Båtmässan i Göteborg är en gammal och kär institution, som tydligt visar målgruppen för nya båtar. Män i åldern 50+ där barnen flyttat hemifrån och miljonerna i kreditvärdighet bara ligger på hög och väntar på uppmärksamhet, gärna via Swedbank.
En av två segelbåtar på mässan. Här en charterinredd Jeanneau 44 med fyra hytter och två badrum. Din för blott ett antal miljoner. |
Det första man slås av på den pågående båtmässan i Göteborg är att det i princip bara är motorbåtar. Det andra är prisnivåerna. Och det tredje är att det enbart är män på mässan (nåja, gubbar i åldern 50+). De lilla fåtalet kvinnliga besökare understiger personalen i antal, och uppträder endast i sällskap med en man.
The Price of the Beast för en jolle med motor. |
Nu kanske dagtid på en tisdag inte är en optimal tidpunkt för att mäta hur det står till i Konsumtionssverige. Det första som får stryka på foten vid ekonomisk nedgång är trots allt onödiga utgifter. Semester, sommarstugor och … båtar hör dit.
Årets besök var snarare en temperaturmätare så här vid den ekonomiska överhettningens topp, för att kunna jämföra med åren som kommer.
Men varför ha en motor på jollen när man kan ha två. |
Annars är det som vanligt. Det ska vara stort, dyrt och det ska vara motor.
Ljust och fräscht ombord på en charterkittad More 40. |
Om det absolut ska vara segel så är det helt otänkbart med längder under 40 fot.
Endast Jeaneau och nya More fanns representerade och då med charterkittade båtar. Tanken är att kunden ska belåna sig för en lägre summa och resten av priset ska hanteras via charter. More hymlar inte om att deras yachts är charterinriktade och i själva verket specifikt framtagna för firmans egen charterverksamhet i Kroatiens lugna skärgård. Inget man seglar med utan att se land alltså.
Mer ljust och fräscht. |
Bland mina första minnen här i livet är just båtmässan i Göteborg från 70-talet, när jag som liten rågblond lintott följde med min far för att titta på båtar. Antagligen med precis samma ändamål som de flesta besökarna idag – inte köpa, bara titta.
En charterkittad More 40 var mässans andra segelbåt. |
På den tiden var en 35-fotars motorseglare att betrakta som lyx och överflöd. Så små segelbåtar visas helt enkelt inte upp längre – man är väl ingen jävla proletär! För att inte tala om klassiska ca 8-metare som 27-fots Vega eller Maxi 77 (MÖP:en kan finna det intresssant att Maxi 77 i själva verket är 7.62 meter lång). Det var tider det. Motorbåtar var mest en kuriosa och det var segel som gällde.
Överallt vill Swedbank låna ut miljoner till dig. |
Idag är det inte tålamod, vädrets makter och segel som gäller. Istället ska man till priset av en schysst villa skaffa sig en ordentlig kajseglande motorbåt.
Gärna finansierad av Swedbank, vars skyltar om möjligt var vanligare än Suzuki, Yamaha, Mercury eller Evinrude, för att inte tala om rariteten Volvo Penta som nog bara hade någon enstaka skylt och då hos norska Saga.
Hotellerum? Nej, owners cabin på en dansk motorbåt som … |
… blir din till priset av en schysst villa i en storstadsnära villaförort. Nu endast fyra miljoner i särskilt mässpris. |
Så kreditfinansiering av *krafterna1. verkar vara det som gäller.
Inte ens 50+ har nog speciellt ofta 4-5 miljoner att slänga på bordet för att kunna kajsegla några veckor om året. Charter har viss logik – varför inte hyra ut båten när du inte själv använder den?
Inte så konstigt att äldre och mer prisvärda båtar verkar leva för evigt på Blocket. Visserligen med en annan komfortnivå än dagens flytande sommarstugor. Fast hör inte det till?
Sedan får vi se hur det går för Swedbank Finans. Det enda som vänder snabbare än vinden är priserna på begagnade båtar när det börjar blåsa i ekonomin.
1. Ordet * ska aldrig nämnas ombord. Det är sedan gammalt.
39 kommentarer
"It's not the size of the boat nor the motion of the ocean but whether the captain stays in port long enough for all passengers to get off" 😉
Skulle inte för allt i livet betala en dyr entre för att väl där inne bli snorkigt bemött av förmätna "båtnissar"..
Alla har ju inte "frikort" eller står på någon "gästlista" heller.. 😉
Förstår inte de som har båt och lagt ner astronomiska summor på den!
Då är en sommarstuga belägen vid exv. skidområde _och_vatten ett betydlgit bättre sätt att använda sina pengar på. En stuga som även ju kan fungera som BOL.
I Sverige får man vara oerhört glad om man kan använda sitt flytetyg två veckor och att det är hyfsat väder under dessa veckor ..
Tänk på att de flesta bara har 5 veckors semester utom vissa som varit anställda i staten som har 6..
Swedbank som lånar ut – andras pengar – till dessa excesser borde sättas under ekonomisk förmyndare !
Det är inte mycket du förstår.
En båt är en utmärkt och billig BOL om man köper begagnat.
Du kan lätt segla april till september i en vanlig sommarkittad båt – det handlar bara om prioriteringar. Det finns något som för vanligt folk kallas "helg". Inträffar varje vecka.
Jo du! Det är mycket jag förstår men alla förstår inte mig att jag förstår! 😉
Begagnat ja! 😉 Du kan köpa en beg Albin vega för 25 papp med segel och utombordare på Blocket!
Men, sedan skall båten ha en båtplats/brygga som det inte är 15 mil till för att den skall vara praktiskt användbar!
Försök att i exv. Göteborgsområdet hitta en båtplats … Grefab och dess mygel i minne.. Ett av de ca 130 kommunala bolagen i Göteborg där diariet fördes med blyerts..
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/vd-n-gav-sig-sj%C3%A4lv-b%C3%A4sta-b%C3%A5tplatsen-1.608804
En bekant, nybliven pensionär sålde sin segelbåt för något år sedan.. Detta beroende på tidsbrist – hus mm – varför han inte en sommar hade mastat på!
Och vanligt folk – "verklighetsns folk" – har bara helgerna på sig att återhämta och ta igen det som inte hanns med under veckan.
Just nu finns bara 4 vegor på Blocket men på hösten finns det närmare 50 st. till salu.
En fin billig båt som klarar av att segla jorden runt vilket inte många av vare sig segel- eller motorbåtarna på mässan klarar av!
https://www.blocket.se/ystad/Totalrenoverad_Albin_Vega_27_77778696.htm?ca=15&w=3
Människors hobby och intressen lägger vi gärna pengar på. Vissa köper fälgar till en bil för nästan hur mycket som helst. Andra en båt och den tredje är som du. Summan av laster brukar vara konstant som det sägs. Det varierar bara med vilka intressen och vilken ekonomisk situation man har.
Så är det ju, folk snöar ju in på all möjlig skit. Och så har man sina egna passioner som ter sig helt obegripliga för utomstående. Ömsesidig respekt är väl rätta vägen att gå. Det är väl rätt kul med folk som faktiskt har en passion för nåt. vare sig det är scrapbooking, veteranbilar eller shootfighting.
+1 Ben,sen beror nog inte bara klientelets sammansättning på diverse 40-kriser/behov att markera status utan kanskelika gärna att det är först vid den åldern som bade tid och pengar finns.
@ben!
Glöm inte tåg ! 😉
https://www.youtube.com/watch?v=9iKH90mWt98&list=RDGMEMQ1dJ7wXfLlqCjwV0xfSNbAVM9iKH90mWt98
Såklart sant det där med pengarna fast som Bengt så förtjänstfullt redovisade så går det nog att skaffa segelbåt på ganska liten budget. Finns både äldre och yngre entusiaster som tar sig runt på billiga med välvårdade grejer. Men visst, ska man ha med sig en fru osv så kanske man får ha större komfort.
Har man extremt liten budget kan man väl hyra veckovis eller arbeta gratis i nån förening bara för att få segla lite tror jag.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
@Ben
Kramis.. 😁
Fin bil för 670.000 kr för hela årets alla dagar eller en simpel dagkryssare som används 1 månad per år. För mig är valet lätt.
En 1-2 år beg Skoda Octavia Scout med "preppig" husvagn för mindre än halva den summan! 🙂
En ihopfällbar cykel med cykelkorg.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Båt är känsla. Nära naturen……men ändå bekvämt. Alla blir glada ombord på en båt. Inget går upp mot att lyssna på lite klassiskt i sommarkvällen med ett glas vin i handen och se skymningen sänka sig och svanarna styra upp mot båten…
Äpp, äpp, äpp. Sjöfyllerilagen. Ett glas vin i handen gör att du åtalas och döms för sjöfylleri om båten är längre än 10.5 meter eller i teorin kan komma upp i 20 knop.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Uj uj uj. Jo vi har våra sjöfylleregler för våra synder. Friheten på sjön är en frivolitet som måste mötas av en strikt lagstiftning hahaha. Fast jag tänkte nog mest på att ta ett glas när jag ligger i en naturhamn på kvällen.
Segelbåtstillverkarna har tillsamman bestämt att inte visa segelbåtar på inomhusmässorna då de är dyra att frakta och atg beställda båtar inte hinner levereras till säsongen. Segelbåtar visas och köpes på de flytande mässorna på hösten.
Helt rätt (det är ju tyvärr inte mycket Cornu förstår numera då han har förlorat sin familjära oskuld och därmed tycks ha givit upp all form av gentlemannaskap i sina kommentarer och istället förfallit till billiga oförskämdheter). Sant är att det var mycket mer segelbåtar på Båtmässan 70- till tidigt 90-tal, men sen tog styrpulpet och stora motorbåtar över showen under tak. Sant är också att svenska Hallberg-Rassy är ett mycket bättre val på alla sätt än Jeanneau om man råkar ha några miljoner över till dyr fritidsbåt av hög kvalitet.
Köpa nytt förefaller som avancerad kapitalförstöring. Fanns det några elmotorbåtar på mässan? Eller några tuffa elmotorer som kan ersätta fossilbränsleskiten?
Jag vill ha en segeltrimaran med häftigt stora solcellspaneler på trampolinerna som kan hålla igång en elmotor i hyfsad fart. Motorbåtsmänniskor verkar inte riktigt friska i huvudet. De kan ju inte bry sig om planeten.
I Furusund i somras såg jag en som seglat från holland i en stortriss. Now that's what i call an adventure!
Är stortrissarna så sjöodugliga? Det låter inte som värsta äventyret. Man måste ju inte segla på öppet hav särskilt mycket.
Nä. Inte alls! Men de e ju långsamma… 🙂 Själv är jag en riktig söndagsseglare och trivs inte alls utomskärs. Och att segla längs hela nordsjökusten o Jylland – i en stortriss!?! – skulle vara gungigt.
Man kan fuska genom att ta Kielkanalen så blir det mycket enklare.
Världsomseglingar kan bli jobbiga och dyra. Jag är måttligt lockad så länge man inte kan ha rimligt bra internettillgång även mitt ute på havet. Däremot skulle jag kunna tänka mig att ligga hyfsat stilla någonstans på Medelhavet eller möjligen vid Kanarieöarna. Gärna dela en båt med någon ett tag för att så småningom skaffa varsin båt och kanske med tiden bilda en hel liten flotta med segelbåtar som rör sig med måtta tillsammans. Har någon här kännedom om några som valt en sådan livsstil?
Skillnaden på pojkar och män är priset på leksakerna!
Eller…
Det handlar väl mest bara om att visa upp sig och pråla med sina påfågelsfjädrar.
Det hade säkert varit skoj med en 40+ fot segelbåt. Men! I sådant fall måste man begränsa sina irrfärder i Bohuslän. Klart trångt i flera naturhamnar när dessa bjässar försöker lägga till, även om djupet funkar. Sedan saknar de mässutställda båtarna ofta väsentlig sjöduglighet, bland annat rejäla ankardon, eller förutsättningar för att applicera detta. Stort vindfång kan ge problem och försäljarna fattar inte vad man frågar om.
Försökte hitta lä i somras i Fjällbacka skärgård för SO under natten vridande till SV-V i den hyrda Najad 34:an, med upp till 18 m/s. Jag är ingen rutinerad sjöbuse, så vi gav upp och gick in till Hamburgsund. Funkade bra. Sent på kvällen kom en 50 fots trevåningsmotorbåt (=värsta vindfånget) med en rejäl djungel släpande från ankaret under bogen, sökandes hamnplats. Klart dålig stämning ombord, man hörde fruns tankar eka i sundet. Morgonen efter fick jag ur familjen att man draggat 4 gånger i Dannemarks naturhamn och varit på väg upp på land etc. Nej, skaffa båt efter förmåga, och pröva er fram!
Som tidigare sagts är båtsäsongen från maj-sept förutom semestern finns en hel del fina helger att avnjuta ute i vår skärgård. Helt rätt prioritering enligt mig om man vill lägga några extra slantar och spendera lite kvalitetstid med sin familj. Allt kan heller inte mätas i pengar, då kan man lika gärna bo på en parkbänk..
På 70-talet såldes oerhörda mängder segelbåtar, alla skulle segla efter den första oljekrisen. Nu känner sig dessa båtägare för gamla för att fortsätta båtlivet, och vill sälja för att köpa husbil istället. Blocket är överfyllt med dessa 70-talsbåtar, och priserna har rasat. Men de förblir osålda, det finns inte yngre köpare till båtar som nu upplevs som omoderna och okomfortabla. Man lägger hellre ett par lånade miljoner på en ny importbåt, med samma standard som man har hemma.
Synd, det är väl ändå rätt så välkänt vilka modeller som är "bra" och vilka som är kassa efter så här lång tid. komforten står väl dessutom delvis i konflikt med seglingsegenskaperna dessutom?
Tyvärr är inte seglingen prioriterad numera. Man rullar ut genuan vid lagom undanvind, annars är det "järngenuan" som nästan alltid gäller. Att kryssa är inte att tänka på… Stort utrymme och komfort under däck är vad som säljer nu, båtarna ska vara seglande fritidshus.
Du får det att låta som något negativt? Alla väljer väl själva vad de vill prioritera?
Har nu minskat ner en del av mitt engagemang hos Swedbank! Vill INTE att de lånar ut pengar till "sprättar" som inte kan segla men som köper stora och DYRA båtar!