Telsas premiumsedan Model S har ensamt 48% av den svenska bilmarknaden i sitt prissegment än så länge i år. Uppenbarligen har svenskar i denna kredit- och köpkraftzon en stark tilltro till Tesla.
När du inte har råd med en Tessla. Eller har bättre omdöme. |
Som elbil kostar förstås Tesla Model S en slant över vad motsvarande fossilbil gör, och dessa betydligt billigare fordon (oftast under halva priset) säljer förstås mer. Här ser man t ex BMW 5-serien, Audi A6/A7, Mercedes E mfl.
Men prisklassmässigt ligger man i en annan dimension där man hittar bilar för runt miljonen. Alltså BMW 6-serien, 7-serien, Audi A8, Mercedes S-klassen och de dyraste Lexusmodellerna. De som är villiga att öppna plånboken i denna prisklass är högst begränsade, eller så är det trots allt få som har detta dåliga omdöme. Det går ju lika bra med en Dacia.
Det visar sig dock att villigheten att öppna plånboken för en Tesla Model S vida överstiger dessa prisklasskonkurrenter, trots att de bilarnas premium-premiumlyxnivå är högre.
Först måste vi reda ut metodiken. Biltillverkarna är inte alltid så villiga att släppa fram priserna på sina premium-premiumlyxbilar, om inte annat måste man konfigurera dem och det tar tid. Men svenska staten erbjuder en genväg.
För att identifiera nybilspriser använder vi Skatteverkets nybilsprislista för 2018. Priserna är utan tillval. Tesla Model S kostar här 908 300:- SEK till 1 551 330:- SEK. S 75 finns med, men slutade säljas innan årsskiftet och det lägre priset för denna bortses därmed från. Skatteverkets lista tas nämligen fram 2017 och då hade inte Tesla slutat sälja ordinarie S 75. Numera säljer de som lägst S 75D (som pga ändrat utförande och kronans fall numera som lägst kostar 928 380:- SEK).
Vi tittar därmed på bilar i prissegmentet 900 000:- SEK till 1 500 000:- SEK. Det ska vara femsitsiga sedaner med fullt baksätesutrymme. Inga cabrioleter, inga sportbilar (vilket utesluter Porsche 911 dubbelt upp – både sportbil och ej fullt baksätesutrymme, ibland dessutom cab) och förstås inga SUV:ar.
Samtliga listade bilmodeller av modellen som matchas mot Bil Swedens register över nyregistreringarg, ska kosta över cirka 900 000:- SEK, så att en enskild topprustad Volvo S90 Twin Enginge extra inte ens når 800 000:- SEK duger inte. Utförandet särredovisas inte heller av Volvo hos Bil Sweden och inga slutsatser kan dras och enda Volvon över 900 000:- SEK är en SUV med XC90 Twin Engine Excellence för 1 295 000:- SEK. För Maserati Ghibli kostar hälften av modellerna under 900 000:- SEK, vilket gör att de utgår (det var enda bara totalt 31 Maserati registrerade i år).
Vi tittar på hela 2018 dvs till och med juli. Många fossilbilar registrerade i juni för att undvika bonus/malus, medan elbilar ska ha gått upp i juli pga höjt stöd. Så detta bör ta ut varandra. Tesla Model S registrerades för övrigt färre i juli än i juni, så man kan anta att det finns en säsongseffekt i få bilköp i juli.
Följande bilmodeller identifieras därmed i samma prisklass som Tesla Model S separat hos Både Bil Swedens nybilsregister och hos Skatteverket under 2018 till och med juli.
Audi A8 (ok, billigaste utförandet 870 000:- SEK, men tre av fyra listade utföranden är över 900 000:-, så det kvalificerar i cirka)
BMW 6-serien (även här ett undantag med 697 000:- SEK för xDrive Gran Turismo, men i övrigt över 900 000:- SEK)
BMW 7-serien
BMW i8
Jaguar XJ (övriga var faktiskt billigare än en Tesla, även om billigaste XG går på 855 900:- och bilen går in under cirka-klausulen)
Lexus GS-F och LS. Dessa separatredovisas dock inte hos Bil Sweden, till skillnad mot billigare Lexusmodeller, utan här använder vi kategorin “Lexus”
Mercedes (AMG) S-klassen
Tesla Model S
Nybilsregistreringarna i år har varit följande:
Audi A8 – 28 stycken
BMW 6-serien – 163 stycken
BMW 7-serien – 56 stycken
BMW i8 – 14 stycken
Jaguar XJ – 0 stycken, dock har 9 stycken av elbils-SUV:en I-pace registrerats, men inte en sedan
Lexus (GS-F och LS) – 118 stycken (kategorin ospecificerad Lexus)
Mercedes (AMG) S-klassen – 0, men samtliga AMG är 62 stycken om det är någon tröst, inga Mercedes S-klass registrerade heller
Tesla Model S – 406 stycken
I prisklassen registrerades 847 bilar enligt ovan (9 st I-pace oräknat pga SUV). Utifrån detta sätt att räkna har Tesla Model S ensamt 48% av marknaden i prisklassen.
Med tanke på att Tesla lägger exakt noll kronor på reklam, inte deltar i branschens marknadsaktiviteter, utan enbart säljer på varumärket och word-of-mouth via nöjda kunder så är detta rätt imponerande. Ett väl utfört varumärkesbygge, och en möjlighet man haft som first mover. Den enda bilen i prisklassen som säljer i de här volymerna är Porsche 911 med 373 nyregistreringar (fortfarande färre än Tesla Model S med sina 406), men det är en sportbil eller cab, och inte en sedan. Elon Musk och Tesla har alltså lyckats bygga ett varumärke starkare än Porsche på bara några år.
Det är kanske inte så konstigt att Audi, BMW, Porsche och Mercedes kommer med elbilar i miljonklassen framöver. Förhoppningen är att man ska få miljonsegmentet att öppna plånboken på ett sätt dessa bilmärken inte är i närheten av att göra idag. Åtminstone inte i Sverige. Återstår dock att se om de kan leverera volymer, där batterierna är flaskhalsen. Detta vet Tesla, och har därför numera sin egen batteritillverkning.
I princip är det bara Nissan som verkar kunna sälja Teslas volymer och alltså har tillgång till batterier. Exempelvis Hyundai Ioniq är bara en skugga trots att det är en bättre bil än Nissan Leaf, men utan tillgång till batterivolymer för att kunna sälja stort.
Sedan 2014 har det registrerats 3 306 Tesla Model S och 949 Tesla Model X i Sverige. Trots detta syns bilarna ofta på vägarna, vilket talar för att köparna kör bil rätt mycket.
Vill du köpa en Tesla Model S eller Model X med gratis obegränsad Supercharging, använd denna länk vid beställning. Beställningar efter den 16:e september kommer inte längre få helt obegränsad Superchargerladdning, utan på sin höjd ett års fri laddning, så funderar du på en Model S eller X bör du slå till den närmaste månaden.
Tillägg: Porsche Panamera verkar vara en sedan och i rätt prissegment. 256 reggade hittills 2018. Minskar procentsatsen Tesla Model S till 37%. Model S är dock fortfarande störst. Intressant att Panamera alltså är större än BMW 6 och 7 tillsammans.
44 kommentarer
En sak som hade varit intressant i det här är om man kunde sett var bilarna tar vägen, då menar jag vilka som blir privatägda mot vilka som går på leasingavtal.
Utan att ha så mycket belägg för det så känns det som om Tesla är populärt i just leasing format mot dom övriga bilarna.
Det är ju en sak att ha råd att köpa en bil för 900k+ och en annan att ha den som tjänstebil på leasingavtal.
Enligt vad jag fick en Teslaanställd att säga så är 90% av sålda Teslor tjänstebilar. 5% är övrig finansiering av privat "tjänstebil", dvs du kör i tjänsten men får ordentligt betalt av arbetsgivaren för detta (som dock skattas utöver 18:50 per mil) vilket gäller vissa nyckelpersoner i vissa branscher. Sista 5% är rika personer som lägger pengarna på bordet (eller kortet iaf) och betalar kontant.
Så ja, Tesla mkt populär som tjänsteleasing.
Siffran kan varit 80-10-10, men jag har för mig att den var 90-5-5.
Hur det ser ut för övriga i prissegmentet vet jag inte.
Det är skattemässigt extremt förmånligt att via bolaget leasa en Tesla.
Tjänsteleasing av en basutrustad Model S 75D beskattas som om förmånen var värd 60kkr om året och kan leasas för ca 150 kkr om året (inkl 50% av momsen). Detta innebär att leasing av en Tesla kostar ca 200kkr inkl förmånsskatt+sociala avgifter (vid 50% marginalskatt).
En basutrustad Audi A8 har visserligen motsvarande leasing kostnad om 150kkr om året, men däremot ett förmånsvärde på 170kkr om året. Den totala kostnaden blir istället alltså ca 290kkr om året inklusive förmånsskatt och sociala avgifter.
Faktum är att Teslor är mycket billigare än de bilar du nämner om man tar hänsyn till skattesubventionerna och dess egentliga prisklass ligger närmare en basutrustad XC90.
Kryssar man lite i tillvalslistan när man väljer bil så kan A8'an för strax under 900k sluta över 1,6 miljoner, och då är det bara billigaste motoralternativet vi talar om.
Av de nästan 1,9 miljoner bilar Audi sålde 2017 så var enbart ca 16 000 A8'or. Detta var förvisso ovanligt svagt, förmodligen på grund av modellskifte, men även med mer normala 20-40k bilar per år så är det en relativt ovanlig modell på grund av det höga priset.
Undrar om han med regskylten ens fattar att han stavat fel…
Tesla är upptaget.
Med tanke på firmanamnet på bilen så borde ägaren till bilen ha hyfsad koll på hur tesla stavas.
Tessla är en elmoped.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Förklaringen ligger i leasingen. Tex kan många säljare på bolag som tex SKF välja att köra Tesla men de skulle aldrig få igenom en lika dyr bil från någon av fossilkonkurrenterna. Grymt jobbat av Tesla att få storbolagen att köpa uppläggen de har! Säga vad men vill om Tesla men Elon Musk har byggt något som inte någon annan ens kunde fantisera ihop för 10 år sedan.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Känns som SUV:ar är det som säljer mest.
S-klass AMG? Får ju räkna alla S-klass isåfall, inte bara den dyraste versionen.
När verklighetens folk med normala löner och övriga villkor köper egen bil för en gång beskattade egna pengar …. Ja, då blir det INTE Tesla eller någon annan "premium"-bil..
Nej, då blir det Skoda Octavia, VW Golf eller 3-4 år begagnad Volvo kombi…
https://www.mrf.se/blog/2018/08/06/nulaget-pa-bilmarknaden/
Vet inte om jag kvalar in som tillhörig verklighetens folk men har elbil sedan i mars. Ekonomiskt hade det varit vansinne att köpa en ny fossilbil (kör ≈4000 mil/år varav huvuddelen är pendling) sett till kostnad per mil. Blev en Ioniq demobil (annars är leveranstiderna absurt långa) där den rörliga kostnaden (el+däck+service) ligger på högt räknat 4 kr mil. För den som kör kortare det svårare att få ned milkostnaden då kapitaldelen är så stor men vårt fall hade en fossilbil blivit betydligt dyrare.
Ja, elbilar har helt klart sin marknad för den som dagligen pendlar långt men inom elbilens räckvidd.
🙂
Kul bildtext. Man har alltså bättre omdöme om man köper en VW istället för en Tesla. Håller med, är kanonnöjd med min Golf 7!
Så du menar på fullt allvar att en presumtiv Tesla-kund står och väljer mellan Audi A8, BMW 7-serie, Mercedes S-klass och Jaguar? Jag tror snarare att en presumtiv Tesla-kund väljer mellan Model S och Model X, i brist på Model 3.
Det är möjligt att Tesla har 48% av prissegmentet men det beror ju enbart på att de andra biltillverkarna inte har någon motsvarande elbil i det prissegmentet. Men det var väl det som var poängen med ditt inlägg antar jag… 😉
Porsche Panamera?
Det har du rätt i. Flera utföranden under 900000, men mestadels över. 256 reggade 2018. Fortfarande färre än Tesla Model S.
Gjort ett tillägg.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Det känns som man jämför äpplen och päron här. Det intressanta för köparen är ju månadskostnaden att ha och köra bilen. Eftersom det är billigare att köra på el kommer kalkylen för den som kör mycket att gå ihop. Det vore mer rättvist att jämföra Teslas försäljning med bilar med samma månadskostnad om man antar en körsträcka på säg 5000 mil per år.
Konstigt att ingen annan har reagerat på den tredje sista kommentaren från slutet.
"I princip är det bara Nissan som verkar kunna sälja Teslas volymer och alltså har tillgång till batterier."
Det bör påpekas att batteritillverkning är idag en rent industriell process där priset endast till en relativt liten del påverkas av tillverkningsprocessen. Litiumbatterier av den typ som idag används i bilar är en relativt mogen produkt.
Slutsatsen som kan dras är att vi i dagsläget har brist på råvaror.
Här finns naturligtvis utrymme för diskussion, men man kan inte påstå att batteritillverkarna har blivit tagna på sängen.
I det sammanhanget så bör det påpekas att det idag (läs i onsdags) så fanns det 13197 elbilar i trafik i Sverige, varav 4206 Tesla.
Jämför det med Sveriges bilbestånd (personbilar i trafik) som vid samma tidpunkt var 5052977 bilar varav 378114 har registrerats under de tolv sista månaderna.
En slutsats man kan dra, om man så vill, är att elbilar kommer att förbli en lyxprodukt inom överskådlig framtid.
Inte en orimlig slutsats.
"Konkurrenterna" i miljonsegmentet verkar inte satsa på egna batterifabriker, så de verkar inte ha några ambitioner att nå Model 3-volymer med framtida modeller. Vitsen med egen fabrik är att kunna låsa in råvaruleverantörer långsiktigt och se till att ha tillgång till önskad mängd råvara.
@Jörgen:
Ja, det gäller ju att kunna "mjölka" så mycket pengar som möjligt ur en ny marknad – här elbilar – så länge det går att upprätthålla lyxproduktstatusen…
Nu behöver man faktiskt inte äga en batterifabrik själv för att säkra råmaterial till batteribehovet. Exempelvis BMW köper själva in råvaror för batterier men tillverkningen görs av bland annat CATL.
Sedan har Tesla inte en egen fabrik heller, utan ett samarbete med Panasonic där Panasonic står för tillverkningen av battericeller och Tesla för tillverkningen av batteripaket med dessa celler. Panasonic samarbetar med andra biltillverkare också, bland annat Toyota vilka man levererat batterier till sedan Prius lanserades.
Bosch valde ganska nyligen att lägga ned sin planerade satsning på tillverkning av el- och hybridbilsbatterier, man bedömde att riskerna helt enkelt var för stora. Batteritillverkare som Panasonic, CATL, LG Chem, Samsung SDI m.fl., vilka för övrigt har väldigt små vinstmarginaler på sin batteriproduktion, anses helt enkelt ha ett väldigt stort försprång när det gäller batterier och celltillverkning, risken är helt enkelt att man bara lyckas få fram ett sämre batteri till ett högre pris.
Man kan ju fundera på hur detta går ihop med miljöpartiets vision om att den sista droppen fossilbränsle skall säljas i Sverige 2030, dvs om 12 år!
@Mnils:
Jag ser inte motsägelsen, miljöpartiets vision är väl att alla bilar ska vara lyxprodukter.
Precis, som de bygger i Stockholm så kan ingen ha bil, de river garage och bygger bostäder, om de kan, annars röjs en liten skog och husen hamnar häftigt stenstadsnära. Nu kommer det säkert 200 bostäder i området när de byggt klart, rika BR innehavare som nog vill ha bil, men det finns inte parkering. Staden svarar med att höja priset på parkering, snart ser vi villor rivas, parkeringar växer upp. Ingen vill åka till eller bo i Stockholm, annat än för turistmål som nås med lite kul t-bana.
Sverige är ett litet land, drivmedelsförbrukningen är bara runt 10 miljoner kubikmeter. Det är fullt möjligt att köpa in icke fossila drivmedel i dessa kvantiteter, blir dock problem om fler tänker likadant.
Medellivslängden är en bil är ca 17 år, så de flesta av de bilar som sålts de senaste åren, säljs idag eller säljs de kommande åren kommer fortfarande vara på vägarna 2030.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Varför är inte Model X med i prissegmentet? Minskar ju Model S andel en hel del…
Jag tittar på sedan. Inte SUV. Står inte det?
Skulle tro att tesla stjäl mest från andra lägre prisklasser. Dels den redan nämnda förmånliga tjänstebilsleasingen. Dels skulle jag tro att coolhetsfaktorn i att ha en tesla kan få folk som annars köpt en BMW 5-serie att öppna plånboken lite till (nån obetydlig hundring till i ränta/månad?).
Kanske snarare anmärkningsvärt att panamera sålts så bra. Extremt dyr och i mina ögon ganska ful bil, som boende i ett av Sveriges teslatätaste postnummer område så lyser dessa dessutom med sin frånvaro trots att det känns som att var och varannan har en porsche..
Tror att det finns en viss "social" anledning till att vissa grupper av människor väljer just Tesla. På samma sätt som brushorna i hooden väljer BMW/AUDI eller alla fd balkanbor som hellre skulle dö än sätta sig i något annat än en tysk bil. Eller för den delen "alla" södermalmsbor som odlar surdeg för att det är "hippt" och för att alla grannarna gör det.
Det blir lätt dålig stämning på förskolan "Miljötänket" annars.
Varför ta bort vad vi kallar SUV? Problemet med Tesla för konsumenten är att det är dyrt och i vissa fall dåligt, lösningar som tekniskt kan vara häftiga men redan Tesla går back på alla garantiåtgärder. Hur kul blir det då med 10-12000 mil på en 6-8 år gammal bil? Hur bra är saker som stolar, lustigt att de blivit sämre sen 80-tal på lite bättre bilar. Tesla är lite iphonelyx.
Med tanke på Teslas lägre driftskostnader kan ju fossilbilsr med lägre inköpspris räknas med. Synd bara att det är ekonomiskt självmord att köpa en jämfört med att låna en via arbetsgivare. Frågan är hur stor försäljningen varit utan diskrimineringen av sparare – men de har ju i alla fall uppenbara problem med att producera sina produkter.
Det får fortsatt bli en mindre BMW med deras starkaste version av sin sista raka bensinsexa utan turbo. Drar som en Ford Focus gjorde tio år tidigare.
Helt övertygad om att Tesla är överlägsen t.ex. En A7/A8 dock. Än bättre jämfört med allt fyrcylindrigt de tar 500 tkr+ för. (Konkurtenterna till modell 3)
Lars, BMW i8 kvalar inte in. Tvåsitsig sportbil.
S-klass stod inför en uppgradering (facelift) av modellen. Den har kommit nu. Så nu blir det lite mer fart på försäljningen med betoning på lite i Sverige. Annars är det så att dyra lyxlimpor är lite ute här och håller så på att bli även i Tyskland.
Det är SUV som gäller nu. Trenden kommer så klart från USA. Lättare att gå i och ur, bättre framkomlighet, bättre uppsikt och större auktoritet i trafiken, men sämre komfort. De är styvare i fjädringen för att parera den högre tyngdpunkten, likaså ger en högre sittposition en större pendeleffekt när bilen gungar i sidled. Huvudet gungar mer i sidled på de som kör SUV. Sedaner har bästa komfort oavsett.
Tesla sedan säljer just för att den är 100% eldriven. Den hade inte sålt alls om den enbart fanns med kolvmotor i den här prisklassen. Nog för att den har fler finesser än bara el, men det hade inte räckt för att bräcka de dyra sedanerna i segmentet. Hur som helst så är Tesla sedan nu väldigt populär och det förtjänar den med råge. Den har slagit hål på kolvmotorn ordentligt. Den är snabbare, vibrationsfri på "tomgång", brumfri och framför allt helt utan avgasrör med det som kommer ur där bak. Helt rätt i tiden. Bilen går att köra på alla tänka bara energikällor. Den har ett koncept, vilket inte nått ut till alla, att den kan ta dig runt i landet och Europa utan risk för tomt batteri med egna fria laddstationer och högeffektiv tankning. Tanken är att du enbart ska tanka det som krävs för att ta dig dit du ska. Då blir tiden med stopp på vägen kortare. Nu passar alla på att tanka mer gratis, som ett sätt att finansiera bilen. Hur som helst. Detta är en sådan succé att sedanen fått revansch. Denna helhet hade aldrig de etablerade biltillverkarna kunnat tänka lansera på eget bevåg. Det är så slöa med nytt tänk. Nästan som gamla kommunistföretag och så blir det med ledare som enbart ska behaga stora aktieägare med enda intresse att tjäna pengar på placeringen.
Tesla (Musk) har genom denna bil fått hela bilvärden att börja lansera funktionella elbilar. Det är helt fantastiskt med tanke på hur liten andel elbilar kommer utgöra av tillverkningen i flera år framåt. Mercedes S-klass kommer inte som elbil men däremot finns den som laddhybrid tack vare Tesla. Mercedes kommer istället satsa på en parallell S-klass med 100% eldrift EQS längre fram. Om bara några veckor kommer Mercedes första EQ-bil att lanseras, en EQC, och det blir faktiskt i Sverige, i Philipssons gamla bilimportslokaler vid Nacka Strand. EQC blir en SUV i segmentet mindre medelstor bil. Därefter kommer EQA lanseras och sedan EQS.
Intressant det här med bilekonomi. Hur är det med körkostnaden per år? Är det billigare med elbil? Jag tänker bränsle, eventuella biltullar, ingen jäkla kamrem, mm.
Subventionerna gör Teslan obetydligt dyrare att ha som tjänstebil än en vanlig volvo.
I Danmark rasade Teslas försäljning med 80% när subventionerna avskaffades för elbilar och samma sak kommer att hända här.
Flertalet som kör Tesla skulle aldrig ha råd att köra en fossilbil i samma prisklass, det är storebror staten som står för kalaset.