Tesla Model 3:s svaga bromsprestanda kritiserades av ansedda amerikanska Consumer Reports. Efter några dagar skickade Tesla ut en mjukvaruuppdatering som åtgärdade problemet på samtliga Model 3 och Consumer Reports har nu inget att anmärka. Vad många missar är att Teslas bilar är ett revolutionärt steg inte bara som elbil, utan för att bilarna hela tiden blir bättre genom kontinuerliga mjukvaruppdateringar.
Dagskurs Tesla (NASDAQ:TSLA) |
Model 3 fick svaga bromsresultat i Consumer Reports (CR) test, men som respons på detta ordnade Tesla på några dagar en mjukvaruuppdatering, som åtgärdade probelemet så att alla Model 3 omgående uppfyllde kraven på önskad bromssträcka för klassen.
CR har nu tagit tillbaka sin kritik efter att ha testat bilen igen och skriver:
“Until now, that type of remote improvement to a car’s basic functionality had been unheard of. “I’ve been at CR for 19 years and tested more than 1,000 cars,” says Jake Fisher, director of auto testing at Consumer Reports, “and I’ve never seen a car that could improve its track performance with an over-the-air update.””
CR kritiserade även en del punkter i användargränssnittet på Model 3:s skärm, vilka nu börjat förbättras av Tesla, även om CR skriver att de behöver utvärdera under en period för att se om det hela är en förbättring.
Det väsentliga är att Teslas bilar inte bara revolitionerat elbilsmarknaden och fått alla biltillverkare i åtminstone premiumsegmentet att börja utveckla egna elbilar. Teslas system för mjukvaruuppdateringar gör att bilarna successivt blir bättre även efter leverans och att de flesta problem inte behöver återkallning, utan bara en mjukvaruuppdatering.
Till förbättringar genom åren, förutom användargränssnitt, hör exempelvis ständigt förbättrad och utökad programvara för självkörning, men också längre räckvidd när mjukvaruhanteringen av laddning av batterier eller energiåtgång har förbättrats. Bilar har fått längre räckvidd tack vare förbättrad mjukvara för energihanteringen.
Härom året uppgraderades även alla Tesla S och X med Spotify, inklusive gratisabbonnemang på tjänsten. Andra mjukvaruförbättringar har t ex varit automatiska vindrutetorkare och automatisk höjning och sänkning av luftfjädringen utifrån var föraren gjort detta tidigare.
På detta vis kan en Tesla på sätt och vis jämföras med en iPhone, där programvaran ständigt utvecklas och inte fryses vid köptillfället. Återstår att se när även gamla traditionella biltillverkare börjar kontinuerligt uppdatera sina bilar, utan att man måste lämna in dem till en verkstad.
Mjukvaruuppdateringarna är den verkliga revolutionen och många analytiker har ännu inte greppet betydelsen av detta och potentialen i att faktiskt få en bil som hela tiden blir bättre under ägandet.
Efter hetsrubrikerna i april har Teslaaktien nu gått sidledes. Dock har NASDAQ Composite-index stigit så Tesla fortsätter prestera sämre än index.
36 kommentarer
Bara att hoppas Teslas uppdateringar fungerar bättre än min senaste Win 10 uppdatering..
Beror lite på hur man ser saken. Mekaniska bromsar hade inte haft problemet från början..
Det var länge sedan nya bilar saknade ABS…
Försök uppdatera en bromscylinder OTA. "Toyota återkallar 1,7 miljoner bilar"
https://www.expressen.se/motor/toyota-aterkallar-17-miljoner-bilar/
Det är ju lite speciellt o se det som en utveckling att man nu kan få mjukvara uppdaterad så att bromsarna fungerar som de ska i efterhand…
Du kan ju jämnföra med Das Skandal, där jag blev tvungen att ta ledigt för att åka på ett servicebesök som hade resultatet att bilen fick högra bränsleförbrukning….
Skall bli spännande att se hur förlustbolaget Tesla påverkas av kommande handelskrig. Trump verkar ju vilja ha importskatt på bilar i USA och övriga länders svar lär bli liknande. Nu är ju iofs förlustbolaget Tesla bara en liten nischspelare utanför USA så det kanske inte gör så mycket.
EU har redan importskatt på bilar från USA.
Ja, för eviga mjukvaruuppdateringar har ju verkligen gjort allt undantagslöst bättre, eller hur? Att inte flygindustrin tänkt på det. Vilka idioter.
Coolt Tesla är en IoT, men vem betalar LTE-förbindelsen/abonnemanget till bilen? Eller är det redan gjort av Tesla för all framtid i alla länder?
Åtminstone för X och S är det betalt, ja. Har inte hört att det är annorlunda för Model 3.
Sedan tror jag att uppdateringarna bara sker när man har WiFi (också inbyggt), pga rätt stora uppdateringar. Via min ca 16 Mbit/s DSL tar uppdateringen ca 1-2 timmar. Antar att uppdateringarna inkluderar uppdatering av det neurala nätverket ("AI") för självkörning utifrån det man lärt sig ifrån kollektivt insamlade data från anslutna bilar. Blir en del överföringa således.
Förmodligen kör de one track med continuous integration and testing, och då pushar de nog en hel image med hela Linux och rubbet varje gång för att vara säkra på att allt fungerar ihop.
Tesla verkar köra Docker och Kubernetes containerteknologi. De söker folk: "The Tesla Applications Release Team is looking for a Senior Engineer to join the team building the NextGen CI/CD pipeline using the latest cloud technologies." Fast det är lite oklart om det används i själva bilarna, men förmodligen kommer de att göra det om de inte redan gör det.
https://www.tesla.com/sv_SE/careers/job/release-engineer-37977
Uppdateringar av OS:et kan ske över LTE men kartorna för navigering kräver WiFi.
Uuuh, om de skickar över hela avbildningen varje gång, så är det mycket tid som går till spillo för ägaren. Varför inte "bara" köra över delta-förändring?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Snart kommer DLC-eländet till bilbranschen, precis som i spelvärlden.
"Köp vår halvfärdiga produkt dyrt och köp sedan uppdateringar som skulle varit implementerade från början!"
De rättrogna konsumenterna står med byxorna nere med ett stadigt grepp om vardera skinka..
http://dilbert.com/strip/2018-05-03
Har redan kommit, ta volvo t ex många (alla?) nya bilar har gps inbyggd men navigeringen kan vara låst bakom en betalvägg. Hände senast jag hyrde bil på Arlanda.
Verkar dumt att försöka ta betalt för något som redan finns i varje mobil.
Stasi i forna DDR hade hoppat jämfota och skitit knäck av lycka om alla Trabanter och Wartburgar hade varit uppkopplade on-line hela tiden…
Tesla har redan detta. Det går att köpa till både större tillgänglig batterikapacitet i vissa bilar och AutoPilot-funktion i efterhand om man inte valde de från början.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Uppdateringar låter ju jättesmidigt tills de blir hackade och fjärrstyrda med gps:en till närmaste gågata. Naturligtvis sätts bromsarna ur spel och väl på plats så trycks "plattan" i botten. Häftig arme med Teslabilar det skulle bli och vilken reklam.
Gäller ju inte endast Tesla utan alla moderna bilar. https://youtu.be/MK0SrxBC1xs
Tesla verkar dock vara relativt säker.
Underkänt att de missat det under utveckling av bilen. Hur mycket hinner fixas och testas på en vecka? De gamla, trötta bilföretagen behöver ju månader på sig att testa alla olika förhållanden (grus, asfalt, is, olika friktion på olika hjul, lastat, olastat mm).
Om man missat en så fundamental sak som bromsar, vad är det mer som inte funkar?
40m är rätt usel bromssträcka jämfört med riktiga premiumbilar i segmentet.
Visst är det underkänt att ha missat detta innan leveranserna. Enligt Consumer Report så är 40 meter snittet för bilar i denna premiumklass som Model 3 räknas till.
40 meter måste vara det gamla värdet eller från nån annan hastighet.
Riktpriset för en TESLA 75 D ( billigaste modellen med kortast räckvidd ) är 977 000:- och då är det en demo-modell
En Nissan Leaf 18 fabriksny kan man köpa för 309 900:-
https://www.youtube.com/watch?v=mfM4J60jxFU
Dvs en TESLA S är tre (3) ggr så dyr som en Nissan Leaf …
Rätt länk ! ( Nissan Leaf 309 900:- )
https://www.blocket.se/halland/Nissan_Leaf_ACENTA_40_KWH__privatleasing_fr_4_79182972.htm?ca=5&w=3
Min Opel tvångsuppderades också. Man flyttade drivmomentstoppen och ändrade när växlarna gick in. Resultatet blev sämre körupplevelse men Opel Sverige säger att ingen klagat och att man i alla fall inte kan downgradea mjukvaran. Så här är en i mitt tycke sämre bil och jag kan inte göra något åt det. Programuppdateringar är inte nödvändigtvis av godo tyvärr.
De flesta av de stora biltillverkarna har haft OTA uppdateringar i ett flertal år nu (vissa via satellit för att erhålla global täckning), Tesla är dock den enda biltillverkaren som har OTA uppdateringar av säkerhetskritiska system. Säkerhetsmässigt så finns det goda anledningar till att inte tillåta uppdateringar av säkerhetskritiska system OTA, ekonomiskt så är det däremot en stor vinst då verkstadsbesöken för uppdateringar idag kostar biltillverkarna mångmiljardbelopp per år. Därtill så öppnar dessa OTA uppdateringar möjligheter till nya intäkter, genom att man i efterhand exempelvis kan lägga in navigation eller öka motoreffekten. Säkerhetsmässigt så är det förstås en annan sak, och det har varit ett par incidenter hittills, men då det inte handlat om säkerhetskritiska system har det inte varit värre än touchskärmar som startar om sig själva ett par gånger i minuten eller infotainmentsystem som inte fungerar som de ska.
De ekonomiska argumenten lär dock vinna i takt med att antalet rader kod i bilarnas mjukvara ökar (och med det risken för felaktigheter), och ex. GM och Ford har sagt att dem kommer börja med detta 2020. Stora underleverantörer som Bosch och Continental har redan börjar erbjuda biltillverkare denna funktionalitet.
Man kan köpa till autopilot eller större batteri i vissa fall (som vissa S 60 som egentligen har 75 kWh-batteri) i efterhand.
Kan verkligen rekommendera Teslas shareholder meeting. Finns på youtube, https://www.youtube.com/watch?v=OFVTIPV7Urs
Elon måste vara den mest genuina och smartaste entreprenören någonsin. Kommer köra på Tesla långsiktigt.
De som blankat aktien blöder nu pengar. Aktien steg har stigit över 9% under dagen.
Ja mjukvaruuppdateringar går ju aldrig fel….