Efter en visit till Mellansverige kan jag konstatera att handhavandet kring elbilars laddning inte innebär någon större förändring. Åtminstone inte i Falun, där alla verkar koppla in sina bilar i elnätet åtminstone varje kväll.
Falun. |
Efter ett besök i Falun är det bara att konstatera att alla kopplar in sina bilar i elnätet när de kommer hem. Det är naturligtvis inte samma belastning på elnätet som att ladda elbilsbatterier, men själva handhavandemomentet är motsvarande, dvs plocka fram en sladd och koppla in bilen i ett uttag. Så i Mellansverige och norrut kommer inte elbilar innebära några förändrade vanor.
Åtminstone inte under vinterhalvåret.
Man kan väl förvänta sig att det ser likadant ut även norr om Falun.
Sedan verkar inte alla elbilar vara konstruerade för att kunna hantera kyla. Elbilar som inte förvärmer sina batterier kan precis som vanliga fordon bli svårstartade i minusgrader. En kraftigt bidragande orsak till att man har motorvärmare uppe i Falun. Inte bara värma upp bilen invändigt, utan även tillse att det vanliga blybatteriet inte fryser.
20 kommentarer
Tja, i takt med att klimatet nu blir kallare i och med solcykeln, får vi nog vänja oss vid att använda motorvärmaren mer.
Elbilar i varje hem är däremot långt borta. Fortfarande dubbelt så dyra och endast hälften så bra.
Elbilar är minst dubbelt så kul att köra och det räcker långt för mig. "Vanliga" bilar känns som ett långt steg bakåt i tiden när man kört elbil. Trots det kör jag diesel idag, mest beroende på att jag tror att elbilsutvecklingen kommer att gå så fort att de om bara några år är betydligt billigare och bättre.
Jag jobbar på ett sjukhus i närheten av Falun. Där har fastighetsbolaget nån slags intervalltimer på motorvärmaruttagen så att strömmen bara är på varannan kvart. Så klart för att spara på ström. Men för några år sen när det blev kallare än 20-grader blev det problem. Kupévärmaren värmde opp bilen i en kvart vilket fick isen på rutorna att smälta. Smältvattnet rann sedan ner mellan framskärmen och framdörren för att sedan frysa till is nästa kvart när strömen var av.Resultatet blev att framdörrarna klämdes i framskärmen och fick ett veck i hörnet när dörren oppnades. Ju mer dörren öppnades desto större blev vecket. Anställda blev förbannade men fastighetsbolaget kontrade med att det inte var meningen att ha kupévärmare, utan bara motorvärmare. Sen hände samma sak med Landstingets leasingbilar. Då blev det tyst på fastighetsbolaget.
Vilka praktmongon. Men hände något? Blev det en förändring?
Vädret blev mildare sen föll allt i glömska.
Tja, man kan nog tänka sig att I skogslänen kommer diverse hybrider bli bilen I framtiden,just pga batteriets minskade effect.
I skogslänen kör man diesel de kommande 50 åren, eftersom det är så lite folk och trafik och dieselvärmaren är ett bra verktyg i livskvalitet. Men, eftersom Sverige är bakvänt och uppochner så kommer väl Norrbotten bli först med att testa dieselförbud i hela EU…..
Sverige styrs enligt den genuspolitiska korrekta kweera och intersektionella normkritiska diskursen som för på Södermalm i allmänhet och på Södertörns "lekskola" i synnerhet !
Småland just nu: "Elbilar är för posers och för folk med pengar". Här kopplas inte in nån elbil. Här kör man med fuldiesel från baltikum!
"Inte bara värma upp bilen invändigt, utan även tillse att det vanliga blybatteriet inte fryser."
Motorvärmare på vanliga bilar värmer så vitt jag vet bara motorn, inte blybatteriet. Enligt Tudor har man 55% kapacitet vid -25C.
Men en varm motor är betydligt mer lättstartad än en stelfrusen. Har startat gammal 245 utan motorvärmare vid -34C utan problem. Dock lät motorn ganska illa i några sekunder, typ metalliskt gnäll. Förkortar förmodligen livslängden på motorn om man gör många sådan kallstarter.
Jo, oljan blir mer trögflytande då den blir kall och vevaxeln ska väl röra sig igenom den. Växellåda brukar vara trög också. Sen får man tänka på att är det riktigt kalt brukar däcken bli som frusna pannkakor. (har man rikigt otur så kan ju även fälgarna krympaså pass att luften går u eller fälgarna skär sönder däcken. Men då får det vara kallt
smörjningen är sisådär också med kall olja. Lyckligtvis sitter det lite film kvar på ventilerna och kamaxeln som snabbt värms upp.
@gbd crvx:
Vevaxel skall ABSOLUT INTE röra sig genom oljan! Vevaxeln rör sig OVANFÖR oljan. Om du fyller för mycket olja så vevaxeln träffar oljan piskas oljan till skum och därmed minskar den smörjande förmågan drastiskt vilket kan resultera i motorras. Det är av denna anledning det är viktigt att hålla oljenivån under max-strecket på oljestickan.
Uppfattat
Har bott i Norrland en kort period, och en av de första sakerna som slog mig efter ditflytten var att det fanns elstolpar för motorvärme på nästan varenda jäkla parkeringsplats! Drog också slutsatsen att en övergång till eldrift är enkel. Det var nästan 10 år sedan.
Det kan stockholmarna lösa genom att förbjuda laddning via Schuko uttag, för er säkerhets skull då det finns dåliga eluttag och dåliga eldragningar så någonstans kommer det annars att brinna.
Är ju ganska vanligt med Dieselvärmare (Webasto).
De kanske kan bygga en diselvärmare som istället genererar ström – då kan man ladda elbilen utan att behöva bry sig om laddstolpar.
Iden är inte så dum. Verkningsgraden på en motor minskar rejält p.g.a man vill ha ett brett varvtalsregister. Om man gjorde en liten motor som gick med konstant varvat och vars enda uppgift är att hjälpladda batteriet skulle nog räckvidden öka rejält samtidigt som motorn skulle kunna maximera verkningsgraden.
Det är överskottsvärmen från bilmotorn som värmer kupen idag, den effekten motsvarar en mindre villapanna.
Eller den där stirlingmotorn med en brasa intill.
Det är det som är tanken bakom en bil som Opel Ampera, alltid eldrift men bensinare på konstant varvtal som laddar batteri.