Som alltid gör korrekt och trovärdig information man kan lita på att man inte behöver vara orolig. På detta vis får man också noll räckviddsångest när man har elbil, när man kan lita på att bilens informationssystem levererar korrekt uppgifter om kvarvarande räckvidd. Något fossilbilar inte brukar göra, då det anses vara noll i räckvidd kvar när man kör på den sk reserven.
Personbästa (nåja, Lena körde) kvarvarande räckvidd var 7 km utifrån de sista femtio kilometernas snittförbrukning. |
Korrekt och trovärdig information och kunskap minskar eller rent av helt utesluter stress, oavsett om informationen är oönskad. Man är inte rädd eller orolig för det man känner till, även om det i sig är dåliga nyheter.
Moderna informationssystem kan alltså om de är trovärdiga minska stress i alla möjliga situationer. Detta är också grunden i krishantering – korrekt informationshantering och korrekt information till drabbade. Får man reda på från SJ att tåget är fyra timmar försenat, vet man vad som gäller, vad man ska göra under tiden och när man kommer fram. Om man bara får reda på att tåget är försenat, så blir man frustrerad, arg och orolig, samt kanske även stressad. Tänk om tåget kommer om en minut, jag kan inte ens gå och köpa en kaffe!
För elbilar är korrekta informationssystem avgörande för att helt eliminera räckviddsångest.
Hos Tesla är navigeringssystemet helt integrerat med bilens egna system, och navigatorn säger var man ska ladda, och kan även plotta in små omvägar för detta. Den säger också i tveksamma fall till om lämplig maxhastighet för att nå målet utan att ladda, t ex kör inte snabbare än 110 km/h trots att det är 120-väg.
Efter ett tag lär man sig att lita på denna information. Därmed kan man köra nära urladdning utan att behöva oroa sig.
429 km körda sedan senaste laddningen, som låg på ca 82% när den avsltuades. 12 km kvar enligt schablonförbrukningen. |
I går laddade vi Teslan upp till 82% över lunch på Toftaholm. Sedan körde vi vidare till Osby, Broby, tillbaka till Osby för övernattning. Det fanns fyra betalladdare från Clever på torget framför hotellet i Osby, men efter att ha konsulterat Teslans navigator kunde det konstateras att vi inte behövde betala för någon laddning. Hotellet hade annars valts just för möjligheten att ladda fullt med 22 kW laddstolpar (16 kW pga begränsningen i den interna laddaren vid växelströmsladdning), men vi behövde inte nyttja den möjligheten. Clever är inte direkt billiga med har jag för mig runt 3:- SEK per kWh vid laddning. Mycket billigare ladda hemma, eller gratis på en Tesla Supercharger.
Dagen därpå körde vi till Göteborg utan paus för att hinna med möten, och sedan hem igen. Beräkningen var att vi skulle landa på 14 km kvar i räckvidd när vi kom hem – 70 km vid målet i Göteborg och sedan 56 km sista sträckan hem.
Enligt schablonen slutade räckvidden på 12 km, eller 7 km utifrån sista sträckans förbrukning som drogs upp rejält av uppförsbacken sista kilometern. Rekommendationen från bilen var att på vägen hem från Göteborg hålla högst 90 km/h.
Sträckan var 12 km innan sista uppförsbacken och som bäst var förbrukningen på 50 km nere på 101 Wh per kilometer, dvs nere på Ioniq-nivå, men då körde vi 60-90 km/h beroende på väg. Undviker man full motorvägsfart kan man få rejäl räckvidd. 101 Wh per km ger bilen nästan 1000 km i räckvidd vid full laddning. Då var det ändå kuperad terräng och från några meter över havet slutade resan på 90 möh, så förbrukningen var så låg trots uppför.
En läsares Hyundai Ioniq Electric. Läsaren har kört 20 000 mil på el sedan första elbilen anskaffades. |
Kort sagt så levererar Teslas informationssystem som vanligt korrekt information och man har som konsekvens av detta noll i räckviddsångest.
För övrigt passerade vi minst två laddstationer på vägen hem från Göteborg, där man kunde stoppat och laddat. Vi kunde även stoppat och laddat någon minut i Falkenberg på väg till Göteborg, men eftersom systemet meddelade att vi skulle klara oss med 14 km i marginal så struntade vi i det.
Alla elbilar har inte full integration mellan navigator och bilens system, t ex om man använder Apple Carplay, som inte känner till något om bilens räckvidd. Full integration, likt på samtliga Tesla, är värdefullt.
Fossilbilar ger snarare mer räckviddsångest, då de rapporterar 0 km kvar när man börjar köra på den sk reserven och sedan måste man själv hålla koll på hur mycket bränsle det kanske är kvar. Vet att jag som värst tankat 57.5 liter av 58 möjliga med fossilbilen, och då har jag varit stressad letande efter en bensinmack – något som ändå blivit enklare tack vare smartphones. Värre var det förr när man inte nödvändigtvis visste hur långt det var till nästa bensinmack. Och när fossilbilen dessutom är en diesel och behöver bärgas till verkstan om man kör slut på bränslet, då kan man prata om räckviddsångest.
Jag killgissar att fossilbilisternas tjat om räckviddsångest på elbilar beror på de dåliga informationssystemen i fossilbilarna och en tro att det samma gäller elbilar. Jag kan dock bara tala för Tesla i detta sammanhang.
10 kommentarer
Förstår inte räckviddsångesten över huvud taget, varken med elbil eller fossilbil. Är inte direkt svårt i dagens informationssamhälle att planera de resor som kräver tankning eller laddning. Teslas integrerade laddningsplanerare är jag dock lite avundsjuk på. Nu blir det standardstopp i Töre, Ö-vik och Tönnebro när man ska långköra.
Förstår inte heller problemet med fossilbil. Mätare och färddator stämmer utmärkt och man kan köra med små marginaler om man vill. Och om det nån gång skulle bli fel är det ju bara att ta fram reservdunken och fylla på så har jag närmare 20 mil till utan ångest.
Räckviddsångest har kanske att göra med avsaknaden av en 5 liters reservdunk rullandes i bagaget.
Frågan som är relevant är hur tillförlitlig informationen om kvarstående bränslemängd. Denna kan vara behäftad med fel oavsett om man kör med bensin, diesel eller el. Kanske har tillverkaren ordnat det så att felet blir på den säkra sidan, men man kan inte säkert veta förrän man testat och faktiskt kört slut på drivmedel.
Och nej, fossilbilar rapporterar INTE 0km när man är nere på reserven. Förra bilen rapporterade 80km (vad nya bilen rapporterar har jag inte kollat upp). Och nej jag vet inte om man faktiskt kunde köra 80km på reserven (jag tycker inte soppatorsk är roligt), man vet som sagt inte hur pass återstående körsträcka stämmer förrän man testat.
Ser för övrigt inte varför man skall ha ångest. Det är ju bara till att tanka när tank-lampan tänds (det är därför lampan tänds när det är dags att tanka).
De flesta moderna fossila och halvfossila bilar har ju nuförtiden en surfplattedisplay som kan visa allehanda information, inkluderande prognos för kvarvarande distans, så det är ingen större skillnad mot rena elbilar vad det anbelangar. Skillnaden är väl att de flesta fossilbilar fortfarande har en reserv på några liter.
Själv kör jag bara på ren diesel i min kvalitets Opel, den smutsiga batteribilen rör jag ej för miljöns skull.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-10-16/the-dirt-on-clean-electric-cars?srnd=premium-europe
Min fossilbil visar inte noll när reserven används, gör någon modern bil det?
Nej, varför skulle den göra det? Det är nog bara ett påhitt från cornus sida…
Tror räckviddsångesten sitter i huvudet på vissa personer oberoende av bil. Min fossilbil slutar visa räckvidd under 50km kvar. Endast lampan tänds. Då är det dags att tanka för då kör jag i princip på reserven. Förstår ej varför man skulle ta med en extra reservdunk då det finns en inbyggd reserv.