876
En kort rättelse om nya Nissan Leaf. Den ska ha 378 km NEDC-räckvidd enligt svenska Nissans hemsida. 24 mils räckvidd kan förmodas vara den faktiska räckvidden.
Nya Nissan Leaf. Foto: Nissan |
Andra invändningar kvarstår, som den långsamma laddningstiden även med snabbladdare pga ChaDeMo och inte CCS. Snabbladdningstid upp till 80% blir 40 minuter med ChaDeMo, utan egentlig potential att förbättra detta.
Räckvidden blir likvärdig med instegsmodellen av Tesla Model 3, rimligtvis till ett attraktivare pris, men Nissan har än så länge inte släppt det svenska priset. Vilket iofs inte Tesla gjort heller. Tesla erbjuder dock snabbare laddning än ChaDeMo.
9 kommentarer
Eftersom snabbladdning sliter på batteriet så kanske man kan vända på det och säga att man tack vare den långsamma laddningen inte behöver byta batteri efter 5-8 år.
🙂
Detta har visat sig helt felaktigt. I en studie som publicerats på Tesla Club Swedens hemsida, visade sig denna hypotes vara helt fel. Batteriets livslängd blev längre med bara snabbladdning
Ah. Det var bättre. Funderar på vilket är bättre för elnätet, snabbladdning en masse eller långsammare laddning. Är ju inte så enkel fråga.
Chademo finns ju i högre effekt än 50 kW även ifall det inte är vanligt. Tex så ska ju Kia Soul EV kunna ladda i 100 kW via Chademo men det är inte alls vanligt med Chademo-laddare som kan ladda över 48 kW.
Dock så har Nissan inte nämnt någon förbättring i laddhastigheten så tyvärr kommer det nog inte gå snabbare än ca 48 kW.
Räckvidden – är den prognostiserad efter bästa förhållanden eller typ vinterdag med värme/defroster mm påslagna?
"Nissan Leaf"… Ehh.. Nissan Löv(en)…
😉
Vore intressant med en undersökning om milkostnad på några elbilar jämfört med en typisk hybrid respektive ren fossilbil. Exempelvis kan man tänka sig att man leasar på två eller tre år och sen räknar ut vad milkostnaden blir. Orkar förstås inte själv göra det då jag redan har bilar som jag är nöjd med. Har sett faktiska beräkningar på 2 års privatleasing med just Nissan Leaf på 22kr milen. Väldigt bra, men hur står det sig mot andra alternativ? Min förra Auris Diesel kostade ca 18kr milen.
24 mil på en laddning. Så en kall vinterdag med -15-20 grader måste man ladda efter 12 mil. Krävs minst en laddning för att ta mig till födelseorten. Smidigt!
Just ja, bara hoppas man slipper byta batteri efter 5 år, typ 150000kr. Eller elbilar har kanske magiska batterier som inte blir dåliga som alla andra. Menar, ofta man byter hela drivlinan på en förbränningsmotorbil.
8års eller 16000mils garanti på batterierna. Så nej du behöver nog inte bekymra dig om ett batteribyte.