Under fredagens handel nådde Tesla den högsta intradagskursen aktien noterat sedan i september 2017.
Dagschart Tesla. |
Det finns ju inget som gör bloggens kommentatorer så sura som när man skriver något om Tesla.
Så varför inte påtala att aktien handlades i de högsta nivåerna på nio månader under fredagens handel?
Ha en fortsatt trevlig söndag.
Själv äger jag förstås inte Tesla-aktien, då jag tycker bolaget är övervärderat, vilket i en nyanserad värld inte innebär ett binärt troende på antingen himmelriket eller konkurs. Det hindrar mig dock inte från att skriva om aktien, speciellt som så många läsare blir djupt kränkta av varumärket Tesla. Tesla. Tesla. Tesla. Elon Musk. Tesla. Elon Musk. Tesla. Tesla.
Ska dock återkomma med det där utlovade inlägget om Teslas autopilot, men nu kommer min S 100 D uppdateras med ny mjukvaruversion i natt, så inlägget får återigen skjutas på framtiden. Man kan väl säga som så att de som uttalar sig om att självkörande bilar ska ta över i närtid antagligen aldrig själva aldrig “kört” en självkörande bil på verklighetens vägar och kan placeras i tekniknaivisternas fack. Men det är rätt trevligt med autopilot under rätt omständigheter, som exempelvis bilköer.
Vill du eller ditt företag köpa eller leasa en Tesla Model S eller X, inklusive lagerbilar eller demokörda bilar och få gratis superchargerladdning, använd denna länk. Jag får förstås en beskattningsbar kick-back om du använder länken för köp/leasing.
12 kommentarer
Finns El-alternativ för oss som gillar MC. Kämpar just nu med att inte köpa en sådan.
Priset hjälper till med den saken men.. wtf.
https://www.zeromotorcycles.com/eu/
Haha, aktiekursmässigt så har du ju rätt hittills såklart, men den mängd direkta lögner som Musk producerar just nu gör att kortpositionen känns helt ok ändå.
Ang uppdateringen kommer väl din AP bli ganska tjatig framöver, ser fram emot rapport på det.
Vilka är de direkta lögnerna? Har svårt att förstå varför så många fortfarande inte hyllar honom. Vad mer ska han revolutionera?
Jag har skrivit det tidigare, jag skriver det igen..
Tesla kommer att bli en liten, mycket liten tillverkare av exklusiva och dyra nischbilar inom en större koncern där olika varumärken är viktiga…
Den stora (mass)marknaden av elbilar kommer att tas över av andra stora tillverkare.
Bilar från Tesla är som iPhone var tidigare, en skrytprodukt.
Tveksamt om det kommer uppstå någon massmarknad för elbilar. De är för dyra och har för dålig prestanda för att någon ska vilja köpa dem.
Tesla konkurrerar med sport och lyxbilar där ägaren har råd att ha flera bilar, dvs samma nisch som sportbilarna finns i.
Man skulle kunna tänka sig att familjens andrabil, som bara används för att pendla till jobbet, är en elbil. Men även där faller det på ekonomin, en bensindriven småbil är klart billigare och om det kniper så funkar den också att köra längre sträckor med.
Såg idag ett klipp på YouTube om hur Tesla och deras auktoriserade verkstäder behandar folk. Har man fixat minsta lilla med sin bil så är det tack och adjö. När det blev försäkringsärende efter olycka så tog de över ärendet men fixade inte alltid problemet. Märkligt sätt att behandla kunder på. Men så är jag också en av de som tycker att Elon Musk är stor bedragare som lurar staten på miljardtals dollar. Vad har han uppfunnit och bidragit med egentligen? Han uppfann definitivt inte elbilen och han startade inte ens Tesla utan köpte bolaget. Hans "Hyperloop" är skrattretande, samma sak med att åka raket till asien från USA för att spara tid. Sen ska vi inte tala om tunnlarna under LA som han vill bygga där bilar ska transporteras på vagnar, jo det kommer ju verkligen hända.
Good Artists Copy; Great Artists Steal
Aktien är övervärderad.
Jag utesluter inte att företaget kan komma växa och inom x antal år kunna motivera dagens kurs, men innan dess blir det minst en lågkonjunktur, och då trro jag att aktien kommer ta stryk. Man kan kanske jämnföra med en del bolag på IT-bubblans stopp. Det var ju inte så att framtiden inte var bredbasnd och Internet, utan att man hade intecknat 10 år in i framtiden.
Har man läst några biografier om Elon Musk, så vet man också vilken gambler han är.
Det kan hända saker som ligger utanför hans kontroll, t.ex en till finanskris, som gör att folk skjuter upp bilköpande samtidigt som det blir omöjigt att ta in kapital. Helt plöstligt har företaget gått i konkurs.
Skatt är stöld, eller hur. Den allmänna marknadsutvecklingen kommer plocka ner inte bara Tesla-aktien, utan "alla" aktier. Och lågkonjunktur lär slå mot de där förhandsbeställningarna.
Själv kör jag …
Skoda ! 🙂