor.
Om V skall förlita sig på att M/SD självmant lyfter frågan om förtroende så borde det vara av annan orsak än den som V skulle vilja göra det. Därför är det inte så säkert att de gör det när V blir sura på S.
Sen är det väl så att lyfta frågan för lättvindigt kan ju ge ett löjets skimmer över det. Antingen måste det vara något man tycker är riktigtrrejält galet (här räcker det inte med BAU-missnöje för då skulle ju frågan lyftas stup i kvarten) eller så måste man ju faktiskt tro att misstroendeförklaring går igenom.
Det sistnämnda kräver koordination mellan partierna. Då kan man kanske fråga sig om V tycker det är OK att samarbeta med SD. Jag tycker det vore bra ifall SD avdramatiserades lite. Det borde ju vara OK att samarbeta ifall man har en intressegemenskap,, men tydligen tycker inte politikerna det…
Efter sedvanlig utredning kan förslagen som V är beredda att lägga misstroende mot statsministern för röstas igenom riksdagen precis innan ordinarie val 2022. Då spelar misstroendet ingen roll.
Det mest beklämmande är ju att L och C nu i praktiken accepterar fullt ut att bli beroende av kommunister. Det var ju otänkbart när det gällde SD men i praktiken blir det nu samma sak fast med en vänsterregering istället.. Annie och Janne är grundlurade av Löfven men det var ju o andra sidan inte svårt att räkna ut innan..
Vi får väl se. Första checkpunkten blir värnskatt och statlig inkomstskatt i höstens budgetproposition.
Undra när det går upp för dem att de är grundlurade? Före eller efter det går upp för väljarna?
Det borde ju vara uppenbart om man har alla höns hemma att de där 73 punkterna inte kommer respekteras av S (en punkt har ju redan övergivits innan han ens blivit nominerad). Men det är klart: man har väl inga höns på Södermalm…
Om man ska tro de senaste opinionssiffrorna för C och L har väljarna redan förstått att de är grundlurade. Men det är ju inte Lööfs och Björklunds problem förrän 2022.
Väljarna har varit grundlurade väldigt länge, politruckerna snor ju hälften av allt vi tjänar och för det får vi ….
De kan ju alltid sjunga Internationalen tillsammans som tröst.
Nä, allt blir kanske inte av. Det märker vi t ex i vårproppen och i budgetproppen. Men det blir absolut inte tvärtom åtminstone.
Thomas: inte så entydigt. Jämfört med valet 2014 är ju centern fortfarande upp. De kanske börjat inse nu, men DÖ verkade de ju bli belönade för i valet (10 nya mandat till C+L).
Undrar till vilken grad C+L väljarna ångrar sig idag?
SoCeLiMp kan i bästa fall bli EkoSoLiD (ekologisk social liberal demokrati). Det oroar dock att SoCeLiMporna inte verkar vilja begränsa invandringen. Sveriges skattebetalare skall i alla lägen lägga ut obegränsat med pengar för alla som anses ha tillräckliga skäl för asyl, hur många de än blir. Det är ett recept för en förödande ekonomisk mm krasch, men det bekymrar uppenbarligen inte de fejkat goda.
En affärsidé så god som någon för oss som tror sig kunna förutspå saker. Liten sannolikhet att det inte kraschar då alla 7k prartier vill gasa på när kaklet närmar sig. Satsa stora pengar. Tänk Soros på 90-talet.
Med samma logik som V så borde nu L och C ställa exakt samma ultimatum mot att det ursprungliga avtalet hålls (det höll väl 2-3 dagar?). Fast det kan också vara så att de partierna ändrat sin ideologi till en socialistisk och då faller allt på sin plats.
Går ju naturligtvis aldrig att garantera att inte få inflytande från något parti, det inser väl alla. Att då ingå en överenskommelse som denna som L och C gör kan väl bara innebära att man drar åt vänster och således även har vänsterstöd insom sina respektive partier.
Det finns en stor skillnad: C och L är livrädda för ett nyval, medan V (och S) inte är det.
Det är rimligt att hävda att demokrati är vår dyraste ideologi, snarare än "liberalism", "socialism" eller "konservatism". Det enda som med viss rimlighet kan ses som dyrare än demokratin är (människo)ekologi. Till och med amerikanerna placerar ju liv före frihet i formuleringen om "Life, Liberty and the pursuit of happiness". Tyvärr glömde man dock demokratin i uppräkningen.
Det logiska borde om det nu är 5 st partier i samarbetet V,MP,S,C och L, att det vid samma tillfälle har en gemensam förhandling. Även om de vissa partier inte redan insett det så sitter de nu i samma båt.
Nja riktigt så är det väl ändå inte, snarare S+MP med stöd av L och C (även om C/L hävdar att är i oposition samtidigt som dom plockat fram stödhjulet (går ju inte ihop), V absolut en del om Svetsarn fått välja..
Jomen: det skulle kanske vara något som politikerna borde lära sig förstå. Så kanske de kan sluta mobba Jimmie (och till viss del Jonas).
Thomas: idag är nog S inte så sugna på nyval. Om de lever upp till överenskommelsen (med L+C) är de nog inte det senare heller. Man måste ju vara rejält inbiten sosse om man skall röster S även om de för centerpolitik…
Vi har nu två löst sammanhållna block i politiken och M kan ej bilda regering utan stöd från SD 2022.
Så länge S+SD > den sk Alliansen så är den senare uträknad, om den inte redan var det.
Valet 2018 var en folkomröstning om SD och för C och L är isoleringen av SD den övergripande frågan även om de tar med sig Löfven högerut i vissa frågor..
Om det var komplext redan innan Sjöstedt uttalade sig, så är det än mer komplext efter hans uttalande. Han tycks tro att det är Löfven och S som ensam bestämmer. Det finns faktiskt minst två andra partier (C och L) som vill vara med och bestämma. Det blir ett intressant år. Sicken röra…
PS.
”Kristersson säger att man kommer ta första chans att avsätta Stefan Löfven, även om det innebär att man gör gemensam sak med V” (SVT).
Svag regering sa bill till bull..
Ju fler kockar ju bättre soppa, eller hur är det?
Det känns inte otroligt att denna regering blir handlingsförlamad tack vare bredden på sitt stöd. Jag tror dock Löfven kan klara sig ganska väl med en modell av 'ekonomiskt socialistisk, socialt libertarian'. (Ring mig Stefan, mitt arvode är resonabelt.)
Mängder av ofinansierade förslag krävdes tydligen för att ro i hamn överenskommelsen, mycket av kostnaderna kommer antagligen försöka vältras över på redan högt skuldsatta kommuner.
Tydligen ingår inte att låta bli att vältra över skulder på kommande generation i deras hållbarhets strategi.
Problemet är inte att V får inflytande, konstigt vore annars. C+ L har sagt att de inte stödjer S+ MP om V får inflytande, annars hoppar de av.
Det är också rimligt.
Problemet är att det finns många inom SR/SVT+agendasättande media som inte kommer fortsätta ställa C+L mot väggen varöfr de bryter mot vad de lovat och därmed tvingar C+L att välja väg på allvar.
Senaste dagarna har vi sett massor av exempel på hur man försöker försvara C+L trots att alla vet att deras överenskommelse inte är värd något, precis som Sjöstedt skriver.
Och det kommer ta ett par år till, sedan kommer det hända grejer.
Folket börjar nog att tröttna på detta.
Åtminstone svenska väljare har notoriskt dåligt minne. Annars hade det räckt med DÖ för att valet 2018 hade gett en (SD)-majoritet.
Sorry, Max, men bara knappt 18% av svenska folket tycker som och röstar på SD. Du kan säkert hävda annat, men så är det.
SD skulle verkligen behöva granskas ur ett Sakpolitiskt perspektiv.
Är deras politik ens genomförbar, och koherent?
Bara för att man tycker att de andra partierna är sopor så behöver man inte rösta på SD! Det går utmärkt att avstå eller rösta på något annat så att 4% gränsen flyttas liiite högre upp i antal röster.
Borgerliga skribenter/oponionsbildare kommer nog inte släppa den bollen.
Kan dom föra en lyckad svekdebatt finns det många väljare att hämta hos C och L.
Cornu: Just precis – det är för att de har dåligt minne!
Det här kommer inte att lösa någonting utan endast fördröja kaoset. Jag tror inte att S/MP sitter kvar hela mandatperioden. Detsamma gäller för Björklund och Lööf. Björklund ryker redan i år. Lööf kan klara sig lite längre men desto närmare 2022 vi kommer och desto mer det går upp för hur lurad hon blivit, desto svårare kommer hon att få att sitta kvar. Jag tror även att Ulf K sitter löst. En mer blek person får man leta efter. Tror M måste hitta en mindre SD-rabiat ledare annars kommer de aldrig kunna få makten igen.
Ja det är nästan så att man önskar Kinberg-Batra tillbaka 🙂
Ju kvickare det konservativa blocket får ordning på sig ju större chans har dom att regera många mandatperioder.
Busch-Tor är ingen dålig statsministerkandidat.
SD behöver släppa ultima-thule tänket.
M behöver bli pragmatiska, sluta sälja ut allt så fort dom får chansen och acceptera att dom är en tredjedel i ett konservativt block.
Om inte Lööf redan förstått att hon blivit blåst har hon inte i politiken att göra 🙂
Björklund är nog bara intresserad av eftermälet.
Kan inte se vad Uffe gjort för fel i detta eller vad någon annan M kandidat kunnat gjort annorlunda, heder åt honom för att han står för sakpolitiken liksom KD och skiter i tjafset kring SD som egentligen borde vara av sekundär betydelse.. Att byta person var och vartannat år löser inte några problem.. Problemet är beröringsskräcken för SD hos flera partier. Det är enkom den anda anledningen vi sitter i denna sörja idag annars hade vi haft en borgerlig regering som ju 60% av folket röstat för..
"SD behöver släppa ultima-thule tänket."
Ja, minst sagt. Det är inte möjligt för t ex liberala moderater eller L/C-kollegor att stödja SD i en mängd värderingsfrågor — EU som exempel.
Vilka värderingar mer exakt behöver SD ändra eller anta för att liberalmassan ska rösta på deras förslag?
SD har ju deklarerat att liberalismen är deras fiende. Det blir svårt att samarbeta då. Typiska exempel: NATO, EU (frihandel), plattare skatter, arbetsrätt, hyresreglering, arbetskraftsinvandring, beskattning av företag, asylinvandring, bistånd med mera.
@Joakim Persson
Jag skulle inte kalla den svenska asylinvandringspolitiken liberal, snarare sinnessjuk. Bortom alla vanliga politiska etiketter. Detsamma gäller våra liberala politiker…
.
@SF, ja, det kan du tycka förstås. Så varför skulle en liberal samarbeta med SD i en sån fråga när SD tycker deras politik är _sinnessjuk_?
Man kan först fråga sig om fd. Bondepartiet och Folkpartiet naturligt har de libertarianska/globalistiska värderingar som förespråkas (dvs om väljarbasen har dem). Men jag lämnar den frågan därhän; låt oss istället studera ideologisk liberalism kontra Sverigedemokraternas nationalism och migrationsskepsis.
Liberalism ur ekonomisk synvinkel (låt säga Manchesterliberalism) är en modell för att öka BNP och kanske t.o.m. välstånd, men inte nödvändigtvis en uppsättning värderingar. Om man bryter mot dess principer är priset (troligen) sämre ekonomisk utveckling, men det är allt. Ett folk kan anse det värt kostnaden i vissa fall.
Idag är den liberalism som förespråkas av en annan natur. Delvis ekonomisk ("nyliberalism"), delvis social. Även om värderingarna är öppna gränser, inga skatter, inga gränser, inga sociala begränsningar, osv, så kunde man tänka sig att även nationalister och invandringskritiker under sådan liberalism skulle tillåtas att gå sin egen väg och begränsa sådana aspekter efter eget tycke, t.ex. genom äganderätt och lokala stadgor. En liberal skulle kunna tänka att det inte är förenligt med en kollektiv äganderätt, fädnersarvet om man så vill, att samhällets representanter skänker bort detta arv till godtyckliga utomstående. Så det är inte nödvändigtvis så att (klassisk) liberalism och 'SD'-ism är naturliga fiender.
Man kan se spår av detta i olika utspel av Annie Lööf och hennes parti. De vill sänka vissa skatter. De är också socialt libertarianska i att månggifte inte är ett problem, eller nekrofili. Kanhända en libertarian inte motsätter sig Annie Lööfs rätt att låta sin döda kropp besudlas av Ben Dover och RFSL Malmö.
Å andra sidan saknar de också vissa andra värderingar. Annie Lööf såg famöst inga problem med att ta in 30 miljoner invandrare. Blogginnehavaren här bör alltså notera att hon inte ser något problem med att ta in 30 miljoner ryssar, rösta in en ny regering, rösta för inträde som republik i Ryssland och sedan följande år inställa sig för militärparad på Röda Torget. Hon har med andra ord missat detta med äganderätten.
En libertarian skulle i enlighet med sina principer först arbeta för att välfärdsstaten avskaffas till fördel för individuellt ansvarstagande. Men Annie Lööf har inte detta mål. Istället väljer hon att förespråka fri invandring tillsammans med en generös välfärd, i precis motsats till liberala ekonomer som t.ex. Milton Friedman.
På samma sätt skulle en principfast libertarian arbeta mot lagstiftning som 'hets mot folkgrupp' och för friheten att uttrycka rasism, sexism och homofobi. Därför att tankefrihet och yttrandefriheten är fundamentala friheter. Men dagens s.k. libertarianer gör inte det.
Annie Lööf-liberalismen är alltså mer av en messianisk kult, grundad på plakatslogans som, gissningsvis, mest används för att hjälpa de intressen som numera styr partiet. Denna sorts liberalism kan sannolikt inte komma överens med SDs kärnfrågor. Men liberalism i sin ursprungliga form kan naturligtvis det.
Mycket halmgubbar där (nekrofili, 30 miljoner invandrare, "skänka bort fädernesarvet"). I praktisk politik kommer givetvis 30 miljoner ryssar (lite som i Hassan-sketchen: "10 000 tyska bögar!") inte att komma hit.
Det finns inga libertarianer i Sveriges riksdag. L/C är framför allt "socialliberala" partier. Det finns inga öppna gränser, och framtida invandringspolitik kommer vara restriktiv med nån sorts "kostnadstak" (detta har C öppnat för, men det har förstås ingen SD:are någonsin refererat till).
Åh om det ändå vore halmgubbar. (Jag vet inte om Annie förordade just ryska invandrare i sin intervju, men sade å andra sidan inget om att det inte fick vara ryssar.) Att det är märkliga och verklighetsfrämmande utspel kan jag hålla med om. Till och med SVT-intervjuaren verkade tagen.
https://www.youtube.com/watch?v=99VjCqtRiA0
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/p6lLKw/liberalernas-ungdomsforbund-tillat-incest-och-nekrofili
(Jag tror minsann jag glömde liberalisering av incest. Från LUF dock, inte CUF.)
Jag tar din replik som att du inte har något att invända vad gäller huvudtesen, att klassisk liberalism och "SD-ism" kan samsas väl. Om C+L kräver att driva sina extremistiska versioner av liberalism så har du nog rätt i att det kan bli svårt att komma överens. De har nu i princip definierat sig som opposition till SD.
Nå, nu ingår ju t ex fri rörlighet av varor, tjänster, kapital och människor över gränserna i de flesta liberala visioner. Det är inte riktigt kompatibelt med nationalism. Att det inte är omöjligt med 30 miljoner människor i Sverige ser jag inte heller som särskilt kontroversiellt. Det är klart att det inte går över en natt eller utan omfattande förändringar av samhället, men det är det inte heller någon som allvarligt tror.
Visoner av sentida slag måhända och 30 miljoner invandrare var det i ett land med 10 miljoner svenskar, närmare bestämt. Men tack för klargörandet.
Vad spelar det för roll om politiken kan bli så skadlig att den riskerar att på lite sikt rasera landets välstånd. Det är av underordnad betydelse då det enda som egentligen betyder något är att demonstrera hur mycket man hatar SD.
Precis, de har byggt ett allinclusive-reservat för IS terrorister och verkar inte ens förstå det..
Blir det aktuellt med misstroendevotum, så kommer Löfven utlysa extra val innan (och därmed stoppa Kristersson att få chans till makten)
FP vill inte ha extra val och där lägger de sig.
FP och C la sig hela förra mandatperioden utan att få något i utbyte, det vet Löfven, och kommer också behandla dem därefter.
Skulle gärna vara en fluga på väggen hos C och L riksdagsgrupper när Lööf och Björklund försöker förklara att dom inte blivit grundlurade utan har full kontroll.
Var väl få som trodde att Sjöstedt skulle gå full Leeroy Jenkins i slutändan men han måste ju få tillräckligt för att kunna motivera för sitt parti och sina väljare varför han röstar för Löfven.
Det är så glasklart att Löfven lovar en sak till C och L och en helt annan till S och det är väl en riktig lågoddsare att S kommer bry sig mer om V känslor än vad C och L tycker och tänker nästkommande 4 år.
Vad ska C och L göra?
fäller dom regeringen blir det omval och de som känt sig förrådda nu har gått till M, Kd, SD.
De som eventuellt varit kvar pga. att dom har S sympatier överger väl då C och L för S…
Jag får nog säga att uslare förhandling än den C och L gjort är nästan omöjligt och S är fanken sveriges bästa förhandlare i alla kategorier, makten framförallt.
Nu få alla S trogna trots allt 4 år till vid köttgrytorna och det är väl bättre än att vara i opposition som minskande parti.
En utrensning av C och L hade varit bra, Några försvinner vänster och några höger, bra det! på så vis slipper vi vindflöjel partierna. MP kan försvinna oavsett då dom skadar mer på båda sidor än dom tillför..
JN: "Köttgrytorna"? Utfodringstråget skall det benämnas!
@Jomen såere
Vad då vindflöjel? Är man ett mittenparti så är man. Det är ju alla dessa år av låsning i Alliansen som varit fullständigt idiotiskt då man i princip har varit knähund och morgontofflor åt ett borgerligt konservativt parti. Alliansens upplösning kan inte komma snabbt nog så vi kan få lite flyt i svensk politik, eller "vindflöjlande" om du så vill.
Jag menar att liberalerna består av både vänsterliberaler och högerliberaler, bättre att välja S eller M, centern likaså. Då får vi ett tydligare höger och vänsterblock, sannolikt stärker det den borgerliga sidan och vi minskar möjligheterna för dessa oheliga allianser. Alliansen var bra, problemet är att Annie och Janne inte vet var dom stårdvs vill stå med ett ben på varje sida vilket är dåligt
Björklund verkar på allvar ha lovat sina barn att aldrig samarbeta med SD och där har vi anledningen till att han gjort som han gjort.
Lööf är ju ett riktigt karriärdjur och har sannolikt haft personlig karriär i siktet när hon tog dessa beslut.
Jag gissade att hon kanske får bli vice statsminister och löfte om att Löfven kommer försvinna ett år in i mandatperioden?
Är så inte fallet så är hon väl tillsammans med björklund bara enormt amatörmässig politiker som borde se sig om efter ett annat jobb. Dom har ju båda i lyckats halvera storleken på sina partier för många mandatperioder framöver.
Nej, L och C får inga ministerposter, och därför kan inte Lööf bli vice statsminister.
"Björklund verkar på allvar ha lovat sina barn att aldrig samarbeta med SD och där har vi anledningen till att han gjort som han gjort."
Wow, vad osmakligt skrivet. Väx upp.
@Johan Näsmark "Dom har ju båda i lyckats halvera storleken på sina partier för många mandatperioder framöver."
Vad baserar du detta på, din spåkula i källaren eller? Eller med "halvera" så menar du vad någon opinionsundersökning visat? Vad spelar en undersökning några månader efter ett val för någon som helst roll? Det är ju bara valresultatet vart fjärde år som är intressant i vårt politiska system och MYCKET kommer att ha hunnit hända till nästa val. Folk är generellt inte så långsinta när det gäller politik. Titta bara på Mp som borde vara ett minne blott om man gick efter tidigare opinionsundersökningar.
En partiledare i en demokrati måste sätta det man har lovat väljarna inför val före det man har lovat sina barn. Klarar man inte av att hantera den konflikten får man välja en annan karriär.
”Det finns ett papper som ni aldrig kommer att få se” säger Jonas Sjöstedt.
Det finns alltså ett "hemligt" avtal mellan S och V där man beslutat att inte genomföra det som står i avtalet med C och FP.
Det här är inte seriöst. Ett extra val är det enda rimliga nu.
Rimligen står där nåt i stil med "återinför X och för fram det som ett S-förslag".
Det kan L/C leva med, om "X" är till exempel "grattis busskort till skolungdomar på sommaren".
SäS: Just det – Molotov-Ribbentroppaktens hemliga tilläggsprotokoll där man delade upp gränsländerna sinsemellan! Kohandel kallas det i dessa sammanhang.
Skrivningen i avtalet mellan S och C kan dock aldrig göras helt ogjord i och med att den hann bli offentlig.
Stefan Löfvén måste nu gå till sin nästa egna partistämma med den handlingen i bagaget. Vänsterfalangens eviga knivhugg i ryggen mot den pragmatiska falangen kommer att slipas vassare än någonsin.
Det erkännandet måste man i alla fall ge Annie Lööf. Hon har "programmerat" för en mer infekterad partistämma hos S än någonsin förr.
Inget större problem för Löfven om partistämman säger Nej.
Vad ska Annie och Janne göra?
Möjigheten att få Kristersson är bortkastad då Löfven tar det till extra val direkt om C + FP lägger fram ett misstroendevotum mot honom. Där kommer C tappa en tredjedel av sina riksdagsledamöter och FP åker ur riksdagen.
Ja, och då får vi en M+KD-regering istället. Kör på det.
Kommer inte gå så långt.
Tänk dig själv när Folkpartiets eller Centerns riksdagsgrupp ska besluta om att rikta misstroendevotum mot Löfven, och de vet att de med stor sannolikhet blir av med jobbet.
Vi kan också se hur de agerade förra mandatperioden då de inte tog chansen att fälla Löfven. Han sitter säkert.
Nästa partistämma hos S inträffar inte förrän EFTER att Löfvén redan tillträtt som statsminister. Att en socialdemokratisk partistämma skulle avsätta sin egen partiledare som statsminister finns liksom inte i den verkliga världen.
Möjligen att S spricker i två olika partier pga den del som är tokvänster bryter sig ur, men även det är oerhört långsökt i ett läge där partiet de facto innehar statsministerposten.
Sedan håller jag med om att C och L får sina egna interna svekdebatter nu och i framtiden, men det är separata frågor som alla redan har insett.
Absolut. Och C står enade, L får problem. Det jag är allra mest intresserad av är de skarpa förslagen och vad som händer under 2019/2020.
Förra mandatperioden gällde DÖ. Dramat efter detta valet visar hur det kommer se ut framöver. L/C föredrar alldeles uppenbart att få S att lova liberala löften framför att riskera att SD röstar emot. Som sagt innan, SD röstade ju emot just skattesänkningar och andra liberaliseringar tidigare. Går inte att lita på.
Centern och Liberalerna känner sig vara i högsätet och allas blickpunkt men i själva verket kan det vara deras dödsdans och marginalisering mellan ett borgerligt block och ett socialistiskt, vi får se hur länge partierna orkar studsa mellan blocken och hur länge väljarna tycker nuvarande tillstånd är tillfredsställande.
Visst kan S ha lurat C och L. Men det märker vi tidigt in i mandatperioden, allra senast vid budgetpropositionen för 2020. Då ska värnskatten bort och gränsen för statlig inkomstskatt puttas upp.
Skulle detta inte ske, så räcker det om _ett_ av partierna L eller C röstar på en M+KD-budget, så gäller den istället.
Stefan har mycket att förlora på att inte följa avtalet.
Tror S tar bort värnskatten och även höjer brytgränsen för statlig inkomstskatt.
S var ju själva med och bestämde 50% (1990) och när det gäller brytpunkten så har de höjt den själva förrut. De har även sagt att bara 15% ska betala den.
Hur mkt är vi uppe i nu? 20-30%?
Det är inget avsteg från socialdemokratisk politik, däremot V-politik.
Vilket "avtal" har prioritet? Det offentliga med (C) + (L) eller det hemliga med (V)?
"Stefan har mycket att förlora på att inte följa avtalet"
Sant. Sen ska man (på ett övergripande plan) inte utgå från att han är mot de här reformerna. Inte osannolikt att det insiktsfulla skiktet i S under en längre tid sett att det röda spåret leder åt fanders och nu ser en öppning till att både få skifta inriktning, sitta kvar vid styrspaken och kunna skylla på några andra.
Sen är det här med högersväng och högerpolitik relativa begrepp. Är man uppe i bortre vänstra dikeskanten och svänger höger så är man fortfarande kvar i vänsterdiket.
Men spekulera går göra tills man blå trött, framtiden ger utfallet.
Håller med, Zorro. Jag tror en hel del av dessa punkterna tilltalar även högersossar. Att få igenom dessa punkter och kunna "skylla" på L/C är utmärkt. Samma sak med en bred skattereform.
Det finns möjlighet att detta blir bra och reformerna förs fram. Och blir det inte bra, så faller regeringen.
@SäS: Ja, och som sagt, man har inte lyckas med detta under tiden 2006-2018. Att få ner skatten på arbete och företagande är en viktig prioritet, och det vore en stor framgång att komma fram till detta till 2020.
Övergripande tycker jag två tredjedelar av 73-punktslistan är bra eller OK reformer. Det är värt att försöka och se om det går vägen. Går det åt skogen så finns missförtroendeförklaring som utväg.
Stefan har idag sagt att "januariavtalet gäller". Visst kan man konspiratoriskt hävda att det "egentligen" är V-avtalet som gäller. Personligen tror jag det som kommer hända att S får prioritera in V-krav (till exempel: skattereduktion för fackföreningsavgift) som sina ingångar i budgetförhandlingarna istället för nåt de hellre haft. Och som sagt, det märker vi ganska snart. Då är det fritt fram för L/C att rösta på en bättre budget från oppositionen.
Stefan har alltså starka incitament (behålla exekutiva makten, få igenom egen politik inom utrikes/EU/etc) att göra exakt det som står i avtalet.
Ja, och som sagt, man har inte lyckas med detta under tiden 2006-2018. Att få ner skatten på arbete och företagande är en viktig prioritet, och det vore en stor framgång att komma fram till detta till 2020.
Alliansen höjde brytpunkten för statlig inkomstskatt varje år, från ca 300 000:- til 420 000:-. M + KD budgeten som las nyligen höjde den också. Man har också haft ett antal jobbskatteavdrag. När det gäller värnskatten så är det en prioritetsfråga. FP skulle säkert kunna få den avskaffad under kommande mandatperiod, men de hade kanske behöva ge upp något annat.
Skillnaden mellan blocken är minimal, de vill båda ha viss liberal politik och vissa socialistisk, men att FP + C den kommande mandatperioden skulle få någon speciellt mer liberal politik med S köper jag inte.
Vi får se. Gränsen för statlig inkomstskatt höjs för övrigt automatiskt _varje_ år, men det V vill göra är att bromsa höjningarna, det L/C vill göra är att accelerera dem, och så sitter M och velar. SD däremot var tydliga och stoppade "accelerationen" tillsammans med S, V och MP inför budgeten 2014. Man kan därför inte lita på SD när det gäller möjliga reformer i liberal riktning.
– Det finns ett papper som ni aldrig kommer att få se, säger Jonas Sjöstedt.
Så säger en sann demokrat i en demokrati för folket är förstås den största fiende .
Sossarna kommer givetvis att läcka detta papper den dag de ser att de kan tjäna på att läcka det. Om inte ryska hackare hinner före och messar det till Wikileaks så att vi i befolkningen får veta innehållet den vägen.
Eller det kanske ser ut som det sistnämnda när det förstnämnda händer. Då slipper man ju stå till svars gentemot V för att det läckte…
Vilken sorglig dag för Sverige och för Demokratin de flesta får inte det de röstade för (((((
Som påpekats vet vi ju inte vad man får. Och det kanske är det som är mest sorgliga.
Någon skrev att C+L har fått massa liberal politik, men sanningen är att de fått 16 sidor text. Vad som blir av detta återstår att se.
Om det verkligen blir mittenpolitik så är det ju faktiskt rätt rimligt rent demokratiskt, men risken är ju att det hela är en blåsning från Löfven håll.
@Anonym: Och vad blir resultatet i omröstningarna om man _inte_ genomför punkterna i texten, tänker du? Varför skulle L/C rösta på regeringen om de genomför motsatsen?
För att de kanske inte har kulor nog för att fälla regeringen? För att frågorna kanske ligger begravda i en utredning eller att regeringen på något annat sätt förhalar det hela?
Tänk också på att Löfven då kan ha vapnet att hota med nyval i sin arsenal att skrämma C+L med. Opinionssiffrorna för höger-partier som släppt fram V till makten kan ju vara lite mindre lustfyllda att titta på (för C+L dvs).
Ja, så kan det kanske bli. Det kan hända mycket, och det är inte helt omöjligt. Det är ju samma situation idag å andra sidan.
Så länge inte S+V+MP samlar 175 mandat i ett extra val så är alternativet till den uppgörelse vi har nu en M+KD-regering, inget annat. Det är först om opinionen svänger kraftfullt åt vänster som hotet om ett extra val är effektivt.
Det är enkelt, särskilt vid budgetomröstningen. Ger inte S det L/C vill ha, så röstar L/C på M/KD-budgeten. Det är ett effektivt hot, och förlorar S regeringsmakten får de inte tillbaka den med mindre än att de har en säker majoritet vid ett extra val.
Allt detta är hypotetiska resonemang, och det får vi väl höra massor om nu under de månaderna som går fram till de viktiga omröstningarna (vårändringsbudgeten och budgetpropositionen). Vi får se då hur det går.
Annie Lööf bekräftade precis i SR P4 att överenskommelsen gäller och att V inte kommer få något inflytande. Tydligen två olika världsbilder.
Kommer vi att få se ett gula västarna uppror mot denna regering? Den sprider sig just nu från land till land.
Nej, inte i Sverige, vi är för många som sitter fast i bidragsberoende – rösta för skattesänkningar klarar vi av, eller klarade av, på den tiden det fanns ett regeringsalternativ som ville sänka skatterna. Nu när t.o.m hela sjuklöver vill öka pengarna till SVT är det kört.
Bloggaren har själv bidragit till en situation där folkets mening är mer eller mindre irrelevant genom sin brunsmetning av SD. Lars, beskriv vad i SDs partiprogram och förslag som är rasism/ fascism. Var konkret. Att det i 1990 fanns en svans av skinnskallar som hängde efter SD är inte det "bevis" jag söker. När du ändå är igång kan du kanske förklara varför Moderaterna var motståndare till bojkott av Apartheidregimen….
Mindre än 18% är inte folkets mening. Det där är rent trams.
https://cornucopia.cornubot.se/2014/12/sverigedemokraterna-ar-ett-rasistiskt.html
.. och V(PK)s partiledare Lars Werner sände grattismail till diktator Honecker i firandet av DDR:s 40-årsdag 1989 när diktaturerna i öst föll ihop som korthus.
Grattis C och L till att blivit beroende av ett parti med djupt odemokratisk nutidshistoria. Var går preskribtionsgränsen i svensk politik? Uppenbarligen är 1989 passé i allafall. V(PK) ville ju avskaffa demokratin och införa proletariatets diktatur, ja så stod det i partiprogrammet.
De var tidigare med i Komintern (Stalins internationella lydorganisation), tog emot blodsapanage från Sovjet och köpte fastigheter.
De förklarade även stolt att Sovjet hade legitima skäl att anfalla Finland 1939.
Men 1939 är ju ännu längre tillbaka än till 1989 års V(PK) grattade brutala diktaturer och önskade dessa all lycka till.
Förresten vart tog storyn om V:s bidrag till väpnade vänstergerillor i Sydamerika vägen? Medel som kom från de svenska skattebetalarnas partistöd? Det var ju inte så många år sedan det var på tapeten.
Grattis igen C+L !
Herr Wilderäng kanske skall flytta till Angered om hans grannar är så rasistiska( många SDare där han bor). I Angered kan han få ta del i den antirasistiska värld han tillhör och försvarar.
Varför ska jag det? Till skillnad mot sådana som dig så tjatar inte mina SD-röstande grannar om SD, är inte otrevliga och hotar mig inte. De flesta som röstar på SD är inte vare sig rasister eller idioter, men de flesta som tjatar om SD:s förträfflighet dagarna i ända på Internet är både rasister och idioter.
Tror du inte att det är mer än 18% som är motståndare till folkutbyte och islamisering i Sverige? Det tror jag i alla fall.
Med samma argumentation kan man således säga att det är mer än 9% som stöder Vänsterpartiets politik menar du? Eller mer än 4% som stöder MP:s politik?
Kom ur era bubblor. Bara för att alla ni umgås med på nätet tycker som ni, så är det inte svenska folket. Uppenbarligen röstade 82% på något annat än SD.
Dock kan ni om ni läser konstatera att S-C-L-MP-uppgörelsen innehåller flera punkter mot folkutbyte och islamisering, bland annat skärpta straff för hedersbrott och SPRÅK- OCH SAMHÄLLSKUNSKAPSKRAV för att få medborgarskap. Antar att ni är emot det, eller vad är problemet?
Röstar man inte på SD stöder man inte SD:s politik. Precis som de 96% som inte röstade på MP inte stöder MP:s politik.
Eftersom hela etablissemanget tar avstånd från SD och kallar dem rasister är det många som drar sig för att rösta på dem av rädsla för att det ska komma ut. Många har blivit hårt drabbade när det blivit känt vad de röstat på, blivit av med jobb och vänner m.m.
Därför tror jag att det är många fler som sympatiserar med SD:s politik än vad valresultatet visar.
Skärpta straff för hedersbrott m.m. som du nämner är självklart positivt, men utökad anhöriginvandring är negativt. Ledarsidorna bedömer att det kan bli ytterligare 161.000 migranter de närmaste tre åren p.g.a. den överenskommelsen. Detta utöver Migrationsverkets prognos på 300.000.
https://ledarsidorna.se/2019/01/mot-2015-med-centerpartiet-och-miljopartiet-som-vagvisare/
"Till skillnad mot sådana som dig så tjatar inte mina SD-röstande grannar om SD, är inte otrevliga och hotar mig inte. De flesta som röstar på SD är inte vare sig rasister eller idioter, men de flesta som tjatar om SD:s förträfflighet dagarna i ända på Internet är både rasister och idioter"
Du kan notera att det är du som tjatar om SD, inte jag. Fast om du har underlag i hjärnkapacitet till det tvekar jag på.
Jaså. Ingenstans i blogginlägget nämner jag ens Sverigedemokraterna. Det var sådana som du och dina likar som drog upp det i bloggkommentarer. Typiskt exempel på vad som gör att jag avskyr partiet – sådana som du som ständigt drar upp SD i alla frågor.
Om du länkar till dit egna inlägg så får du skylla dig själv.
Du verkar vara ganska smart, men när det kommer till självanalys så verkar den ytterst begränsad. Jag utgår ifrån att du är SD:are utifrån dina tankar och dina val i livet. När du sedan pratar ner SD blir det för mig som att du plockar ner dig själv. Låt mig ge ett lite mer oladdat känslomässigt argument.
Ex: Du säger dig att du inte gillar att supa, men jag hittar en flaska vodka under din huvudkudde. Det är inkonsekvent. Det är det jag reagerar emot.
När du säger att du inte gillar rasism och SD så gör man vissa antagande om dig som person. Dessa stämmer inte överens med verkligheten enligt mig. Lite som Expressen och den mångkultur som finns bland journalister. https://twitter.com/BettanBlom
Intressant att det svenska politiska landskapet nu mer tar form såsom ungefär det amerikanska. Det finns ju en massa skillnader förstås och vi har ett proportionerligt valsystem (= många små partier) medan USA har ett majoritetssystem (=vinnaren tar hela valkretsen, blir i praktiken få partier).
Konservativa (i USA Republicans):
SD = Tea party movement/alt.right
KD = den kristna högern/moral majority
M = mainstream republicans
Vänstersocialliberala (Demokraterna i US):
C/L = right wing liberals
S = mainstream demokrater, laubor style utan att vara med i S-internationalen, fack är kopplade både i Sverige och US
V = left wing socialists i dem. party
Det enda relevanta med denna jämförelse är väl egentligen att vårt proportionella valsystem åtminstone i dess nuvarande form har passerat bäst före datum när det tar ett halvår att få till en regering som i stort emulerar en klassiskt känd formation.
KD är assimileras in i M om de faller under spärren vid nästa val. Likadant för C/L där de flesta går in i S och kanske några till M. MPs väljare går till V.
Tänker mig att vänstersossar lämnar för V och vänsterliberaler/centerpartister lämnar för S (på sikt).
Kan bli bra.
Nei, självklart inte men rådande situation, där vallöften bryts och alla möjliga otänkliga konstellationer värderas, har uppkommit för att man skall kunna ignorera SD. Övriga partier ser vad som har hänt i de europeiska länder där ett högerkonservativt/ populistiskt parti har kommit fram och tagit del av makten, hela den politiska kartan har ritats om, och det skal förhindras till varje pris. Jag ser brunsmetning av SD som ett mycket effektivt medel mot att få en europeisk situation. Jag tror nog SAP mfl inte är så oroliga för SDs "fascism" som de låter påskina men att det är en noga planlagd strategi (makt/realpolitik). Förstår dock inte varför du skal bidra till det? Du behöver inte gilla SD (för de flesta är partiet ett nödvändigt ont) men framför gärna saklig kritik istället för denna brunsmetningen (som är så otroligt viktig för svenskar som skal positionera sig med riktig "värdegrund").
Jag skiter fullkomligt i värdegrund. Anledningen till att jag avskyr SD över allt annat är att ni förpestat kommentarsfältet på bloggen i snart elva år, att era anhängare skickar hot till mig mm. Jag är ingen misshandlad hemmafru, som ni kan få att via Stockholmssyndromet gilla er. Försvinn härifrån, så kommer jag ägna er exakt noll uppmärksamhet.
Kort sagt, häng på era rasistforum istället för här.
Tror du att hot som "när vi får makten så ska du få det du förtjänar, säkrast du flyr landet redan nu" ska få mig att gilla er?
Era aktiva visar tydligt sin demokratisyn. Och den är inte ett dugg bättre än V:s.
Om SD är smarta så lägger de motioner helt enligt FP och Cs politik så får de bekänna färg och visa om de verkligen vill ha igenom det.
Varför skulle SD göra det? Hela poängen är ju att SD är motståndare till liberalism.
Dessutom är ju nästan alla motioner patetiskt löjligt ogenomtänkta (övriga är bara ogenomtänkta).
Motionsverktyget verkar ju mest vara ett sätt för ledamöter att kunna skriva av sig lite varpå kammaren sen röstar "nej"…
Joakim, det finns säkert ett antal punkter där SD och liberalerna tycker lika dant och det är då det blir intressant.
Eftersom SD pekar ut liberalismen som sin huvudfiende så är förutsättningarna rätt små för samarbete.
Samarbete ja, men inte att man kan rösta för i vissa sakfrågor.
Det kan säkert finnas sakfrågor där man röstar på samma sak.
Knappast sådant som handlar om t ex miljö, migration, hyresreglering, förhållandet till EU och arbetsrätt dock, eller för den delen synen på skatt på de som tjänar mer än snittet.
Det är dock så fiffigt utformat att inget hindrar L/C att rösta på andra partiers förslag utanför de 73 punkterna. Så visst, skulle SD öppna för ett NATO-medlemskap eller djupare samarbete med EU, så kan L/C rösta på ett sådant förslag. Man har dock förbundit sig att i t ex budgetfrågor följa överenskommelsen.
Viss risk finns kanske att det uppstår en tröskeleffekt för C/L innan de går emot S i utmanande frågor.
Intressant är att kanske enda punkterna C/L skulle kunna tänka sig att fälla S-regeringen på är om den obstruerar gällande LAS och hyresliberaliseringen. Samtidigt som röda hunden tuggar Löfvén på andra benet i exakt samma fråga. Spännande.
Jag känner en stor farhåga i att damerna Lööf/Lövin utan att blinka för många gånger kan tänka sig offra landsbygdsboende på miljöaltaret. 10k mer i bränslekostnader per år och familj i "växling" mot skattesänkning på arbete där förstås brytpunkt/värnskatt skulle räknas av. Problemet bara att det är värdelöst fördelningsmässigt. Driver urbanisering och SD:s popularitet.
Nä jag misstänker att intresse-fokus kommer att fortsätta vara i triangeln mellan Järvafältet – Södermalm – och MSM:s ledar- och kultursidor. Vilket naturligtvis ger vid handen att SD kan fortsätta skratta hela vägen till nästa val.
Jag har inga "anhängare" och ingen i min bekantskapskrets har hotat dig (jag är för övrigt en trebarnsfar med 7 års universitetsutbildning, inte en skinnskalle. Jag bor i ett grannland där jag röstar på motsvarigheten till SAP.) Däremot är jag helt ointresserad av att positionera mig "riktigt" i svensk kontext och skiter fullkomligt i det stigma du försöker bidra till.
Jag efterfrågar saklighet och möts av osaklig nonsens. Trodde du hade en önskan om att framstå som någorlunda seriös. Men fint att du publicerar också det du är emot….
Noterar att du inte tar avstånd från hoten.
Lagförslag om friare hyressättning och uppluckrade turordningsreglerna ska komma 2021.
Är det nån som på allvar tror att FP kommer vilja ha ett extra val 9 månader innan det ordinarie 2022? Knappast, deras partikassa kommer vara helt slut.
På sin höjd vinner M + KD budget 2022, som det röstas om i decemeber 2021.
Ett ganska lågt pris för Löfven att säkra makten i fyra år.
Detta är den största sensationen i Svensk politik någonsin! S-ledaren Löven ger upp 100 år av det S kämpat sig till, och blir ett högerparti som inte ens Moderaterna klarat av. Arbetsrätten, skäliga löner som går att leva på, fri hyressättning, fria vinstuttag i vård, skola omsorg, försämrad ersättning vid arbetslöshet, osv. Helt otrolig! Tror alla kan känna att det inte är som det ska. När till och med V's Sjöstedt går med på att stödja en höger politik förstår man att något spårat ur och slutat fungera. Det ljugs också i dessa uppgörelser. "V fått försäkringar", "c: S får inte ha med V att göra" osv. Tiden får utvisa vem som ljugit. Bilderberg har fest!
Det finns gott hopp om att de allra flesta på bloggen kan enas om en sak:
Att Peter Hultqvist rimligen får sitta kvar som försvarsminister är utmärkt!
Tycker faktiskt EU ministern Linde är överraskande bra också.
Förstår inte allas superlativ över Löfven! Om Löfven lurat C och L så är han skicklig, absolut, men om han kör på överenskommelsen så är politiken i vissa drag mer höger än Alliansen. Det är knappast skickligt ur ett vänster perspektiv. Makten framför allt, tom framför ideologin, är inte nått skickligt. Det är arrogant och opålitlig!
Det är mycket skickligt hanterat. Och jag tror alla högersossar är hyfsat nöjda, inklusive realister som förstår att vissa delar vore bra att reformera.
Återstår att se då om högersossarna får igenom det de vill då, för hittils har de hållits i strypkoppel.
Jag är i alla fall måttligt imponerad hittills.
Att en del av dessa reformer behövs, bl.a. arbetsrätten, är jag helt med på, men det är inte S politik i klassisk stil.
Jag undrar om S kommer att överleva 4 år med den politiken, om nu Löfven håller vad han lovar och t.o.m. ändrar hyressättningen 2021. Eller så fegar han ur så nära inpå valet.
Visst är den nya regeringen något vedervärdigt som jag helst skulle vilja slippa, men jag kunde inte låta bli att skratta högt när jag såg Jeanders tolkning av situationen.
http://jeanders-bilder.blogspot.com/2019/01/trofejagaren-firar.html