1.1K
Jag lämnar väl detta foto här som hälsning från Norge.
Circle K i Reine. |
NOKSEK står i skrivande stund i ca 1:10.
Ovanstående priser för blyfri 95 är alltså 18:78 SEK per liter och för diesel 17:60 SEK per liter.
Om nu någon har lust att beklaga sig över de svenska drivmedelspriserna. Sverige är som bekant långt ifrån dyrast inom EU/EES, utan det existerar faktiskt drivmedelsskatter även i andra länder.
39 kommentarer
Om vi sätter dessa priser i relation till deras nettoinkomster, hur ser det ut då?
Med det resonemanget har vi lägre relativa drivmedelpriser än väldigt många länder…
som inte är uländer?
Man måste också se till det totala skatteuttaget för att ha en bil i Norge/Sverige. Det kanske är ett högre drivmedelspris men andra skatter kan vara lägre/högre.
@Greenious Ja, jag skulle tro det. Lite beroende på vad man menar med "u-länder".
Går inte att förneka att bensinen är "billig" för oss om man jämför med EUs fattiga länder. Fast det vore lite som att säga att skatten är låg för att andra har högre (inte så många länder som klår oss iofs), vi borde se det som att bensinen är på tok för dyr i dom flesta länder. Får ju inte glömma det Lars sagt, det gäller att acceptera att global uppvärmning är verklig och samtidigt acceptera att vi inte kan göra något åt det.
Att vi inte kan göra något åt det är bs. Vi är bara inte beredda att göra de uppoffringar som krävs
Tja, hade vi haft Norska löner….
I Reine ja, som ligger bra långt ut på Lofoten och lär ju knappast representera Norge som helhet. I stavanger tankar du diesel för 13:99 just nu.
Exakt vad jag också tänkte. Här snackar vi trassligt (och därmed dyrt) att transportera dit bränslet.
Är nog så att där det råder lokalt monopol så är det dyrare. Samma sak i exempelvis Furusund 3-4 mil utanför Sthlm, enkelt och billigt att frakta drivmedel från Saudi-Arabien till Stockholm men trassligt och jättedyrt att frakta det ett par mil inom landet. Kan man ta mer betalt så gör man det…
Sjodan: Det fraktas inga drivmedel från Saudi till Stockholm. Det oraffinerade som tas in i Sverige kommer huvudsakligen till Lysekil Preem-/Scanraff från Ryssland och Rotterdam. De raffinerade produkterna från Lysekil som till största del fraktas via kusttanktonnage till svenska oljhamnar med dessas rigorösa miljö- och säkerhetsbestämmelser täcker 50% av landets behov av raffinerade produkter. Resterande 50% raffinerade produkter tas hem via medelstort tanktonnage från Rotterdamområdet.
Det finns ju ett Big-Mac index som tar hänsyn till vad en Big-Mac kostar och motsvarande köpkraft.
Borde nog gå att konstruera ett BF95 index på samma grunder
NOKSEK 1.0775 just nu, inte så länge sedan de var 1:1. SEK är leksakspengar..ta med mycket av dem på semester utomlands..
Inte konstigt att det kör elbilar i Norge.
Fredagsmyset kommer tidigt: Svenska kraftnät spår kraftigt ökat elimportbehov i kärnkraftsnedläggningens spår. Redan nästa vinter behöver minst 400 MW importeras. Men vi har ju "flyktingströmmen". 🙂
https://samnytt.se/elnatsleverantor-varnar-vindkraft-kommer-inte-vaga-upp-tappet-efter-stangd-karnkraft-i-vinter/
Isak det är under den värsta timmen. Totalt kommer vi sannolikt exportera mer än vi importerar. Hur mycket utbyggnad av elproduktion som hinner ske är oklart men med dagens elpris bör det bli en hel del.
Vänliga hälsninghar
Nanotec
Är förvånad att inte Miljöpartiet har krävt nedläggning av vattenkraften.
Jag menar, en damm för ett vattenkraftverk brast ju i Laos igår och hundratals har dött och tusentals hem har förstörts. Många flera döda än vid en typisk kärnkraftsolycka.
Jag har inte ens hört en enda jpurnalist skyllla det hela på vattenkraften.
Ja men Ringhals 1 och 2 är inte nedlagda ännu. Den stora smällen kommer om två år.
Skatt är stöld: Det var väl vita mäns fel att den brast, som med skogsbränderna enligt Expressen.
Om vi stänger ner känkraftverk så kommer vi antingen få importera el (som med stor sannolikhet kommer från fossila bränslen) eller så kommer produktion flyttas från Sverige (till länder där tillverkningen med stor sannolikhet sker mha fossila bränslen.
Bara en miljöpartist kan tycka det innebär en förbättrad miljö.
Jag tankade BF95 i Stockholm idag, 16,06 SEK/L känns som det är dyrare i Sverige än Norge med bensin i förhållande till lönerna..
Jag kör på E85 kostar under tian för närvarande, nackdelen är att man får tanka mycket oftare.
Strax utanför Potsdam, Tyskland kostar dieseln 1,259 €/l dvs 13.85 kronor/l.
2 glas rött på altanen och jag läser detta.
Med risk att låta dryg efter 2 röda vill jag be om ursäkt först för vad jag kommer att skriva.
Nu:
Du jämför alltså ett land med 1 TRILJON D-O-L-L-A-R i pensionsfond och Sverige där pensionärer inte har mat för dagen?
Du jämför alltså oss med ett land som INTE betalar 100+ miljarder till Eu-lekis…förlåt unionen.
Du jämför oss alltså med ett land som ligger i topp bland världens lyckligaste och nöjdaste människor?
Du jämför oss alltså med en av världens tryggaste länder?
Du jämför oss alltså med ett land som bistår Svea-riket med sina brandmän för att vi inte har råd med våra?
Det är lätt att betala 17-18-19-20 kr per liter bensin när man vet att man kommer att ha det gött när man slutar jobba.
I Sverige sparar vi på småkronor bara för att ha råd med mat efter 65+!!!
Vem hade inte betalat 20kr per liter besin om man visste att Polisen ryckte ut när man behöver de? Eller pensionärer äter sig mätta eller att vårdköer faktiskt inte är köer. Att man faktiskt kan träffa läkaren innan man dör?'Eller att det finns brandmän som kommer å släcker när det brinner?
pft…20kr per liter är ingenting när allt annat fungerar. 15+kr per liter i Sverige är MYCKET när INGENTING fungerar….
Äpplen å päron bloggar´n, äpplen å päron!
hjälp vad jag stavar fel när jag är "glad" 😛
Ja, och tyvärr vet vi ju till vad stora närmast obegränsade belopp går till…
Den stora rosa men onämnbara elefanten i porslinsbutiken…
Nu kommer Lars skriva något om vilken dum svääärjevän du är.
Fakta är numera svartmålning i vänsterpopulisternas ögon…
"Svärjävän"?
Jag har både gjort värnplikten och har en blågul fasadflagga!
🙂
I Tjeckien kostar bensinen ca 31-33 CZK
Dela med 2,45 och det är skenbart billigare än i Sverige men med tanke på att löneläget är lägre så är det dyrare
Är du kvar i Prag?
Nope!
Byter i skrivande stund tåg på Berlin Hbf…
Du skulle varit på hugget tidigare så hade vi kunnat ta några riktiga pilsner 🙂
I stavanger förra veckan tankade jag för 13.99 nok diesel. Ölen var det värre med. 40+ nok för en folköl i affären.
Det brukar vara kinkigt med bensinprisskyltar med mobil. Dioderna blinkar i otakt så att enbart delar av siffrorna syns på bild. Går bättre med en riktig kamera där slutartiden kan ställas upp.
Jag var i Norge, Sörlandet och Östfold. Priset låg mellan 15.39 på lågprissöndag och som högst närmare 17 NOK. Jag tankade på söndagen… Samtidigt tankade jg i Sverige innan resan för drygt 16 SEK.
Norska grundlöner åtm för sjuksköterskor och läkare ligger INTE över vår nivå! Tvärt om har svenska löner passerat. Förvisso kan man tjäna gott på kronkursen, särskilt när den låt uppåt 1.3 samt övertid kan ge gott tillskott.
Var i Norge förra veckan och då tankades diesel för 13,99.- NOK i Halden, klart billigare att tanka där än i Sverige vid det tillfället.
Hade verklighetsfrånvända politiker kunnat beskatta våra hjärtslag eller andetag så hade de gjort det. Att beskatta energi är det näst bästa och effektivaste sättet att säkra skatteintäkter och finansieringen av den ständigt växande byråkratin. Klimathotet är säljpitchen. En enorm byråkrati som lever i överflöd på skattemedel (andra människors hårda arbete) men som inte producerar något av värde. Byråkratin producerar bara elände och krångel.
Vad f-n får vi för skattepengarna i landet med världens högsta skattetryck? Ingenting förutom en växande byråkrati, nerskärningar i välfärdsservice och mer olösliga invadringsproblem.
J, någonstans så måste ju alla genusvetare etc få sin utkomst ifrån…
Deras alla studier och nedlagds studieflit i att studera.och analysera intersektionella genusstrukturer mm får.ju.inte kastas bort till ingen nytta på hälleberget