Det planerade bostadsområdet Södra Skanstull läggs på is i åtminstone tre år. Totalförsvaret och tågtunneln in under Södersjukhuset, som kan användas för intransport av skadade vid händelse av krig, har företräde. 750 överprissatta bostäder skjuts därmed på framtiden.
Utsikt från Södersjukhuset. |
Stockholms stad går på Försvarsmaktens remissyttrande kring stadsdelen Södra Skanstull, där det skulle byggas bland annat 750 (förmodligen överprissatta BR) bostäder. Projektet hade rivit järnvägspåret in under Södersjukhuset, som är tänkt att användas för att transportera in skadade i händelse av krig, t ex från örlogsfartyg som lägger till vid Södermalms kajer, eller andra transporter.
“Nu har staden dock valt att pausa hela projektet, eftersom Försvarsmakten skrivit i ett remissyttrande att de nedlagda tågspåren måste finnas kvar och vara tillgängliga för spårtrafik. Hur länge är oklart, men åtminstone tills den samlade civil-militära totalförsvarsplaneringen är klar för Stockholmsområdet.”
Totalförsvarsplaneringen för Stockholmsområdet ska vara klar tidigast om tre år, och därefter kanske projektet kan fortsätta om nu järnvägsspåret stryks ur totalförsvarsbehovet.
Det aktuella säkerhetspolitiska läget är alltså sådant att totalförsvar går före bostäder på Södermalm. Antagligen andas en och annan exploatör ut, med tanke på läget på bostadsmarknaden.
12 kommentarer
Någonstans, någonstans har jag några diabilder från en liten expedition på denna järnväg från Skanstull och västerut till tunnelmynningen snett under SÖS… 😉
Jo, övetecknad har faktiskt en gång i tiden bott på den "gated communityn" Södermalm.. Japp! 1:a i 2:a hand t.o.m !
Och för att kunna upprätthålla en "gated community" så _måste_ tillgången till bostäder vara begränsad så att inte "kreti och pleti" kan komma in..
Klarar inte svenska byggföretag av att bygga runt problemet?
I Chicago bygger de otroliga hus över, mellan och nära tågtunnlar. Om jag inte missminner mig så hänger Boeings elvavåningsflygel över räls och har falska stödpelare för syns skull. En av deras nyaste skyskrapor (bör vara klar nu) är byggd med smal bas mellan två spår.
Om amerikanarna kan, varför kan inte vi?
För dyrt antagligen.
Baserat på vad jag sett så är det inte dyrt, inte i USA iaf.
Här är en lägenhet på våning 42, ca 112 kvadratmeter med 8'000 i månadsavgift mitt emellan Trump Tower och The Wrigley Building för 470'000$.
https://www.zillow.com/homes/for_sale/Chicago-IL/pmf,pf_pt/house,condo,apartment_duplex,mobile,townhouse_type/3865365_zpid/17426_rid/3-_beds/0-600000_price/0-2226_mp/globalrelevanceex_sort/41.946276,-87.545071,41.834589,-87.729607_rect/12_zm/
(Finns fler och betydligt billigare, men om vi pratar läge så kanske en handfull lägenheter kan klå denna. Det skulle motsvara Kungsgatan/Birger Jarlsgatans korsning.)
Deras nybyggen ligger normalt under 5'000$ per kvadratmeter med svenska månadsavgifter. Och då pratar jag om skyskrapor som byggs i sankmark (hela Chicago) eller över spår (halva centrala Chicago).
Och här är ett till exempel i ett nybygge mellan två spår… i sankmark.
Ca 240kvm (eller tre normala lägenheter, 90, 90 och 60 kvm) för 9.6 miljoner i ett läge motsv. Kungsträdgården/Berzeli park med avgift á 53kr/kvm. I en nybyggd skyskrapa.
Dvs nybyggen i en stad vars BNP är högre än Sveriges så är de mest centrala lägenheterna prissatta till 40'000 per kvm, inkl i nybyggda skyskrapor mellan järnvägsspår som dessutom ska hållas flytande i sankmark med en månadskostnad på dryga 50kr/kvm.
klick
Det övergår faktiskt mitt förstånd hur det kan vara rationellt att svenska nybyggen i närförorter kan kosta mer än dubbelt så mycket samtidigt som den tekniska utmaningen är närmast obefintlig. (Se Chicagos förutsättningar och jämför med att bygga på urberg). Medellönen i hela stan är dessutom runt 42'000SEK/mån, så hur kan nybyggen på premiumytor i Chicago sälja för 40% av de svenska priserna och samtidigt ha lägre månadskostnader och mer lyxdetaljer (som portier, pool och gym)?
Hög fastighetsskatt och högre månadsavgift än motsvarande svenska lägenheter.
Den första lägenheten har en månadsavgift på ca 9000, motsvarande svensk hade legat kring 5000-6000 (i vissa skuldfria/med kommersiella lokaler föreningar i innerstan hade haft lägre än så) dessutom fastighetsskatt på ca 5000 kr i månaden.
Lägg till att Chicago är en stad på dekis sedan länge, delstaten Illinois är mer eller mindre konkursmässig. Stora sociala problem i Chicago vilket gjort att de rika flytt den.
Var inte Obama borgmästare i Chicago? Eller var han guvernör? Hur som helst är jag inte förvånad att de har problem. Pratkvarnen körde väl sin hemstad i botten innan han fick förtroende att göra samma med hela USA. Yes we can! ^.^
Verkar vara fler ställen som skjuter på tiden
https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/detaljplanen-for-karlbergsvagen-77-har-overklagats-6891694
I okt skrev di om just denna
https://www.di.se/nyheter/saljstart-skjuts-upp-for-lyxbostader-i-stockholm/
Kan det vara så att vissa bostadsutvecklare kan dra sig ur utan skadestånd eller likande om det kommer fler överklaganden mm ? Bulvaner som överklagar mer och mer för att "slippa bygga" och ha någon annan att klaga på ?
Har varit intresserad av "Svea Symfoni" på Valhallavägen (Östermalm) – stort nybygge, men på deras "bostadsväljaren" har allt varit rött för 6-9-12 månader sedan, dvs "allt sålt", när jag nu i dagarna åter gått in på deras sajt och "bostadsväljaren" är hälften gröna, dvs hälften av det som är under byggnation är "osålt"; interssant läge – för Videkka som äger projeketet, och för de som rean tecknat sig; rekördhöga kvadratmeterpriser OCH superdyra hyror; och en belåningsgrad i fastighet/förening som….
Det är knappast tänkta transporter av skadade som är orsak till stoppet. Tunneln under SöS ansluter direkt till södra station så ev. transporter borde kunna ske utan användning av spåret österut. Vidare, om skadade ska föras upp i bergrummen under sjukhuset måste detta ske från tunneln via en brant trappa, så transport av patienter var knappast syftet. Spåret byggdes framför allt för att försörja norra Hammarbyhamnen med tågtransporter.
Järnvägen har överhuvudtaget numera en mycket begränsad nytta för totalförsvaret, i synnerhet vad gäller aktuell tunnel.
Försvarets och länsstyrelsens remissvar känns mer som en reflexhandling utifrån äldre förhållanden än något som är baserat på dagens realiteter.
Tunneln i sig kan säkert moderniseras och förses med hissar osv, men fråga behöver nog först utredas. Det kanske är bättre att använda tunneln som en infart för gummihjulsfordon, men då behöver man kanske en vändplan och mötesplatser i berget?
Själv tycker jag det låter som en rätt bra idé med en underjordisk tågtunnel som binder samman hamn, SöS, södra station. Säkert bra för att transportera skadade rakt in i sjukhuset. Och vem vet vad mer man kan ha den till. En svensk håller truten!