Socialutskottet har enats under den sk Alliansens ledning. Gårdsförsäljning av vin och öl kommer tillåtas, dvs man komer kunna köpa lokalproducerat vin och öl direkt från tillverkaren om denne är en gård. Exakt hur detta kommer fungera återstår att se – måste viss mängd råvara odlats på gården? Annars kommer väldigt många mikrobryggerier snabbt flytta från Stockholm och ut på landet…
Lokalproducerat honungsvin, mjöd, från Mjödhamnen. |
Det blir alltså en liberalisering av det svenska vin- och ölmonopolet och gårdsförsäljning blir tillåten. Gårdar (återstår att se definitionen – jordbruksfastighet?) som producerar eget öl eller vin kommer framöver få sälja detta direkt till slutkonsument rapporterar Skövde Nyheter.
Detta sedan den sk Alliansen har kommit överens i socialutskottet och kommer få stöd av Sverigedeokraterna. Riksdagen kommer ta beslutet den 26:e april. Moderaternas Sten Bergheden till Skövde Nyheter:
“Det här handlar om dyra kvalitetsviner och fint öl, därmed riskeras inte folkhälsan. De som vill ha billig alkohol åker istället till Danmark eller Tyskland och köper den. […] Detta är en lagseger för allianspolitiken och det är ett stort steg för landsbygden och ger nu helt nya möjligheter att utveckla gårdsförsäljningen av öl och vin. Detta kommer att kunna skapa många nya jobb på landsbygden både inom själva produktionen men också inom besöksnäringen.”
Så det blir till att iordningsställa livsmedelsgodkänd lokal och skala upp jäsningen av egenproducerad cider. Om det nu inte är så att exakt bara öl och vin omfattas av reglerna.
Det blir intressant att se hur detta utformas. Den som idag driver ett mikrobryggeri på Södermalm skulle kunna få sälja direkt till slutkund om bryggeriet flyttar till en gård på landet, om det nu inte finns krav på att en viss mängd av råvaran ska produceras på själva gården.
Helt klart kommer det hela på marginalen vitalisera besöksnäringen på landsbygden. Som ju måste fungera när stockholmare och andra storstadsbor ska koppla av, som statsministern angett till anledning att landsbygden fortfarande ska leva.
Tidigare har man kunnat tvinga in en produkt på det lokala Systembolaget om den varit producerad i samma kommun, men nu öppnas alltså en annan försäljningskanal direkt till kunderna.
Laglig sådan. Det ryktas att det redan sker en del försäljning av egenproducerad alkohol på landsbygden, men det sker utan sådant där som kvitton och skatt, eller kontroller att produktionen sker i livsmedelsgodkända lokaler.
48 kommentarer
Finns ju gott om malmgårdar på södermalm (och runt om i gamla periferin runt stockholm). Räknas de? Kristinehovs malmgård vid Hornstull har ju iaf höns o grejer, det är ju så nära ett lantbruk man kommer innanför tullarna!
Annars kanske de kan hyra in sig hos 4H gården på stora skuggan… Vi stockholmare är ju som bekant mycket smartare än lantisarna så vi ska nog lösa det!
Malmgårdar, de bör väl räknas som gruvor?
Nåja, vi får se om detta verkligen röstas igenom. Framförallt inom Fp och halvsossarna KD finns starkt motstånd mot njutning och frihet. Och om det röstas igenom är det upp till regeringen att genomföra det, vilket de säkert kommer att förhala.
Det enda rimliga vore att ta bort detaljhandelsmonopolet på alkohol och tillåta andra butiker att få sälja alkohol. Systembolagets propaganda över sin egen förträfflighet stämmer inte, och det är ganska talande att ett företag med monopolställning känner sig tvungna att göra så mycket reklam som Systembolaget gör.
Systembolagets propaganda bygger på totalkonsumptionsmodellen, som på senare tid har visat sig vara väldigt svag. Den går ut på att om alkohol blir mer lättillgänglig kommer det att drickas mer, vilket kommer att leda till ökade skador i form av fysiska skador och alkoholrelaterad brottslighet. Men sedan 1995 har i och med EU-inträdet tillgängligheten på alkohol ökat successivt. Införsel från utlandet har förenklats och ökat. Systembolaget har numera öppet på lördagar och senare på dagarna, och det finns många fler systembolag som är placerade där människor rör sig. Fler utskänkningstillstånd och lokaler som har öppet till 05, etc. Trots detta har både alkoholskadorna och alkoholrelaterad brottslighet minskat.
*mic drop*
Svaret är att det inte bara är totalkonsumptionen som spelar roll, utan även konsumptionsmönstret. Ett kontinentalt drickande ger mindre alkoholskador och fylleslagsmål. Men detta har inte monopolvurmarna förstått, eller vågat erkänna.
Så vad du säger är att trots att tillgängligheten utifrån ökat så har konsumtionen minskat tack vare att vi har ett alkoholmonopol?
På en mer seriös sidenote, när jag studerade i Lund var det en och annan student som strök med* pga berusning och därtill tillhörande aktiviteter runt "siste april"-firandet, vilket fick de styrande att stänga systembolagen den siste april för att stävja fylleriet. Jag har dock inte sett någon analys på resultatet, dvs om fylleriet faktiskt minskade eller inte. Tror inte att det går att dra några sådana slutsatser, folk som vill supa kommer masa sig till bolaget den näst siste april istället.
Man kan ju av ideologiska skäl vara för eller emot monopol på utvalda varor, men det hade ju varit lite mer befogat om Systembolaget hade varit DÅLIGT. Systembolaget är ju rätt bra faktiskt. Tex att det alltid går att få tag på någon som är utbildad och kan rekommendera dryck till maträtt. Att man kan kräva att de tar hem specifik dryck som man av någon anledning vill ha. Deras öppettider har blivit tillräckligt generösa. De har alltid ett mycket bra sortiment. De har aldrig ekonomiska incitament att pusha försäljning av viss dryck, de har fasta priser på allt som gäller över hela landet alla dagar i veckan. Drycker med lägre alkoholhalt är förhållandevis billigt på systembolaget, du kan alltid hitta ett BRA vin för under hundralappen som kommer smaka utmärkt tillsammans med din tilltänkta maträtt – du kan lita på att personalen inte kommer försöka "upsella" dig till något dyrare utan de rekommenderar det som är bäst för de önskemål du anger. Jag tycker det är bra.
Vissa saker kan man klaga på. Att de exempelvis kategoriskt vägrar sälja kylda drycker (dvs drycker som SKA konsumeras kylda) är ju bara bisarrt.
*http://lundagard.se/2011/05/10/drommarna-dog-pa-siste-april/
konsumtionen – det finns inget p i det ordet!
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Håller med. Efter besök i många utländska butiker är det lätt att konstatera att utbudet av kvalitetsviner till hyfsade bra priser på Systembolaget slår de flesta utländska butiker.
Men givetvis går det inte att köpa flakvis med billig öl eller hitta extrapris på billig obskyr vodka, som på Calles i Tyskland. Men det är ju våra spritskatter som är skälet! En alkis som köper all sin sprit på det svenska Systemet och lever på bidrag är nog ett perfekt exempel på rundgång av pengar.
Om Systembolaget säljs ut och privatiseras blir det nog som bilprovningen. Nedlagda stationer på landsbygden och högre priser då de som investerat vill ha vinst på sina pengar. Vem vinner på det annat än de ansvariga för statskassan som får lite mer pengar till nya "projekt"!
Men varför stoppar förslaget vid öl och vin för gårdsförsäljning? Vad är det för fel att destillera godsaker också hemma på gården? Lite hemkörd Fotskälswhiskey eller Absolut Sätila vore inte heller dumt!
Nej Stoffe, jag försöker inte säga att konsumtionen minskat pga alkoholmonopolet, det jag försöker säga är att skadorna inte ökat trots ökad tillgänglighet och konsumtion. Det innebär att hela grunden för monopolet, totalkonsumtionsmodellen, inte håller. https://www.dn.se/nyheter/sverige/uteblivna-alkoholskador-forbryllar-forskare/
Och vad gäller utbud och kvalité på systembolaget jämfört med utomlands. När jag varit utomlands har jag många gånger hamnat på restauranger av mycket dålig kvalité i turiststråken. Det beror till stor del på att jag inte vetat var ska skulle gå, och hamnat där jag hamnat. Andra gånger har jag gjort min läxa, vilket blivit enklare med internet och olika rating-siter, och hamnat på riktigt bra och prisärda restauranger i städer där jag aldrig tidigare varit eller känner någon. Fantastiskt.
Likadant fungerar det med alkoholbutiker. Hamnar man på Lidl eller en butik som riktar sig till svenskar så får man utbud därefter. Men vet man vart man ska gå så kan man hitta riktigt fina viner som aldrig skulle komma med i systembolagets standardsortiment, eftersom de bara vill ha att göra med stora vingårdar.
Och om man jämför ett normalstort systembolag med en vinbutik på kontinenten så stämmer det att systemet generellt har ett bra utbud. Problemet är att det utbudet är i princip identiskt på alla systembolag. Utomlands skiljer butikerna sig åt på ett helt annat sätt och är ofta nischade, precis som när det gäller andra varor i Sverige. Resultatet blir att en stad som Stockholm, som stad räknat, har ett mycket dåligt utbud jämfört med exempelvis Köpenhamn, som är en mindre stad.
Och nej, blanda inte in systemets beställningssortiment. Den möjligheten finns även utomlands.
Sen det här med hur systembolaget styr sortimentet. Visst finns det viner av bra kvalité på systemet, men det mesta som säljs är ganska dåligt, vilket uppmuntras av systembolaget. De har exempelvis varit väldigt drivande för bag-in-box-viner, vilket du knappt ser utomlands. Bra kvalitét tycker du?
Systembolaget är för att tala klarspråk helt jävla värdelöst och en institution för att omyndigförklara folket.
I ölsortimentet finns det 2950 sorters öl och inte en endaste öl runt 4% med kvalitet. Allt går ut på att sälja öl på 5% eller mer, allt för "folkhälsan".
Nej nu går jag ner på puben och tar mig en tjeckisk halvliter för 10 kronor och förbannar den svenska alkoholpolitiken ännu en gång.
Det beror ju helt på vad riksdagen beslutar. Ändrar riksdagen på alkohollagen med ett undantag för gårdsförsäljning så är det egentligen inte så mycket regeringen kan göra för att förhala det.
Men troligen kommer man (kanske avsiktligt) göra ett tillräckligt utvattnat beslut som regeringen kan bortse från.
Jag tycker det är bra att det är likvärdigt sortiment i alla butiker över hela landet. Jag vill inte prowla 5 olika närlivs för att hitta en bra flaska, med systembolaget vet jag att det finns så fort jag ser den gröna skylten. Smidigt.
"Och nej, blanda inte in systemets beställningssortiment. Den möjligheten finns även utomlands." – så klart det finns – men är vinstdrivande butiker SKYLDIGA att beställa in småpartier av obskyra drycker bara för att du vill? Knappast.
Vad gäller kvalité, gillar du inte BiB så köp inte BiB. Det finns ju hela spektrat i sortimentet. Och du kan hitta bra vin för små pengar. Du kan även hitta riktigt bra flaskor för lite större pengar. Du kommer aldrig hitta någon butik någonstans som har allt under samma tak.
Varför skulle marknaden, som i nästan alla andra fall är optimalt, vara sämre när det gäller alkohol? Hade inte systembolaget funnits hade du inte behövt leta runt i flera butiker, du hade snabbt lärt dig vilka butikskedjor eller specialbutiker som passar din smak och plånbok, precis som du troligen idag gjort när det gäller kläder, mat, och mycket annat.
Hade monopolet upphävts hade säkert, som du antyder, många butiker satsat på ett ganska litet och tråkigt utbud som ändå passar de flesta och varit tillgängligt. Men det hade även i mindre städer funnits utrymme för nishade butiker som erbjuder högre kvalité.
Systembolaget är tvunget att ta hem det jag vill ha? Ja, men om det inte finns med i beställningssortimentet blir det rysligt dyrt. Och anledningen är just pga att det finns ett monopol. Annars hade marknaden löst det. Jag ser inget behov av en lag som exempelvis tvingar min ICA-handlare att ta hem de varor jag vill ha, för jag får tag på det ändå. Jag gillar ganska speciella ostar och charkuterier. Mitt ICA har ganska bra utbud, och när det inte räcker finns det gott om specialbutiker i min närhet som har spännande ostar. Jag kan dessutom prata med dem om möjligheter att ta in vissa produkter. Jag förstår inte varför det skulle fungera annorlunda med alkohol.
Fast marknadens lösning är ju att kränga BiB i stora partier.
Kollar man på antalet vårdade, totalt, för alkoholskador så ökade det till 2011-2012 nån gång och har ungefär lika sakta minskat. Från typ 850/100000 invånare till 800/100000 invånare.
Man kan så klart spekulera i anledningarna, en kan ju vara invandringen av människor som av religiösa skäl som inte dricker alkohol medan svenskarna super ungefär som vanligt.
Men just 2011-2012 hände inget speciellt med alkoholtillgången vad jag vet.
Nej Stoffe, marknadens lösning är inte att kränga BiB.
1. Det säljs väldigt lite BiB utomlands. Det är främst ett svenskt fenomen, pådrivet av Systembolaget. Alltså knappast ett resultat av fri marknad.
2. Marknadslösningar brukar resultera i att olika individer med olika preferenser får dessa tillgodosedda. Ost-marknaden i Sverige erbjuder inte bara hushållsost i storpack.
När marknaden för alkoholprodukter släpps fri i Sverige kommer:
a) BiB-svenskarna snabbt förvandlas till chateau-neuf-du-pape sörplande flaskvinsconnoisseurer.
b) Marknaden erbjuda det som BiB-svenskarna efterfrågar i syfte att skapa vinst av kvantitet-försäljning.
Håller med i mycket. Dock skulle utbud, service och pris bli katastrofalt lidande.
Vilken privat driven alkoholbutik i världen skulle erbjuda gratis leverans av alkohol som ligger på hyllan i Svealand upp till ett utskänkningsställe i Kvikkjokk?!
Utbudet skulle bli betydligt snålare och de finare vinerna skulle bli svindyra och bara finnas på ett par exklusiva butiker innanför tullarna.
Avreglering av Systemet skulle vara döden för all finare alkohol utanför Stockholm.
Dock bör skatten på alkohol sänkas. Det ska inte vara lönsamt att ta släpet och åka från Sollefteå till Tyskland för att köpa fulöl och sedan sälja den svart, med vinst på hela kalaset.
David: jag är inte så övertygad, men man bör ju inse att ej heller bolaget gör detta gratis – det är bara det att någon annan får betala i den mån inte du får betala. Och då bör man fråga sig om det är rätt att andra skall betala för att man vill ha lite udda och dyra dryckesvaror.
I den mån servicen skulle försämras så är det förlagts kunderna inte förtjänar bättre service…
@Ben: Enlgit bolagets egna statistik verkar alkoholkonsumtion varit sjunkande tom 2011, med en kort ökning 2012 och sedan nedåtgående igen. Undra om det kan bero på vilken typ av alkohol som dricks?
Ehandel. Där kan man köpa beställningsvaror. Resten borde finnas på Ica.
@ Stoffe
Håller helt med dig om att Systembolaget är riktigt bra! Men det där med kylda drycker får du nog tänka till en gång till på. Vilka drycker skulle enligt dig sälja kalla? All öl? Allt bubbel? Alla vita viner? Även rödvin ska väl hålla en lagom temperatur för att smaka bäst. Blir väldigt mycket att kyla i butiken då. Att bara sälja vissa sorter kalla i små kylar tex går rakt emot det du själv tog upp om inte pusha försäljning av viss dryck.
Snapsen skall såklart plockas direkt ur frysen.
Om inte annat är det en ökad kostnad, helt i onödan enligt mig.
Jag tror inte att "alkisar" avstår ölen om den är pissljummen (alt dricker mer om den är kall).
Exakt hur och ffa i vilken utsträckning kylda drycker skulle erbjudas kan jag lämna till smartare personer än mig själv att bestämma men jag stör mig på den kategoriska vägran att kyla något öht.
Däremot kan jag tycka att hanteringen av dryckerna är lite tvivelaktig.
Jag kan nog hålla med att det inte är så stor grej att man får kyla ölen närmman kommer hem om man vill ha den kall, MEN öl mår inte så bra att stå i vad de nu har för temperatur i lokalerna på sommaren och dessutom ofta utsatt för direkt ljus. Öl skall förvaras kallt och mörkt.
Livsmedelsbutikerna brukar åtminstone ha ganska svalt i butiken där de förvarar livsmedel…
Vissa har visst aldrig varit i en amerikansk spritbutik av lite större storlek. Utbud? Oändligt. Kylning? Allt mellan hinnel och jord. Priser? Lågt som högt. Tar de hem något åt dig som de inte har i butiken? You bet! Kunden är kung. Ser man mycket Bag in box? Icke sa nicke. Men jävlar vilka ostbutiker vi kunde ha i Sverige om det fanns ett statligt ostmonopol.
Om man har en hampodling, räknas det som gård då?
Tvärtom, har du gård och stödrätter får du odla vissa sorters hampa.
Synd om de barn vars föräldrar ännu enklare kan supa sig fulla. Om alkoholbrukarna själva visste vilka svin de blir när de dricker. Obs, gäller alla alkoholbrukare.
Hehe gillar ändå förtydligandet "OBS! Gälller ALLA som dricker!"
På mig har alkohol effekten att jag blir gladare och mindre introvert efter ca 1-2 glas. För varje glas jag dricker utöver detta blir jag bara trött (och tröttare för varje enhet som inmundigas). Är det svinaktigt beteende att dra några kassa skämt och sedan somna på soffan kl 20:30 fredag kväll med chipssmulor på magen, efter en halv vinare och en GT?
Ja du är hemsk, inse!
Japp, förbjuda precis allt som några inte kan hantera är alltid den bästa vägen
Nej, jag vet inte vilket svin jag blir. Ingen i min omgivning har heller påpekat något, men DU Gustav vet kanske böttre? Kan du utveckla lite?
Det löser man bäst på att lämna in barnen på fritids när man skall supa.
Visa partier driver ju frågan om 24/7 fritids. Kanske av framsynthet, kanske beroende på någon fd partiledares behov.
Gustav och hans kompisars alkoholproblem är inte mitt j-a ansvar. Kan de inte hantera alkohol, så kan de förmodligen inte hantera något annat i sina patetiska liv heller.
Jag har inte druckit en droppe alkohol i hela mitt liv och har därför haft rikligt med tillfälle att observera hur drickarna beter sig. Sammanfattningsvis innebär detta att det enbart är drinkaren som uppfattar sig som smart, rolig och trevlig när han dricker, övriga uppfattar drickaren som som det svin denne är. Jag förstår att ni alkoholbrukare har svårt att ta in detta faktum, ni har ju en av alkoholen betingad grandios självbild. Tragiska är vad ni är.
Gustav: alkohol må försämra omdömet, men du är ett levande bevis på att avhållsamhet från alkohol INTE är någon garant för gott omdöme. Jag menar att beskylla folk för att bete sig som svin utan att förklara sig närmare är så oförskämt att det är omdömeslöst.
Garanterat att det blir kraftig begränsning på hur mycket de får sälja för att förhindra konkurrens med de tre stora aktörerna inom dagligvaruhandeln.
F-n!!!
En sak mindre att reta sig på…
Välj bort droger!
Herredumilde, gårdsförsäljningen, speciellt på bakgårdar eller från bakluckor pågår ju för fullt så detta gör varken från eller till. Tillgängligheten är så stor att jag t.o.m. kan be mina barn köpa ut åt mig. De har flera pålitliga leverantörer med obegränsad tillgång. Systembolaget är bara en löjlig pseudoinstutition med rätt okunnig snabbutbildad personal som inbillar lekmannen att de kan något. Åker hellre till vinbutik i Danmark där personalen ofta kan hålla föredrag om vinerna efter 20 års riktig erfarenhet. F.ö duger en opretentiös dunk rött i form av vina Maipo gott till mig.
Skaffa ca 2 ha mark och bilda en jordbruksfastighet, kan tänka mig att någon kreativ ICA Maxiägare kommer ha en bondgårdsavdelning snart med tillhörande försäljning.
http://lawline.se/answers/minsta-storlek-pa-jordbruksfastighet
Det måste vara ett krav på att man producerar/odlar på plats om man vill ha kvar monopolet vad hindrar en vinkoncern att öppna en "gård" inne i stan med deras olika viner.
Som i Finland alltså. Nästa steg är 5,5 procents alkohol i mataffärerna.
Eller som i Norge fast där kostar mellanölen runt 40 kr burken i butiken.
Bra start men som du skrev får vi se hur det blir i praktiken. Glad men initialt misstänker jag det kommer bli tokreglerat i sann socialistanda. Vi får se.
Inget fel med alkoholregleringar i sig, det är vad som gett oss whiskey (i princip är whiskey vanligt brännvin som brittiska regeringen krävde treårslagring eller längre på för att minska utbudet av starksprit under första världskriget – På så vis tog dryckerna färg och smak från de lagrade träfaten och det är vad folk betalar idag).
Jag tror "folk flest" av svenskarna hade kunnat stå ut med att kunna köpa en del av produktionsutbudet på plats med 20-årsgräns. Mycket av Systembolagets goda rykte idag kommer inte minst från att man slopade det gamla kösystemet och gjorde om det till detaljhandel. Däremot kunde Vin&Sprit sålts långt tidigare, det blev helt onöddigt med EU-inträdet (och missade exv. utvecklingen av bag-inbox fullständigt).
Hm den förklaringen har jag aldrig hört tidigare. Tror nog mer på detta vad gäller årtal och tillkomst av denna dryck http://www.dricka.se/guide/whisky/whiskyns-bakgrund-och-historik/