Om man har timmätning på sitt elabonnemang kan man spara mellan sju och elva procent i laddkostnad om man laddar nattetid visar ett av Sveriges mest nedladdade studentuppsatser. Uppsatsen visar även att 30% av den svenska bilparken redan idag kan ersättas med elfordon om man laddar nattetid när det finns ett kraftöverskott.
Markus Knutfelt gjorde 2015 sitt examensarbete vid institutionen för systemteknik vid Linköpings universitets tekniska fakultet. Titeln var Charging Cost Optimization of Plug-in Hybrid Electric Vehicles och kom 2016 in på listan över mest nedladdade studentuppsatserna i Sverige (du behöver välja studentuppsatser, 2016 och 20 staplar för att bekräfta detta).
Uppsatsen visar att man vid timmätning av elpriset kan spara 7-8% av laddkostnaden för en elhybrid om man ställer en timer på att börja laddningen klockan 01:00 på natten, och 10 – 11% om man via smarta system optimerar laddtiden utifrån timpriset respektive natt. Detta i kontrast mot att koppla in bilen vid en rätt normal hemkost från jobbet 18:00.
Då jag själv numera har timmätning kan jag konstatera att elpriset oftast dippar skarpt vid 01:00 för att sedan fortsätta falla under natten. Beroende på hur mycket man ska ladda är alltså inte 01:00 alltid optimalt, men om det tar några timmar att ladda blir en automatisk nattlig start klockan nollett ett bra val. Jag har själv kört detta via Teslas inbyggda timer. Jag brukar ladda med 14 A istället för 16 A, vilket ger ca 10 kW i effekt och till 06:00 på morgonen kan jag alltså ladda ca 50 kWh, vilket i princip alltid räcker för mitt normalmål om 80% laddning och 80 kWh. Vid planerade längre resor kan jag dock ladda upp till 90 – 100 kWh, men det är sällan det är mindre än 30% kvar i batteriet vid hemkomsten. Sämsta jag haft är 12%, eller ca sex mils räckvidd.
I natt bottnar elpriset mellan 04:00 och 05:00, men det är förstås rätt omständligt att ständigt springa och ändra timern i bilen.
Bright tänker ladda elbilen i
10 minuter klockan 04:00 i natt. |
Det finns faktiskt minst två appalternativ som kan hantera detta åt dig.
Det ena ska vara elleverantören Tibber, vars app kommer starta din Teslas laddning (och stoppa den om den går igång icke optimalt pga automatik eller annan timer) via Teslas API, och se till att bilen är fulladdad vid önskat klockslag till bästa timpris. Detta kräver dock att du tecknar elavtal med Tibber, vilket kostar 39:- SEK per månad.
Det andra alternativet är Bright, som tidigare haft en liknande tjänst, men nu tydligen också går att använda utan att vara kund. På samma sätt
Idag har jag kört en halv mil och gjort av med 1 kWh el, och ligger på 80% laddning istället för 81% som bilen är inställd på. Nattens laddning ska ta tio minuter och Brights app tänker starta laddningen klockan 04:00, precis då nattens elpris är som lägst med “endast” 48 öre.
Det verkar inte krävas något abonnemang för att använda Bright, så jag testar det i natt. I värsta fall sitter jag väl där med 80% i morgon istället för 81%. Killgissar dock att man måste stänga av Bright manuellt när man laddar i gratisladdare på stan eller i Teslas eget Superchargernät. Så appen kan nog förtjäna lite utveckling, förslagsvis att den bara ska köra sin styrning om bilens GPS-position är vid hemmaladdningen.
Nu är det inga stora pengar inblandade. Kör jag beräknade 2000 mil om året med ett snitt på ca 1.85 Wh/km sparar Bright mig 529:- SEK om året om Knutfelts uppsats är tillämpbar även på större laddstyrkor. Om man istället bara kör klockan 01:00 blir besparingen 337:- SEK om året, förutsatt ett elpris på 1:30 SEK inklusive rörliga nätavgifter, skatter och moms. Detta förutsätter också att jag enbart laddar hemma. Vid långfärder sker laddningen hos Teslas Superchargernät, och är gratis för mig (vill du köpa eller leasa en Model S eller Model X och du också få gratis superchargerladdning använd denna länk vid köpet). I praktiken blir besparingen alltså mindre än så och det är exempelvis knappast värt att betala för Tibbers tjänst för mellanskillnaden. 01:00 som laddtid lär duga.
Uppsatsen kommer också fram till att 30% av fordonsparken i Sverige kan bytas ut till elbilar redan idag, givet att man laddar under lågkonsumtionstiderna, vilket alltså inte belastar krafttillgången eller kraftdistributionen mer än dagtid utan elbilar.
Uppsatsen skrevs dock 2015, så man kan förmoda att detta förutsätter att kärnkraften inte läggs ner och att vi inte drabbas av energibrist, t ex genom uttorkade vattenreservoarer, till skillnad mot kraftbrist.
Två av Ringhals fyra reaktorer ska läggas ner. |
Dessvärre ska två av Ringhals reaktorer läggas ner, vilket nog hade räckt för att ersätta hela Sveriges fordonsflotta med elbilar. Några ersättningsreaktorer är inte planerade.
Man ska ha i åtanke att 11 – 22 kW laddning av Tesla inte är standard. Mer normala elbilar som Hyundai Ioniq kan ladda med 6-7 kW och laddar alltså fullt i en sådan hemmaladdare på fyra timmar. Uppsatsen utgick från pluginhybrider, som ofta bara laddar med högst 4 kW (eller 3.68 kW, dvs enfas 16 A), och som också laddar fullt ganska snabbt, då de sällan har mer än 10 kWh batterier.
I takt med större batterier blir vanliga kommer förstås laddstyrkorna på hemmaladdare bli större och laddtiderna längre. Men ofta behöver man ladda rätt lite, likt 1 kWh för mitt behov idag. Fast jag bilpendlar förstås inte. Men 3+3 mils bilpendling i den rekordsnåla Hyundai Ioniq kommer dra ca 7-8 kWh per dag och är knappast ett problem.
För övrigt är det nu över två månader sedan jag sist tankade bränsle på en bensinstation. Det är rätt mycket tid sparat, och mina långfärder går numera snabbare, eftersom laddning av elbilen sker vid ordinarie lunchstopp, toalettbesök eller kaffeinköp. Men jag slipper spendera 10-15 minuter på att tanka, och slipper definitivt turerna hemma till grannbyn för att tanka sedan den lokala macken lagts ner – turer som tar 25-30 minuter. Det enda man gör är att koppla in och ur laddsladden vid hemkomst eller avfärd, vilket tar ca 10 sekunder.
36 kommentarer
Borde det inte vara billigare för dig att tanka bilen från solpanelen? Eller är variationen mellan dag- och natpris så pass stor att det är bättre att pumpa ut bränslet på elnätet under dagen och köpa tillbaka det på natten?
Nyfiken… och lite avundsjuk, får medges 🙂
Bättre konsumera och sälja elen dagtid. Har inte så mkt paneler att jag både kan köra hushållet och ladda bilen. Bättre noll inköp och viss försäljning dagtid och ladda nattetid.
Intressant att höra. Som så ofta är sakfrågorna mer komplicerade än man först tror… eller kanske bara jag som upplever det så 🙂
Bright har även en gratis app hos IFTTT, går utmärkt att integrera med till exempel Telldus. Styr hos oss flera zwavebrytare, elbilsladdning och avfuktare går när det är lägst elpris och när jag förväntar mig att solcellerna producerar tillräckligt.
DI – Dagens Industri – skriver den 5:e Juli om att det kommer att råda elbrist i Stockholm pga den ökande flottan av elbilar, en ökande inflyttning
Det är risk för elbrist i Stockholm, så att man måste förlänga driften av kolkraften för att kunna driva elbilar och tåg. Elbilar som man subventionerar med 40000 kr för att folk ska köpa. Samtidigt läggs fullt fungerande kärnkraftverk ned, och slumpmässig vindkraft och solkraft subventioneras.
Så klimatsmart blir det när Miljöpartiet får bestämma…
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/larmet-risk-for-elbrist-i-stockholm/
Med laddning i huvudsak mitt i natten och timtaxa som standard klarar sig Stockholm utan kol.
Subventioner av elbilar upphör när de fått stor nog volym och därmed blivit billigare att tillverka. 2025 ska de vare billigare för slutkunden än de fossila enligt en prognos.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Frågan kvarstår VARIFRÅN staten i så fall skall ta in de skatte-MILJARDER som skatter och moms på fossila bränslen idag ger…
2011 var bara skatter och moms på bensin och diesel 60 000 000 000 ( 60 MILJARDER )
Om Sverige även i fortsättningen skall vara hela världens lilla socialbyrå dvs. …
Ja Bengt hur beskattning såg ut 2011 är lätt att kolla, men 2025 är väldigt svårt innan beslut.
Min uppfattning är att de självstyrande fordonen har en stor andel 2025 och därmed sänkt efterfrågan på främst diesel betydande ännu tidigare eftersom de först kommer för motorvägarna. Påverkan på BNP är direkt genom inköp av bilarna och bristen på förare fördröjer direkta avskedanden. Möjligen får utländska transportföretag mindre svenska uppdrag.
Kilometertaxor och zoner med olika tidskostnad kan säkert ge de miljarder som behövs förutom de ökande kostnaderna för diesel till de tröga.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det har redan diskuterats kilometerskatt på elbilar, så det lär dyka upp ett skarpt förlag innan valet 2022.
Sen kommer elpriset gå upp, även på nätterna.
När sen tillräckligt många smackat upp solpaneler på taket och i en snar framtid mer eller mindre koppla loss sig ifrån det fasta elnätet, så kommer det komma nya avgifter och skatter.
Gungor och karuseller.
Lite OT men säkert intressant ändå… 😉
SD, dvs SverigeDemokraterna har 9 "tjänstebilar". 4 av dem, dvs nästan hälften är av fabrikat Skoda och dieseldrivna! Totalt är 7 dieseldrivna av 9
Och….
Kiruna kommun har nästan också uteslutande bara Skoda diesel som kommunala fordon…
Givetvis med extraljus, drag och motorvärmare!
Hur mycket tappar bilen i laddning per dygn av att bara stå?
Här "krämas" det på ordentligt !
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=6996987
Skulle man kunna ha en modell där man istället för att ha avtal med ett elhandelsbolag så har man flera avtal och då separerar hushållselen och elbilsladdningen. Elbilsavtalet då extra förmånligt för laddning och genom att genom att styra laddningen från en central server över alla kunder så optimerar man laddningen då det är som förmånligast och när kunderna förvöntar sig ha en laddad bil. Man får då ge vissa styrparametrar såsom att man förväntar sig att bilen är fulladdad kl 07.00 eller så. Eftersom det är ett "virtuellt" system så kan man ta en låg månadskostnad för sjäkva tjänsten.
Elbolag är ingen välgörenhetsförening, de vill tjäna pengar.
Se bara hur mycket man får pynta för elöverföringen till t.ex. Eon.
Kommer kanske ihåg den lilla dosan man satte i telefonjacket som skulle själv välja det billigaste alternativet för stunden? Det funkade sådär, även på en avreglerad marknad.
Skrev just tidigare om den lilla dosan från "Televerket 2" nedan ! 🙂
OT men jävligt intressant… nån dom i tingsrätten där em kvinna hade rätt att häva lägenhetsköp (nybygge) pga 6v försening.. både aftonbladet och svd
Skall man vara petig visar bilden en Tesla wall CONNECTOR. Laddaren sitter i bilen. Connectorn förhandlar om strömstyrka och faser, därefter skickar den växelström in i bilen till den inbyggda laddaren.
låter rimligt sparar själv ca 9-11% genom att ladda(värma) VVB samt diskmaskinen nattetid.
Nu är det ju inte så att "Teslaladdaren behöver slå av om spänningen sjunker för mycket". Spänningen är [så gott som] konstant, men Teslas laddare känner strömmen och reglerar så att totala strömuttaget inte blir så stort så att husets säkring går.
Förvånad med din breda kunskap att du ofta gör småmissar i grundskole el-lära.
Men det gör ju att även en enkel människa som jag får rätta Cornu nu o då, så det känns ju gött!
Den slår av. Iaf Teslas mobila laddare. Och ja, spänningen variera förvånansvärt många volt. Mellan 240 och 225 har jag sett. (Bilen rapporterar detta, och betänk att jag bor sist på ledning på landet.)
Just nu ligger den på 239.
Och ja, jag avskydde ellära på gymnasiefysiken och de separata ämnena i teknisk. Potentialvandring säger jag bara …
Droppade nu till 230 när laddningen nådde 10 kW. Bright fungerade inte, så jag drog igång manuellt via Teslas app nu.
Sådana här olika "mystiska" boxar och "svarta lådor" som Tesla "wallcharger" etc. Är de inte i själva verket bara ett tjusigt namn på 3-fasuttag.. ?
Kommer ihåg när ett stort telefonbolag – "Televerket 2" – med buller och bång lanserade en liten mystisk dosa man skulle koppla mellan telefonen och jacket i väggen.. På något "mystiskt" och ej förklarat sätt skulle denna lilla box smart välja mellan det för stunden billigaste telefonpriset..
Egentligen var denna lilla "mystiska" dosa bara en enkel nummersändare som till det slagna telefonnumret lade till ett prefix – till "Televerket 2" och när sedan räkningen kom så var det billingsystemet som hade tagit fram det för stunden billigaste priset för samtelet.. 😉
OT.
Thrumps bråk med Tyskland/Merkel om beroendet av att köpa gas av Ryssland via Nord Stream.
Har han inte rätt där? Lägga ner sin egna baskraft och sätta sig i beroende av Putin.
Huvudlöst tänker jag!
Fast nu är det ju Trump som säger det, han med "rysskopplingen". Hade det varit Macron så hade det varit nickningar, ryggdunkningar och huvuden på sned.
På fotot ser de elektriska dragningarna till vänster om Teslas "mystiska" box lite "hemmagjorda" ut… 😉
3-fas, 63 A – standard för många små träindustrier i bloggarns närområde – Now we are talking.. 😉
Det till vänster har inget med boxen att göra.
Tycker att de dragningarna ser ut om helt vanligt standard "gårds-el" 🙂
10 bästa elbilarna just nu ( Expressen – Allt om bilar )
https://www.expressen.se/motor/kopaochsaljabil/10-basta-elbilarna-just-nu–laddade-och-klara/?bullet=2
Hass.io https://www.home-assistant.io/components/#search/Tesla verkar kunna styra laddningen av tesla. Dock ingen aning om hur svårt det är att få att klaffa med allt annat som t ex elpriset, förväntad körsträcka mm men går ju att programmera mycket själv.
15 minuter att tanka? Tankar du med tratt och dunk då eller?
Det vore intressant att följa "ditt" snitt spotpris jämfört med det officiella viktade spotpriset månad för månad.
För egen del fick jag en differens på 3,5 öre under juli månad.
Absolut. Jag har dock faktura bra varannan månad, så jag vet inte om jag kan få fram julis kostnad.