Nedanstående är ett gästinlägg av en Tjänstgörande Officer. Det ser inte bättre ut än att certifieringshysterin även nått Försvarsmakten, där det formella blir viktigare än operativ effekt.
Försvars utbildar inte längre förband, vi utbildar endast enskilda soldater på olika certifikat. Detsamma gäller även våra officerare avseende utbildningar för att bli instruktör.
Ytterligare ett problem är alla småpåvar vi har som vill ha certifieringsvansinne inom sitt område så de inte kan bli nedlagda samt framstå som experter.
Bandvagn 410. |
Ett tydligt exempel på detta är intruktörsutbildningen för bandvagn 410. För att bli instruktör på detta tämligen enkla och simpla fordon är förkunskapskraven följande: 10 veckors förarbevisutbildning, CE kort samt CE förarbevis (tar runt 6v), HLR-certifikat samt simkunnighetscertifikat etc.
Därefter är instruktörsutbildningen sexton veckor plus tre veckors vinterutbildning. Som jämförelse är utbildningen för att bli instruktör på stridsvagn 122 bara 20 veckor utan förkunskapskrav, och då kan därefter du utbilda förare, skytt, laddare och vagnchef. Efter bv410 instruktörutbildning kan du endast utbilda förare på bv410. Instruktören blir inte ens utbildad på vapenstationen till bandvagnen.
Bandvagn 410 och en terrängbil 11. |
Oklart om de som styr upp dessa utbildningar är medvetna om hur detta utarmar förbanden lokalt som blir av med officerare från sina förband under en längre tid. Förband där det många gånger är officersbrist samt officerare som går in i väggen pga överbelastning.
Förslag på lösning vore att ÖB ger en hårding i uppgift att styra upp certifieringsvansinnet samt köra över småpåvarna. En sådan hårding skulle t exkunna vara överste Gardesten från Amf 1.
Det bästa vore om vi började utbilda krigsförband igen och inte enskilda soldater på en massa certifikat.
//Tjänstgörande Officer
37 kommentarer
Jag skulle gärna se att vi certifierade regeringen, kanske enligt ISO-9001 för kvalitetledningssystem.
Precis det skulle vara skönt att leva i ett land där besluten fattas på andra grunder än en utopisk vision.
Certifieringar var nog tänkt att vara bra men har blivit en väg att skapa arbetstillfällen och big business för de som håller i utbildningarna.
Det skapar för närvarande oftast mer problem att få jobb utfört än vad det är värdeskapande annat än för fåtalet företagsamma.
Helt enligt plan av nyliberalerna.
Det är skråsamhällets återkomst. Endast de i skrået som är certifierade får arbeta och har därmed sin domän tryggad.
Kan inte annat än att hålla med, både med certifikat och vem som skulle kunna styra upp det hela!
Så växer en byråkrati. Människor som lever på skattemedel (andra människors arbete) men som själva inte producerar något av värde.
Till slut blir byråkratierna så stora att de förbrukar alla resurser. Det är då folket revolterar…Vi är nog där snart.
Ja, så blev det i DDR 1989 där till slut en oproportionerligt stor andel av befolkningen var satt till att övervaka och kontrollera den andra halvan…
Men, "wir sind dag Volk" den 9:e September
Glöm inte kniv, såg och yxa utbildning.
Hela försvaret är bara en fasad. Man är egentligen inte intresserad av att ha en fungerande krigsmaskin utan planen hos sittande politiker är att inlemma hela jävla skiten i en EU-armé, tror jag.
Vad tjänar en bandvagnsförare i armen idag? Får man lönelyft efter ett certifikat? Och vad tjänar en skyttesoldat? Centern och liberalerna kommer väl försämra alla löner(redan minimumlöner 8000kr/mån + statlig bidrag+5k?) och ta riktigt betalt för universutetsstudier. Då tvingas ungdomar in i försvarsmakten i 3 år för att sedan få universitet betald.
Du får det att låta som om det skulle vara något negativt! ;-P
För övrigt undrar jag om bloggaren är certifierad att skriva om sådana här ämnen?
Den nyliberala certifieringshysterin som skapar massor med jobb…
För typ McKinsey, Boston Consulting och andra PowerPoint-"ingenjörer" o dito projektledare… 😁
Försvarsmakten och det offentliga följer ju samhället i övrigt med en viss fördröjning, för 10-15år sedan skrattade vi åt folk som hade MCSE "Minesweeper Consultant and Solitaire Expert" på visitkorten. Nästa steg är väl att försvarsmakten skall outsourca delar av verksamheten till Indien då kompetens är så mycket billigare där 🙂
Man kunde ju tro att de som ligger lite efter kan hoppa över de flugor som visade sig vara riktigt korkade, men så fungerar inte världen, man måste tydligen beta av dumheterna i ordning och får inte hoppa över några!
Detta vansinne fanns redan för 20 år sedan och har bara blivit värre.
Det kan väl vara bra i vissa speciella fall med en certifiering, men med detta som med så många andra saker, det överdrivs och blir istället direkt skadligt.
Medvetet eller omedvetet.
Snart blir väl genuscertifiering del av grundutbildningen… man kanske skulle starta ett företag som genuscertifierar. Verkar lukrativt!
Ja, någonstans så MÅSTE ju alla de HÖGT utbildade genusvetare SD som spottas ut i parti o minut från Södertörn etc. få sin utkomst o deras nedlagda studier inte kastas på hälleberget
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Å andra sidan, om man ska va lite framåtseende så borde överskottet på genusvetare snart leda till ett behov av en kurs i hur man motverkar, undviker, och uthärdar genustrams. En slags mental självförsvarskurs!
Certifikaten har sin grund i att försvaret inte längre är en myndighet som är frikopplad från de allmänna krav som gäller myndigheter och företag.
Tidigare kunde Försvaret få dispens från olika former av hälso och skyddskrav som gällde för andra högrisk-aktiviteter. Det är inte längre acceptabelt att medarbetare skadas eller dör i tjänst på hemmaplan.
Trots detta, har vi i FM, backat ett steg i.o.m. att SäkI ersattes av det ny SäkR.
Undantaget, är det som beskrivs här, på fordonsförarsidan.
Motorskolan är småpåvarnas paradis.
Utan att vara ironisk undrar jag om detta är positivt eller negativt. Har ni backat från certifieringshysterin eller från den operativa verksamheten?
Man har återgått till mer ”sunt förnuft”, vilket gynnar utbildning mot reella krav.
SäkI utvecklades i en riktning som blev kontraproduktiv, dvs kraven som ställdes blev nära nog omöjliga uppfylla. Därav övades vissa moment alldeles för sällan (pga brist på formellt behöriga (läs: ej=erfarna)). Och följden blev att riskerna ökar när förband inte kan öva.
Dock är den största risken jag ser med samhällets certifieeingshyrsteri att personligt ansvar försvinner.
Och chefer i militär befattning kommer i strid ovillkorligen att tvingas fatta beslut på mycket dåligt informationsunderlag. Att handla och våga fatta beslut i dessa situationer är helt avgörande. Då måste detta tränas!! Och att göra detta i fredstid i en miljö där man inte vet om man är behörig köpa in tvål … förödande!!
Det är ett försök med att göra det för dyrt att bedriva försvar i Sverige, skattebetalarnas pengar behövs bättre på annat håll, t ex. stötta bostadsmarknaden.
https://www.nvp.se/Nacka/Nacka/12-miljoner-per-ar–for-tomma-lagenheter/
Att civilsamhällets korruption/cancer smittar/metastaserar FM är precis som det skall vara.
FM-skulle med traditionellt lösa problemet. I början kommer några de som pratar öppet kanske att sparkas, sedan är det kört för "alla vet".
Denna exellenta utlånade bloggpost är kanske en bästa tänkbara början.
Skall "vanliga" krigare bli något mer än boskap kommer inte tomma powerpointpressar mm. vara vägen frammåt. Ej heller potatisskalning eller övrig malajtjänst.
Vi får hoppas att försvaret genomgått Trafikverkets kurs arbete på väg. Det gjorde säkert de Polska brandmännen också ifall de behöver ta Trafikverkets väg i anspråk för att släcka bränderna. Ä det kommunala vägar så har säkert kommunen en liknande utbildning, Heta arbeten, liftförarutbildning, stegtilstånd, arbete på hög höjd,hjälp på väg är några till som jag föreslår är bra att ha gått igenom innan arbetet påbörjas och så givetvis ett skriftligt tillstånd från arbetsgivaren att man får arbeta med alla medhavda maskiner och kör fordonen. Glömde jag hälften?
Eller så tar kommunen in en direktupphandlad entreprenör med utländsk arbetskraft som inte bekymrar sig så mycket för formalia så kan den lokala firman som försöker vara bäst i klassen med alla certifikat undra vad som hände.
Nej, nej, kommunen anlitar den där entreprenören med alla certifikaten som sedan i sin tur anlitar nån utländsk firma till att göra jobbet och fakturan kommer därmed från den godkända leverantören och ingen bråkar om det.
Utom när det är en offentlig upphandling då vinner alltid det lägsta budet även om de inte ens gör det man anlitat dem för utan grovt missköter sina uppgifter. De kan slingra sig undan och överklaga en riktigt låång stund då det tar så mycket jobb och tid att få bort dem, flera tillsägelser, skriftliga varningar, allvarliga samtal osv krävs.
Skitkul när det som i det fall jag tänker på handlar om en "städfirma", Alliance+.
Även operativt kommer påvarna fram. Mitt i katastrofbränderna skickade man hem lokala bandvagnsförare med ”fel avtal” (Svenska Kraftnät) och väntade in rätt.. Om någon omkommit som följd av detta hade jag velat se förklaringen..,,
Vet inte om det är så mycket ändå. En bandvangsutbildning på den gamla tiden tog sin tid. Att läraren hade körkort för tunglastbil med tungt släp vore inte märkligt. För att ta förarbeviset krävdes ett teoriprov för tunga fordon. Att kunna simma är inte heller fel. En del av utbildningen var praktik i en sjö med bandvagnen. HLR krävs på många områden och bör stoppas in där man jobbar med folk. En instruktörsutbildning bör vara gedigen. Bra lärare är a och o. Självklart ska läraren kört bandvagn på vintern. Visst är bandvagn lätt att köra. Men du ska känna till dess begränsningar för att inga olyckor ska ske. Du ska kunna lasta rätt och säkert. Du ska kunna göra service, du ska kunna byta band, veta vad som gäller om du ska köra på is, myr, djupt vatten, djup snö, tolka mm. Du ska veta var vridpunkten är. Veta att du kan köra fast genom att få in ett träd mellan fram och bakvagn. Bandvagnsutbildningen ska tas på allvar. Den som kör ansvara för sina passagerare.
Låter som en utmärkt försäkran för att slippa drabbas av krig. De här operettclownerna skulle klara max tre dagar utan våtservetter. De kommer INTE att kriga på riktigt. Se dem som en moderniserad vaktparad!
Håller med gästinlägget. Jag skrev insändare i Officerstidningen om just detta med certifieringsvansinne och Bv410. Jag som militär trafiklärare i 24 år och Bvinstruktör på Bv206-208, 308-309 skulle enl motorskolan gå en hel Bvkurs på 15+3v för att få lov att utbilda och pröva på Bv410, det är en upphottad 309.Jag har försökt att få motorskolan att ändra min utb men har gått på motstånd, motorskolan har ett revirtänkande och som gästinlägget skrev "småpåvar som bara tänker på sitt eget område", detta revirtänkande kostar förbanden både arbetstid och pengar. Man måste ta tillvara den kompetens som den enskilde har och planera kurser utefter det. Ett bra exempel är att den nya Man lastbilen som kommer ut till vissa förband har motorskolan 1 veckas förtrogenhetsutb för motorinstruktörer, hade man gjort detsamma med Bv410 för Bvinstruktörer så hade det varit bra. (Troligt så var det småpåvar som bestämde att det inte blev så med Bv410). Hoppas att våra högre chefer läser och att dessainlägg kommer Försvarsmakten till nytta.
Håller fullständigt med gästinlägget Certifieringsvansinnet
Jag skrev insändare i Officerstidningen just ang detta med certifieringsvansinnet fick bra respons på det men inte sätt några konkreta förslag.
Jag som militärtrafiklärare i 24 år och Bv instruktör på Bv 206-208, 308-309 skulle enl motorskolan behöva gå en helt ny kurs på Bv 410, det skulle vara 15+3 veckor när det endast skulle behövas en förtrogenhetsutb på max 3veckor. Jag har försökt med alla medel att få motorskolan att ändra sig, men med deras revirtänkande och de småpåvar så kallade experter så har det inte gått. Detta revirtänkande kostar förbanden både arbetstid och pengar.
Ett bra exempel är den nya Man lastbilen där har man gjort 1 veckas förtrogenhetsutb för motorinstruktörer detta borde man också gjort med Bv410 men troligtvis var det nog någon småpåve som stoppade det. Hoppas att våra högre chefer läser dessa inlägg och att det kommer Försvarsmakten till nytta.
Jag gillar gästinlägget eftersom jag själv blivit drabbat av detta certifieringsvansinne med motorskolan, jag skrev insändare ang detta i Officerstidningen.
TUR ATT INSTRUKTÖRSUTBILDNINGEN INTE INNEHÅLLER VAPENSTATION 01, EFTERSOM DET ÄR ETT EXTREMT FÅTAL AV DE VAGNAR SOM FM HAR SOM KAN UTRUSTAS MED DEN.
HUVUDDELEN AV VAGNARNA MONTERAS UTAN VAPENINTEGRATION, ALT MED LAVETT 410 ALT MED RINGLAVETT 750.
DESSA LAVETTER OCH VAPENSTATIONER KAN I SIN TUR SEDAN BÄRA BEVÄPNING I FORM AV KSP 58, TKSP 88, TKSP 60 ALT GRSP 92