Regeringen presenterade idag sin sk vårändringsbudget (“vårbudgeten”). Den innebar ökade statliga utgifter på 9 534 MSEK, eller nästan 10 miljarder kronor. 2 147 MSEK av dessa går till hälsovård, sjukvård och social omsorg, och 5 458 MSEK går till migration. Försvaret får 110 MSEK och polisen 200 MSEK. 110 MSEK, eller kostnaden för en handfull lägenheter, går till stöd för ökat bostadsbyggande.
Peter Hultqvists försvarsdepartement får 110 MSEK i en tid som förklarats som det sämsta säkerhetspolitiska läget sedan Kubakrisen. Försvaret får 103 MSEK och MSB 7 MSEK. |
Regeringen öppnar alltså kistan en sista gång inför valet i vårbudgetpropositionen. De stora posterna som ökas är migration och folkhälsan. Samtidigt drar man exempelvis ner på en del poster, som Försäkringskassan, sk nystartsjobb, utbildning av lärare och forskning. Största neddragningen är nystartsjobben där man drar bort nästan en halv miljard kronor. Satsningar på landsbygden dras ner, både inom forskning och miljö och struktur.
Största delposten hittas under migration, där posten för ersättningar och bostadskostnader höjs med 60% från 8 101 MSEK till 13 009 MSEK. Detta är alltså pengar som går till kommunernas boendekostnader för flyktingar. Uppenbarligen har finansdepartementet haft vissa utmaningar i att räkna på vad det kostar för kommunerna att ordna bostad och försörjning åt gruppen, då man måste höja med 60% redan efter ett halvår.
Felräkningarna kanske ordnar sig framöver genom att rikets styre ger sig själva ett ökat anslag på 40 MSEK, så man kan anställa lite folk som kan de fyra räknesätten.
Överlag ges småsummor till olika verksamheter som valfläsk – man ska kunna säga att man “satsar på polisen och försvaret” även om pengarna inte ens täcker de årliga löneökningarna och i praktiken innebär neddragningar. Det är också dessa småposter som cirkulerar i media där de kallas “satsningar”. Sedan är det inte regeringen som satsar – det är som skattebetalare dina pengar, inte regeringens.
Typexemplet är 110 MSEK till ökat byggande. Med en byggkostnad på runt 1 MSEK för en lägenhet, så räcker detta till 110 lägenheter. Eller om man så vill 50 villor. Oräknat markkostnaderna. Stark bostadspolitik där, regeringen.
Ni kan själva hitta utgiftshöjningarna på sidorna 13 – 15 i PDF:en hos regeringen.
116 kommentarer
Magdalena Andersson brukar berömma sig över att hon har minskat statsskulden ordentligt de senaste åren. Man kan förledas tro att hon har amorterat på de svenska lånen, men i själva verket kvarstår statsskulden oförändrad. Det är bara det att i takt med att BNP ökar, så minskar statsskulden i förhållande till BNP. Därav den "minskande" statsskulden.
I sak kanske det inte spelar någon roll, jag tycker själv det är bra att statsskulden sjunker i förhållande till BNP, men det ligger en politisk förljugenhet bakom som jag tycker väldigt illa om. Det är likadant det där med att regeringen lyckats få ner ungdomsarbetslösheten – det låter bra, men till största delen beror det på att antalet ungdomar i de årskullarna har minskat, inte att regeringen har genomfört framgångsrika åtgärder. Det har Cornucopia också skrivit om tidigare.
5,5 miljarder i ökade utgifter till asylsökandes boende och försörjning… jojo, ännu har inte asylfestens baksmälla gått över.
Ang. ungdomsarbetslöshet och årskullar. Just den åldersgruppen fick rejäla tillskott i flyktingvågen så statistiken kan inte vara helt pålitlig om man utgår från att den gruppen knappast hamnade i arbete direkt.
Det går ju bra så länge det är högkonjunktur och Maggan kan öka belåningen i statliga bolag för att ge utdelningar till flykting- jag menar stats-kassan.
"men i själva verket kvarstår statsskulden oförändrad. Det är bara det att i takt med att BNP ökar, så minskar statsskulden i förhållande till BNP. Därav den "minskande" statsskulden."
Detta är fel/alternativ fakta.
https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/statsskulden/Sveriges-statsskuld-oversikt/Historik-i-diagram/
Wofser, nej det är inte fel/alternativ fakta. Statsskulden står förstås inte bokstavligen kvar på samma summa hela tiden. Men om du kollar på snittvärdet ligger vi på ungefär samma statsskuld nu som vi gjorde för 20-25 år sedan. Vi är inte i närheten av den låga statsskuld vi hade på 70-talet.
Sedan 2014 har statsskulden minskat med ca 150 miljarder.
psevenson: Ok, så du menade något annat än du skrev?
Vet inte om jag skulle kalla en minskning från 1400 miljarder till 1250 miljarder som "oförändrad".
psevenson: det har varit en hel del inflation sedan 70-talet…. Faktum är att statsskulden minskat sedan toppen i absoluta mått och ännu mer relativt BNP. Men inte lika mycket eftersom BNP ökat. Vilket ju är bra. Om statsskulden skulle sjunka lika mycket absolut som relativt hade det krävts en oförändrad BNP, det vore väl inte så bra. Men då hade iaf inte politikerna ljugit enligt din standard…
Återigen, Magdalena Andersson säger att vi har den lägsta statsskulden sedan 1977. Men det beror ju inte på att staten betalt av på lånen för att komma ner till den nivån, utan på att BNP ökat så att statsskuldens relativa andel har minskat. Jag säger inte att det är dåligt, tvärtom är det jättebra att svensk ekonomi är så stark att vi inte behöver öka vår statsskuld i förhållande till BNP. Jag försöker bara belysa de bakomliggande orsakerna, även om jag vet att de flesta som kommenterar här på bloggen är professorer i nationalekonomi och inte är i behov av att få de bakomliggande orsakerna belysta…
De senaste åren är statsskulden i en nedåtgående trend, efter flera års god konjunktur. Jättebra, men det betyder inte att den är lika låg som 1977.
Både BNP har stigit och statsskulden har sjunkit sedan 2014 – detta i kombination gör att statsskuld sett till BNP är på samma nivå som vi var på 1977.
Hade vi inte amorterat på statsskulden sedan 2014 så hade så inte varit fallet.
BNP har stigit – det har amorterats på statsskulden. Att påstå något annat är fake news/alternativ fakta och/eller att ljuga.
Inte heller lär asylfestens baksmälla någonsin gå över, så länge massinvandringen fortsätter 🙁
25000 asylsökande förra året är väl knappast någon massinvandring?
145000 invandrade till Sverige 2017, av olika skäl, bland annat asyl.
Men vänta här nu. Vi skulle ju tjäna på invandringen? Det måste betyda att… att… dem ljög för oss? Kan det stämma? Oärliga politiker?
Förhoppningsvis blir det så i långa loppet men vem vet. Tänk på att varje spenderad krona i budgeten är det någon som har som intäkt. Fastighetsbolag, livsmedel, kläder, mobil, resor, handläggare så det finns många som lever på detta.
Det låter som ett avancerat "broken window fallacy".
Varje skattekrona som får stanna kvar hos skattebetalarna är också något som spenderas på något. Fast något som folk vill och som gör folks liv bättre, samt sker som effektiv allokering i en fungerande ekonomi.
Cornucopia? Du glömde nog lite att det finns reklam, vars uppgift är att påverka folk att spendera sina pengar i enlighet med annonsörens vilja. Och det fungerar.
Sjunkbomben
I långa loppet? Haha.. Jo det är ju troligt när man öser in folkgrupper med IQ 70-85 i snitt..
Kriminalitet o annat är värre bland 2:a o 3:e generationen.
HMG: Har du någon källa till dina påståenden?
När det gäller om vi kommer tjäna pengar eller inte så kommer eventuell "avkastning" komma senare och då hamnar på ett inkomstkonto och inte ett utgiftskonto. Hur det kommer att bli vet ingen. Att det är en kostnad initialt är det nog ingen som trott annat (hoppas jag).
Cornucopia?: För det första är det inte säkert att varje inte skattekrona spenderas, kan ju även sparas. För det andra så är det möjligen en effektiv allokering i förhållande till den egna personen, vilket inte nödvändigtvis är samma sak som att det är en effektiv allokering i förhållande till samhället. Tex så är det kanske bra för dig med två MR-scanningar per år för att leta tumörer. Men för samhället i stort vore det bättre om tant Agda kunde få sin höftled opererad.
Jag menar inte att försvara politik här utan det är "gilla"-läget och hantera situationen som gäller nu. Det som är gjort kommer aldrig att kunna göras ogjort, det finns det väl ingen som tror på allvar att det kommer hända och gå tillbaka till något slags läge före 2015 om man ser bland de partier som hör till de etablerade ink. SD?
Vi "kommer" tjäna på invandringen. Du måste ha långsiktighet, typ 50 år, kanske.
"..Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket…”
Gustav Möller (S) Social- och handelsminister 1932 – 1951 !
Pelle: Ungefär de senaste 100 åren av IQ forskning.. Är det nåt som är oklart?
Om du tror att folk som inte klarar av o bygga sina egna samhällen ens, ska rädda Sverige då är du kraftigt desillusionerad..
HMG vet inte vilken IQ de som kommer hit från andra länder har.
HMG: Det som är oklart är att du inte ger någon källa till dina påståenden. Fler källösa påståenden ökar inte trovärdigheten. Är det någon som är desillusionerad (ett tips, kolla gärna upp betydelsen på det ordet) så är det nog du som anser att Sverige behöver "räddas". Sverige är ett av världens bästa länder och behöver knappast räddas, men gärna bli ännu bättre.
Iblandekonomi: och? Vad har reklam för inverkan här tänker du?
Pelle Har du inte Google? Har du legat under en STEN de senaste 10 åren??
Ska jag hjälpa dig med google eller?
https://www.google.se/search?client=opera&hs=p4O&q=kriminalitet+2:a+generationens+invandrare&sa=X&ved=0ahUKEwiGuI2jzr7aAhWCW8AKHeluDrYQ7xYIJigA&biw=2239&bih=1490
Pelle
Nej.. finns väl inga problem i det här landet. Bara småsaker som att polisen inte ens hinner med o utreda våldtäkter mot barn längre.
https://www.youtube.com/watch?v=9hmrbLIzLZs
SniffmeisteR: lär dig skillnaden på de och dem. Skulle föreslå att du använder "dom" tills du lärt dig – så ser det iaf ut som om du skriver slarvigt talspråk istf att vara direkt okunnig…
iblandekonomi
Består det här kommentarsfältet endast av folk som fortfarande sitter fast i msm-bubblan?
Återigen. Använd Google! Jag kan inte sitta o mata folk med tesked hela dagen för o banka in varenda liten sak som alla redan borde känna till..
https://img.4plebs.org/boards/pol/image/1477/32/1477322648051.png
@HMG: Som jag skrev. Om du verkligen inte förstår att den kartan inte visar IQ hos de som kommer hit kan jag inte göra mera för dig.
@Anonym: När reklam får människor att köpa för mycket sprit, kläder, bantningspiller eller att spela bort sina pengar är det inte nödvändigtvis så att pengarna:
"[…] spenderas på något. Fast något som folk vill och som gör folks liv bättre […]"
Bara några exempel.
iblandekonomi: Det är bara o kolla vilka länder folk kommer ifrån o jämföra med kartan. Förmodligen är dessutom de som kommer hit för o leva på välfärdssystemet folk som inte klarar sig i sina egna länder så risken är att deras IQ nivå är ännu lägre.
Sen hjälper det oavsett inte om du hittar en Afrikan med hög IQ o släpper in honom. Finns nåt som kallas "regression to the mean", utöver problemet att man då berövat Afrika på en smart person som de själva hade behövt o förmodligen kunnat göra mer nytta där.. https://youtu.be/n67hcWV6a9A?t=29m30s
@HMG: Nej, världen är inte så enkel som du tror. Bättre att du erkänner att du inte vet.
HMG: För att vara extra tydlig; Det jag ville ha en källa på var IQ hos immigranter. Angående kriminaliteten så är den lägre hos 2:a gen invandrare (bortsett från vissa ungdomsbrott) om du tittar på BRÅ-rapporten (https://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800012697/2005_17_brottslighet_bland_personer_fodda_sverige_och_utlandet.pdf), som ju är första resultatet i din sökning. Du kan tex titta på sida 34.
iblandekonomi Jag har redan visat dig statistiken som gäller. Finns inga tveksamheter nånstans whatsoever.
HMG: Såg nu att du länkat till en bild som hänvisar till en artikel, my bad. Enligt den artikeln (som verkar vara ordentligt ifrågasatt) så är IQ:n i de länder som är våra vanligast immigranter runt 85 (tex: Syrien 83, Irak 87). Lite Flynn-effekt på det så är den strax upp i 100.
Pelle Läs svaret till iblandekonomi ovan gällande immigranters IQ.
Nej, brottsligheten är inte lägre hos 2: generationen. Brå får inte ens föra statistik på det där längre så den undersökningen kan du stoppa upp nånstans. Den är fullständigt irrelevant för de som kommer hit idag. Du kan inte jämföra med folk som kommer från Finlad o liknande ställen fattar du väl? Men det är bara o kolla på Danmarks o Norges undersökningar på den typ av folk Sverige öst in senaste åren.. http://www.friatider.se/andra-generationens-invandrare-mer-kriminella- n-sina-f-r-ldrar
@Pelle, den rapporten är 13 år gammal och säger inget. Man får inte föra sådan statistik sen dess. Att brottsligheten har ökat starkt och att invandrare år överrepresenterade är väl ingen hemlighet. Vilket också flera politiker bl.a. Morgan Johansson yttrat i diverse intervjuer. Men det är väl inte så konstigt när man placerar folk i ghetton, utan en svensk, och låter dem leva på bidrag. Vi hade dessutom sociala problem i dessa områden redan innan den stora invandringen.
Pelle Haha. De är inte i närheten av några 100. Du kan påverka IQ nivån med några enstaka poäng om du har tur. Mer än så är det inte tal om.
Sen har du aldrig sett några stora mängder Somalier i Sverige eller?
Finns ingenting o ifrågasätta gällande den undersögningen. Den visar precis samma som alla andra undersökningar gjort de senaste 100 åren. Att nån genusvetare som tror att kön är en social konstruktion ifrågasätter nånting är fullständigt irrelevant. Du ser det observerbara resultetet i svensk skola dessutom. Samt polisen som fått sänka sina IQ kraven för o bli tillräckligt mångkulturella.
Bengt Eriksson: Självklar säger rapporten mycket, även om den är 13 år. Och självklart finns det inget som hindrar från att göra en sådan rapport igen, bara att statsmakten inte begärt någon och BRÅ själva inte funnit något behov. Om du läst rapporten så hade du sett att det framgår av den att invandrare är överrepresenterade. Har någon påstått något annat?
@HMG: Jag skulle inte säga att du är tveksam, men tanken har slagit mig. Mitt förslag är att du läser på om IQ, statistik och propaganda, eller ber om råd av någon som har koll.
HMG: BRÅ:s undersökning är gjord i Sverige och visar att 2:a gen har lägre brottslighet. Den danska undersökningen visar tvärtom. Varför vill du jag ska stoppa upp undersökningen som handlar om Sverige? Är det för att den visar annorlunda än vad du önskar? Om du läser BRÅ-rapporen så ser du att invandrare från norden har e 40%-ig överrepresentation, på tal om Finländare och liknande.
iblandekonomi Du kan börja med läsa på här med en förklaring på hur ett IQ test är utformat till o börja med: https://youtu.be/J4KNnRBUhGo?t=7m
Dvs inte hur genusvetare eller diverse vänsterpack i TV4:s morgonsiffa tror att det fungerar. Utan verkligehten.
Pelle: Därför att Sveriges undersökning har inte ett skit med det folk som kommer hit idag o göra. Eller har kommit de senaste 10 åren.
Sen är det också ett problem att Sverige gör allt för o dölja eller förvränga all statistik som visar "fel".
@HMG: Är du medveten om att du länkar till en video som påstår att den blivit censurerad av youtube, som ligger på … vänta, vänta, vänta … Youtube.
Hur som helst, till skillnad från dig har han i videon koll på läget.
iblandekonomi
? Ja den blev nedtagen. Därför den blev uppladdad igen på ovanstående länk.. Är du omedveten om att det finns folk som laddar upp videos som blivit censurerade av youtube?
Tror du är lite naiv när det gäller detta. Om en artist registrerar en låt på Youtube får denna royalties för visningar av låten. Om du filmar en livekonsert med samma artist och låt får artisten också royalties för din film eftersom det finns algoritmer som känner igen att det är samma material som redan registrerats.
Youtube har förstås tillgång till denna teknik även när det gäller eventuellt material som är olagligt. Men så är uppenbarligen inte fallet med denna film, eftersom den ligger på Youtube.
// dagens tekniklektion
iblandekonomi
Du är oerhört naiv om du inte känner till hur både twitter youtube o facebook fungerar vid det här laget.. Har deras censur av allt på högerkanten lyckats undgå dig? https://www.youtube.com/watch?v=64gTjdUrDFQ
Har inte ett skit med upphovsrättsskydd o göra. Bara o se Granskning Sveriges youtubekanal senast. Du kan ju inte på fullt allvar tro att de stängde ned den för opphovsrättskyddsbrott? Isåfall är du mer än lovligt naiv..
Jag har har haft länkar till massvis av videos med liknande material som blir nedtagna eller satta under "offensive content" där du varken kan kommentera eller få upp videon som förslag.
Dock är Twitter värre än youtube. De stänger av folk som Jordan Peterson konstant för saker han postar.
@HMG: Läs mitt inlägg igen. Du har inte förstått.
Iblandekonomi: även om man spenderar pengarna på det så kommer det bidra till BNP och det är bara det som BNP-kramarna räknar…
@Anonym: Inte när spelbolaget är baserat på Malta, Sveriges BNP alltså.
@HMG: Vad menar du är den stora skillnaden på de invandrare som före 2005 (när rapporten är ifrån) och dagens invandrare. På den tiden var det säkert många från Irak som kommit och före dess från Balkan och Libanon, Iran, Palestina. Sen undrar jag vad du menar med att "Sverige gör allt för o dölja eller förvränga all statistik som visar "fel"". Till att börja med undrar jag vad du menar med "Sverige", menar du alla politiker? Eller alla högre tjänstemän? Eller är det bara BRÅ som förvränger statistik. Har du något belägg för påståendet att det förvrängs statistik i allmänhet och i synnerhet i ovannämnda rapport?
Signaturen SniffmeisterR tycks ha missat att det är även är nationalekonomer och företrädare för det svenska näringslivet som anser att stora invandringsvolymer är nödvändiga för att hålla den svenska ekonomin i gång. Politikerna gör bara det experterna rekommenderar.
Finland är ett land som valt att föra en mycket stramare invandringspolitik än Sverige men jämför man den finländska och svenska ekonomin så verkar de stora vinster som Finland borde ha sparat genom att inte ta emot invandrare omöjliga att upptäcka.
Tvärtom så har Finland en radikalt mycket sämre ekonomisk utveckling än Sverige.
@Olle: för att höga höns i näringslivet alltid har rätt och alltid har folket bästa för ögonen eller? Kan det vara så att medias mobbningskampanj mot alla som inte vill ha hejdlös massinvandring för politiker och diverse kändisar och höga företrädare att vika ner sig och påstå att massinvandring är bra för att bli populära?
Både Finland och Sverige är två länder med en åldrande befolkning och låga födelsetal. Det råder en mycket stor samstämmighet bland nationalekonomer att sådana faktorer skapar mycket stora ekonomiska problem om inte effekterna av denna negativa demografiska spiral mildras genom invandring.
Svenska politiker har valt att tro på nationalekonomerna medan finländska politiker följt en annan väg och valt bort massinvandring av svensk modell. Det priset som det finländska folket har fått betala för denna felslagna politik genom arbetslöshet och ekonomisk recession har onekligen varit högt.
Du "The Engineer" verkar tro att det är media som ligger bakom den svenska invandringspolitiken men du har fel. Det är ekonomiska och demografiska teorier som är orsaken till det senaste decenniernas svenska invandringspolitik.
Det är sant att de invandrare som Sverige fått hit är icke-representativa delmängder av sina respektive etniska grupper. Men man är bra naiv om man tror att det företrädesvis är arbetsamma och smarta som har kommit hit, med tanke på att Sverige har hög skatt på arbete och frikostiga bidrag till migranter (vilka människor drar man till sig då mån tro?). Tyvärr hjälper det inte på lång sikt om man bara skulle ta in ovanligt begåvade individer om de tillhör populationer vars medel-intelligenskvoter ligger på 70-85, p.g.a. det fenomen som nämnts i en tidigare kommentar: https://sv.wikipedia.org/wiki/Regression_mot_medelv%C3%A4rdet
"Begreppet förknippas historiskt med Francis Galton som i växtförädlingsförsök upptäckte att avkomman i genomsnitt hamnade närmare genomsnittet för populationen storleksmässigt än föräldragenerationen."
Precis samma fenomen har observerats vad gäller IQ. Ju mer föräldrarnas IQ avviker från populationens medel-IQ, desto större bli effekten, d.v.s med väldigt smarta eller väldigt dumma föräldrar kommer barnets IQ sannolikt skilja sig mycket från föräldrarnas.
Att Sverige skulle ha särskilt låga födelsetal är fake-news: https://sv.wikipedia.org/wiki/Total_fertilitet
"Inom demografi och teorier om demografisk transition används begreppet ersättningsnivå (från engelskans replacement level) för att beskriva det antalet barn som behövs födas per kvinna i genomsnitt för att uppehålla en stabil befolkningsnivå. Vid låg dödlighet för kvinnor så ligger ersättningsnivån på cirka 2,1 barn per kvinna, medan länder med högre dödlighet kan ha ersättningsnivåer på över 3 barn per kvinna. "
"Vissa länder inom EU, såsom Frankrike, Irland och Sverige har fertilitetsnivåer på runt 2,0, medan flera andra länder, såsom Lettland, Tyskland Ungern och Portugal har fertilitetsnivåer på under 1,4."
Sveriges nivå ligger alltså väldigt nära ersättningsnivån. Det är knappast något som skulle motivera massinvandring – även om man köpte nationalekonomernas idiotiska premiss att det endast är möjligt att korrigera låga födelsetal med invandring, när den uppenbart enklare lösningen är att den inhemska befolkningen skaffar fler barn.
Dessutom är en fallande befolkningsmängd något som korrigeras naturligt över tid, då de som skaffar fler barn tenderar att få barn som skaffar fler barn i sin tur, de som inte vill ha barn slås ut ur genpoolen.
Sverige satsar stora pengar på barnfamiljerna redan nu, utan de satsningarna hade vi antagligen haft lika låga födelsetal som Tyskland.
Men de svenska födelsetalen är ändå för låga och då finns bara att välja mellan ekonomisk recession, nedskärningar i välfärden och ökande statsskuld som i Finland eller massinvandring som leder till en god ekonomisk utveckling med stigande BNP per capita och låg statsskuld som i Sverige.
@Olle: Antagandet att de som massinvandrat de senaste 15 åren skulle vara ens i närheten så produktiva som "etniska svenskar mitt i livet" är felaktigt. En inte oansenlig andel av nysvenskarna kan inte ens läsa och skriva på sina egna språk, helt plötsligt ska de nu lyfta den svenska ekonomin, jag är skeptisk. Intressant att du inte nämner hushållens skulder, själv tror jag vi får en recession oavsett vilka beslut som tas på politisk nivå.
Om man jämförde födelsetalen för etniskt svenska kvinnor med "svenskor" från utomeuropeiska länder skulle siffrorna se mycket annorlunda ut…
CIA Factbook – Somalia…
Total fertility rate: 5.8 children born/woman (2017 est.)
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/so.html
@Olle Andersson
Att som du skriver påstå att: "..massinvandring som leder till en god ekonomisk utveckling med stigande BNP per capita och låg statsskuld som i Sverige…" är att ha de stora skygglapparna på!
Sverige är ett av världens 10 mest utvecklade länder med en inustriell och ekonomisk utvecklingsnivå som vida överstiger stora av de grupper som på senare tid kommit till Sverige. Dessutom från en diametralt väsensskild kultur…
Det går inte bara att över en dag ersätta någon som kör en hårt rationaliserad svensk processindustri som körs i 5-skift med någon som knappt kan läsa eller ens sett en maskin förut!
CIA Factbook (Somalia)
"..
A lack of educational and job opportunities is a major source of tension for Somalia’s large youth cohort, making them vulnerable to recruitment by extremist and pirate groups. Somalia has one of the world’s lowest primary school enrollment rates – just over 40% of children are in school – and one of world’s highest youth unemployment rates…"
Hösten 2007, dvs för idag mer än 10 år sedan hade GP en stor reportageserie om just somalier i Göteborg..
Den blev uppmärksamma även i Washington…
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/28-10-07-g%C3%B6teborgs-somalier-ett-folk-i-kris-1.1179853
"..I nästan varannan somalisk barnfamilj i Göteborg finns fyra eller fler barn under 17 år. Bara en av 25 barnfamiljer i Sverige har så många barn.
En ensamstående mamma i Hammarkullen, utan jobb och med fyra barn födda mellan 1991 och 2004, är garanterad 19 393 kronor i månaden i barnbidrag, flerbarnstillägg, studiebidrag, underhållsstöd, bostadsbidrag och försörjningsstöd. Dessutom får hon, baserat på behov, hjälp med kostnader för vård och medicin, hushållsel, tandvård, förnyelse av husgeråd och utrustning i hemmet och "andra godtagbara behov".
Om hon i stället har sex barn bidrar samhället med 23 560 kronor plus det behovsprövade biståndet…"
"..Siffror från Skolverket och SCB visar att i Göteborg hade bara var fjärde somalisk pojke (född i Somalia eller född i Sverige av somaliska föräldrar) fullständigt betyg från 9:an förra våren. Sex av tio pojkar saknade betyg i två eller flera ämnen. De somaliska flickornas siffror såg bättre ut, men även deras resultat var långt sämre än det svenska genomsnittet för flickor med utländsk bakgrund.
.."
"..Even Magnusson, stor och trygg polis som arbetar som samordnare av ungdomspoliserna i Göteborg, berättar om sina möten med de somaliska pojkarnas mammor:
– Jag är en luttrad polis, men de här mammornas berättelser gör mig nästan gråtfärdig. Mannen har ibland flera fruar, han arbetar inte utan sitter på kafé eller i någon somalisk förening, tuggar kat och kommer hem på morgonen och vill tillverka flera barn. Är inte frun med på det så får hon stryk…"
Alla invandrare är inte från Somalia Bengt.
Nej!
Afghanistan har närmast "sämre" siffror än Somalia.
Sedan så har heller inte vare sig Irak eller Syrien några "topplisteplaceringar" på världens länders utvecklingsnivå..
Det är liksom inte ett "kompetensregn" av läkare, ingenjörer, advokater och sjuksköterskor som kommit till just Sverige även om Löfven påstått detta…
Sedan kan man fråga sig VAD de stormrika oljeländerna vid Persiska Viken gör för sina kulturellt, språkligt och religiöst nära bröder och systrar …
Bengt, ditt förslag är att ta bort transportöransvaret?
@Olle, kan bara hålla med i Hansves resonemang. Och det finns inga nationalekonomer med dignitet som påstår att det är en vinst med invandring av lågutbildade och i många fall analfabeter. Som i bästa fall får ett riktigt jobb efter 20 år. Det faller på sin egen orimlighet. Om de alls får ett jobb. Och det tär på välfärdssektorn som redan nu är svårt nedkörd.
Sverige behöver alla slags människor, inte bara akademiker. Bengt verkar jämföra Somalia med länder som Irak och Syrien, det är inte seriöst. Skillnaderna i utbildning, ekonomisk standard och utveckling mellan Somalia och exempelvis Syrien är enormt.
Om du verkligen tror på vad du skriver så förstår jag att du är orolig inför framtiden men turligt nog har du fel.
Självklart är även lågutbildade invandrare en vinst för Sverige om arbetsmarknaden har behov för dem. Turligt nog så är lågutbildade invandrare mycket efterfrågade av exempelvis städfirmor och storkök. Om de vill kan de börja arbeta direkt och några kunskaper i svenska behövs inte.
@Olle "Sverige behöver alla slags människor, inte bara akademiker."
Det finns redan många svenskar som inte är akademiker, vi behöver inte importera diskare från andra kontinenter.
"Bengt verkar jämföra Somalia med länder som Irak och Syrien, det är inte seriöst. Skillnaderna i utbildning, ekonomisk standard och utveckling mellan Somalia och exempelvis Syrien är enormt."
Om det är oseriöst att jämföra Somalia med Irak och Syrien med avseende på humankapital, då är det väl helt sinnessjukt att jämföra dessa länder med Sverige! Du kan ju googla fram vad de här länderna har för BNP per kapita som en proxy för hur välutvecklade de är och vilket humankapital deras befolkningar besitter.
@Bengt Hansves: https://www.metro.se/artikel/yosef-mohamed-har-startat-swish-för-utlandsbetalningar
Förlåt men jag var bara tvungen att bjuda på denna när du nämnde Somalia 🙂
Självklart kan vi behöva importera diskare från andra kontinenter, om det inte finns någon här i Sverige som vill ta jobbet så är det bara att importera. Det går inte att driva en restaurang om det inte finns rena tallrikar.
Självklart går det att jämställa välutbildade syrier med välutbildade svenskar. Stora delar av det syriska skolväsendet fungerar minst lika bra som det svenska.
Ja, fast det går väl jämställa välutbildade somalier med svenskar lika väl? Poängen är att statistiska outliers inte är representativa för gruppen som helhet, eller mer specifikt hur välutbildadd en individ i gruppen är i genomsnitt.
Det finns färre välutbildade somalier än syrier och anledningen till det är att det somaliska samhället kollapsade för några decennier sedan. Syrien har fortfarande ett fungerande skolväsende upp till universitetsnivå.
Jag tror inte att vi behöver invandring från någon grupp för tillfället. Ser inte riktigt näringslivets behov av arbetskraft förutom den billiga och den är det evig brist på.
"Det finns färre välutbildade somalier än syrier och anledningen till det är att det somaliska samhället kollapsade för några decennier sedan."
Det följer inte av det att de syrier som kommer till Sverige är välutbildade i allmänhet. Att det skulle ha varit massa läkare och ingenjörer var ren lögn.
https://ligator.wordpress.com/2017/06/08/dansk-studie-66-av-syriska-flyktingar-ar-lagutbildade/
"Syrien har fortfarande ett fungerande skolväsende upp till universitetsnivå."
Syrien verkar inte ha kunnat slå mynt av sin välutbildade befolkning i så fall:
https://www.google.se/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_&met_y=ny_gdp_pcap_cd&hl=sv&dl=sv#!ctype=l&strail=false&bcs=d&nselm=h&met_y=ny_gdp_pcap_cd&scale_y=lin&ind_y=false&rdim=region&idim=country:SWE:SYR&ifdim=region&tdim=true&hl=sv&dl=sv&ind=false
Vad det gäller andelen flyktingar med eftergymnasiala studier så finns det olika åsikter. här är en: https://nyheter24.se/natets-morka-sida/874844-faktakollen-flyktingar-sverige-hogutbildade
Här en artikel om invandrarnas utbildning (inte bara flyktingar alltså). https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Hog-utbildning-bland-2000-talets-invandrare/
Att avfärda uppgifterna från SCB om flyktingarnas utbildningsnivå som lögn är inte korrekt.
Sedan så behövs det ju inga eftergymnasiala studier för att köra taxi, det räcker ju att man gjort det i Aleppo några år.
Fast problemet med SCB:s användning av siffrorna är att man jämför äpplen med päron, en eftergymnasial utbildning från Syrien har knappast samma värde som en eftergymnasial utbildning från t.ex. Tyskland. Bl.a. kan sånt här kan hända: http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Originalstudie/2016/04/AT-provet-avslojar-okade-kunskapsklyftor/
Och det krävs inga eftergymnasiala studier för en svensk att köra taxi heller. Jag förstår fortfarande inte hur vi skulle vara beroende av invandring, det finns många länder som klarar sig alldeles utmärkt utan massinvandring från tredje världen.
Iblandekonomi: nu är du så inskränkt nationalistisk, usch;)
Finansminister Magdalena Andersson (S) vill förändra reglerna för arbetskraftsinvandring – och stänga dörren för lågutbildad arbetskraft till Sverige.
– Jag ser inget behov av städpersonal eller diskare från andra kontinenter, säger hon till SvD.
https://www.svd.se/inget-behov-av-diskare-fran-andra-kontinenter
@Olle Andersson
SCB använder sig av begreppet "utrikes födda" ..
Ett mycket trubbigt begrepp som blandar samman ALLA som är födda utanför Sverige …
Den tyske/holländske/polske tandläkaren/läkaren med någon som aldrig gått i skola öht i exv. Somalia, Afghanistan, Irak eller Syrien..
"..Arbetslösheten fortsätter att sjunka i Sverige, men skillnaderna mellan inrikes- och utrikesföddas möjlighet att få jobb är stor. Nästan sex av tio som är inskrivna på Arbetsförmedlingen är födda utanför Sverige – och efter åtta år är varannan utrikesfödd fortfarande utan jobb…"
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svart-for-utrikesfodda-att-fa-jobb-tar-i-snitt-atta-ar
@Olle Andersson är nog ganska tyst nu när KI idag presenterade de dystra siffrorna kring arbetslösheten hos invandrare. Nu måste vi höja skatten pga kostnaderna vilket alla med lite samhällsinsikt förstår. Att hjälpa är inte gratis.
För tydlighetens skull så vill jag börja med att säga att på kort sikt är jag övertygad om att invandringen är en kostnad. Kanske även på längre sikt, men det är mer tveksamt. Oavsett så tycker jag vi har en moralisk skyldighet att hjälpa flyktingar.
@Bengt: Du hänvisar till en undersökning som säger att det tar åtta år innan hälften av invandrarna har jobb. Hur lång tid är det för svenskfödda tror du, kanske 20 år? Även om det antagligen är skillnad i samhällskostnaderna per år för de två grupperna så bör man inte glömma bort det.
Trots att Tyskland tagit emot det till antalet största mängden migranter i Europa så råder det brist på kvalificerad arbetskraft…
"..Bristen på kvalificerad arbetskraft i Tyskland kostar den tyska ekonomin närmare en procentenhet i produktion per år, enligt ett av landets ledande ekonomiska institut IW. .."
https://www.sydsvenskan.se/2018-04-16/arbetskraftsbrist-drabbar-tyskland
@Pelle !
Helt riktigt när du skriver att vi har en moralisk plikt att hjälpa!
Men, vi hjälper FLER och BÄTTRE om vi gör detta på plats i hemländerna eller deras omedelbara närhet!
Själv hade jag mer än gärna sett en svensk / skandinavisk skola i exv. Afghanistan där säg några 1000 elever fått motsvarande svensk grundskola och gymnasium.
Sedan kan man dock fråga sig VAD exv. de rika oljestaterna vid persiska Viken gör för sina religiöst, kulturellt och språkligt närbelägna bröder och systrar….
https://www.sydsvenskan.se/2015-09-04/saudiarabien-vagrar-hjalpa-syriska-flyktingar
https://www.svd.se/shejkerna-bor-oppna-sina-hjartan
@Bengt: Det finns flera "Svenska" skolor i Afganistan, kolla på SAK. Vissa går inte att hjälpa på plats, eller i närheten, som du säger är viss länder (de rika oljestaterna tex) inte intresserade av att ha flyktingar på sina territorier. Vissa andra länder tex Turkiet, Jordanien, Libanon har tagit emot så många flyktingar att de inte kan ta emot fler. Men vad andra länder gör påverkar ju inte vad som är moraliskt riktigt, bara hur det moraliskt riktiga kan genomföras.
En ökning med ca 1 %. I sig ganska lite, men när man lägger ihop det med ökningarna i höstas blir det mer än inflationen.
Blir dagens möp att R Lee Ermey gjort slutgiltig höger-vänster-om?
I dont know but i've been told
Eskimo något is mighty cold
WHAT IS YOUR MAJOR MALFUNCTION??????
En stor del på migranternas boende.
Innebär det att man fortsätter Att investera i bostadsrätter för våra pengar i en fallande marknad. Dvs stödköp av bostadsrätter, kan det vara så?
Undrar vem som sitter med Svarte Petter när spelomgången är slut?
Alla vi som gick ut skolan 2010 sitter just nu med Svarte Petter, Svårt att få jobb, får vi tag i ett är det tim-anställning, ingen bostad att hyra, de som finns ute är över vår budget + att vi inte kan ta ett lån.
Svårt att få jobb??? Jag tror inte det varit lättare någon gång de senaste 20 åren. Antingen bor du på helt fel ställe, letar jobb inom ett väldigt smalt område eller så är det något annat som gör att du har svårt.
”Strong states unquestionably control their territories and deliver a full range and a high quality of political goods to their citizens. They perform well accord- ing to indicators like GDP per capita, the UNDP Human Development Index, Transparency International’s Corruption Perception Index, and Freedom House’s Freedom of the World Report. Strong states offer high levels of security from political and criminal violence, ensure political freedom and civil liberties, and create environments conducive to the growth of economic opportunity. The rule of law prevails. Judges are independent. Road networks are well maintained. Telephones work. Snail mail and e-mail both arrive quickly. Schools, universi- ties, and students flourish. Hospitals and clinics serve patients effectively. And so on. Overall, strong states are places of enviable peace and order.”
When States fail, Rotberg
Bra av S att inte ens öka utgifterna i takt med KPI. Synd att pengarna inte gick till rättsväsende och försvar. Det sjukaste är att motsvarande 25% av polismyndighetens budget ska läggas på migration, utöver existerande nivå. Det är inte orimligt att man skulle kunna ge varje polis 10% löneökning och locka tillbaka 10% som sagt upp sig för samma peng.
Aja, det är kul att betala skatt.
Hur mycket satsar man på att skicka tillbaka de som inte har skäl att vara här? Det verkar ju gå rätt trögt trots statsministerns ord om ordning och reda samt inte okej.
Det är bara KÄBBEL höhö.
Val-FLÄSKET är tungt och massivt ett valår som detta!
Frågan är hur det attraherar många nya svenskar ?
Nä, det är riktigt marginella satsningar man tryckt in i vårbudgeten. Utgiftsreformer på 10 miljarder är mindre än en procent av budgeten.
Vårbudgeten innehåller sällan särskilt mycket av intresse, det är höstbudgeten som innehåller det mesta matnyttiga. Det här handlar bara om att avlasta kommunerna så de slipper höja skatten.
Allt handlar om täcka kostnaderna för immigrationen. Jag hade hoppats på en riktig satsning i form av att nyanlända får bygga sina egna bostäder. Byggbranschen är perfekt krävs ingen utbildning, bara lite handledning. Vi löser en ev. bostadsbrist och ger arbetstillfällen. Synd dock om halva Östeuropa som arbetar här. Nu är iofs byggbranschen rätt korrumperat och har ett starkt fack, dessutom uppbackad av Löfven. Men det kan vi nog lösa.
Så har skett i åre !
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=6638258
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/a2BL52/vi-gar-mot-morkare-tider
"Redan om åtta år väntas befolkningen ha ökat till elva miljoner jämfört med drygt tio i dag.
Det gynnar Sverige på sikt, stigande befolkning betyder att ekonomin också växer"
@Toni: Lol, isåfall skulle ju Kina och Indien vara världens bästa land. Och hur kan små skandinaviska länder ha haft det så bra tidigare med så liten befolkning? Kanske om vi snackade högutbildad arbetskraft från kulturellt närliggande nationer. Det är ju bara att stoppa ut huvudet genom fönstret så kan var och en som inte är blind se de tragiska konsekvenserna av dagens invandringspolitik.
Ja, vilken skämtartikel, att okritiskt påstå att befolkningsökning gynnar oss alla. Och sysselsättningsgraden baseras på alla som utför minst 1 timmes arbete per vecka.
Inklusive åtgärder. AMS kostar nu väl 75 miljarder, många "sysselsatta" blir det med alla åtgärder. Solsken och vårvärme, EUR kostar snart 15 kr, finfin export. Låtom oss nu sänka räntan!.
De skandinaviska länderna hade länge höga födelsetal och en växande befolkning. Nu är situationen annorlunda och massinvandring ett måste för en väl fungerande ekonomi.
Att sedan dagen Sverige är ett rikare och säkrare land med en friskare befolkning än för trettio år sedan är ett faktum, utan invandringen så hade Sverige varit ett fattigare land, som Finland ungefär.
Olle A; Sverige har till skillnad från Öst och Sydeuropa positiva födelsetal Vi reproducerar oss själva kan man säga dock utan att öka befolkningen totalt.
Det var betydligt större ekonomisk fördel till Sverige för 30 år sedan. Finland har börjat komma ikapp oss på senare år.
Detta gäller även våra andra nordiska grannländer.
Sverige halkar allt längre bak jämfört med andra länders utveckling. Vi lever på gamla meriter. Sorgligt.
Nej du har fel "Fortuneteller". I Demografiska rapporter 2009:1 utgiven av SCB på så konstateras det att ”Utan invandring minskar befolkningen”, den rapport som kom 2015 verkar komma fram till samma slutsats..
Sverige och Finland hade år 2008 ungefär samma BNP/capita men Finland drabbades hårdare av finanskrisen än Sverige och nu har avståndet ökat mellan ekonomierna
@The Engineer: Bättre land vet jag inte om vi får men han skriver att ekonomin växer och det är sant. Kinas BNP är mycket större än Sveriges BNP 🙂 Fler invånare gynnar ju även företagen som kan hålla arbetskostnaderna nere. Att dom som sedan arbetar får fler att bekosta gynnar gynnar ju också samhället då dom förmodligen måste jobba längre för att få pensionen att räcka även till sig själva. Förmodligen dör dom innan dom hinner gå i ålderspension dessutom och då hinner dom inte nyttja sina pensionsrätter som sedan fördelas vidare. Det finns säkert vinnare på en evigt växande befolkning. Securitas lär ju också växa så det knakar med ökar befolkning i Sverige. 🙂
@Olle och Fortuneteller: Nästan alla europeiska länder hade höga födelsetal i efterkrigstiden. I Sverige ligger vi på en fertility rate på ca. 1,9 per kvinna….<2.0 innebär sjunkande befolkning så utan invandring får vi en sjunkande befolkning men och andra sidan är väl kanske inte det ett jättestort problem ifall fler jobbar (t.e.x. fler kvinnor som jobbar nu jämfört med förr) och om vi jobbar längre och börjar jobba tidigare.
Du har rätt Toni vi har 1,9 och det är näst högst i Europa (Frankrike har 2,0). Faktum är att det är ganska högt även utanför Europa
Thailand har lägre födelsetal än Sverige och ex Tunisien har obetydligt högre osv.
Därför finns det ingen anledning till att Sverige måste importera massor av folk. Det finns inga andra utvecklade länder som har importerat så många i förhållande till befintlig befolkning.
Nationalekonomiskt vansinne så klart.
Klart att företagen vill ha mer invandring och därigenom billig arbetskraft, det är vad globaliseringen går ut på, inget annat. Även om det inte är positivt för den enskilde människan. Sverige är unikt med sitt välfärdssystem som bygger på gemensamt åtagande för välfärden. Det är anledningen till att invandringen blir så oerhört kostsam för oss. Och sen att det är otroligt många per capita som kommit. Vi blir äldre och friskare, jobbar längre,mer automatiserade så invandring behövs inte. De nya jobb som tillkommit är i stort bara för att hantera invandringen med skola, bostäder, sociala myndigheter, AMS handläggare osv.
Jo, men den största kioskvältaren i budgeten är väl ändå 45 miljoner i subventioner till eldrivna utombordsmotorer?
Jag ska i varje fall köpa en utombordare så jag kan åka miljövänligt till mina holmar.
Ja tror också att jag slår till på en eldriven båtmotor, synd bara att man inte har någon båt!