Nedanstående är ett gästinlägg av “en läsare”.
För första (och förhoppningsvis sista) gången i mitt liv har jag hamnat hos Kronofogden. I korthet lyder min historia som följer.
Trailer med försvunna räkningar? |
I slutet av förra året köpte jag en begagnad bil. I mitten av april kom en påminnelsefaktura från Trafikverket på fordonskatt (120 kr) daterad en hel månad tidigare. Den första fakturan från Trafikverket, tydligen skickad redan i februari, har jag fortfarande inte sett röken av. Samma dag som påminnelsefakturan kom även en kallelse till ett läkarbesök som skulle ha ägt rum några veckor tidigare… Var, hur och varför min post försenats vet jag inte, men att postgången inte fungerat råder det inget tvivel om.
Jag betalade givetvis min försenade fordonsskatt omgående, men det var för sent. Bara efter någon dag kom brev från Kronofogden som meddelade att jag fått en varning. Detta innebär att jag nu står i deras register och om jag inom loppet av två år missar någon ytterligare betalning leder detta till en riktig betalningsanmärkning (som syns utåt). Det senare vore förstås en smärre katastrof, inte minst då jag är egenföretagare.
Eftersom jag inte kunde förstå att jag gjort något fel eller kunnat handla annorlunda hörde jag av mig till Kronofogden. De meddelade att försenad post kan ligga till grund för en rättelse, men att detta i så fall ska kunna bevisas. På min fråga om vad sådan bevisning skulle kunna bestå i svarade en handläggare att det ”till exempel [skulle] kunna vara ett intyg från posten som bekräftar att det varit problem att dela ut post till din adress under den aktuella perioden”.
Efter några turer lyckades jag få tag i den lokala områdeschefen vid PostNord (vilka förmedlar Trafikverkets fakturor) som skriftligen bad om ”ursäkt för de problem som varit med utdelningen hos er”. Därmed borde väl saken vara klart tänkte jag och skickade in min ansökan om rättelse. Men icke.
Kronofogden avslog min begäran om rättelse med formuleringen att jag ”anfört omständigheter som kan ligga till grund för rättelse” men att det ”inte inkommit tillräckligt med stödbevisning”. Eftersom som jag inte kunde förstå hur jag på ytterligare vis skulle kunna bevisa min egen oskuld överklagade jag till Förvaltningsrätten. Även denna instans har nu avslagit min begäran om rättelse med samma argument (”inte inkommit tillräckligt med stödbevisning”).
Där befinner jag mig idag. Visst skulle jag kunna överklaga vidare, men det tar tid och energi. Dessutom känns det tämligen utsiktslöst, och jag vill inte heller börja känna mig som en rättshaverist.
Jag inser att myndigheterna inte till något pris vill öppna den dammlucka som det skulle innebära att ge privatpersoner och företag möjlighet att ”skylla på posten” när man inte betalat sina skulder i tid. Samtidigt bygger rådande system på fungerande postgång, där jag är skyldig att bevisa min egen oskuld om eller när posten inte fungerar. Fortfarande har dock ingen kunnat förklara hur sådan bevisning egentligen skulle behöva se ut.
Nu håller jag tummarna att inget ytterligare händer innan min varning hos Fogden försvinner. Att använda e-faktura är förstås en självklarhet, men av någon anledning skickar Trafikverket ut den första skattefakturan för en nyinskaffad bil i pappersformat.
Sverige 2017, misstänker att jag inte är ensam…
/En läsare
46 kommentarer
När du ringer kronofogden så är det första deras automatiska telefonsvarare säger är att de inte delar ut betalningsanmärkningar. Vilket är ett vanligt missförstånd.
Hände mig med, denna gång av en annan statlig tjänst (radiotjänst) inte lyckats leverera sin post till mig, min chock kom när kronofgoden själva hörde av sig för att stämma av min address över telefon eftersom deras kravbrev kom åter från avsändare. Själv sitter man med en prick nu eftersom två av radiotjänst krav missades under denna period.
Så nu sitter jag låst att kunna göra något till 2018.
Digital folkbokföringsadress, done. Skulle funnits för ett antal år sedan dock, så håller inte andan.
Det som saknades var att den där ursäkten som postmannen skrev även inkluderade "bevistexten": "Ja, vi hade problem med postgången datum XX". Svårare än så är det väl inte? Men jag gissar att postmannen i så fall skulle få problem med sin chef som skulle undra hur han vet det?
Det är ju bara ett cirkelbevis…
Varför skickar de inte räkningarna digitalt till ex Kivra?
Postnord går det inte att ha något att göra med, totalt inkompetenta!
Instämmer! Ett paket som jag väntade låg och skvalpade någonstans hos post nord i över två månader, och sen dök det helt oväntat upp när jag för länge sedan gett upp. Konversationen med deras support var av typen "goddag yxskaft", en helt meningslös support. Förmodligen har dom den bara för att det skall finnas och se bra ut i organisationshierarkin, men fyller ingen som helst annan nyttig funktion.
I kontakten med myndigheter är man skyldig tills motsatsen är bevisad, för myndigheter och statliga institutioner kan inte göra fel…
Viktiga brev skickas med mottagningsbevis!
Det finns massor med brev/räkningar som inte gör det men som om de missas leder till påminnelse med extra avgift om de försvunnit, med hot om kronofogden om man inte betalar inom några dagar. Försvinner även den senare så är man rökt.
En räkning anses inte vara så viktig. De flesta räkningar är väntade och det är avtalat om när de skall betalas (eller reglerat i lag).
Det är först efter att de inte betalats i tid som krav kan riktas mot du och det är de som är de viktiga breven. De brukar kronofogden ombesörja att säkerställa att du tagit del av…
Borde gå att få några grannar som intygar att posten fungerat dåligt under den aktuella tiden. Ju fler grannar ju bättre bevisning.
Karolinska skickar viktiga kallelser med tidningsbudet istället.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det är ju tråkigt att råka ut för detta. MEN saker som fordonsskatt är något en fordonsägare bör känna till att de skall betala. Där är ett lagkrav på fordonsskatt och man bör inte behöva delges denna information.
Det är bara att bita i det sura äpplet. Du visste (eller borde veta) att du skall betala fordonsskatt, hur mycket du skall betala, när den skall betalas och till vem du skall betala. Du hade alltså möjlighet att göra rätt för dig även utan fungerande postgång.
Samma sak gäller TV-licensen.
Jag skulle definitivt rekommendera dig att överklaga till Kammarrätten. De tillämpar ju dock prövningstillstånd, så du bör i klartext ange varför du vill att ärendet överprövas. Ett skäl till detta kan ju vara att du anser att bevisvärdet av ett intyg från Posten ska fastställas, eller om prejudikat redan finns. Hur motiverade Förvaltningsrätten sitt avslag, när de ansåg att intyget från postnord inte är tillräckligt?
Varför bör man då överklaga Förvaltningsrättens beslut till Kammarrätten? I Förvaltningsrätten (Länsrätten) sitter en lagman och fyra politiskt tillsatta nämndemän. Dessa nämndemän är allt som oftast totalt okunniga och är i sina beslut lojala mot myndigheter snarare än privatpersoner. Jag har läst ett flertal ärenden angående skatter, sjukersättning, personlig assistans, tillstånd etc. där det är helt uppenbart att klaganden har rätt från början, men där Förvaltningsrätten beslutar till Myndigheternas fördel utan att ens motivera närmare. Jag har även hört detta inifrån sjukvården och en person som arbetar på FK. Myndigheterna har ju heltidsanställda jurister som inte gör annat än att försöka spara pengar åt dem, speciellt FK och Skatteverket, men även Radiotjänst är väldigt ihärdiga.
Myndigheterna vet att de allra flesta ger upp efter första rättsinstansen, dvs Förvaltningsrätten. Det är så. Folk orkar inte driva ärendet vidare, då de tror att de inte kommer att få rätt eftersom det redan är prövat rättsligt. I kammarrätten sitter enbart lagmän och chanserna att få ditt ärende prövat utifrån sakskäl ökar väsentligt. De är dessutom läskunniga.
Varför dömer då politikerna i Förvaltningsrätten till myndigheternas fördel? Flera anledningar. Politikerna är lojala mot myndigheterna eftersom de vill spara pengar. Sedan finns det säkerligen lojalitetsband mellan lokala politiker och lokala tjänstemän på exempelvis Socialen ute i kommunerna. Ointresse och inkompetens. Av flera handlingar jag läst framkommer tydligt att Förvaltningsrätten inte bemödat sig att läsa ärendet ordentligt. Det är som sagt lokala politiker med begränsad läsförståelse och en oengagerad lagman, som dessutom är överhopade med ärenden där väntetider på mellan 6-12 månader är vanligt beroende på vad som ska avhandlas.
Det var här mitt inlägg var tänkt att hamna…
Man skulle kunna kalla det Jäv eller vänskapskorruption.
Men i Sverige har vi ju knappast någon korruption, däremot gott om rättshaverister. Att medvetet trötta ut folk som egentligen har rätt anser jag vara ett utmärkt sätt att urholka vår demokrati. Det borde i sig rimligen finnas möjlighet att ställa vederbörande till ansvar för den typen av beteenden.
Om jag får dela med mig av ett annat "problem" med som istället handlar om skatteverket och kronofogden.
Får man en påminnelse (företag) på att man har en skuld till skattekontot och det samtidigt dras nästa månads peliminärskatt, och du betalar den påminnelsen som kom, så går det raka vägen till kronofogden om du missar betala den nya skuld som blivit.
Ingen större idé att bråka med skatteverket eller kronofogden… autogiro har dom inte heller, ingen valmöjlighet att betala årsvis eller åtminstone kvartalsvis som med momsen. Nu får jag låta pengar ligga där konstant för att inte råka missa en betalning.
Man blir så glad av att betala skatt.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Efter att ha två gånger fått 500 kronor i present från Trafikverket pga obetalda trängselavgifter så har jag börjat använda det förhatliga auto-girot för dessa avgifter. Bor i flerfamiljshus och får ofta grannarnas post i vår låda, antar att våra avier hamnat hos någon annan som inte tog sig omaket att hjälpa PostNord.
Vad är det för fel på autogiro?
Man binder sig hårdare mot sin bank (svårare att flytta) och dessutom ger företaget möjlighet att dra pengar när/som de vill. För några år sedan hade jag en trist strid med mitt elbolag som dubbeldrog en räkning runt 1000 kronor. Tog månader att reda ut detta. Företaget hävdade att de hade ett fel i deras rutiner och sa att jag skulle kontakta banken för att få tillbaka mina pengar. Banken menade att jag skulle kontakta företaget eftersom det fanns ett påskrivet medgivande till autogiro. Efter att ha behövt hota med kommunens konsumenrådgivning fick jag en utbetalningsavi från elbolaget – orkade inte bry mig om att kräva dem på inlösenavgiften som ICA tar.
Mycket bättre med e-fakturor/Kivra anser jag.
OK. Jag har inte haft dessa problem, även om folk brukar dra upp detta med dubbel/feldragningar. Det är som du säger elbolaget, hyresvärden, bredbandsleverantören mfl som kör autogiro, och det ligger förstås i deras intresse att ha ett fungerande system.
Kivra/e-faktura är bra ja. Kanske bättre.
Har inte haft autogiro sedan min hyra drogs 2 gånger strax innan en helg, dvs utan pengar en längre stund innan de betalades tillbaka.
Rättelse: Tiden har ju gått och ekonomin är bättre nuförtiden så jag har släppt in sådant som bilförsäkring och andra småsummor månadsvis.
"..Bor i flerfamiljshus och får ofta grannarnas post i vår låda.."
Kan inte brevbären läsa och/eller är det en bidragsanställd ?
Nu är ju post som läggs i fel låda/fack inte egentligen hela världen MEN i andra fall kan bristande läskunnighet etc. vara direkt LIVSFARLIG !
https://www.sydsvenskan.se/2017-11-11/attika-serverades-som-dryck-pa-aldreboende
Bengt: nu är det så att brevbäraren delar ut sorterad post. När han kommer till "Bengt Hansves" brevlåda tar han bara bibban märkt "Bengt Hansves" och lägger i lådan. Han står INTE och kontrollerar att verje försändelse i bibban är korrekt sorterad.
Att brev hamnar rätt eller fel är inget tecken på brevbäraren läskunnighet.
För övrigt, vem f*n förvarar ättika i kylen? Är man rädd för att den skall bli dålig och surna eller?!
"Har inte haft autogiro sedan min hyra drogs 2 gånger strax innan en helg, dvs utan pengar en längre stund innan de betalades tillbaka."
Detta löper man ingen risk för om man bara ser till att ha minst ett konto till som inte autogirot är kopplat till.
"I kontakten med myndigheter är man skyldig tills motsatsen är bevisad, för myndigheter och statliga institutioner kan inte göra fel…"
Det handlar inte om att statliga institutioner inte kan göra fel utan att statliga tjänstemän och handläggare har ett regelverk att följa och att de inte får avvika från detta regelverk hur uppenbart det än är att det blir fel och att resultatet inte följer regelverkets intention. Tjänster som kräver universitetsexamen har förvandlats till sekreterare utan möjlighet att fatta beslut eller påverka situationen. NPM i ett nötskal.
Nej, myndigheterna tillämpar selektiv tolkning av regelverken. Det gäller speciellt de myndigheter som betalar ut pengar, men även myndigheter som hanterar bygglov osv. Försäkringskassan t. ex. nekar regelmässigt sjukersättningar med argument som alla anställda där redan vet att det redan finns prejudicerande domar på. Man hoppas att slippa de som inte orkar överklaga eller kan formulera sig i skrift, och det är en vinnande taktik.
Jag har gratis hjälpt en kvinnlig bekant som blev permanent traumatiserad och ej arbetsför efter en grov våldtäkt, att få rätt mot FK gällande rätt till ej tidsbegränsad sjukersättning. Efter det hjälpte jag även en av hennes bekanta som hon kommit i kontakt med genom psykiatrin. Fick rätt i Kammarrätten i båda fallen efter avslag i Förvaltningsrätten. Jag, om någon, är ingen anhängare till att välfärdssystemen ska tyngas ned och (över)utnyttjas, men här rörde det sig om, i mitt tycke, av personer som har solklar rätt till ersättning enligt gällande lagstiftning. Man ska ha klart för sig att handläggare och jurister på olika myndigheter kan vara riktigt kreativa att byta fot och hitta på argument för att slippa betala ut pengar. De byter ofta handläggare också när det är dags att ge slutligt avslag, för att frigöra sig från eventuella personliga band som uppstått tidigare mellan den klagande och kontaktpersonen på myndigheten.
Postnord förklarar varför paket blir försenade eller försvinner:
https://www.dn.se/brandstudio/postnord/har-ar-sakerna-som-fastnar-i-brevsorteringen/
Jag noterar att tunna och böjbara saker kan skickas i vanliga kuvert. Vad bra, då kan Jimmie Åkesson utan problem posta sin ryggrad ifall han skulle behöva en transplantation.
Varför man nu skulle skicka sådana virtuella saker med en tjänst för befodring av reella varor.
Att PostNord inte fungerar är ju ingen nyhet men det finns sätt att som privatperson komma runt situationen. Om man använder sig av autogiro, e-faktura och tjänster som "min myndighetspost"/Kivra med mera så har man minskat ner innehållet i brevlådan till mer eller mindre bara reklam.
Var just ute och promenerade när en brevbärare från postnord frågade mig om han befann sig på Malmövägen. Det gjorde han i och för sig, men det imponerar ju inte direkt.
Och vad svarade du:)
Det är en kuggfråga, alla vägar bär ju till Malmö.
Bortsett om man är i Malmö, det hade ju varit det givna svaret för att förvilla brevbäraren…
Är det därför man kan romma folk från världens alla hörn där?
Alla vägar bär väl _från_ Malmö?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Helt satans galet, men som sagt undvik PostNord som om det vore böldpesten självt!
Å andra sidan vill nog inte ens böldpesten ha något med PostNord å göra heller.
Tänk om det vore så väl på medeltiden att böldpesten spreds med postnord istf möss. Det hade nog gjort att den inte fått samma spridning…
Jag råkade ut för exakt samma som skribenten, fast det gällde trängselskatt. Begärde rättelse hos kronofogden och fick igenom det. detta var i Stockholm i början av året. #fuckpostnord
Kan ha varit Bring som fuckade upp iofs. Oklart hur det funkar i innerstan. #fuckbring
Trafikverket anlitar Bring som leverantör av sina brev.
PostNord är felaktigt anklagad i detta fall.
Folk tycks blanda ihop Transportstyrelsen med Trafikverket. Förstnämnda (Transportstyrelsen) hanterar fordonsskatter mm. Trafikverket är en förvaltningsmyndighet som förvaltar våra statliga vägar och järnvägar. Skickar ej ut fakturor till privatpersoner i normala fall.