Dags för ett kort fredagsmys. Efter veckans Sverigeturné är jag nu hemma och kan konstatera att det är billigare att hyra en “ny” Volvo V60 AWD än att köra en egen ny bil vid längre bilresor när man ser på totalkostnaden.
Söndagens till fredagens bilresa innefattade ca 158 mil, och flera tidskritiska resor pga dagliga framträdanden och inbokade möten. Att pussla ihop det med kollektivtrafik som tåg, buss och flyg var inte möjligt, t ex att ca 21:30 ta sig till Malmö från Ronneby centrum, då jag 09:05 på morgonen skulle framträda i Sveriges tredje stad, så det blev helt enkelt bil.
Min gamla tretton år gamla 32000+ mils rishög går inte att lita på längre för långa tidskritiska resor. Skulle den bryta ihop någonstans kunde jag tappa upp till fyra framträdanden plus flera inbokade möten, så det fick bli hyrbil. Totalkostnad för en rätt ny Volvo V60 AWD blev 4 128:- SEK ex bränsle, eller ca 26:- SEK per mil.
Detta ska sättas i proportion till att enbart de löpande kostnaderna för min ordinarie bil (försäkring, däckslitage, skatt, service och reparationer etc) oräknat värdeminskning (är den värd noll kronor om man plockar ur Carplaystereon och de nya vinterdäcken blir det ingen värdeminskning längre) är ca 2 200:- SEK i månaden på 2 000 mil om året, eller ca 13:- SEK per mil i fasta kostnader. En ny bil har knappast lägre fasta kostnader.
Kvar är då en värdeminskningskostnad på ca 13:- SEK per mil för en V60 AWD som kostar nästan 400 000:- SEK i samma utförande som ny. Sedan kunde man valt en billigare och mindre bil istället, men vi släpade bland annat runt på tre kartonger böcker, tre kostymer, två blomsterbuketter, två ryggsäckar och två stora resväskor och det var rätt fullt utan möjlighet att knö in ytterligare passagerare.
Hur exakt Hertz får ihop den ekonomiska ekvationen förstår inte jag – antagligen kör de flesta som hyr betydligt kortare sträckor – så det är bara att tacka och ta emot. Dessutom får man en nytvättad bil som är motsvarande recondad invändigt istället för den privata ständigt nedsmutsade interiören.
De flesta struntar i värdeminskningen när de räknar på milkostnaden. De flesta struntar också i de fasta kostnaderna enligt ovan, och tittar bara på bränslet. Men realiteten är att en relativt ny bil lätt kostar 30 – 40:- SEK milen enbart i värdeminskning. Tillkommer kapitalkostnader för ränta eller utebliven avkastning på eget kapital.
Kort sagt är det löjligt billigt att hyra en hyfsad premiumbil istället för att äga egen om man ska köra långa sträckor per dag.
Det här har också en del konsekvenser för behovet av elbil med lång sträcka. Man kan till vardags och lokal samt regional körning ha en elbil med hyfsad räckvidd i intervallet 20 – 30 mil. För långa resor kan man hyra en fossilbil istället.
Några reflektioner att ta med sig till fredagsmyssoffan är att det kan vara fullt intressant att titta på en hyrbil för längre resor istället för att använda den privata. Om man nu är normalutmanad och kan räkna på faktisk totalkostnad och inte bara bränslet.
62 kommentarer
Nej, att som privatperson utan den minsta avdragsmöjlighet köpa en ny "fullstor" Volvo som nya V60 – nya folkhemskombin och efterträdaren till 245, 745, 855 mm – torde inte enbart vara en omöjlighet för det stora flertalet utan även ett ekonomiskt vansinne !
Att även som Volvo göra prissätta sin nya "folkhemskombi" och laddhybridversion flera 100 000 kr dyrare än sin värsta konkurrent (VW Passat GTE) förstår jag heller inte
För så länge det tillverkas en kombi i "Tosslandaverken" så länge kan åtminstone vi Göteborg sova lugnt.
När vanligt folk, verklighetens folk , privat köper bil blir det ur en strikt ekonomisk synvinkel likt vilken annan "hushållsapparat" som helst och då en Skoda, ny eller än hellre begagnad …
Än så länge "har" folk råd att köpa så pass dyra bilar. Vänta på lite boprisfall, energiprisökningar och räntestegringar så krymper bilmarknaden rätt fort.
Allt dyrare än den lägsta segmentet är bara lyxkonsumption
Spelar det nån roll om en bil kostar 400k eller 500k?
Galet dyrt vilket som.
En begagnad Skoda Octavia kombi Green Tec Diesel (Euro6) 2016 kan du få för 140k och då får du ett stort bagage…
För 500k får man två nya bra bilar som duger till det mesta, men kanske inte att dra en stor husvagn. En ny bil av rätt sort i 250k prisklass kan hamna mellan 20-25kr milen.
Skoda är förfärligt bra bilar, enligt min verkstadskontakt ingen som helst kvalitetsskillnad mellan detta märke och övriga märken i VAG-koncernen. Köper man audi eller VW får man "känslan" av premiumbil… inte något annat än yta ty det är mestadels samma komponenter undertill.
Sen är frågan om kan lita på bilen. Enligt vi bilägare 2017:
Minst skadedrabbade märkena:
1. Kia
2. Hyundai
3. Honda
4. Lexus
5. Toyota
6. Suzuki
7. Mitsubishi
8. Mazda
9. Renault
10. Saab
Ända till plats 9 innan man hittar en ickeasiat. Volvo är inte ens med på 10 bästa-listan.
http://www.vibilagare.se/nyheter/bilarna-som-gar-sonder-minst-och-mest
… Länsförsäkringars årliga maskinskaderapport för 2017. Den baseras på 4.000 anmälda maskinskador under 2015 på bilar av årsmodell 2007-2013.
Bytte från hyfsat ny BMW till sprillans ny KIA för ett halvår sedan. Ett lyft i kvalitetskänsla och en rejäl sänkning i kostnad. Låter ofattbart för vissa av er men så är det.
Har kört nya Toyota sedan 1996. Extremt pålitliga och felfria.
En enbart på Söndagar "gubbkörd" Opel eller Skoda torde vara ett begagnatfynd! Försiktigt körda och med en låg försäkringskostnad.
Förortens "gangsta" skulle ju hellre börja gå i kyrkan än att visa sig köra omkring i just Opel eller Skoda.. Nej, för dem är det Audi eller BMW som är det som "gäller" för att få reschpeckt i "hooden"…
😉
Skillnaden mellan Skoda, VW och Audi lär vara att ljudisoleringen är maxad i Audi medan Skoda får den billigaste. På samma sätt när det gäller samma delar får Skoda de delar med de största tolererade avvikelserna medan Audi får dem med de minsta.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jag säger som Romson. Ta tåget eller stanna hemma era j-la kräk.
Är du för lat för att cykla?
Romson åkte väl motorbåt och de har ju inga som helst utsläpp, varken av avloppsvatten eller avgaser!
Ja men det kompenserade hon genom att bottenmåla med extra bra färg.
Och kalla 9/11 för "en olycka".
Fast nu hade du ju en bil redan, så dina fasta kostnader exkl. bränsle blev ju 26 kr + 13 kr = 39 kr. Eller exakt 26 kr mer än om du kört din befintliga bil istället.
Har själv gammal bil från förra seklet och kör i tjänsten utan problem. För en gammal bil gäller det att ha koll på: Bränsle, olja och vatten. Sedan går den lika säkert (eller osäkert om man så vill) som en nyare bil.
Skulle bilen stanna (ny eller gammal), ja då hyr man en ersättningsbil, vilket i sin tur betyder att den extra kostnaden för hyrd bil endast kommer att tillkomma vid något enstaka tillfälle.
Egen bil var inget alternativ enligt texten, och då spelar det ingen roll att den står hemma.
Dessutom körde den egna bilen 0 mil.
Herz betalar såklart inte hela kostnaden för bilen, det är inte bilsalongspriser.
Man har såklart rabatter på sevice mm också.
Det stämmer, de stora uthyrningsfirmorna har extremt bra inköpspriser.
Helt rätt uträkning, men det förutsätter ju då att alternativet är att inte ha någon bil alls, för värdeminskningen blir du inte av med även om bilen står stilla.
och den förutsätter man har behov av en så pass dyr bil som en Volvo V60 AWD. Har du en billigare bil har du en mindre värdeminskning, även om den bara står. Billigare bilar har även lägre försäkringskostander och i många fall lägre skatt och bränsleförbrukning om man väljer rätt modell så kalkylen är rätt om man förutsätter man har behov som bara en så pass dyr bil som V60 kan lösa, kan en Toyota Yaris hybrid lösa ens behov bild kalkylen en annan då den inte är halv priset att hyra men nästan halva priset att köpa och driva.
Kör man långt och på vintervägar, så känns det tryggt att köra en ny Volvo, har man dessutom bra Nokiadäck med dubbar, så är det ett plus. Småbilar kan man ha i stan och till kortare sträckor.
Kör ca 200 mil i månaden i 1 år gammal Mercedes bensin-laddhybrid. Drar 0.4 liter per mil senaste 2000 milen = 1160 kr i bränslekostnad per månad. Betalar därutöver ca 2000 kr brutto i månaden i förmånsvärde. Total månadskostnad 3160 kr. Total milkostnad 15.80 kr.
Tjänstebilen är en löneförmån utan möjlighet att växla till ökad månadslön så alternativintäkten = 0 kr.
Det kostar att vara författarjävel visavi välavlönad tjänstemannakarriär efter ingenjörsexamen.
Jaha. Den minskar alltså inte i värde och den är gratis att leasa?
Jag jämförde ju faktiska kostnader.
Annars var ju min personliga kostnad 0:- SEK per mil då det var rent tjänsteärende och betalas av kunder/företaget.
Hyrbilsfirman betalar kanske 310-320' för den bilen med rabatter. Det betyder att de kan hyra ut den mellan 6 månader – 1 år och få tillbaka ungefär sin insats (det här har de räknat på så klart). Bilen rullar förmodligen inte så långt på den tiden att de ens behöver serva den och alla skador betalas av kund eller garantier. Bränslekostnaden står kund också för. Så over-head kostnaden ör uthyrningspersonal samt lokaler. Min slutsats är att det förmodligen är en lönsam affär… För uthyrarem.
Smart. Man kör bilen till bilhandlarinköpspris.
Många av de stora hyrbilsfirmorna ägs av bilföretag. I Sverige t ex äger Volvo PV franchiserättigheterna till Hertz via First Rent a Car AB.
Det har påståtts att biltillverkare via hyrbilsfirmor håller uppe beläggningen på produktionslinorna och gör det möjligt att sälja rimligt begagnade bilar till något mindre köpstarka kundgrupper utan att kannibalisera allt för mycket på nybilsförsäljningen eller sänka sitt varumärke med ultrasnikmodeller. Vinstkraven på själva biluthyrningsledet ska därför vara rätt låga sägs det.
Ett bra upplägg för en "case study" detta.
Som vanlig normalutmanad jag kommit fram till att det är ekonomiskt fördelaktigt att att hyra bil för långresor, köpa mat och annat på nätet (eller bära hem det från närbutiken), och gå/cykla till jobbet.
Dessutom slipper man byta till vinter/sommardäck och man slipper interagera bilreparationsfirmor. Bara det är värt väldigt mycket kan jag tycka.
Om man går kan man dessutom vara fantastiskt produktiv via mobilen (om det inte är för kallt). Folk verkar tycka att det är urhärligt att prata i telefon. Som bonus går BMI ner (21.1 i dagsläget – jag slår dock knappast bloggaren själv – kanske är det mina biceps som väger. 🙂
Professorn har helt rätt. Det är svårt, tycker jag, att ha bil utan att det kostar 3000+ kr/månad över tid i skattade pengar. Sen kan det ju mycket väl vara "värt det" ändå av bekvämlighetsskäl, beroende på hur man värderar sin tid. Däckfirman och serviceverkstaden kostar ju inte många timmar per år…
"Däckfirman och serviceverkstaden kostar ju inte många timmar per år…"
Nja, det är snarare den osexiga logistiken med att infinna sig 07:00 på avlägsen plats med dåliga kommunikationer i snöstorm som tar emot. Inte timmarna i sig. Plus att när man väl vill byta däck så är det kö och väntetid. Och så fem veckors väntetid på någon j***a skruv eller annan trivial reservdel som ska skickas från Frankrike/Japan/USA/Tyskland. Usch.
Hm. Jag har en bokad tid när jag (bekvämt nog) låter däckfirman skifta däcken. Tar 20 min på lämplig tid efter jobbet, två gånger om året. Känns som om det tar länge tid att ta sig till lämpligt ställe att hyra bil på…
Men visst, service och reparationer kostar några timmars extra besvär när det väl behövs. Den stora kostnaden är dock som sagt värdeminskningen i att äga en bil.
@Professor Lars,
Det är därför Clas Ohlson finns. Man kan göra det själv, för en spottstyver, och på köpet får man lära sig något nytt, och känna sig som en veritabel kunskapserövrande viking.
Hertz-Hedin Bil.. Europcar -VW.. Som Ocke sa..
Det är MANLIGT att själv kunna byta olja / oljefilter mm sat att skifta däck! 😉
Men… bor man på Södermalm etc. och har läst lite för mycket genus så kanske man inte riktigt har de rätta förutsättningarna eller också så är man rädd för att smutsa ner sig om händerna!
😉
Nu finns det ju vinylhandskar att köpa t ex på Clas Ohlson, så det går alldeles utmärkt att byta olja utan att förstöra manikyren, så det argumentet håller inte.
Jag tycker snarare att problemet är att de som betalar för en ny bil (enligt min uppfattning flest män) naturligtvis sällan har ett intresse i att bilen ska vara meckarvänlig. Då blir det en massa fördyrande jobbigt krångel med att komma åt skruvar, köpa specialverktyg släcka servicelampor och så vidare.
Och varför bygger man ens en elektrisk handbroms? Så idiotiskt! Nu har min bil stått i garaget en månad medan jag jagat beg reservdelar. Har hunnit upptäcka att jag kanske inte behöver nån bil egentligen. Mycket intressant uppslag det här med hyrbil som alternativ.
Hyrbil kunde ju vart intressant om jag kunde klicka i på nätet vad jag ville ha och att den stod utanför min dörr på en bestämd tid.
Och upphämtad när jag var klar med den.
BMI 23, Professor Lars. Vad det nu spelar för roll? Vet vältränade med BMI som kallar dem feta.
Ja, det är otroligt dyrt att ha bil. Fattar inte hur så många kör runt bilar för 250k+.
Dock har väl den äldre generationen(70- talare o äldre) hamnat i en guldsits med räntesänkningar och värdeökningar.
Nja, det beror lite på hur man räknar och vad man råkat ut för. Det är inte helt ovanligt att få en hyrbil med slitna däck…
Min taktik är att köpa en bil ny och ha kvar den tills den är inte pålitlig längre. Det flesta bra nya bilar rasar efter cirka 15 år. Gör man service (oljebyte) själv är det minimalt med andra reparationer, kamremm kanske efter 15000 mil.
Säga att du köper en bil ny för 250 000 kronor. Då blir det cirka 17 000 kronor per år i kapitalkostnad (försummar räntor, antar att man har pengar på lönekontot utan ränta!).
Kör du 2 500 mil per år så blir det för en diesel med 0,7 l/mil:
Kapitalkostnad: 17 000/2500 cirka 7 kronor per mil.
Bränsle: 14*0,7 cirka 10 kronor per mil
Försäkring: 5000/2500 = 2 kronor per mil
Service, oljebyte, besiktning: 5000 / 2500 = 2 krona per mil.
Totalt blir det: 21 kronor per mil, dvs. billigare än att hyra bil. Konsumtion av fordon håller också vår ekonomi igång…
Men om man kan dra kostnaden för bilhyran på företaget eller arbetsgivaren än det förstås en annan sak. Då är det oskattade pengar. Men det går inte att göra för semesterresor…
En annan fördel med hyrbil är om du krockar. Du blir inte av med din bonus i försäkringen. Det är därför alltid bäst att inte köra den egen bilen i tjänsten, det är bättre att hyra!
Konsumentverket har en mycket användbar och BRA tjänst – Bilsvar – där man kan se hur mycket det kostar att köra olika bilar och årsmodeller per mil!
http://www.bilsvar.se/
Fast 250k på lönekontot är lite orealistiskt, så mycket pengar är bara dumt att ha i buffert utan avkastning.
Om vi räknar lågt så kan vi säga att du borde kunna få ut 5%/år nominellt efter skatt över 15 år (börsen har avkastat en bra bit mer än så historiskt, men vi räknar försiktigt här — vi har ändå 15 år att spela med).
Då snackar vi 29 500 kr/år i kapitalkostnad snarare än 17 000 kr, och därmed nästan 12 kr per mil istället för 7.
Har vi inte sålt av allt?
Börsexperterna på bloggen sålde av allt 2014, 2015, 2016, 2017 och nu senast 2018, men eftersom det inte gick att tajma börsnedgångarna på nåt bra sätt så är det inte så intressant att följa upp hur det gick. Men visst, rasar säkert 25% nu bara för att jag skrev det. Vilken dag som helst…
Bättre bara låta kapitalet stå inne för de flesta.
Ja nä vi har inte bil i familjen. Korta sträckor kör vi bilpoolsbil. Långa sträckor (tex sthlm – Skåne t.o.r. eller om vi ska till fjällen etc) kör vi hyrbil. Har varit nere på 1400 kr i hyrbilskostnad hos Hertz torsdag morgon – söndag kväll men normal hyrbilskostnad för en långweekend typ 1800 – 2200 (då hyr vi automatväxlad v60, pga att man då alltid får adaptiv farthållare och annat som är praktiskt när man ska köra 60 mil enkel sträcka). Har hyrt bil nästan 3 veckor på sommaren för under 4000.
I medel förra året la familjen ~1700 kr / månad totalt på all bilkörning (inkl drivmedel till hyrbilar, drivmedel ingår till poolbilar). Enbart gatuparkering till boende-taxa går på 1200 / månad så det är omöjligt att göra det billigare med egen bil. Slipper dessutom allt strul med att ha bil.
Får man fråga hur ofta ni använder bilpool per månad? Hur långt kör ni per hyrtilfälle? (Exkl långresorna)
Har funderat på samma upplägg själv
Hur hyr du bil nästan 3 veckor för 4000. Normalpriserna (typ Hertz sommarbil) ligger väl runt 2500kr/vecka ?
Och finns rätt bil tillhanda i poolen, när alla medlemmar är lediga och behöver ha bil samtidigt?
Fråga Keith Moon?
Som säkert några andra redan nämnt, värdeminskning sker även när bilen bara står stilla. Ett enkelt sätt är att gå in och kolla vad en 3 år gammal volvo kostar, och jämför skillnaden mellan en som gått 3000, 6000 och 9000 mil, så ser man t ex att värdeminskning kan ligga på 20000 om året + 10 kr milen. Dvs att lämna sin volvo hemma skulle enbart spara på 10kr + kanske 5 kr i service, däck m.m, per mil, dock så ska du ta dig till och från biluthyrningsbolaget vilket tar tid och kostar pengar.
Bra poäng. Min "biluthyrningsfirma" (macken) ligger några hundra meter bort vilket gör det hela rätt smidigt. Det är inget för finsmakare dock. Lite trasiga blinkers och lättare krockskador är inte helt ovanligt.
@Professor Lars,
Din poäng med trasiga saker faller nog inte väl ut med rikets körskollärare.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Saknar här nedbrytningen av "värdeminskningen" vilken kommer visa att en betydande del utgörs av bilhandlarens täckningsbehov för moms, sociala avgifter, vinst, risk mm mm. En vanlig kund köper en 3 år gammal beg. bil och byter den efter 3 år etc. Den typen av bilägande är inte helt lyckat ur värdeminskningsperspektiv. Det är också alltid en risk att köpa ny bil vare sig det gäller mindre beprövade nya modeller eller begagnade med okänd teknisk historik. Genom att planera och optimera sitt ägande går det att påverka risk och värdeminskning utan att behöva åka omkring i en skrotbil hela livet.
Jag har hyrt mellankombi (Kia Ceed ena sommaren, Toyota Auris andra sommaren) till familjen 9 veckor de senaste två somrarna för 1000 kr/veckan. Tricket: Ta kontakt med uthyrningsfirmor med lokala franchisetagare = det finns en lokal ägare som kan fatta egna beslut utan stordriftspolicys. Jag har sagt att jag inte måste ha en toppnybil (en hade litet stenskott ex) och att jag vill hyra hela sommaren då de hyr ut färre bilar till företag. Ett år fick jag byta modell sista veckorna till en större bil pga företag som skulle hyra "min" bil i augusti. Jag har haft 7500kr självrisk och självriskreducering blir för dyr (100kr/dag).
Det stora felet du gör är att du tar fasta kostnader och slår ut dem så de föreställer rörliga kostnader. Hur du än försöker så blir de inte rörliga för det.
Ett sånt sätt att räkna gör att man tvekar att utnyttja en resurs pga sänkta kostnader (sänkt betyder en kostnad som man redan förbundit sig till). Det korrekta är att se till vilka YTTERLIGARE kostnader som det bär med sig dvs marginalkostnaden. Då blir miljonstaden BETYDLIGT lägre.
Det är antagligen detta som gör att uthyrarna får ekvationen att gå ihop. Man räknar helt enkelt rätt på kostnaderna…
Jag föredrar äldre kvalitetsbilar (läs runt 10-15 år gamla Toyota/Honda), det blir billigast och driftsäkerheten är det inga problem med, sköter enklare service själv.
Jag har aldrig blivit stående vid vägkanten trots 17 år och 30 tusen mil.
tack för informationen