Medan vi har en bostadsbubbla i våra storstadsområden finns det områden som minst sagt kan sägas vara prisvärda. Ett sådant är vackra nordöstra Skåne, där jag var och föreläste i Östra Göinge kommun igår, samt besökte en småföretagare i läsekretsen. Här får man en villa för runt miljonen.
Tog en löprunda i Osby innan föreläsningen. |
I till ytan stora delar av Sverige är bostadspriserna högst rimliga. Med bra kommunikationer och moderna arbetsmetoder måste man inte ens som högutbildad verka i en storstad. Själv känner jag flera världsledande på sina områden som bor hemma i byn, och har världen som sin kundkrets.
Dock är bostadspriserna hemmavid inte direkt billiga, vilket man dock kan konstatera gäller inre Skåne och i synnerhet i nordöstra Skåne.
I Östra Göinge, där jag föreläst igår kostade snittvillan 916 kSEK under 2017, upp 6.9% från året innan.
Jag bodde på hotell i Osby, där stambanan Malmö-Stockholm passerar och man alltså har utmärkta kommunikationer till såväl Malmö, som Stockholm eller Kastrups internationella flygplats. Här kostar villan 1 124 kSEK 2017, upp från 1 023 kSEK eller +9.4%. Osby hade fullservice i ett centrum runt stationen. Osby ligger dessutom kort från IKEA:s Älmhult, med tillhörande arbetsmarknadspåverkan.
Slutligen finns Bromölla, med 1 150 kSEK i snitt för villan, upp 5.3% från 2016.
Besökte en småföretagare i bloggens läsekrets och fick se mycket intressanta saker. Det är inte så att mark till det egna industriföretaget direkt är dyrt på sådana här platser. Det finns en aktiv småskalig tillverkningsindustri i Sverige, där företagen ofta rent av kan vara världsledande, långt borta från allmänhetens medvetande eller medias insyn.
Iaf, du kan sälja din ynkliga Stockholmslägenhet och för en bråkdel av pengarna köpa en villa för runt miljonen i stora delar av Sverige. Det är inte så att det är en bostadsbubbla överallt och det finns ett Sverige utanför tullarna.
34 kommentarer
"Det är inte så att det är en bostadsbubbla överallt och det finns ett Sverige utanför tullarna."
Stämmer väldigt bra Lars. Det är dock inte så vanligt tror jag att man flyttar från sina vänner och familj/släkt i GBG/STHLM p.g.a. bostadspriserna.
Är ju rätt vanligt att man flyttar från vänner och familj/släkt till GBG/STHLM trots priserna, så varför inte…
Det är väldigt vanligt att pansionärer flyttar tillbaka från storstäderna. Sen hade vi gröna vågen på 70/80-talet. Då flyttade folk från storstäderna till landsbygden. Så barnen fick ren luft och giftfri omgivning. Det fungerade, för då fanns det politiker som klarade av att tänka. Och politikerna var ofta folket. Så da lade man ut fabriker och tillverkning på landsbygden. Billigt att bo blev det också. Planering kallas det.
70-talets Gröna vågen… haschtomtar.. deras avkommor har fortfarande inte fattat att de är utsocknes. Jag spelar med och dricker artigt fulöl med dem på sommarfesten under rotundan.
Det är verkligen en välsignelse att flertalet klumpar ihop sig i storstäderna, så vi andra får rejält med prisvärd yta att verka på.
Ja, det verkar vara mer humana priser där än här (strax utanför Gbg)
Men, man bör nog helst vara från trakten eller att ens partner är det och att det finns matchande arbete för båda.
Precis så. Göteborgs kranskommuner är välsegregerade och prissatta därefter.
Fördelen med Stockholm är ju att det faktiskt finns saker och valmöjligheter. Om man nu går på Friends ofta, vill hitta många sorters underlig mat (för 20 år sen fanns ingenting), gillar att åka t-bana samt cykla, rimligt kunna välja en annan studiecirkel i franska om den odrägliga Fru Persson ska delta i din stadsdel.
Även om sjukvården är slitsam så drabbar det ju främst de sjuka, det finns ju hurusom flera akutsjukhus och nog får man för det mesta plats om man nästan dör.
Det går billiga färjor till länderna i österled och kommunen har onekligen möjligheter till finansiella muskler.
Vet du hur många resor t evemang fyra miljoner kronor på fickan ger dig när du bytt t plan på söder mot villan i Osby? Och då inte bara i bakhålan Stockholm utan hela Europa.
Osby/Köpenhamn 1 timma 40 min ungefär.
Jo det finns ett visst kulturutbud i Köpenhamn.
Kanske inte lika mycket genuscertifierad kultur, men jag antar man kan leva utan det?
"Tycker om att åka tunnelbana" hehe. Är det värt 8 miljoner och sen få metalldamm som ger canacer? Stockholms närmaste huvudstad är tallin, och sen Helsingfors? Så stockholm ligger minst sagt avsides.
Fast värdeminskningen på SEK har gjort det svindyrt att besöka Köpenhamn (1 DKK = 1,46 SEK på FOREX f.n.).
Fan ta Riksbanken (dvs stockholmarna dvs centraladministrationen), deras valutapolitik tvingar oss att besöka Stockholm istället.
Visst kan man åka men Osby i sig känns inte så coolt, kanske det är det, kommer jag förbi ska jag åka in. Vissa småstäder kan ha lite coolt, sen kommer en trähusmoderat in!
Nackdelen med småorterna är dock att det mest är äldre hus som är ute till försäljning. Vill man bygga nytt så får man vara beredd att bråka med banken. Då banken oftast inte vill låna ut till objektet som de inte kan sälja till samma eller högre pris i samma stund som det är färdigbyggt. Så även om du får tag i en billig tomt och har goda inkomster så kan det vara svårt att låna 2-3 miljoner av banken för att bygga ett nytt hus, eftersom husen runtomkring bara kostar dryga miljonen.
Det finns äldre hus som är bättre än nya.
Själv bor jag i ett timmrat hus byggt 1845.
Faktiskt inte så dyrt att värma trots 330 kvadrat boarea och 28 fönster i de uppvärmda delarna.
Jag har en ganska stor kallvind också.
Gäller att hitta det där välhållna gamla huset bara, då har man jackpot.
Finns väl en anledning att ett gift par däe båda är akademiker, väljer att bosätta sig i en stad, och det är att båda kan få ett jobb som passar deras utbildning, det är väl därför det kan vara svårt att tillsätta lärartjänster på landsbygden.
Problemet är mest föreställningarna folk har om vad "landsbygd" är. Rätt många stockholmare flyttar ut till avstyckade gårdar på "landet" i den bemärkelsen att närmaste granne är ett antal hundra meter bort och man ser skog/åker/sjö utanför fönsterrutorna men du har ganska nära till motorvägen eller järnvägsstationen som tar dig till jobbet i en större stad på under en timme eller så.
Sen tänker många på landsbygd som Norrlands inland. Dvs det är långt till allting.
Eller så tänker man på "arga, förlorare till vita män" som bor i städer uppåt 50000 invånare på ett ungefär (eller kanske 100k invånare i kommunen) där arbetsmarknaden varit usel en lång tid och gammal tillverkningsindustri gått under. Vi har inte riktigt samma problem i Sverige med Ruhrområden och Broinage och stora Rust-Beltstäder på det sättet, även om städer som gick framåt under industrialiseringen som Sundsvall och Norrköping tappat i listan över stora svenska städer.
I ett land som Nederländerna finns i princip inga landsbygdsproblem på det sättet även om många bor på gårdar utanför städer och centralsamhällen. Där går det i princip att nå hela landets arbetsmarknad var du än befinner dig över dagen. Hade Sverige haft en tillräckligt hög befolkningstäthet på landsbygden som i Nederländerna hade vi inte heller haft något landsbygdsproblem av den art du beskriver.
Osby är en rätt fascinerande ort. Jag hade faktiskt hellre bott där än i Hässleholm (där X2000 f.ö. stannar till skillnad från i Osby, men ack vilken charmlös stadskärna). Osbys charm tror jag delvis beror på att "centrum" är på båda sidor om stationen och alltid varit så, många andra samhällen och städer som vuxit upp med järnvägen har den andra sidan som en "död" sida (gamla lager/industrilokaler oftast). Osbysjön med villor och bryggor på ena sidan järnvägen och en del ganska intressant arkitektur på andra sidan (Swansons reseagentur har nog de flesta sett, men även samlingslokalen Borgen är en riktig 1950-talspärla ). Klart högre skönhetsvärden än i de flesta svenska centralorter jag varit i.
53 min med Öresundståg till Lund C, lika långt åt Växjö på andra hållet, strax under två timmar till Hovedbanegården och 1h35min till Kastrup, byte med Öresundståg i Alvesta om man ska ta tåg till Stockholm/Göteborg. Med bil kan man på nybyggd väg nå Markaryd tre mil bort och därifrån Helsingborg/Stockholm på E4:ans motorväg.
Skulle lägga till att i omgivningarna så styrs Markaryd och Östra Göinge kommuner numer av gedigna borgerliga styrelsemän (KD-M). Båda kommunerna brukade vara gedigna sossefästen fram tills millennieskiftet annars men sen har det hänt mycket där (KD:s starkaste fäste i Markaryd, ett av M:s starkaste fästen i landet i ÖG).
Scchh! Inte så högt! Folk kanske hittar dit.
För övrigt bör Hässleholm förstöras.
Gamla riksettan går mellan Osby och Älmhult.
Det går fortare att köra den om man jobbar på IKEAs olika kontor.
Än billigare boende är det i Killeberg norr om Osby.
Nej, riksettan gick Helsingborg – Örkelljunga – Markaryd flera mil väster om Osby. Det var 23:an som gick genom Osby förr.
Killeberg är billigare men längre till Systembolaget i Osby. Varje kommun har rätt till ett systembolag så i många kommuner är det fler statsanställda inom Systembolaget än hos polisen
http://vertikals.se/charlotta/2017/01/07/poliser-vs-systembolaget/
Jag är delvis uppväxt i den civiliserade delen av nordöstra Skåne, dvs Kristianstad och Åhus. Länge trodde jag att Hässleholm måste vara den tråkigaste staden i världen. Det tror jag fortfarande.
Hässleholm är Skånes tråkigaste stad. Till och med Eslöv är roligare så Jan Guillou hade fel. Kristianstad och Åhus har mysiga stadskärnor och en fin å (Helge å i båda fallen) som rinner genom stan.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Har du dåligt självförtroende eller varför måste du klanka ner på hur folk väljer att leva sina liv?
Det är jättefint utanför stockholm men din von oben attityd är bara fånig.
"Det finns ett liv utanför tullarna"
Jo vi vet. Varför är det alltid ok att klanka ner på stockholmare?
Dock är lönerna bättre i storstaden. Ca dubbelt upp när jag flyttade ifrån området som nämns i blogginlägget. Efter ett antal år här är den nu tre gånger högre. Dessutom betydligt fler möjligheter till intressanta jobb, nöjen osv. Runt Osby finns ju typ ingenting förutom ett briomuseum och ett Ikea. Tåget till Kastrup tar väl ca 2 timmar eller mer? Snabbtågen stannar ju inte där. Sedan bostadskarrien under en livstid. Nya bostadens ökning betalar redan för flera villor där nere. Tror det är ekonomiskt bättre att bo i Stockholm utslaget över tid, men det finns ju gott andra skäl till att bo i en mindre ort
Om du inte hoppar av bostadskarriären är den inte värd något alls, bara siffror på ett värderingsintyg.
@Joakim Lundberg, man kan ha en individuellt god löneutveckling men + 5-10% per år 2005-2018?
Samma jobb i Osby som i Stockholm ger inte dubbelt upp, det är en myt. Däremot finns det fler välbetalda jobb i Stockholm. Flippar du burgare på Donken är lönen densamma.
Tyvärr krossade Reinfeldt sveriges industri runt 2007/8, 300.000 jobb försvann, med flit dessutom. Maud är med där också. Så blir tyvärr lite tuffare. Storstäderna rullar på just nu med otroligt sjukt övervärderade bostadspriser. När vi får 5% kommer priserna rasa 50-75%. USA har börjat och alla andra kommer tvingas följa med. Börsen darrar, nybyggnationen har frysit till is, och bostadspriserna kommer gå ner.(främst storstäder). Blir ett intressant år som kommer.
@Spartacus: "När vi får 5% kommer priserna rasa 50-75%". När får vi 5% bostadsränta då? Med tanke på Riksbankens höjningstakt och prognos lär vi få uppleva 2 st till konjunkturscykler innan vi når upp över nollan i styrränta LOL 🙂
Fin del av landet. Drar man sig åt Markaryd når man Malmö strax över timmen via E4:an. Tycker själv att Osbyhållet blir lite väl bonnigt, men t.ex. just Markaryd har en trevlig blandning av skånska, halländska och småländska som är både charmig och låter företagsam – men det kanske är för att man känner till bygden och alla dess företag.
Kan de sen börja trafikera Hässleholm – Halmstad med pågatågen och inte bara stanna och vända i markaryd hade det varit toppen, banan och stationerna finns ju där och sedan hallandsåstunneln är igång är banan mindre trafikerad.
Hallandstrafiken har hittils vägrat. Kronobergstrafiken och Skånetrafiken liksom Markaryds och Hässleholms kommuner har legat på för trafikstart men det hjälper inte när Hallandstrafiken sätter sig på tvären. Trots att det är ganska billiga åtgärder som behövs för att nå miniminivå på trafiken (plattformar i Veinge och Knäred är ett par miljoner styck, sen lite andra anpassningar )
Tror problemet är assymetri, det finns ett starkare intresse från Skåne/Kronobergshållet än från hallandssidan (spåret går igenom ett antal större halländska samhällen förvisso men antalet potentiella pendlare i relationen Halmstad – Knäred är nog rätt lågt). Sen kanske styrelsen i Hallandstrafiken är mer bussfixerade än grannlänen, öresundstågen är ett samarbete med grannlänen liksom HNJ och utanför det är trafiken i Halland buss eller samarbeten med Västtrafik (Kungsbackapendeln etc).