Den tjugonde juni, åtta dagar innan observationen av en sannolik JFD SEAL Carrier norr om Lidingö, som uppmärksammats i DN och riksmedia, observerades samma typ av farkost vid Lidingö av en privatperson. Detta gör att alla tvivel om att en SEAL Carrier upprätthåller sig i dagsljus runt Lidingö kan avfärdas. Bloggen kan nedan publicera filmen och detaljer från observationen. Försvarsmakten klassar denna film som “icke främmande undervattensverksamhet”.
Film: K Ekroth. Maximera gärna filmen för högsta upplösning.
JFD SEAL Carrier är en sk dykgruppbåt, som på batterier kan dyka ner till 50 meters djup, eller via snorkel en längre stund någon meter under vattnet drivas framåt med sin förbränningsmotor. Den kan ta ett antal – oftast sex – dykare i öppna säten ombord, plus förare. Dykarna och förarna är beroende av sin egen utrustning för att kunna vistas under vattnet.
Det upprätthöll sig alltså en JFD SEAL Carrier runt Lidingö i juni, runt samma tidpunkt som DN:s riksnyhet om en misstänkt ubåt. Som man ser på filmen ovan sitter det en liten svensk flagga på sidan av farkosten, och den uppträder helt öppet i dagsljus. Bakifrån eller framifrån matchar den profilen på DN:s film, där de två kullarna på sidorna av profilen är de två i besättningen som sitter bredvid varandra längst fram. Notera att på den reklamfilm som JFD publicerade på Youtube den 15:e juni har SEAL Carrier-individen ej en svensk flagga på styrbord sida av skrovet. Detta talar för att det rör sig om två olika individer. Å andra sidan kan flaggan varit bortplockad för reklamfilmen, och satts på eller tillbaka igen efteråt.
Filmaren K Ekroth lämnar följande vittnesmål till bloggen. X och Y är anonymiserade av bloggen, men har namn.
”Det var onsdag mitt i midsommarveckan. Den 20/6-18 och klockan var precis 14.07.
Jag gick denna vecka på Boatcamp i regi av Navigationsgruppen.
I år var det ”steg 2, manövrering av högfartsbåt”, som var utmaningen.
Jag har förarbevis sedan förra året och i år fick vi större eget ansvar och båtar med högre kapacitet för det nya intyget.
Den här veckan var skärgården full av båtar i alla de slag. Boatcamp utgår denna vecka från Seacastle i Kyrkviken på Lidingö. Seglarlägret åkte vi förbi flera gånger dagligen då de höll till i Gåshaga Marina.
Videon är filmad precis utanför Gåshaga på Lidingö, mellan Gåshaga brygga och Svanholmen.I båten var vi 3 personer: en instruktör (X), en till intygstagare (Y), och jag då såklart. Jag satt i fören med ryggen mot färdriktningen då vi mötte denna farkost, jag uppskattar att vi och farkosten hade ungefär samma hastighet. Ca 10 knop. Farkosten passerade oss på styrbordssidan från ca 10-15 meters avstånd.
Vi satt alla tre och kliade oss i huvudet över vad detta var för något men vi trodde mer att det var någon slags hemmabygge som var ute och provkördes tillsammans med jobbarpolarna i början på midsommarledigheten. I båten såg vi tre personer, ingen av dem hade uniform.
Vi har inte hört någonting om detta på nyheterna under sommaren utan uppmärksammade det nu under höstlovet när jag såg DNs klipp på nyheterna och reagerade över “avgasröret” som man tydligt sett i båda filmerna, jag kontaktade då TV4 och Aftonbladet för att se om de var intresserade. Det var dem, ett flertal reportrar hörde av sig under det kommande dagarna och var väldigt intresserade av detta. Ingen av dem har publicerat filmen.”
Som bloggen skrivit om i tidigare inlägg matchar DN:s film perfekt formen på denna farkost, och på DN:s film ser den också ut att röra sig i ungefär denna hastighet, fast norr om Lidingö istället för i Kyrkviken mitt på ön.
Att en JFD SEAL Carrier upprätthöll sig runt Lidingö i juni är alltså ställt bortom allt tvivel. Återstår bara att fastställa ägaren och få denne att medge att vederbörande befann sig norr om Lidingö den 28:e juni. Farkosten är uppenbarligen inte främmande och uppträder helt ogenerat i dagsljus.
Bloggen har varit i kontakt med några aktörer kring ägandet, men dessa är inte direkt samarbetsvilliga. Enligt uppgifter till bloggen disponerar en annan myndighet än Försvarsmakten just en sådan här farkost, men om man inte formulerar frågan perfekt formellt korrekt (t ex korrekt M-nummer etc) kan den alltid besvaras med ett nej. En myndighet har medgett att de har kontakter med JFD Sweden AB och har köpt produkter av dem, men vill inte vara specifik utan anger “mindre båtar av vanlig typ”. Vilket vad jag vet inte företaget säljer.
Filmen är återproducerad med tillstånd från K Ekroth och med full kvalitet.
Bloggen har också fått tillgång till en film på en dykgruppbåt nära ytan i undervattensläge på en annan plats i Stockholmsområdet, men har ännu inte säkerställt tillstånd för publicering. Platsen är en sådan att en främmande ubåt kan avfärdas helt om den inte slussat. Och nej, det handlar inte om en utter, då filmaren även sett (och filmat) dito, vilket ser annorlunda ut. Det är uppenbart att någon denna sommar har genomfört tester, utbildning eller övning med en sådan farkost i Stockholmsområdet.
En alternativ förklaring angående datumen kan också vara att personer angett fel datum till DN, eller att DN justerar datumet för att kunna skilja ut fejkade observationer, som efter artikeln rapporteras in till tidningen eller myndigheter, från äkta. Att ange fel datum gör också att konkurrerande media, likt TV4 och Aftonbladet ovan inte publicerar, då datumet inte matchade DN:s datum, och DN får därmed så att säga monopol på nyheten. Dock är molntäcket annorlunda på filmen ovan kontra DN:s film, vilket talar emot detta.
Tillägg: Jesper Tengroth på Försvarsmaktens kommunikationsavdelning låter meddela att ovanstående film klassas som “icke främmande undervattensverksamhet”.
10 kommentarer
Jag tycker det ser ut som ett stim med pruttande sillar?
Känns som fler detaljer i det här ärendet är överflödiga. Uppenbarligen vill inte FM röja förmågor för våra, eller allierades, specialförband. En svensk tiger!
Den svenska tigern gäller bara mot oss svenskar dock. Det har varit FM/Statens inställning hela tiden senaste 100 åren. Neka till allt och ljug för din egen befolkning är mottot. Som grund för mitt påstående kan man sätta sig in i diverse mörkläggningar i svensk historia. DC3:an/Catalina-planet, Stella Polaris och efterspelet runt kidnappningsförsöket av Peter Wallenberg 1993 är alla mycket intressanta. Eller varför inte dom utvisade "Egypten-terroristerna"? Sättet som Håkan Lantz förlorade rättigheterna till GPS och blev rövknullad av både svenska och amerikanska myndigheter är en klassiker. Och det är bara en handfull exempel. Någon som minns hur Wennerström blev behandlad av den "svenska tigern"?
Nädu, så förbannat less på det där att en svensk tiger. Vi som svenskar blir lurade medans våra grannar (vänner som fiender) har full koll på allt som händer. Mystiken som MUST/FRA/SÄPO bygger kring sig själva är bara larvig och skyddar i praktiken ingen eller ingenting. Det räcker ju med en pajas som Maria Ågren eller Dan Eliasson för att sabotera åratal av arbete samtidigt som vanligt, hederligt folk ska gå runt som dumma får och stirra ner i backen. Nej tack, den tiden är förbi. Den som kallar mig förrädare borde vakna upp och möta framtiden.
En Svensk håller truten är det numera!
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Synd att vi inte fick se Göran Frisk i rutan igen xD
Härligt 🙂
Nu får jag nog säga, vilket jävla larv från försvarsmaktens sida, kan dom inte bara säga som det är…
Nu får ju alla som anser att militären mörkar och det är en enorm konspiration vatten på sin kvarn, sanning varar längst, och inte fan kan dom ha avslöjat sin kapacitet om båten fanns på film…
Kul att Mikael Holmström var och gjorde bottenundersökningar och gick ed på att det var en ubåt hehe.
+1
Känns som mitt svar ovan borde hamnat här istället. Kan inte annat än att hålla med. Blir jävligt provocerad av att "alla vet" förutom vi som faktiskt betalar för skiten genom våra skattepengar. "For your eyes only"-mentaliteten är like passé som James Bond själv.
Jag lutar åt att det är alldeles rätt att inte berätta om detta.