Den första oberoende testet av Tesla Model 3 har nu skett. Det är Jalopnik som lånat en Model 3 av en av de första ägarna utan koppling till Tesla, och man konstaterar att detta är så nära en mobiltelefon en bil kan komma.
Tesla Model 3. Foto: Tesla |
Det visar sig alltså att Tesla levererar och håller vad man lovar. En solid bil utan några väsentliga anmärkningar. Tidigare har alla omdömen enbart varit från personer med kopplingar till Tesla, men sajten Jalopnik har nu lånat en Model 3 från en av de första vanliga kunderna.
Jalopnik avrundar sin recension:
“But as it stands right now, the Tesla Model 3 has already accomplished a fascinating feat of grafting a user-experience everyone seems to love (their phones) to a tool everyone seems to need (their cars), and it’s done a damn fine job of it in the process.”
Så det blir väl att stå kvar i kön och inte begära tillbaka reservationsavgiften. Sedan blir frågan om min snart 13 år gamla rishög hinner bli 14 år innan Tesla Model 3 levereras till Sverige. Jag har lovat mig själv att rishögen blir min sista fossilbil, men det drar ut på tiden…
Bara var tredje läsare tror att Model 3 faktiskt kommer levereras till kunder i Sverige under 2018. Och oavsett så står jag inte först i den kön. Så vi får väl se om rishögen överlever tills dess.
35 kommentarer
Med tanke på hur dom prioriterar och hur många som tillverkas och hur många som beställts så gissar jag att en del svenska leveranser sker 2019 men att alla som står i kö idag inte hinner få under det året.
Nackdelen med batteribilar är de extremt tunga batterierna som ska släpas land och rike runt. Funkar kanske som stadsbil men inte för långkörning. Det kommer aldrig att bli mer än en pryl för statusjägarna.
Jämförelsen med en telefon är bra för den visar hur dålig tillförlitlighet man kan vänta sig av dessa leksaker.
Jag är inte bitter bara för att jag inte har råd med en. Inte alls mycket.
Se till totalen också. Samt alternativen bensin har också en vikt, bensinen ska distribueras land och rike runt, tyngre förbränningsmotor, verkningsgrad på 35 %, mer komplex drivlina samt lokala utsläpp.
Men elbilen har väl samma marknadaföringsproblem som fossilbilar, nämligen väldigt stor motoreffekt, ur ett driftsperspektiv skulle den kunna vara mycket lägre för båda teknikerna.
Precis som sjunkbomben avslutar så skrattar jag en del åt att stämpla en Tesla som ett miljöval. Problemet när ett fordon blir motorstarkt är spridningseffekten där styrka och prestanda ökar ut i samtliga komponenter i chassie för rent av klara belastningen, men även mer formella krav där exempelvis bromssystem växer med vikt och prestanda. Tillslut sitter det miljömedvetne i 2,3 ton stål som ska accelereras och retarderas stup i kvarten för att lösa behovet att flytta oftast en person någon mil eller två dagligen. Långkörningarna är relativt få för många människor i urban miljö och borde lösas genom att vid de tillfällena hyra ett fordon.
En kul jämförelse när det kommer till daglig transport och kortare sträckor löser jag själv mellan Lidingö och Stockholm city (11km) med en elcykel. När jag jämför mitt fordon med en Tessla så väger Tesslan 117ggr mer (utan förare), 2756ggr högre motoreffekt och för att lösa det ett 240ggr större batteri. Visserligen en räckvidd som är 6ggr längre.
Ovanstående data är dock hämtade lite skämtsamt från Tesla Model S P100D (Ludicrous+). Och min elcykel löser såklart inte alla mina transporter, men de väldigt vanligt förekommande ensamtransporterna till och från mitt kontor är troligen sommartid snabbare där jag bor än med en tessla (vintertid ett något mer tidsödande ombyte).
Nej, summerat så (även om det kommer uppröra en del stofiler här inne) är grundproblemet att släpa omkring 2ton plåt aldrig ett miljöval för de förstas behov oavsett drivkälla. Är man född med tillräckligt stor k** så skulle det inte behöva köpas så motorstarka bilar. Men en del behöver väl fylla i där det inte räcker till.
Kul dock såklart att Tessla kommer med en något mer sansad modell. Jag tror dock att det hade varit rimligt att bilar vägde ett par hundra kilo på sikt.
Håller med!
VARFÖR behöver man så mycket massa / dökött/ för att transportera sig väderskyddat?
VARFÖR behöver man en effektstinn "raketmotor" för att förflytta detta dökött? (liten k*k ?)
I sammanhanget var faktiskt en Sachsenring 601S – aka "Trabant" – modernare tänkt och konstruerad! Runt en metallram monterades lätta och rostfria karossdelar som dessutom gick att återanvända! Motorn var inte någon "raketmotor" men fullgjorde sin uppgift.
Audi lanserade i början på 00-talet sin A2 enligt samma koncept. man hade dessutom en modell kallad för "3-litersbilen" eftersomd en snåla lågvarviga tre-cylindriga dieselmotorn kunde köra 30 km på en (1) liter diesel eller motsvarande mängd bio-diesel.
karossen var uppbyggd av återvinningsbara aluminiumdelar monterade runt en aluminium ram.
Tyvärr var denna konstruktion alldeles för smart och före sin tid för att detta fordon skulle bli en försäljningssucce..
Ja precis, jag märker också att det är det här som efterfrågas av marknaden. Inlägget var en liten ironisk hint till de som tänker att de räddar världen när de åker ner till återvinningsstationen med sin Tessla och lämnar in de olästa tidningarna och urdruckna mjölkpaketen.
Ytterligare en lusitik jämföelse mellan min elcykel är att om jag hade haft samma batterikapacitet hade jag kunnat runda jorden (ekvatorn och även över vatten). Dock hade jag då fått köra på eco, vilket innebär mer kraft från lig själv. Normalläget hade endast tagit mig 70% av sträckan.
En tesla M3 väger 1600kg
En tesla MS väger 2100kg
En tesla MX väger 2500kg.
Jämför med dessa ungefär lika stora ice bilar..
Volvo s60 väger1550kg dvs 50kg mindre.
Mercedes Eklass väger 2270kg
Och slutligen för att visa på elbilsmyten om vikt så väger en audi q7 2575kg.
Urval av jämförelsebilar är likvärdiga i pris, storlek och hoppla precis lika tunga.
Det ska vara sklass inte eklass..
Hittade denna post på ett TESLA forum…
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/audi-a2-1-2-tdi-3l-the-most-economic-car-of-them-all.21486/
Annars är ju detta "riktiga" Tesla.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla
Problemet med hög vikt är överskattat. Vad som drar energi vid högre hastigheter är inte framförallt vikten utan luftmotståndet. Och särskilt i elbilar är batteriets vikt ett litet problem. Det kostar kanske 10-20 öre milen i extra exkostnader att rulla runt med ett tungt batteri. Det är en försumbart liten del av milkostnaden.
Pelpet, som du nämner är luftmotståndet det huvudsakliga motståndet när du nåt hägre hastigheter. Det vill säga ditt argument gäller till viss del vid längre pendling på motorväg. Dock nyttjas de första bilar till små skitkörningar med mycket start och stopp.
För att ställa det i relation igen på ett lite lustigt sätt. Med samma batterikapacitet på min elcykel som i en Model S (100kWh) hade jag kunnat runda jorden (runt ekvatorn inkluderat det iof orimliga att cykla på vatten – 4000 mil).. Tesslan tar sig 60 mil.
Det är och förbli ett ett energiinneffektivt sätt att släpa runt på 2 ton för de flesta skittransporter i urban miljö.
Ovanstående gäller samtliga bilar, inte bara Tessla. Sedan går det att argumentera för vår allas mänskliga rättighet att köra bil vid alla transporter och att det är coolt att vara fet.
Jag skulle vilja se någon ta Teslans batteri på sin cykel.
Ett såpass tungt batteri kräver ett ganska tungt fordon för att det ska fungera. Skulle man minska batterikapaciteten så skulle räckvidden minska betydligt, den viktminskning man skulle erhålla skulle inte minska energibehovet till sådan grad att det kommer i närheten av att kompensera för den mindre batterikapaciteten.
Sedan är det snarare så att ökad vikt driver fram behovet av högre effekt, än tvärtom. Ökad vikt drivs av bland annat större storlek på bilarna, högre komfortkrav och högre krocksäkerhet.
En stor k*k är en klen tröst i ett fattigt hem!
Blir ju ingen Tesla där…
@Bo T: Vad har du fått det där med batteriernas tyngd ifrån. Låter som lobbydravel. Det är just vid långkörningar som batteriets tyngd spelar mindre roll, eftersom det är mest vid accelerationer som vikten spelar roll.
Det var ju ingen lysande recension, byggkvalitet och autopilot verkar vara sådär. Skulle avvakta tills någon lagom grinig person vintertester den.
Jag skulle köpa en sjysst tre år gammal fossildriven bil för 300 000:- nu, istället för 500 000 om två år för en ny Model 3 med tillbehör. Placera pengarna du sparar (kanske i en ETF för batterier) och vänta till 2025. Priserna kommer då gått ner och köp då en 2-3 år gammal elbil som kommer vara betydligt bättre en Model 3.
Instämmer – dream on.
Tyvärr men… Tesla har varit en "dörröppnare" för elbilar men eftersom de vänt sig till den "rika hippa balla häftiga eliten" och inte till massmarknaden rikserar de att få förbli där.. En ytterst liten och egentligen aldrig lönsam nisch-bil-tillverkare.
Vad jag inte kunnat förstå dock är att opel Ampera-e inte får säljas i Europa av GM… En fullvärdig konkurrent till Tesla och med namnet Opel. Dock härledd från Chevrolet Bolt
DUMMA GM !! (eller GM gör bort sig igen)
VoltsWagen für Alle !
Amperan har en bra drivlina .en en helt värdelös kaross och inredning. Som en 80tals huyndai
Nu är det nog du som gjort bort dig. Du har missat att Opel idag ägs av PSA och Bolt tillverkas av GM i USA. Således måste PSA köpa bilarna från GM och importera dem från USA om de vill sälja dem här. PSA verkar inte så jätteintresserade av detta, dem säljs dock på vissa europeiska marknader som ex. Tyskland och Norge.
För att övertecknad skall börja fundera på en helt elektrisk "batteribil" måste den uppfylla följande kriteria
* 4 personer med normalt bagage
* 100 km/h
* 400 km räckvidd (så det räcker till BOL:en med någon mil i reserv!)
* Kosta max 179 900:-
Annars så kikar jag på en "fossilödla" som en beg Skoda Octavia Scout DIESEL (Euro 6)
En normal diesel tar dig 90-100 mil, likaså en hybrid.
Fnys, en tretton år ny bil är ju rena nybilen. Och sträckor under en mil är det lathet att inte cykla. Jag har 13,5 km enkel väg.
Fint jobbat, trampa på!
Synd bara att instrumentbrädan ser ut som en tryckimpregnerad trall från Hornbach.
Stön…
Härligt att höra alla oinsatta människors gnällande om sådant ni inte har provat och inte har en aning om.
Har kört helel (Nissan Leaf) i tre år nu. Vår "extrabil", vår gamla fossilare kommer dö nu i februari p.g.a att den inte kommer passera besiktningen och har för många dyra småfel. Vi kommer inte köpa en ny fossilare trots att vi har 22mil till vårt sommarstuga.
Detta val kan vi göra för att vi faktiskt själva testat och VET hur det fungerar att köra Sverige runt på el.
De 2-3 fjällresorna vi gör om året hyr vi bil till (eller åker tåg) och eftersom man åker BRUTALT billigt i vardagen så kan man kosta på sig att hyra lite festliga bilar när man väl åker lite väl långt och det är kallt (när batteritempen sjunker under 0 så minskar tyvärr räckvidden lite väl mycket, men man klarar ändå 12-13 mil utan ladd).
Nu senast Jaguar F-Pace och dessförinnan Range Rover Evoque. Kanonsköna långfärdsbilar!
Så sluta tyck så förbannat mycket. Testa eller håll käften.
Det betyder ju iof inte att T3 är en bra bil för det eller att kritiken mot Tesla är oväsentlig?
Tyvärr Cornu, du får nog vänta på din M3:a. Tesla sänkte just guidningen för 2018 M3 leveranser och missade produktionsmålet för Q4
Tesla förtjänar kritik. Ser dem nästan som ett halvt blufföretag som vräker i sig lättlurade investorers pengar. Jag skulle bli mycket förvånad om Testa finns kvar som fristående bolag inom 3-5 år. De kommer aldrig klara den finansiering- och uppbyggnadsbörda det innebär att bli ett massproducerande bilföretag. Så bred käft har inte ens Elon Musk!
Buhuhu. Bara 80000 för leverans 2018. Tror jag låg på plats 100000+ eller 200000+. Så det blir inget med det. Snyft. Får skaffa något annat. Jaguar I-Pace ser fin ut och billigare än Tesla S/X?
Varför inte en Hyundai ioniq?
Räckvidden? Leveranstiden (om man absolut vill ha en svart och premium plus)? Men, ja, den finns på listan.
Var svar till Anders.
Jag skulle aldrig köpa en Model 3. Den är för ful.
Om man bor på landet och håller på med hobbyjordbruk eller liknande behöver man nog en oöm bil också, en rishög.