Det sk mobilförbudet, eller snarare förbudet mot att hålla kommunikationsutrustning i handen, när man framför ett fordon drabbar även bussar och busschaufförer i kollektivtrafiken. Dessa får inte längre ropa ut meddelanden i handhållen mikrofon till passagerarna, inte ens vid hållplatser (man framför fortfarande fordonet även om det står still, så länge det inte parkerats).
“Man pekar på att den kommunikationsradio som finns i bussarna oftast har en handhållen mikrofon. Radion används för kontakt mellan bussförare och trafikledningen liksom mellan förare i olika bussar.
– Det innebär mycket stora problem för föraren och bussföretaget om inte den handhållna mikrofonen kan utnyttjas av föraren under färd, under perioden fram till att handsfree-utrustning kunnat installeras, skriver Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik.”
Detta gäller även informationsmeddelanden till passagerarna, eller uppmaningar till dessa att uppföra sig, och t ex anrop på trafikledning, väktare eller polis om passagerarna inte sköter sig.
Tänkte inte på det …
I praktiken kommer det rimligtvis uppstå en praxis som inte har med lagen att göra. I den mån polisen alls bryr sig kommer det inte drabba yrkestrafiken, utan man kommer se mellan fingrarna med det hela. Frågan är dock varför man ska ha lagar som vare sig går att tillämpa eller är korrekt skrivna?
Någonstans gnuggar handsfreelobbyister händerna killgissar jag.
71 kommentarer
Tänkande politiker är en oxymoron.
När SETI-projektet riktade sina antenner mot det svenska riksdagshuset kunde de inte upptäcka några tecken på intelligent liv.
De zoomade väl i så fall in i Sverigedemokraternas mötesrum.
Inget annat än gränslös inkompetens som ligger bakom, gissar jag.
Det är väl bra att porrsurfande busschaufförer som kör skolbussar äntligen kan straffas?
Var och varannan pajas till bilist sitter och fingrar på mobiler. Bör inte vara svårt att ordna med handsfree till yrkeschaufförer.
Snarare är det din nollkollgissande kommentar som andas gränslös inkompetens.
Men det är ju sverige, vet´ja…
Nja. Snarare tvärtom.
Sverige var det enda landet i Europa som det sedan 2010 varit tillåtet att åka runt och samtidigt hålla i en mobiltelefon. Det näst sista landet att förbjuda detta var… Albanien…. År 2010.
http://teknikensvarld.se/handhallet-mobilpratforbud-nu-i-hela-europa-men-inte-i-sverige-126016/
”Det går i stort sett inte en dag utan att man möter någon bilist som beter sig konstigt på vägen eller rentav utför en farlig manöver, och nästan alltid med en mobiltelefon i handen.
Det är just därför som alla Europas länder, och nu till sist även Albanien, har infört mobilpratförbud i bilen utan att använda handsfree. Men när vi skriver alla Europas länder räknar vi förstås inte in vårt eget land. Nej just det, i Sverige är det fritt fram att sms:a och prata i handhållen mobiltelefon hur mycket vi vill.”
Teknikens Värld, sep 2010.
http://teknikensvarld.se/handhallet-mobilpratforbud-nu-i-hela-europa-men-inte-i-sverige-126016/
Men 2010 hade vi ju en borgerlig regering. Då kan man inte förvänta sig att våra lagar ska ligga före Albanien.
Tack regeringen, att våra lagar åter kommit ikapp resten av Europa igen.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Det är Sverige som är det EXTREMA undantaget landet upp-och-ned i Europa!
INTE bara när det gäller lagar och regler för mobilprat utan hands-free…
Och VAD är Albanien om inte ett korrupt "sh-t-h-l–c–ntr-" styrt av klaner och mafiosos…!
I ett normalt samhälle så skulle ett undantag varit på plats redan innan artiklar av denna typen hann skrivas. Och precis ALLA vill ju att busschauffören inte ska surfa på sin mobil samtidigt som han kör buss men ÄNDÅ kunna ropa ut hållplatserna från en handhållen plastgrej utan skärm.
En handhållen plastgrej med en enda knapp på som inte påverkar hans förmåga att framföra bussen utan snarare ingår i bussens system för framförande precis som blinkers och ljustuta gör.
Fast å andra sidan… regeringen letar ju med ljus och lykta efter så kallade okvalificerade jobb… räkna med att det snart kommer lagstiftning om att bussar måste ha en "chaufförsassistent" som sitter bredvid och på ett transportsäkert sätt sköter utropen av hållplatser så att den primära chauffören kan hålla sina händer på ratten hela tiden. 🙂
Perfekt, jag skulle faktiskt också kunna tänka mig en eller flera statligt anställda assistenter som underlättade mitt liv, om de nu saknar fantasi att gömma alla de annars oanställningsbara.
Idag är hållplatsutropen färdiginspelade med en standardiserad förståelig tydlig röst och styrda av GPS:en
Bengt;
En klok kommentar.
Är det förresten därför det suttit män bakom ratten som ropat ut hållplatser med en oerhört kvinnlig röst? Aaah… nu förstår jag.
Kallle7; Peter;
Till och med Bengt är ju smartare än ni två tillsammans. Det säger ju en hel del om er!
Säger en hel del om oss?
Möjligen att vi aldrig åker buss kanske..
Det här borde ju då också gälla polisen, då den personen som kör inte har möjlighet att använda sin radio för att svara på anrop, eller?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Så sker idag!
Den polis som kör hanterar inte kommunikationen utan det gör polisen i höger framsäte
Fast det är vanligt att poliser åker singel, speciellt hundförare och yttre befäl.
Tråkigt om yttre befäl inte tillåts kommunicera och köra samtidigt.
Polisen ska inte fibbla med kommunikationsutrustning. De har väl nån radio de kan använda utan att hålla den i handen. Hur ska de annars tillkalla hjälp om de har händerna fulla med busar?
Är det inte snarare bussbolagets fel, då man inte i tid fixat utrustning (handsfree) som funkar med gällande lagstiftning?
Jo det är rimligen så ja. Är bussförare i Halland, och I vårt fall är det trafikhuvudmannen (Hallandstrafiken) som ansvarar för kommunikationsradion och inte bussföretaget. Vilket i sig är något udda då vi inte kommunicerar i princip nånting överhuvudtaget med Hallandstrafiken via radion utan endast mellan förare och till vår centrala trafikledning.
Sunt förnuft borde råda och självklart ska buss/yrkestrafik få säga nödvändig information. För i grund och botten är ju den nya lagen helt rätt. Att sitta och fibbla med en mobiltelefon medans man kör är ju helt galet och att det varit tillåtet så här länge mycket konstigt.
Tycker att aggressiva förare är värre. Mobilen är orsak till mest singelolyckor endast ett hundratal med andra inblandade. De borde förbjuda gångtrafikanter att titta ned i mobilen…
@Nils: det har inte varit tillåtet, allt som gör att du inte kan framföra ditt fordon på ett trafiksäkert sätt har och är förbjudet.
Precis A nonym, tidigare rådde sunt förnuft. Nu har lagstiftarna kommit in på den sluttande vägen att börja lista alla specialfall. Perfekt för advokater och anställda på domstolar, de får mer "viktiga" fall att ta hand om och reda ut.
Återstår bara att politikerna säger att den nya lagen är ett prioriterat område.
Får man fortfarande kolla på Netflix i köerna om mobilen sitter i en hållare?
Ja.
Montera mobilen på ratten och använd pekpenna för att navigera menyerna, så kan du forsätta som vanligt.
Givetvis gäller fortfarande alla tidigare lagar om trafiksäkerhet.
Och vem är rädd för att självkörande bilar ska ta över vägarna? Det kommer att kännas mycket tryggare att ge sig ut i trafiken när tekniken väl tagit över era bilar.
Kan ju säga att en stor del av SL trafiken skulle haverera om man måste parkera för att prata med trafikledningen.
Det är väl bra om man bygger bort dessa gammaldags bussar med handhållen mikrofon. Föraren ansvarar ju för upp till 50+ liv varav vissa t.om. står upp i bussen ibland. Då kan några tusen på en uppgraderad radio te sig fjuttigt i sammanhanget.
Men visst. När såg du sist en polis? Det hela är ett ickeproblem.
Ja, håller med och ståplatser i bussar borde vara förbjudet, bussar kan också krocka.
Senaste gången jag blev stoppad av farbror blå var för nästan 15 år sedan när de skulle kolla färgen på dieseln i tanken på min gamla Golf… 😁
Hur fan kan det vara lagligt i detta land att färdas stående?
Snart får man väl ha en påtvingad gånghjälm,5000kr i bot vid underlåtelse.
Kunde det inte införas ett krav på auktoriserad ledsagare när man skall gå ut. Massor av kvalificerade jobb kommer skapas.
Mr lowrisk,ett passande namn i sammanhanget.
Väktare (som enda) tillkallas inte till stök på buss hoppas jag. Ordningsvakter gör det men väktare?
Blanda inte ihop väktare/ordningsvakt för det kan bli generalfel då.
Är själv busschaufför i kollektivtrafiken (om än tjänstledig för närvarande). Efter vad jag förstått ska vi nu inte, som du skriver, använda komradion. Idag använder vi den, åtminstone inom Hallandstrafiken, för anrop till andra linjer för att meddela övergångar och ibland be förare på den andra linjen att hålla nån extra minut eller två innan avfärd på grund av detta. Kundservice för att få ihop det så bra som möjligt för alla helt enkelt. Men den biten blir förstås lidande nu. Men kontakt med trafikledningen, den är nödvändig. Något handsfree-system i bussarna lär dock dröja…
När det gäller utrop till passagerare inne i bussen har vi dock en annan mikrofon på en pinne i samtliga bussar, som aktiveras genom en fotpedal. Så den biten påverkas inte, åtminstone inte i de bussar som rullar i vårt trafikområde.
Lite feedback:)
+10!
Säg åt chefen att ordna med en smarttelefon, plugga in hörlurarna och gå till inställningar att den alltid svarar om hörlurar är ikopplade. Då kan ni ha kontakt med varandra utan att bryta mot lagen. Eller ropa åt siri eller vad de heter att svara åt dig. Eller be en passagerare att ta samtalet. Eller skit i att vara tillgänglig dygnet runt.
Men å andra sidan kanske det är rätt skönt att slippa ha kontakt med nån ledning? De får väl trafikledningen börja planera bättre helt enkelt. Som förr.
Den här lagen är bara till för att utarma polisen ytterligare och reta upp den laglydiga delen av befolkningen. Nu kommer skötsamma svensson få ännu fler böter och våldet kommer att kunna sprida sig ännu snabbare när dom inkomstbringande polisuppgifterna utvidgas ytterligare och polisens resurser sprids tunnare. Man drar inte in några pengar på att haffa en kaosblatte i förorten.
En praktisk lösning är väl att SL:s jurist skriver ett utlåtande till chaufförer om att man tolkar lagen som att den inte gäller handhållna mikrofoner. Förhoppningsvis hinner regeringen införa ett undantag innan det prövas i domstol.
Den här regeringen är förhoppningsvis borta snart. Jag tror inte den här lagen är igenomtänkt, som många andra "lagar".
Rolf;
Koncentrera dig på körningen nu istället för att gnälla ute på internet.
Både poliser, yrkeschaufförer och de flesta bilister verkar ju vara positiv till lagen.
Åker mycket buss dagligen i Göteborg…
Har TYVÄRR alltför många gånger sett bussförare föra livliga samtal med handhållen mobil med "trafikledningen" i "Långtbortistan"…
😁
DET kommer aldrig att bötfällas,kränkning med följande skadestånd blir troligen resultatet.
Och hur ska jag kunna sätta på defrostern, eller radion…värme i stolen…föreslår att vi inrättar "servicefickor" utmed vägarna, för annars Hedlund…då kan vi krocka…eller är det anorlunda om utrustningen sitter fast monterad.
Polisen införde ju "Månadens bubblare" för den som bötfäller mest fortkörare i segmentet 3-6 km/t …Föreslår att vi inför "Månadens bubblare för Sms arresteringar"
Men snart har dom inga polisbilar kvar då dom inte hinner ta alla bomb-babbianerna som spränger dom.
Dessa förslag gör att statistiken friseras,själva syftet är just det.
"Laglydiga" är dom enda som är lättstraffade.
Lag läste "serviceflickor" och tvingades läsa om. Jävla Freud.
Att hålla i mobilen är en sak. Att trycka på en knapp på mobilen utan att du håller i den är en annan sak. Det senare räknas på samma sätt som att sköta annan reglade i bilen, som ex. skruva på radion medan du kör.
Kom igen nu cornu, mer inlägg om bostadsbubblan tack!
Nä, det är inget kul, för priserna stiger (som väntat) i januari och då är det inget roligt att skriva. På samma sätt ser JM och Skanskas bostadsrapporter inte katastrofala ut.
Det har varit en säsongseffekt i januari, enligt valueguards VD så ska marknaden alltd upp: https://www.di.se/nyheter/se-upp-ljuset-i-botunneln-kan-vara-ett-tag/
"I snitt har HOX för Sverige stigit 3,6 procent från i december. Skulle det stiga 2,5 procent kommer rubrikerna att vara att det varit en kraftig prisökning, fastän det egentligen är en nedgång säsongsrensat."
Lite manuellt framtagna siffror för Januari:
Manuellt härlett från booli.se – Tvåor, kkr/m2, median
Senaste veckan = 26 jan-1 feb
Södermalm
jan: 82,0
senaste veckan: 80,3
senaste tre dagarna: 77,5 (14 objekt)
Kungsholmen
jan: 79,9
senaste veckan: 78,0
senaste tre dagarna: 79,3 (14 objekt)
Vasastan
jan: 91,3
senaste veckan: 88,2
Östermalm
jan: 100,4
senaste veckan: 99,9
Solna kommun
jan: 52,4
senaste veckan: 53,7
Nacka kommun
jan: 50,4
senaste veckan: 48,4
Uppsala kommun
jan: 34,6
senaste veckan: 35,1
Göteborgs kommun
jan: 45,8
senaste veckan: 50,0
Malmö kommun
jan: 26,5
senaste veckan: 24,8
Sen är en intressant reflektion, som Cornu faktiskt har skrivit om, att kvadratmeterproserna har gått upp något i Januari men köppriserna har gått ner (alltså själva köpeskillingen har gått ner). Dvs, folk köper mindre lägenheter för mindre pengar totalt, men ju mindre objekt som säljs desto högre brukar kvadratmeterpriset bli. Denna utvecklingen kan du följa via ny funktionalitet på husmasken, saxar dock in lite data på detta också:
Tvåor, MSEK/styck, median
Södermalm
aug: 4,5
sep: 4,5
okt: 4,3
nov: 4,0
dec: 4,2
jan: 4,0
Kungsholmen
aug: 4,0
sep: 4,1
okt: 4,0
nov: 3,7
dec: 3,9
jan: 3,7
Vasastan+Östermalm
aug: 5,2
sep: 5,2
okt: 5,0
nov: 4,7
dec: 4,9
jan: 4,6
Solna kommun
aug: 3,2
sep: 3,2
okt: 3,2
nov: 3,0
dec: 2,8
jan: 3,0
Nacka kommun
aug: 3,0
sep: 2,9
okt: 2,5
nov: 2,6
dec: 2,3
jan: 2,8
Uppsala kommun
aug: 2,3
sep: 2,1
okt: 2,1
nov: 2,0
dec: 1,9
jan: 2,0
Göteborgs kommun
aug: 2,8
sep: 2,8
okt: 2,8
nov: 2,7
dec: 2,5
jan: 2,4
Malmö kommun
aug: 1,5
sep: 1,5
okt: 1,5
nov: 1,3
dec: 1,4
jan: 1,4
Så påståendet "Priserna har gått upp i januari" blir alltså sant eller falskt, beroende på vilken statistik du vill stödja dig på.
"Kvadratpriserna har gått upp något i Januari" = SANT.
"Köpeskillingen vid lägenhetsköp har gått ned något i Januari" = SANT.
Den stora frågan är väl vad HOX visar för Januari. Som sagt, om vi ska anse att priserna har gått upp i Januari borde vi se en ökning på mer än ca +3.6% i HOX index.
Ja. Vi får se. Som skrivits innan behöver vi nog vänta ända till april eller så innan vi vet om oron och nedgången fortsätter.
Precis, en eventuell långsiktig nedgång eller en eventuell återhämtning får vi ju inte "bevis" på i Januari. Men man ska nog ta massmediala uppgifter som gör gällande att "Marknaden gick upp i januari!" med en nypa salt innan man sett siffrorna och satt dem i relation tex till tidigare år.
Min tes är iaf att folk får mindre lån / mindre betalt för sina nuvarande boenden och har därför mindre pengar att köpa boende för. Mindre lägenheter säljer bäst just nu, det övre dyra sk "lyxsegmentet" är helt stendött.
Sen ska vi komma ihåg att utbudet fortsätter att toppa. Det sätts fortfarande nya ATH-rekord på antal objekt ute vilket är dåliga nyheter för de som spekulerar i en nära förestående prisåterhämtning.
Bloggen har visst börjat bli "självgående"!! 😉
Fortfarande bra drag på hyresmarknaden för nyproduktion i ex Malmö och Lund. 50-100 pers söker varje nybyggd lägenhet trots högre hyror (man kan bara intresseanmäla nånstans i storleksordningen 3-5 i taget eller nåt sånt). Bli inte förvånade om fler projekt ställs om till HR, efterfrågan robust.
Helsingborg ser mättat ut dock…
Frågan är som alltid..
VEM betalar ?
VEM kommer att få betala ?
Det är bara privatpersoner som står i de där köerna, så du kan vara lugn, Bengt. Sociala förtur hanteras utanför.
Om bostäder, fastighetsskatt mm..
"Snacket går i Göteborg.."
"..Fem stora skattefrågor kommer att bli riktigt heta i den politiska debatten. Ny beskattning av bostäder kommer att vara en av dem. Om politikerna vill plocka in mer pengar – eller fördela om tillgångar mellan fattiga och rika – är det enklast att ge sig på enskilt ägda bostäder. Det är tillgångar som inte kan flytta med sina ägare utomlands…"
http://kennygenborg.com/spaning-skattehojare-siktar-in-sig-pa-bostader/
Få man använda körriktningsvisare och ljudsignal? Detta är också för att kommunicera, om än till medtrafikanter
Absolut. Du får ju använda mobilen också, bara du inte håller i mobilen när du kör. Men peta på den kan du. Det räknas detsamma som att trycka på en knapp på instrumentbrädan. Så sätt den i en hållare och det är möjligt att använda den som GPS, telefon, mm sålänge det inte påverkar körningen negativt.
Svar till Gargamel
Är lätt ironisk :). Tycker bara att lagen är för byråkratisk fyrkantig.
Kör en hel del lastbil yrkesmässigt och vi har en fast monterad komradio som vi måste ha för att kommunicera under färd med, tex vid bredlastkörning då man har följebil, vid entrepenadkörning används k omradion för instuktion mellan tex grävmaskin lastbil etc.
Tilläggas kan att cirka 88% av tidningen teknikens världs läsare tyckte i november att det var bra att regeringen skulle införa denna lag.
Alltså, varför gnäller folk så mycket, bara o skaffa en jäkla hållare för dina prylar så följer du lagen.. o finns det inga hållare att tillgå, får du väl special beställa en eller byta device. En engångskostnad.. geez.. Och många åkerier och tex tidningsbud har REDAN hållare för sina prylar.