Stockholmarna och svenskarna i allmänhet ska beskattas ytterligare. Det finns nu förslag på att höja trängselskatten i Stockholm med fem miljarder kronor, samt förmånsbeskatta trängselskatt för personer som kör tjänstebil.
Degen måste som bekant in.
Trängselskatten ska därför höjas ytterligare i Stockholm, inklusive att fler vägar ska beskattas. Därtill ska Skatteverket ändra sin bedömning av trängselskatten, så att personer med tjänstebilar ska förmånsbeskattas för trängselskatt.
Tjänstebilar, även de som i princip bara körs privat, ägs inte av brukaren utan av arbetsgivaren eller ett leasingföretag. Därmed blir inte brukaren skyldig att betala för trängselskatten, vilket har gjort att enbart i Stockholmsområdet har 80 000 personer kunnat köra sina tjänstebilar privat utan att behöva betala personligen. Och så kan man inte ha det.
Därför ska trängselskatt förmånsbeskattas. Bilisten och arbetsgivaren måste hålla ordning på om bilkörandet vid varje enskilt tillfälle är privat eller i tjänsten, och endast det som är i tjänsten ska bli skattefritt. Att pendla till jobbet räknas inte som tjänsteresa.
Istället ska man alltså förmånsbeskattas varje gång man åker genom en biltull med avgift. Detta gäller hela Sverige, dvs även Göteborg.
Oräknat förmånsbeskattningen ska dessutom trängselskatten höjas och utökas, eller som det heter breddas, med fem miljarder kronor årligen rapporterar SVT. Skatten föreslås höjas med ytterligare 20:- SEK, plus att fler sträckor ska få skatt:
“[E]nligt en analys som Trafikverket gjort på regeringens uppdrag, kan trängselskatt införas på flera nya vägsträckor i framtiden.
Vägtullar kan sättas upp i de östra delarna av Södra och Norra länken.
Dessutom kan extra betalstationer placeras ut på innerstadsbroarna Västerbron, Centralbron och vid Slussen.”
När väl politikerna har hittat en kran de kan tappa pengar från, så kommer de alltid öppna fler kranar och vrida upp de befintliga. Tills pengarna slutar strömma in helt. Fast då öppnar man bara kranar på andra ställen.
102 kommentarer
Fy fan. Blir så provocerad över detta.klåfingriga politiker som snor mina surt förvärvade pengar så att de kan köpa röster för dem i nästa val. Demokrati i ett nötskal.
Det enda du och andra förvärvsarbetare kan göra är att emigrera i protest. Eftersom staten vet att dom flesta är för nationalistiska för att göra detta så kan dom göra i princip vad som helst och fortfarande räkna med att svenska folket går med på det.
Hade många flyttat så hade väl Magdalena Andersson ändrat på reglerna så att tjänstepensionen för dom som emigrerat inte kan tas ut förrän dom fyller 110. 🙂
Hear Hear. Eller så knyter jag näven i fickan och strävar på som vanligt. Kanske tittar på något klipp från tredje världens lidande för att sätta mitt lidande i perspektiv.
Kommer bli trångt i lyktstolparna när revolutionen kommer, som något gäng sa i veckan.
Det är dock väldigt viktigt att få ventilera lite. Det känner jag också ibland. Det ska man inte underskatta. =)
Demokrati,i sverige?
Du låter negativ, men det är för mig oklart vad du i så fall tycker är negativt.
Cornu är inte negativ. Som politiker hade jag gjort precis likadant om jag behöver mer pengar att fördela "rättvist". Folket går ju med på vad som helst.
Fattar inte varför dom håller på o daltar med oss, kan dom inte skynda på alltihopa och ta ut en skatt på 90% och skicka pengarna direkt till afrika. Solidaritet.
Förmånsbeskatta är ju perfekt, företaget kommer ju fortfarande betala trängselskatten, men nu får man in 50% mer genom att även beskatta det som förmån, briljant!
Kommer så klart bara innebära att företagen tar ut det på sina kunder = allt blir dyrare.
Om man bara kunde minska på någon penningslukande verksamhet som inte bidrar ett dugg till samhället.
Invandringskvoterna. Bidrar mycket mindre än vad det kostar. Men man får ju som man väljer i riksdagsvalet.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Man kan ju börja med de som kostar pengar och är direkt skadliga.
De verksamheter som inte bidrar får man givet helheten se som relativt lyckade 🙂
Nja, det kallas Demokratur…
Kan det vara att de som bor innanför tullarna vill rädda vad som räddas går av bostadspriser, bomarknaden verkar krascha ordentligt och trängselskatter är ett effektivt verktyg för att öka priser på "skyddade" bostäder
Förklara tack. Konsensus på bloggen är annars att politiker hatar bilar och att folket älskar bilar. Priset på dessa innerstadens bostäder, där bara skäggiga bilhatande hipsters bor, borde ju störtdyka och på priset på tillgängliga bostäder i förort skjuta i höjden.
Nej nej, där har du fel för dig. Politiker fullkomligt älskar bilar, åtminstone M och S, och det är ju de som bestämmer alltid. Se inte till vad de säger utan vad de gör. Volvo är oantastligt, allt som kan underminera dess ställning motas bort. Det handlar om jobben, dummer. Bilismen subventioneras ohyggligt mycket med forskningspengar till en massa bisarra projekt som redan är lösta på andra sätt och överdimensionerade vägar med överdimensionerat underhåll medan järnvägen medvetet missköts. Höghastighetsjärnvägen kommer inte bli av, det kommer bantas i flera steg tills att det bara blir lite luftledningsbyte kvar på befintlig bana, något som ändå skulle gjorts.
@Sven-Erik
Minns jag rätt så steg en genomsnittlig trea i göteborg med c.a. 1 miljon (30%) när de införde tullar. Bostäderna precis utanför låg stilla och möjligen stannade en bostäder längre bort från tullar upp något i en allmänt stigande trend.
Det tar lite lång tid och förklara mekanismerna bakom, hur marknader påverkas av regler mm. Men generellt gynnas alltid stordrift av mer regler, stordrift kräver mer transporter. Blir det problem och transportera sig stiger värdet på de områden som behöver transportera sig minst.
Jag tror inte politiker hatar bilar, tvärtom. Sverige är ett av del länder som pendlar mest i världen, det kan till och med vara så att vi pendlar mest av alla
Så när det blir svårt att använda bilen gynnas alltså områden med lågt bilberoende snarare än områden som underlättar bilägandet. Intressant. Och lite stick i stäv med gängse uppfattning här på bloggen.
För att ta en historisk tillbakablick på Göteborg. För 30 år sedan visste de knappt vad köer var. Förr i tiden byggde man städer med reserver, de skulle klara vad som gäller då och förbereddes för mer.
På den tiden var politiska partier beroende av medlemmarna, partierna fick lyssna på väljare.
Exakt när vet jag inte men någon gång började den här kopplingen brytas upp. Politiker gled längre och längre från sina väljare och närmare och närmare kapitalet, exempelvis börsen. Desto större ägande desto större inflytande.
De två kapitalistiska grupper som har avgjort mest inflytande på samhället är banksektorn och energi, när det handlar om energi är det framförallt olja. De länder som har lägst kostnader för att ta upp olja har enorm lönsamhet. De slår allt annat med hästlängder x 10.
Dessa grupper sitter inte och rullar tummarna om det finns andra grupper som försöker få upp lönsamheten i deras sektorer om det inte går hand i hand med lönsamheten inom bank och energi(olja). Givetvis investerar de i sådant som ökar deras avkastning och det mest lönsamma de kan göra är att investera i politisk påverkan, en slag påverkan som inte får bli upptäckt av folket utan man kör smygvägen
Konstigt, det hjälpte inte att minska köerna med biltullar. Det finns ju trots allt kommunala alternativ som kan svälja någon enstaka procent av bilåkarna, så några bilister har fortfarande valfrihet.
Syftet med biltullar är inte att minska köerna, det är tvärtom. Syftet med tullar är att öka köerna men det är en något fördröjd effekt som gör att man politiskt kan få igenom en åtgärd som lurar de flesta. Motiveringen är att man direkt kan se en liten minskning innan det vänder
Det är ju häftigt att betala skatt, klart det måste förmånsbeskattas;)
Jävla sossar säger jag bara!
Gnäll, gnäll, gnäll. Kom med något konstruktivt. Ja vi har ett gemensamt vägnät. Skall det underhållas? Skall det moderniseras? Eller skall det privatiseras, eller läggas ned?
2011 var skatt oc moms på bensin och diesel 60 000 000 000, dvs 60 MILJARDER…
2013 fick TRV som ansvarar för både vägar och järnvägar, underhåll, nybyggnad, ombyggnad mm 38 miljarder i anslag..
VART tog 22 MILJARDER vägen? Den rosa icke PK elefanten i porslinsbutiken ??
Den här bloggposten ger lite insikt i ämnet: https://jatrangselskatt.se/2014/04/09/bilism-i-stader-effekter-pa-samhallsekonomin-och-folkhalsan/
Tyvärr får du inte det svar du vill ha.
EF: exakt.
Det här allians/socialistkalaset börjar bli dyrt. Fordonsskatten höjs också. Och eftersom vårdcentralen numera har ett års väntetid så kostar privatläkaren en del. Funderar på att sätta barnen i privatskola då det är kaos i ordinarie. Skyddsvästar kostar också en del. Måste börja summera. Eller emigrera?.
Tycker att det är helt rimligt att skatta bort trafiken från centrala Stockholm. Inget konstigt alls.
Så lösningen på ett problem är skatt ?. Tror det finns minst 10 mer innovativa lösningar än beskattning.
Behöver inte vara innovativt bara det funkar. Men du gillar säkert det här http://www.dn.se/sthlm/stockholm-ska-fa-5000-elcyklar/
Ja, faktiskt. Kombinerat med motorväg för cyklar kan detta vara en bricka i spelet.
Ni vet det är ibland vinter. Halt, hala löv, frost och sånt där.
Finns tunnelbana på vintern. En liten uppoffring att åka kommunalt ca 4 månader per år om det hjälper till att göra världen bebolig för våra barns generation.
Då tunnelbanan öppnar sin 101 station; Arvidsjaur! 😛
Det går alldeles utmärkt cykla på vintern. Man blir ju varm och numera finns det utmärkta vinterdäck.
gdb crvx: Hur ofta har man i Arvidsjaur problem med att biltrafiken i stockholm motarbetas och eventuellt försvinner? Måste du köra genom stockholm för att komma till jobbet eller?
Hur hade ni tänkt att transporterna till butikerna ska transporteras ? med tunnelbanan ?
Med biltullar på essingeleden så får dom i norra sverige vara med och betala genom högre priser
Kan man inte bara chartra en Hercules – Tp 84 – packa denna full med dessa privatbilisthatande södermalmshipsters och skicka iväg dem till DPRK…
Ett land som just avskaffat all ond manlig borgerlig miljöförstörande privatbilism och där enbart statliga "nyttobilar" – ofta av fabrikat Volvo 142/144 – får förekomma för de "kamrater" som är extra nyttiga… ?
I DPRK har man förutom ond privatbilism även avskaffat yttrandefriheten, demokratin och möjligheten att äta sig mätt varje dag…
Man kan ju glädjas åt att Maggan fortsätter tvärvägra fastighetsskatt iaf. Trots att Stockholms bostädet är dyrast i världen. Woho!
Vi skall ju i framtiden ALLA "med glädje" åka kommunalt tillsammans med polygamister med 16 barn och som fått sina boenden betalda av skattebetalarna… 😉
Väntade jävligt länge (hela tre timmar) på att även det här inlägget skulle kopplas till invandrare. Du är sjuk, sök hjälp.
@EF : Så yttrade man sig i det forna SOVJETUNIONEN också om de som hade "avvikande " åsikter mot vad som vad proklamerat officiellt… :p
Men Björn var först. 1 timme blankt.
Missade det.
@Bengt, förstår inte vad det har med Sovjetunionen att göra. Förklara gärna. Menar bara att det känns lite bajsenödigt att koppla typ alla inlägg till invandring. Åk till götet på lördag om du vill träffa likasinnade o få ryggdunk för din extrema världsbild.
@EF, Invandring och s.k. integration utgör kanske 10-20 % av statens utgifter så det påverkar oss alla ganska avsevärt. Att ett yttrande i frågan skall kopplas till rashat och nazistiska sammanhang tycker jag är väldigt lågt.
Källhänvisning på det tack.
Yttrandet i frågan som jag anmärkte på: "åka kommunalt tillsammans med polygamister med 16 barn och som fått sina boenden betalda av skattebetalarna".
Kopplingen till lördagens stöveltramp är glasklar. Människor med samma liknande tar plats i det offentliga rummet.
Kränkta vita män. Tihi
https://nyheteridag.se/invandringens-direkta-kostnader-okar-till-71-miljarder-for-i-ar-nu-dyrare-an-sjukvard-och-omsorg/
EF
Jag tror Bengt H är blir irriterad när vi beskattas tills vi nästan kräks och sen ser man vad skatten man betalar går till.
Jag tror inte Bengt är ensam om att tycka det, det är säkert 50% av alla Svenska medborgare som tycker så men ytterst få "vågar" säga det.
"10-20% av statens utgifter" är ju en massiv överdrift. Kom igen nu, bättre kan ni.
Det som "Nyheter Idag" skriver om var uppskattningen 2016 för UO 8 + UO 13, dvs den direkta statliga kostnaden för nyanlända.
Låt oss ta en titt istället på prognosen i årets budgetproposition (dvs den som gäller för år 2018).
Totala statliga utgifter 2018: 992 miljarder
… varav UO 8 (migration): 15 miljarder
… varav UO 13 (jämställdhet och nyanlända invandrares etablering): 28 miljarder
Detta blir 43 miljarder, det vill säga närmare 4% av statens utgifter. Inte 10%, och verkligen inte 20%.
I vårändringsbudgeten 2016 som "Nyheter Idag" hänvisar till var siffran mycket riktigt 71 miljarder, vilket alltså nu sjunkit till 43 miljarder. Har ni missat att dessa kostnader sjunker? Eller blandar ni ihop statens och kommunens kostnader?
Man kan inte titta på bara den direkta introduktionskostnaderna som såklart blir "låga".
Ekonomen och forskaren Jan Tullbergs beräkningar tyder på MYCKET högre kostnader om man ser till indirekta kostnader vilket man såklart måste räkna på för att det skall spegla verkligheten.
Jan Tullbergs
Sen beror det väl på vad som inräknas i dessa kostnader. Om det bara är statens kostnaderna specifikt runt migration och etablering. Vad sen tillkommer kommunerna i bidrag, skola men sen också vård, polis osv.
@Milda W
I år kommer jag och mitt lilla enmansbolag att betala 336624 kr i skatt preliminärt. Beskattad tills man kräks och sen får man också se spyan som politikerna kokade ihop.
@MW: Ja, men det är ju också utslaget på många år såklart. När man skriver "10-20% av statens utgifter" så menar man underförstått "per år".
Många så kallade "invandringskritiker" brukar blanda vilt med siffrorna för att försöka blåsa upp kostnaden. Jag minns på 90-talet att siffror som "invandrarna kostar 100 miljarder om året!" slängdes runt, det är lite samma visa nu och då kostar väl invandrarna 1000 miljarder eller nåt. Finns säkert nån som tror på det.
För det mesta handlar debatten om de omedelbara kostnaderna för Migrationsverket. Den långsiktiga diskussionen kan ge intryck av att invandrare efter åtta år går med vinst, men så är inte fallet. Vi går alla med en stor förlust under våra år som pensionärer och för att täcka de kostnaderna måste höga skatter ha inbetalats under många år. Det har invandrarna generellt sett inte lyckats med så ett stort underskott förväntas av alla insatta bedömare.
Men glädjekalkyler är efterfrågade och det finns många oseriösa personer som fabulerar. Ja, många menar att det snarast är personer som jag som borde ha samvetskval för vi stör retoriken om detta ”berikande” med obekväm information. Vi behöver dock inte kalkyler som är önsketänkande, utan realistiska siffror för att kunna hantera de verkliga problem som samhället utsätts för.
JAN TULLBERG
Jag förstår fortfarande inte hur det har med trängselskatt att göra. Ledsen att meddela att samhället snurrar på, livet går vidare medans ni stångar huvudet i väggen med en mycket märklig besatthet.
Fast den som invandrar i sen ålder och inte hinner samla ihop tillräckligt mycket pensionsrätter får en låg garantipension alternativt försörjningsstöd (antar jag). Inte direkt ett drömläge. Det blir ändå inga 20% av statliga utgifter av detta.
Det största problemet är som du säger det vi kan kalla för "nyanländas låga förvärvsintensitet" (de berömda åtta åren). Är detta permanent och går inte att ändra på? Det tror inte jag. Däremot tror jag knappast att nuvarande regering genomför den bästa politiken på detta området.
Ett litet tröst i sammanhanget är dock att många som invandrar gått klart åtminstone grundskolan och kanske gymnasiet, något som annars kostar samhället rätt stora pengar. De stora "välfärdsutgifterna" sker ju i åldrarna 0-23 (ungefär) respektive 65+. Men då gäller det att få upp sysselsättningen.
Bara immigrationsverket kostar ca 40 miljarder. AMS lägger minst ca 30 miljarder på etableringsstöd mm. Sen tillkommer alla indirekta kostnader sjukvård, kommuners kostnader, boende rättsväsende mm. 100 miljarder dvs 10 % av statens utgifter är ett underestimat.
@ Joakim Persson
Det är med största sannolikhet "permanent", det blir t.o.m sämre de senaste åren. Men det har ungefär sett likadant ut i 30 år.
Frågan är varför folk tror det skulle bli bättre när bägaren är överfull och problemen större än någonsin, dessutom med en av de tröttaste, om in den tröttaste regeringen i Sveriges historia…. Jo nu vänder det!!!
Vågar påstå att 10 % garanterat är en underdrift när man räknar med socialbidrag, rättsväsende, sjukvård, pension -> sekundära effekter där problemområden drar med sig övrigt, mindre attraktivt land, turism.
Det är så hemskt enkelt att vara idealist;
"Är detta permanent, går det inte att ändra på? Det tror inte jag!"-Tack för ditt bidrag till samhället.
Klart trängselskatt har med invandring att göra, om det nu är så mycket folk här redan att man måste beskatta trängsel, varför i hela friden betalar då staten för att FLER personer skall komma hit och trängas?
Jaha, så ni menade inklusive kommunens utgifter och "sekundära effekter", med mera.
Så om jag förstår argumentationen rätt, så är nuvarande bud från "invandringskritiker" att "invandringen" kostar 10-20% av offentlig sektors totala utgifter, det vill säga 5-10% av Sveriges BNP ungefär? Vill bara förstår hur ni tänker.
@EF
Du är naiv. Skatterna måste in. På alla håll. Om det sen är på ekonomiska transaktioner eller trängselskatt. Allt för att täcka alla svarta hål när "samhället snurrar på". Om du satt i batterier i hörapparaterna kanske du hört nyheterna senaste dagarna.
SJ där totala tider med försenade tåg ökar. Bristande underhåll.
17,5% av alla grundskoleelever klarar inte gränsen för att söka till gymnasiet. Alltså nära var femte elev.
Alla sjukhus och vårdcentraler måste byggas om. Varje rum måste få två utgångar och alla fönster och dörrar måste vara passagesäkra. Allt pga hotad vårdpersonal vid ex skjutningar. Då ibland 100 anhöriga hänger på och ställer till med hot och bråk.
Trafikverket måste stänga rastplaster runt våra vägar. Folk har bosatt sig där i dagar och via nedskräpning, avföring och förstörda toaletter som används som tvättinrättningar kostar det mellan 10-100 tusen kronor att återställa.
Att vara naiv är dumt men ffa kan det bli dyrt. Sånt som vissa får betala mer än andra.
Jag har inga problem att betala skatt om det går till något vettigt. Men mycket av det här känns inte vettigt.
Tino Sanandaji – en invandrare (!) – har faktiskt skrivit mycket intressant om saken – invandringens kostnader ! 🙂
http://tino.us/2015/12/nationalekonomer-om-invandringens-ekonomi/
@Joakim Persson. Lämnar ämnet trängselskatt igen.Ja, 10-20% av våra offentliga utgifter kan kopplas till invandringen. Det går inte att vrida sig runt med diverse omskrivningar. Vissa skönmålare använder siffran "bara" 3% av BNP och det låter ju inte mkt för den oinsatte. Men det är över 100 miljarder.
Joakim
Att titta på statens utgifter för invandringen "skönmålar" kostnaderna, efter 2 år vältras mycket kostnaderna över på kommunerna men det är likväl en kostnad för oss skattebetalare.
Jag vill helt enkelt veta hur det räknas och tänks nästa gång "invandringens kostnader" tas upp.
För kännedom är 20% av de offentliga utgifterna ungefär 460 miljarder kronor som alltså på något sätt är "invandrarnas fel" enligt ert sätt att räkna på.
Bra, ge de satans bilistjävlarna spö! Bara på dem!
Allvarligt talat så har inte bilar inne i städer att göra. Men Stockholm är ju gravt felbyggt.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Man kan ju alltid åka runt Mälaren istället för att ta Essingeleden, skillnaden är att man då får lägga till 4 timmar restid per dag…
Några andra idiotiska förslag som vänster patrasket har är att sätta biltullar på vissa delar av södra och norra länken vilket kommer öka trafiken ovan mark där vi bor, istället för att trafiken leds ner i tunnlarna. Idioter!
En lösning finns! Bygg Stockholmsmuskeln nu: http://carsverige.eu/aktuellt/stockholmsmuskeln/
Lösningen stavas naturligtvis fler broar över Mälaren. Med bussfil, cykelbana och spårvagn. Men det stör väl någon inflytelserik knös sjöutsikt.
Lösningen stavas nog också tätare stad.
Hahaha och den här skiten röstade folk ja till med fagra löften om maxtaxor och undantag. Varenda en som röstade ja borde skämmas. Hur fan kan folk bli lurade av politiker om och om igen utan att ens fatta det själva.
Nästa gång politikerna kommer på en ny avgift kommer en massa dumbommar rösta ja och hylla den igen. De har inte lärt sig ett skit av biltullarna. Det är fan helt otroligt.
Alexander Bard gjorde en intressant observation på Twitter häromdagen. Att självkörande bilar kommer att innebära en ÖKNING av bilismen!
När man inte längre behöver körkort för att åka bil så kan ju t.o.m sjuåringar få sin egen bil.
Detta måste vara tokvänsterns värsta mardröm (kommer att bli alltså); ökad bilism, ny bil som statussymbol redan på mellanstadiet (på samma sätt som den senaste smartphonen är en statussymbol för ungdomar i dag) och ökad efterfrågan på elektricitet!
Låter härligt tycker jag! 🙂
Autonoma fordons största löfte är att få ner snittet på antal personer per fordon från runt ett ner mot noll i rusningstrafik.
Först då är iaf jag nöjd. Allt annat är kommunism.
Varför skulle man få en egen bil? Är de självkörande verkar det effektivare att de går som en taxi istf för att stå parkerade mesta tiden som en privatbil
Varför skulle skolelever behöva en egen telefon? Räcker det inte med en per klassrum? Eller en per lärarrum, som förr i tiden? 😉
Varför vill folk ha en egen bostad? I till exempel u-båtar sover manskapet i treskift – kan inte staten fördela lägenheter utgående från folks skiftarbetstider så att befintliga bostäder utnyttjas maximalt? 😉
Egen telefon kräver knappast att man behöver bygga X antal parkeringsplatser för när man inte använder telefonen. I städer over en viss storlek är det vansinne att alla ska köra egna fordon, som dessutom för det mesta kommer att stå parkerade mesta av tiden.
Det säger mer om din personliga inställning till förnuft/vansinne än förståelse för hur status fungerar i tonåren och din förståelse för hur tillgång/efterfrågan fungerar i en demokrati…
Jag tror på marknadsekonomi och finns det ingen möjlighet till marknad får man simulera den, höj trängselskatterna tills trafiken flyter. Själv är jag beredd att betala 100:- per mil i Stockholm och det dubbla i innerstaden om jag kan komma fram utan slumpmässiga förseningar med firmabilen så jag kan planera servandet av värmepumpar osv. Sedan är det även alldeles för billigt att parkera, höj tills det finns lediga platser.
Min ideallösning vore att avveckla punktskatterna på bränsle och el och övergå till kilometeravgifter som likt elnätsavgifter bekostar vägnätets investeringar, drift och underhåll. Statskassan kan som för allt annat få momsen och löneskatterna.
Med målet att trafiken skall fungera väl för skatte/avgifts betalarna blir det även rimligt att använda biltrafikens avgifter till avlastande investeringar i cykelvägnät, kollektivtrafik och godstrafik på järnväg.
Om riksdagen får för sig att bygga maglevnät eller en tågtunnel till Finland via Åland får det lämpligtvis finansieras på andra sätt.
Inte en helt dålig idé. Omöjligt att hitta parkering för mig då allt är fullt då platserna säljs för självkostnadspris vilket gör att ingen behöver ta ekonomisk hänsyn och ingen heller någonsin avstår en plats oavsett om de behöver den eller ej. Det är ett generellt problem i det svenska samhället likt det som fanns inom warszawa-pakten. Folk hade pengar att köpa varor för men inga varor fanns. Så är det mycket i Sverige också alla har råd med det men utbudet är begränsat till de som har tur, kontakter eller köar väldigt väldigt länge.
Eller så "vänder man" på resonemanget och låter det lösa sig själv när köerna på tex Essingeleden blir så massiva att det tar för lång tid att åka till arbetet så kommer folk att ta till andra färdmedel för att ta sig till jobbet.
Sen blir det såklart inte så "kul" för hantverkare som måste ta bilen oavsett hur länge de kommer få sitta i kö.
Köerna kommer alltid "reglera" sig själv.
Problemet är att det måste finnas alternativ. Bilköer är i regel ett tecken på att alternativa färdmedel är ännu sämre på det stora hela. Folk väljer det färdmedel som är bäst utbyggt. Men resonemanget kommer sällan dithän, utan fastnar i att "de flesta kör bil, alltså måste vi bygga ut vägarna" vilket inte löser nånting i en urban miljö.
Intressant idé från Magnus.
Men jag tycker det finns möjligheter till marknad, iaf när det gäller parkering. Och frågan är hur mycket trafik som beror på bilister som snurrar och letar efter obefintliga parkeringar.
Marknadsmässigt pris vore att man helt enkelt säljer platserna till högstbjudande. Med modern teknik borde man kunna boka platsen så man vet var den finns också.
Liknande skulle man kunna göra med trafiken också om inte parkeringskostnaderna löser problemet.
Att lösa allmänningens dilemma genom att låta allmänningens bli överutnyttjas är ingen bra lösning tror jag. Det leder ju till en situation där användarnas nytta går mot noll.
Och avsaknaden av alternativ är en illusion man får när inte rätt pris sätts på en begränsad resurs. Det finns gott om alternativ – Reinfeldt sa ju att det finns gott om ledig plats runtom i Sverige. Hade man fått betala mer för att verka i Stockholm så vore det kanske bättre alternativ att arbeta någon annanstans. Eller så löser någon problemet på annat sätt (med ett pris finns ju pengar att tjäna).
@anonym
Jag håller med fast så fungerar det inte i Sverige. När det sker så skriks det om relativa klyftor och ojämlikhet. Målen som satts upp för att motverka att någon har mindre än 60% av medianinkomsten motverkar all form av rättvisa och kvalitativ fördelning och hämmar istället hela samhället.
A-kassa på obygden gör generellt att du kan leva ok medan det i storstad tvingar dig att sälja din bostad och flytta. Samhället är helt enkelt korrupt och dysfunktionellt i det ekonomiska perspektivet.
Smart grej att kunna boka p-plats i förväg och veta var man ska, borde kunna effektivisera en del.
Anonyms marknadstänk är precis vad som praktiseras idag och och har så gjorts under lång tid. Det har lett till att allting glesas ut och utlokaliseras vilket har skapat dagens trafiksituation i Stockholm vilket blir dyrare för samhället på alla vis.
Länk till fin liten film
Snetmot: Menar du verkligen att marknadstänk praktiseras idag? Jag håller inte med.
Filmen du länkar till hävdar att det enligt lag inte tillåts att staden byggs kompaktare. Det är isf detta som gör att staden utlokaliseras och inte marknaden.
Det är dessutom vanligt att det är kommunen som har defacto monopol på tomtförsäljningen, kommunen har iaf planmonopol. Detta gör att tomtpriserna inte riktigt är sant marknadsanpassade – kommunerna har möjlighet att snedvrida tomtpriserna så att det blir mer lönsamt att bygga i periferin.
Och om det nu är marknadstänk så varför finns inte möjlighet att boka p-plats i förväg? I en marknad där det råder brist på något så torde ju priserna stiga sålänge man ändå kan sälja slut. Sålänge det inte finns lediga parkeringsplatser torde ju varje rätt funtade ägare av P-platser höja priset – det är ju bara att casha in.
Det är inte marknaden som gör att saker blir dyrare totalt sett, det är saker som sätter hinder för marknaden som gör det dyrare…
DL: Jo, man vill tydligen äta kakan och ha den kvar. När det sedan inte går så blir fårket som en treåring som inte får sin vilja igenom…
Ta exemplet med A-kassan. Jag tycker inte det är statens uppgift att säkra upp folks inkomster. Visst man kan tycka att staten skall säkra att man ändå skall kunna leva drägligt i någon mening och det kan man ju göra på obygden. Tycker man inte det duger så tycker jag man får se till att säkra upp sin ekonomi (numera så erbjuder ju facket inkomstförsäkring) så man kan bo kvar i stockholm även om man blir av med jobbet – det torde mest vara för en övergångsperiod för som permanent arbetslös ser jag inte varför det skulle vara så gagnerligt att bo i stockholm.
Stålarna måste in, sådant som förr ingick i skatter som betalades in måste man nu betala för en gång till.
En totalt duperad befolkning tror på mantrat att pengarna går till skola, vård, omsorg
Exakt.
Men alltfler inser,tillochmed unga människor pratar om kommande inbördeskrig.
Lyktstolpar har nämnts med.
Det bästa blir när Nacka o Värmdö kan sätta upp miljözoner och beskatta alla illaluktande baddj..lar från stockholm.
Miljarders miljarders miljarder som Arnstad hade sagt.
Haha. Snart blir de bara de "utfattiga" som har råd att köra i Sthlm.
Har en i domstol fastställd fordran på en kille, som ett tag såg ut att börja reda upp sitt liv men på senare tid börjat skita i allt. De obetalda trängselavgifterna med ränta som adderas nu upp hos kron-kalle och vi övriga (inklusive en bank, trösterikt nog) kommer naturligtvis aldrig att få betalt, då Staten går först, med ockerränta därtill!
Vägra betala ta lagen i egna händer är snart vad som återstår! OCH VAD FAN GÅR DEGEN TILL???
Hoppas ett sjunkhål öppnar sig under Satan City snart!
Trängselskatten är ju en utmärkt till fantastisk skatt för stockholms kommun. Den tas ut på de som åker in i eller förbi Stockholm (på e4:an där det för de absolut flesta saknas rimligt alternativ eftersom de andra vägarna är verkligen usla) och den tillförs stockholms kollektivtrafik som gynnar i princip endast de som bor inom stockholms kommun! I praktiken är det en omfördelning av skattepengar från Lidingö, Nacka, Danderyd, Solna, Sundbyberg och Sollentuna till Södermalm. Whats not to like?
Visst nu används en del till förbifarten också men det satt hårt inne.
Mja, enligt Sverigeförhandlingen ska ju pengarna nyttjas till infrastrukturprojekt i Sthlm, bl a östlig förbindelse. Men bloggaren hade kanske föredragit att man i vanlig ordning hade låtit omgivande landsbygd finansiera Sthlm…?
Det är väldigt enkelt att riskfritt undvika trängselskatt(och fartkameror), alla tider på dygnet. Betalar ni detta är ni helt enkelt efterblivna. Vilket många som kommenterar här verkar vara. Däremot finns det gott om självutnämnda genier.
I innerstaden så har trafiken minskat kraftigt med undantag för några större leder som Centralbron, Stadsgården mm. Andra åtgärder som att gatuparkering kostar 150 kr/dagen eller 3000 kr/mån gör det väldigt dyrt att ta bil in till Stockholm. Så att sätta upp mer stationer innanför det nuvarande system ger nog marginellt höjda intäkter. Syftet att minska trängseln är uppnått.
Men för att höja intäkterna så måste de gå på de stora pulsådrarna E4 och kommande Förbifart Stockholm im de inte tänker utanför boxen.
Kanske en allmän pendlarskatt som gäller alla som deklarare inkomst av tjänst? Eller så inser de att att de sparar 10 ggr mer på att effektivisera verksamheten.