1.3K
Nedan följer några foton från gårdagens segling till Trollfjorden på Lofoten. En ganska spektakulär naturupplevelse.
Trollfjorden inifrån. Fartyg för skala. |
Trots att det numera finns ett vattenkraftverk längst in i fjorden, sedan man byggt om vattenfallet till detta, så går det inte att ta sig till Trollfjorden med bil, då det inte finns någon väg dit. Bergen som omgärdar fjorden på alla sidor sträcker sig upp till drygt 1000m, så det är även en hyfsad promenad att ta sig dit till fots.
Så då återstår båt.
Entrén in i fjorden är bara ca 100 meter bred. Ändå sägs Hurtigruten gå in här ibland. |
Inte den vanligaste sjöfartskylten. |
Stupet uppåt. |
Vattenkraftverket längst in. |
Man får som sagt inte riktigt grepp om skalan på det hela utan något att jämföra med. |
Går förstås att betala en större slant för att åka rib i två timmar tur och retur från Svolvaer, eller någon av alla de andra otaliga erbjudandena om en tur till Trollfjorden. |
Inga rysstroll hittade i fjorden.
11 kommentarer
Det blir ju väldigt lättnavigerat när de är så brant, inga grynnor under ytan.
Njae. Trollfjorden är enkel att navigera i, men Raftsundet är lurigare då det är grundare. Tidvattnet skapar dessutom på grund av detta rätt kraftiga strömmar som kräver en fast hand på rodret.
Är man intresserad av vad som hände under andra världskriget i nord-Norge så har dom ett utmärkt museum i Narvik, även i Svolvaer finns ett museum över andra världskriget och ett akvarium väl värt ett besök om man tröttnar på att åka ribbåt.
Det är också bra att besöka trolltunga.
Alta!
I närheten låg Tirpitz för ankar innan det sänktes av brittiska kommandosoldater
Har själv i skrivande stund avnjutit Knödel med surkål och en Breznak pilsner på torget i Litoměřice – nära det mer "kända" Theresienstadt…
Tyvärr märks det att SEK är låg med 1SEK=2,45KCS
Jo, men nu förefaller ju färden gå söderut från Stokmarknes…
Sedan var väl sänkningen av Tirpitz en flerstegsprocess med många metoder inblandade. Intressant att hon vållade så mycket huvudbry när hon aldrig gjorde någon nytta för tyskarna. Ryktet var större än den verkliga betydelsen. Tänkvärt i många sammanhang!
Nja. Tirpitz hade en ankringsplats i Kåfjorden söder om Alta. Där angreps hon 1943-44 av brittiska miniubåtar (med sprängladdningar som placerades under målet), sovjetryska bombplan (en gång) och brittiska, hangarfartygsbaserade störtbombare (fyra gånger). Inget anfall sänkte henne, men gav skador som medförde långa reparationstider och stillaliggande. Slutet kom först i nov 1944 sedan Tirpitz flyttats till nära Tromsö där hon sänktes i det tredje anfallet av brittiska Lancaster-plan med en femtonsbomb "Tallboy". Eftersom de allierade sällan kunde vara säkra på hennes verkliga stridsvärde tvingade Tirpitz blotta existens RN/USN att avdela bl a två slagskepp och ett hangarfartyg varje gång en konvoj skulle passera Norra ishavet på väg till/från Murmansk eller Arkangelsk.
Alltid lär man sig något nytt och en "decoy" är nog bra att ha!
Vilken är dagens motsvarande rädda för?
Tjeckisk koruna har förkortningen CZK om jag nu inte tar fel för mig själv
Här har bloggaren fel eller möjligen alternativfakta-rätt. Återigen så ligger Trollfjorden i området Vesterålen och inget annat. Lite som att Sätila ligger i Västergötland trots att det är nära till Halland. Hjälper liksom inte… Lofoten ligger längre ut. Det verkar dock vara svårt för många i Sverige att ha koll på detta.
Däremot är det sant att Hurtigruten sommartid går in och gör en 180-snurr i den inte delen av fjorden. Ser dock mer spektakulärt ut om man ser det från sidan. Typ förtöjd vid bryggan längst in (pass på tidvattnet…).
”inre delen” så klart. Klumptumme!
Fast nu är ni säkert i det till ytan hälften så stora området Lofoten, med sina lägre fjälltoppar. (jfr. m. Vesterålen), givet att ni går söderut. Fint där också! Svolvaer är värt ett stopp.