Efter en första längre åktur med en Tesla Model S 90D lånebil är intrycken många. Tittar man på räckvidden så finns det ingen räckviddsångest trots i princip ren motorvägskörning samt trefilig 100-väg.
212 km på motorväg och trefilig 100-väg förbrukade 41.2 kWh. |
Det var cirka 25 grader ute när jag gjorde en resa Sätila – Linköping. Undantaget några mil på 70-landsväg initialt var resan på motorväg i lagliga 100 – 120 km/h eller 100 km/h trefilig väg mellan Ulricehamn och Jönköping.
Teslans prognos för resan till Linköping. Foto taget av passagerare. |
Sträckan gick utan problem att klara av utan laddning, men för förarbyte och för att testa Teslas Supercharger-nätverk gjordes ett första stopp i Ödeshög. Trots backarna på E4:an vid Vättern och efterföljande 120-väg, så hade dessa initiala 212 km bara förbrukat 41.2 kWh av 90 kWh tillgängliga. Ute var det runt 25 grader och full sol, så AC:n körde för fullt.
100 kW vid snabbladdningen i Ödeshög. AC:n lämnades på under laddningen, så bilen hade behagliga nitton grader efter intagen lunch. |
Lunch intogs på Burger King i anslutning till snabbladdningsstationen och laddningen skulle med god marginal kunna ta bilen till Stockholm och längre.
En halvtimmes lunch senare har 29 kWh laddats. |
Trots motorvägsfarter och sommarväder med air condition igång, så drog Model S 90D bara 194 Wh/km. 90 kWh skulle räcka till 463 km, eller ungefär sträckan Göteborg – Stockholm utan paus. Då hade ändå denna Tesla 55 487 km under batterierna, i den mån batteriernas kapacitet minskar över tiden.
Allt snack om räckviddsångest kan man alltså högakteligen bortse från. Min kommande tjänstebil blir dessutom en 100D istället för 90D och ska alltså ha ännu längre räckvidd.
Resan innefattade då ändå lite oplanerade mil i form av några små avstickare på vägen och en del runtsnurrande i Linköping, vars centrum tydligen här helt utan gatuparkeringar, och dessutom drabbats av diverse avstängda vägar (utan till synes pågående vägarbete).
Sista sträckan till Linköping var inte speciellt lång. Lite högre förbrukning dock, men här kördes inte bilen på autopiloten. |
Från Bollebygd till Ödeshög kördes bilen med autopiloten, eller snarare autosteer, vilket gav lägre energiförbrukning än sträckan Ödeshög – Linköping, som kördes helt manuellt. Autopilotsträckan var både motorväg och trefilig 100-väg och det handlade sammanlagt om 190 km på autopilot, undantaget ett vägarbete i höjd med Gränna.
Det finns mycket att skriva om autopiloten, men sammantaget var detta den bekvämaste och mest stressfria bilresa jag någonsin gjort som förare. Mer om det i ett senare inlägg.
Med gratis elbilsladdning även på hotellet blir förstås bränslekostnaden för resan obefintlig, undantaget den schemalagda hemmaladdningen nattetid innan resan.
Ska du köpa eller leasa en Model S eller Model X får du gratis superchargerladdning om du använder denna affiliate-länk vid ditt köp.
48 kommentarer
Med tanke på driftkostnaden torde elbil vara lönsamt för taxi. Har sett ett antal Tesla-taxi och andra elbils-taxi i stockholmsområdet. Ser att det även finns skåpbilar (exempelvis Nissan E-NV200) i el-utförande, vilket torde passa budfirmor och liknande.
Problemet är väl att det tar tid att ladda.
Brukar stå en Tesla taxi och ladda vid Slottskajen. Föraren kanske har någon deal med MP-folk i riksdagen som vill åka fossilfritt på skattebetalarnas bekostnad. Ruwaida?
Läste någonstans att taxi inte får ladda på gratisstolparna, men har fått en egen snabbladdare.
Fan, du borde kanske inte erkänna att du kör för snabbt på motorvägen, 212 km/h är dessutom ganska vårdslöst! 😉
Dags för en synundersökning för någon av oss. Enda siffran jag ser på med 212 är 212 km sen senaste laddningen. Sen finns det ett gäng liknande siffror men då är det wh/km.
Titta gärna in på en kopp kaffe nästa gång du passerar Linköping, är vi inte hemma är det lätt att vända i rondellen. Vilket eluttag är f.ö. bäst för gäster?
Tesla? Trefas.
Gott, skaffar en skarvsladd för 16A CEE bygg & fest strömmen.
Råckviddsångesten kommer kanske lite i framtiden då du börjar schemalägga laddning hemma så att den ska ske enbart på sol-el. Sen blir det plötslig omplanering och bilen är bara laddad till 20%.
Kunde vara kul att ha en integration som tog hänsyn till laddningsnivå, kalender för bilens nyttjande och solelsladdning.
Tex vid laddnivå över 40% ska enbart laddning ske från egen solel såvida inte kalendern har en långresa inbokad.
Varför bara ladda på sol-elen? Ser ingen vits med det mer än möjligtvis känslan att man kör på "egen" sol-el. Ekonomiskt fördelaktigt lär det dock inte vara.
Har elbolaget som tar hand om den överskottsel man producerar en policy att man får ta ut lika mycket el utan någon extra kostnad så har det ingen betydelse.
Är det däremot skillnad i pris mellan vad det kostar att köpa en eltimme från nätet och vad det kostar att själv producera elen via solceller så finns det en poäng.
Får erkänna att jag har dålig koll på vad som faktiskt gäller idag. Sen kan det ju hända att detta ändrar sig i framtiden med smarta elmätare och ökad produktion av sol-el.
Det är väl skillnad i pris, du får troligen mer betalt för solcellselen du producerar än elen du köper in.
Axel: det låter inte rimligt eller hur? För ett vinstdrivande företag är det nödvändigt att sälja dyrare än man köper in produkten. Att börja betala mer för produkten än man tar betalt är inte bara förkastligt, det öppnar ju dörren för folk att tjäna pengar på att sälja tillbaks produkten till högre pris…
Över dagen Varierar priset och det skulle kunna vara bäst att sälja elen på dagen och köpa tillbaka den på natten.
Någon som har undersökt frågan?
Det finns ju också skattereduktion på 60 öre per kWh för förnybar el från mikroproducenter.
Dessutom finns det flera företag som inte är mikroproducenter som just "säljer tillbaka produkten" till högre pris. El måste konsumeras när den produceras. Kan man effektivt lagra energi när priset är lågt och sälja tillbaka när det är högt så kan man tjäna pengar på detta. Det funkar nog inte så bra i Sverige ännu eftersom vi ännu har rätt stabil tillgång till el och inte stora variationer över dygnet men det håller väl på att ändras. Det är annorlunda i t.ex. Danmark med väldigt mycket vindkraft eller Australien som är beroende av kolel. Där finns företag som just köper och säljer tillbaka el, ofta i samband med större solcellsanläggningar dock.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hoppas du kan återkomma med ett vinter-test också. Alla vännerna med olika rena elbilar (inklusive Tesla) har haft problem, till och med i Stockholms-vintern och redan vid -10°C så är bilen för kall för laddning och körning.
+1
Har två Leaf och en X hos grannar runt byn. Ingen hade minsta problem trots 10-årsvinter och ner mot -25 grader.
Står de i garage vid laddning?
Haft min Model X i två vintrar nu. Inga som helst problem med laddning, körning eller förbrukning. Bilen står alltid ute, aldrig i garage. Varje morgon så har jag en uppvärmd bil färdigladdad för dagen.
Har en på jobbet som kört sin model x hela vintern i Gällivare,så kan inte vara så stort problem mer än att räckvidden försämras med sjunkande temperatur.
Räckvidden på elbilar minskar med upp till 30% när det är svinkallt. Fossilbilar är något bättre. Där minskar räckvidden med 20% vid samma temperatur. Och det beror förstås på högre bränsleförbrukning när det är svinkallt. Det kostar energi att värma upp den kalla luften som motorn suger i sig.
Min hybrid drar exempelvis strax över 0,4L/mil på vintern (typ 0,43), och strax under (typ 0,37) på sommaren. Och då är det i Stockholm där det väldigt sällan är svinkallt, kanske -2C i genomsnitt på vintern. Hade det varit i Gällivare hade skillnaden varit mycket större.
Jag har precis samma förbrukning under tiden jag har vinterdäck som under tiden jag har sommardäck. Anledningen till detta är att jag kör på ineffektiva 22"-fälgar under sommaren och effektivare 19"-fälgar med vinterdäcken.
Ja, fälgarnas utformning kan ha stor inverkan. Aero-fälgar till Tesla sägs öka räckvidden med 10%.
Spännande att höra. Kollegorna med sina Tesla har haft problem under vintern. Problem vid start på morgonen. Kört mellan 8-12 km på morgonen till kontoret. Stått i täckt utomhusgarage (öppna väggar) med enfas laddning ansluten. Bilen vägrat ladda i många fall under dagen. Batteriet ledset på kvällen. Bara att uppdatera firmware antar jag 😉
Har inget med firmware att göra. Min bil har inte ståt täckt eller ens i carport. Problem med start tror jag inte alls på, det är bilar med förbränningsmotor som har det problemet och har aldrig hört någon med Tesla nämna att de haft problem med att starta bilen pga kyla.
Laddar man endast med enfas så lär laddningen ta väldigt lång tid eftersom batteriet måste värmas upp om man väntar med att ladda tills batteriet är nerkylt. Hela effekten på knappa 3 kW lär behövas till en början bara för att öka temperaturen i batteripacken innan laddningen kan börja. Därefter har man ju bara knappa 3 kW att ladda med och då kommer det att ta tid. Lösningen är att se till att starta laddningen direkt när man kommer hem då batteriet är varmt av körningen. Ett annat alternativ är att fundera på trefas, både för att fördela effekten på fler faser och för att ha möjligheten till högre effekt.
Hej!
Jag laddar min S90D med enfas. Inget bekymmer då det blir mest korta sträckor. Jag har aldrig haft något problem varken med laddning, räckvidd eller annat vid vinterkörning. Tunna rutor och grövre sten ökar risken för stenskott dock.
Generellt för litiumbatterier är att de inte alls mår bra av att laddas när de är kalla, därför begränsar Tesla detta. Via teslaappen kan man sätta igång förvärmning av batteriet innan man åker vilket hjälper, särskilt om bilen är ansluten till elnätet. Om man kör iväg med ett väldigt kallt batteri kan det ta en timmas körning innan det uppnått laddtemperatur. Om man kör som en galning går det betydligt fortare.
Mina erfarenheter denna ganska varma vintern var att jag tappade ca 10% räckvidd, på en 90D var det inget problem. Kupévärmen som med fördel startas från appen är oerhört snabb, det tar sällan mer än 15 minuter tills kupén är behagligt varm och rutorna isfria. Dock är de eluppvärmda vindrutetorkarna starkt överreklamerade.
Angående Bus kommentar ovan, ta ett snack med Tibber om de inte kan fixa det tillägget i sin Tesla-PowerUp. Integration mot det publika kontot till solinvertern bara. Resten vet de redan.
Spännande! Har själv kört Tesla och andra elbilar. Tesla är för elbilen vad Iphone var för smartphonen. Trots begynnande konkurrens är de mil framför de andra, skulle jag säga.
Vet att många kloka personer läser och skriver här i kommentarsfältet. Skulle därför vilja "låna" tråden för att be om kommentarer på min blogg praktiskt politik: https://praktiskpolitik.blogspot.se/
Nu senast inlägg om elmarknaden i Sverige, men finns inlägg även om flyktingpolitik och om politikens grunden. Mer ska förhoppningsvis komma, många idéer finns redan 🙂
Recensera gärna den amerikanska finishen med skramlande kaross och kreativa variation på måtttoleranser.
Gratulerar till din nya bil! Själv väntar jag mig sönder efter min reserverade Model 3 som då ersätter existerande dieseltröska som går in på sitt 10:e levnadsår strax. Jag vill tipsa om denna suveräna Tesla-anpassade rutt-planerare som jag lekt med ganska mycket för att verkligen försöka förstå om eller när någon räckviddsångest skulle inträffa, men ännu har jag inte funnit grund för någon ångest, utom möjligen under någon fjällresa då man till äventyrs skulle behöva nyttja andra laddare än Teslas superchargers. https://abetterrouteplanner.com/
Grattis till bilen, kört min 100D i 5 månader nu. Helt problemfritt. Autopilot i vintras var ovant och lite stressande ibland. Nu fantastiskt när man är inne i det. Jämförelsen iPhone /Nokia/Ericsson klockren. Försprånget enormt som jag ser det. Hur löser konkurrenter långresor lika smidigt?
ja, förr hade alla Iphone. Minne från förr. Nu har de inte ens Android i telefonen.
Mycket intressant! 🙂
Min körning med en 3 cylindrig Audi 1,2 Tdi på 0,26l/10 km Sthlm – Gbg 2005 var ju dock lite "svettigare" då jag körde "snålt" utan AC eller öppna fönster och bara fläkt.
Men, får se hur det blir när de stora tillverkarna på allvar går in i eldrivningsmode.. Speciellt Skoda.. 😉
..o 50km/h 🙂
Nope!
80 km/h i genomsnitt och gärna i "baksuget" efter en långtradare…
Denna hade jag mer än gärna sett i en ren elbilsvariant då den var långt före sin tid i det mesta…
http://teknikensvarld.se/provkorning-av-audi-a2-12-tdi-123290/
Affiliatelänken fungerar inte.
Det är väl framtiden, dock är en bra elbil ingenting för en pensionär i dagens läge, men vi får väl se om några år, elbilarna är billigare att tillverka än en fossildito. En som inte tänker framåt är de som bygger "pizzahuset" i Partille, 72 lägenheter, 40 parkeringsplatser varav fyra skall ha uttag för laddare.
Det torde vara mycket lätt att senare komplettera med ytterligare "motorvärmaruttag"…
Vad är syfter med detta anekdotiska ”test”? Omärkt reklam? Finns många seriösa tester som visar att Tesla är sämst i klassen bland rena elbilar när det gäller förbrukning per mil. Vem som helst kan sätta in ett stort batreripack, något försprång är det inte tal om. Det visar också försäljningen av elbilar i Europa där Tesla får betraktas som en (kronisk förlustbringande) nischspelare.
Tesla Model S/X är ju störst och tyngst bland de rena elbilarna så det är inte särskilt märkligt om förbrukningen kan ligga högre än mindre och lättare elbilar. Det kan dock ändras nu när Jaguar iPace, Audi etron och Mercedes EQC kommer. Tack vare de större batteripacken tillsammans med möjligheten att snabbladda så får man aldrig räckviddsångest när man är inom område med snabbladdarnätverk.
Tesla har expanderat extremt fort och visar därför inte positiva siffror idag. Detta lär dock ändras under nästa kvartal då fokus kommer vara att visa positiva siffror. Expansion lär dock ta fart igen nästa år när man skall pressa fram nya modeller så som Tesla Semi, Model Y och Roadster mk2 tillsammans med Gigafactory 3, 4 och kanske 5. Det vore dock konstigt om Tesla inte vore en mindre biltillverkare med tanke på att företaget grundades för mindre än 15 år sedan. De andra tillverkarna har ju haft decennier att bygga upp fabriker, modeller och organisation på jämfört med Tesla. Jag hoppas dock att Tesla inte blir en av de allra största tillverkare av elbilar om 5-10 år som de är idag. De andra tillverkarna verkar ha problem att sätta ihop ett större batteripack och sälja bilar i större mängd, Hyundai har tex stoppat försäljning av Ioniq pga brist på batteripack. GM har problem med leveranser av Bolt trots att den europeiska varianten Opel Ampera E i princip helt har skrotats trots tusentals på kö som vill köpa bilen och ingen annan biltillverkare har stoppat i större batteripack i någon av sina bilar.
Jag bor i Linköping, jag känner igen det du beskriver såväl om centrum.
Man tog bort de dubbla filerna runt centurm och ersatte det med en bussfil och en enkel för att få det riktigt trångt och mysigt, sedan sänkte man hastigheten från 50 – 30km/h sedan byggde man bort alla parkeringar för att fixa nya centrala bostadsdelar. Bor man i linköping ska man inte handla i staden, de tär så man planerade allting. man får ta sig till närmsta galleria i utkanten av staden.
Håller med dig Apa A, bor oxå i Linköping. Det har blivit helt sanslöst och vissa tider nästan Stockholmsköer!
Vad är teslan när den blir stulen???
En Edison!
Badum tsss