Över årets bokmässa hänger ett brunsvart moln av morgondagens nazistdemonstration med start utanför svenska mässan. Alla parter förbereder sig för gatustrider – inresta extremister från andra länder är enbart här för att döda varandra och polisen har förstärkt med resurser från hela landet. Och säkerheten har gått i taket på bokmässan med visiationer, inpasseringskontroller och betydligt fler poliser och säkerhetspersonal än vanligt. Samtidigt är besökarna färre och frågan blir om NMR nu hittat det perfekta sättet att förstöra bokmässan?
Lördagar är förstås den dag under mässan som betalar största delen av utställarnas rätt ansenliga kostnader. Mässan är öppen för allmänheten hela dagen – en allmänhet som också är ledig denna lönehelg.
Än så länge är den allmänna uppfattningen att det är färre besökare på mässan i år än vanligt. Debatten och mediauppmärksamheten har gjort att en del utställare valt att inte ställa ut i år, även om de flesta inte låter högerextremister påverka och styra dem.
Samtidigt finns det med hotet om gatustrider utanför mässan en oro bland många utställare att folket kommer anpassa sig och inte gå till mässan på lördag. För många förlag kan det leda till ekonomiska förluster, i något fall kanske rent av konkurs.
Svenskt kulturliv anses generellt sett vara vänster och kanske har nazisterna nu hittat det perfekta sättet att förstöra bokmässan? Håll en demonstration utanför bokmässan på lördagen varje år, tills inga utställare längre köper montrar på grund av de ekonomiska förlusterna? I slutändan kanske rent av hela bokmässan måste läggas ner, samtidigt som ett antal förlag gått i putten?
Lördagen blir avgörande – sannolikheten för en lugn demonstration går att diskutera. Höger- och vänsterextremister från andra länder ska finnas inresta enkom med syftet att slåss, helst slå ihjäl varandra. Mellan dem och olika demonstrationer står hundratals, kanske tusentals intransporterade poliser som ska försöka skydda liv, upprätthålla lagen och yttrandefrihet. Man kan bara hoppas att ingen av dem kommer skadas eller dödas.
Också potentiellt avgörande för hela bokmässan blir om folket rättar sig efter NMR och avstår från att gå till mässan. Eller om de faktiskt kommer i vanliga antal och inte låter extremister styra deras liv.
Annars kan vi ha sett toppen på bokmässan, speciellt om NMR bestämmer sig för att demonstrera varje år.
77 kommentarer
Uppenbarligen JA !
Säve flygplats är fortfarande avspärrad och med största sannolikhet finns redan nationella insatsstyrkan i Gbg med tillhörande transporthelikoptrar – "Black Hawk" – Hkp 16 – Sikorsky UH-60
https://www.facebook.com/Schwarzer-BlockAutonome-Antifa-690864604290668/
Och nu blir det våldsunderhållning i Göteborg, NMR vs Afa. Hoppas media bullar upp ordentligt så att de får med allt spännande.
Det var väl inte pga NMR demonstration som en del utställare inte ställer ut i år?
NMR demonstration startar inte utanför mässan och är avsevärt kortad. Den är flyttad enligt domstolsbeslut.
Man kan alltså sammanfatta det hela med vänsterextremister(diverse s.k. kulturarbetare) inne på mässan och högerextremister(s.k. nazister) utanför mässan?
brunsvart moln utanför och blodrött inne.
Inte så stor skillnad.
Väster- och högerslödder behöver bara en "scen" för att slåss på!
Som nu senast i Hamburg under G20 och tidigare i Göteborg 2001
Vilket högerslödder slogs i Hamburg respektive Göteborg 2001?
Re D.L
Bra fråga. Noterar även att NMR's oanmälda demonstration förra veckan gick lugnt till. Vad kan det bero på?
I Hamburg och i Göteborg demonstrerade vänsterslöddret" mot det kapitalistiska samhället i stort och i Göteborg även "kryddat" mot G H W Bush
NMR är ett jävla pack men frågan är om inte vänsterpacket är ett ännu större hot. Det värsta hotet är nog ändå alla fega och ryggradslösa författare och skribenter som inte vågar stå för sina åsikter. Detta kan illustreras av nedanstående artiklar:
https://www.fokus.se/2017/09/skams-ni-inte/
https://nyheteridag.se/janouch-om-bokmassan-lattare-att-vara-oliktankare-i-en-diktatur-dar-visste-man-vad-som-var-forbjudet/
Tur att det finns bloggar som den här där man vågar uttrycka egna åsikter.
Man kunde ju önska alla bara kunde ignorera NMR och inte ge dem den uppmärksamhet de är ute efter. Vem fan bryr sig egentligen om några clowner går i tåg genom stan.
Man kan tycka det. Ett problem är att det alltid börjar med "inget att bry sig om", sedan sitter man där till slut.
En annan problematik är om man ska låta krafter som hatar demokrati få använda demokratin för att motarbeta demokratin. Ska man vara tolerant mot intoleranta? Ska man vara liberal mot antiliberaler?
Dock är demonstrationer inte längre något som har någon politisk påverkan – vi lever inte på 1900-talets början längre. De har på sin höjd en polariserande och destabiliserande påverkan, men ignoreras annars helt av de som styr – idag körs drev och faktisk påverkan via opinionen över Internet. Ett drev på Twitter med ett 50-tal "Twitterelit" har större påverkan än 50 000 i en demonstration.
Hoppsan vilken sorglig snyfthistoria Katerina Janouch skrivit ihop.
Hon missar helt grundproblemet, att vi alla har rasistiska fördomar, och att många först på senare år insett hur mycket rasism som finns inarbetat i vår kultur. Det är svårt att ändra på och processen leder till en hel del märkligheter i argumentation och reaktioner, när många ifrågasätter destruktiva grundläggande värderingar.
NMR´s växtkraft kommer ej ur NMR. Det är jag helt övertygad om.
Jag tror den tar sin näring ur vänstern och dess identitetsextremistiska etablissemang, som de senaste 5 åren gett samtliga missnöjesyttringar rätt. Detta utan att vare sig be skattebetalare om ursäkt eller åtminstone försöka förklara sig.
Det har hänt förr och kommer fortsätta att hända. Skall vi ha ett tokideologiskt etablissemang så kommer minst lika tokiga motkrafter att finnas.
Se bara förändringarna i välfärds och rättssystemet över ett fåtal år och ingen skall få tala klarspråk kring det. Det vore snarare konstigt om NMR eller liknande inte växte.
@iblandekonomi:
"..hur mycket rasism som finns inarbetat i vår kultur…"
Det torde även finnas "rasism" inbäddat i andra / alla kulturer…
@Bengt Hansves
Ja, de flesta kulturer är mer lika än olika.
Vänstern brukar ofta säga att Sverige är världens bästa land, där fred, frihet och jämlikhet råder, därför ska alla människor från hela världen få komma hit. Man brukar också skicka fram invandrare i debattstudior och tidningsrepotage som talar om hur bra Sverige är och hur bra det var, att de fick komma hit till världens bästa land.
Sedan säger vänstern och otaliga invandrardebattörer plötsligt också, att Sverige är ett genomrasistiskt land, fyllt av fördomar. Den strukturella rasismen, vita patriarkatet och vithetsnormen är precis överallt. I varenda gathörn.
Motsägelsefullt? Någon?
"Det torde även finnas "rasism" inbäddat i andra / alla kulturer…"
Troligen så har vi i Sverige ovanligt lite rasism och intolerans i vår kultur jämfört med andra länder… det är i alla fall vad jämförande internationella undersökningar brukar visa.
Jämför man också hur invandrare och svenskfödda klarar sig i arbetslivet finns inte heller några större skillnader – givet att man justerar för skillnader i utbildningsnivå. Tyvärr sprids mycket skadliga påståenden om motsatsen av vänstern.
En granne i radhusen på andra sidan fotbollsplanen, Volvopensionär runt 70 med Volvo och husvagn, från Kroatien/Slavonien i f.d Jugoslavien formligen "hatar" muslimer…
Han tycker att vi svenskar är naiva, godtrogna och totalt historielösa…
Mitt drömscenario vore att NMR:s demonstrationsväg kantades av täta led av människor som tyst åser demonstranterna. Blänger på dem och fotograferar. Inga motdemonstrationer, inget våld utan bara en tyst majoritet som exponerar nazisternas litenhet.
Detta kommer givetvis inte att hända.
Njea, de skulle säkert se det som en hedersvakt.
Det bästa vore om den lilla gruppen fick gå helt ensamma, utan någon som helst bevakning så att den lilla fisen kan spridas snabbt för vinden.
Men det är för mycket att hoppas på förstås.
Nej, för våldsbejakande vänster kommer inte kunna hålla sig utan går på våldsbejakande höger.
Båda sidor är bemannade av störda personligheter. Skillnaden är att media ursäktar vänstra halvan i större utsträckning än högra halvan.
Båda vill skada meningsmotståndare.
Och de som man anser inte passar in i deras samhällsprofil.
@Rickard
+1
För övrigt är det lika viktigt att inte låta sitt liv styras av de extremister som brukar kallas terrorister, som de som kallas nazister eller vänsterextremister.
Tänk på det nästa gång du läser om terrorister, och var vaksam på de som vill inskränka människors frihet på grund av sådant som terrorister gör.
Senaste exemplet är eventuellt förslag på att det kan bli förbjudet att studera, från Morgan Johansson. Att det troligtvis bara kommer att drabba människor med mörk hy i praktiken gör inte förslaget bättre.
Bokmässan har ju egentligen bäddat för det här själva genom hanteringen av fria tider.
och nu kommer de riktiga nazisterna på besök…
Naturligtvis är det uppmärksamheten de söker, och de vet att de kommer att få det.
Precis men tanke. Detta har man skapat själva.
En bransch som i mina ögon känns helt passé behöver all uppmärksamhet den kan få.
nya tider
Alla människor har yttrandefrihet oavsett politiska åsikter. NMR ska inte skuldbeläggas för att de har en demonstration oavsett vad man tycker om dom. Det som förstör mässan är ju inte deras march, det är vänstern som försöker stänga ned yttrandefriheten som förstör.
Om NMR får göra sin march utan att någon attackerar dem så kan jag inte se hur det stör bokmässan.
En stor del av de där figurerna är dömda för diverse våldsbrott, hot och grejer.
Dessutom utgör bokmässan en stor folksamling i sig, vilket kan vara ett mål för annan terrorism.
Det är väl därför förvaltningsrätten bestämt att de inte ska få starta precis i anslutning till bokmässan utan 300 m därifrån. Det är dumt att blanda två folksamlingar, helt enkelt.
Yttrandefriheten innebär frihet att samla sig, men också att man underkastar sig demonstrationstillståndets begränsningar. Vilket NMR redan tidigare visat att de inte gör och har dessutom nu gått ut och sagt att de tänker skita i reglerna.
När det gällde de ensamkommande på Medis var det många som tyckte att polisen borde gå in och spräcka lite skallar eftersom demonstrationstillstånd saknades, ska man inte göra det nu också om NMR redan gått ut och sagt att de tänker starta var de vill?
Om de inte ingrep på Medis ska det inte ingripas här heller. Nån jävla ordning får det vara!
@Ben
Jag är helt säker på att det bland de sossar, kommunister och övrigt vänsterfolk som demonstrerar på 1:a maj finns åtskilliga som är dömda för diverse våldsbrott, hot och grejer. Skall vi förbjuda de demonstrationerna också då?
Bokmässans har ju s.a.s politiserat sig själva, och det får nu praktiska politiska konsekvenser.
Utan tjafset runt fria tider så är det tveksamt om NMR valt tiden och platsen, eller att kopplingen ens gjorts till bokmässan.
Tycker det är både klantigt och beklagligt att bokmässan numera får anses vara en politisk bokmässa.
Ben, nej man behöver inte underkasta sig något demostrationstillstånd för att få ha yttrandefrihet. I Sverige behöver man inte ha tillstånd för att yttra sina åsikter i form av en demonstration.
Bristen av tillstånd gör det INTE möjligt för polisen att stoppa demonstrationen. Det krävs andra saker för att det ska ske.
Jag ställer upp på principen om alla exkremisters lika värde…
Om folk bara kunde skita i NMR eller åtminstone behandla dem som den lilla antiintellektuella klick de faktiskt är så kanske detta inte hade varit ett problem.
Nu har detta dock gjorts till en av årets viktigaste händelser i media och NMR får uppmärksamhet värd miljontals kronor tack vare att nyttiga idioter sväljer betet om och om igen. Man var intet lärt sig av Trumps valseger, SD:s t-banekampanj etc, utan låter sig provoceras in samma fälla gång på gång.
Grattis till er, NMR och dylika provokatörer. Ni har verkligen hittat en guldådra i den samtida kränkthetskulturen
Vänsterdräggen, Nazistpacket och IS-kräken har samma fiende. De gynnas av varandras existens.
Har en amerikan på jobbet och en varning har gått ut via ambasaden att hålla sig borta från stan. Festligt!
Det är väl ännu mer anklagelserna mot bokmäsan pga Nya Tiders deltagande som påverkat. Själv har jag tvekat på om det är socialt acceptabelt att säga att man tänker gå på bokmässan. Jag tycker inte Nya Tiders deltagande är en anledning till bojkott men vi människor är sociala varelser och det gör ont tar energi att bli utstött. Kanske bättre att bara hoppa över detta året? Men, nu ser jag att Aftonbladet och andra är på plats som vanligt så det verkar som att man kan gå på bokmässan utan att anklagas för att vara garderobsnazist.
Hellre en nazisthälsning på gatan än att behöva få ett mail, hotfullt som satan.
Vänstermänniskorna borde ju vara nöjda nu när deras visioner om det mångkulturella samhället slagit in.
Det här är förmodligen bara en försmak av hur Sverige kommer gå under eller åtminstone totalt gå åt h-vete.
Dvs en undergång i extrema åsikter utan verklighetsförankring samt ett ökat politiskt våld och åsiktsförtryck.
Allt detta kommer komma från samtliga håll. Liberaler ,kommunister, islamister och givetvis även en klick växande nazister.
Så även nazismen är alltså invandrarnas (det mångkulturella) samhällets fel om jag förstod dig rätt? Jag tror att samhället istället går under av idiotiska analyser, men det är bara en tanke.
Ok då börjar vi om så du förstår. För det första nämnde jag aldrig invandrarna (förutom islamisterna).
Jag har heller aldrig direkt påstått att nazism skulle vara INVANDRARNAS fel.
Det jag däremot påstod är att denna typen av samhällsform som vänstern och numer även liberaler förespråkar med enorm iver leder till stora slitningar.
Det kan aldrig nånsin anses vara nåt normalt att ändra ett lands etniska sammansättning på det vis som det gjorts i Sverige.
Dessutom helt emot den egentliga folkviljan. Den som protesterat har blivit uthängd i massmedia, i vissa fall blivit av med jobb och rent allmänt utfryst.
Vi ser idag resultaten av detta nya samhälle med enorm våldsbrottslighet, sexualbrott som skenat i taket, hedersmord, islamistisk terrorism, enorma kostnader (som inte redovisas ärligt) osv osv.
Felet ligger till största delen hos de som ivrigt propagerat för införandet av den här samhällsformen. Ofta helt utan nån slags ärlighet och konsekvenstänkande.
Att det i såna här fall dyker upp extrema organisationer från alla håll och kanter har man sen mage att oja sig över!
Och NEJ återigen skyller jag inte på INVANDRARNA. Jag skyller på vänstern inne på bokmässan! Samt extremliberaler.
Jaha. Fast det fanns ju fler nazister och kommunister på 30-talet innan de införde den här samhällsformen, det mångkulturella samhället? Är det bara vänsterfolk där inne på bokmässan? Trodde Lars var mer lagd åt högerhållet.
Att det dyker upp några högljudda bokbrännare och demonstrerar för att de inte får komma in på nordens största bokmässa och bränna böcker är det väl ingen som ojar sig över?
Jag håller med dig Erik.
Bokmässan ser också ut att kunna få sin beskärda del av vänsterkärlek.
https://uvell.se/2017/09/29/liket-lever-en-guide-till-autonoma-vanstern/
Alltså ja bokmässan får väl ändå räknas som nån slags tummelplats för vänstern överlag.
Alltså på 30-talet var det ju delvis andra mekanismer som skapade en orolig värld. Hört talas om börskraschen ????
Och ja de här extremerna fanns redan då. Fast för just Sveriges del fanns ju inte nån riktig grogrund. Vårt land var rätt stabilt på den tiden.
Idag är det ju däremot en annan femma, vänster och extremliberal har ju verkligen lyckats koka ihop en jävla häxkittel
Och nu har de mage att gnälla över instabilitet och extremism när de fått sitt drömsamhälle.
Vilka bokbrännare? Nazisterna? De har väl för fan inte bett om att få KOMMA IN på bokmässan ??? Var får du allt ifrån?
Jag tror du missuppfattat hela grejen dessutom, deras demo handlar inte om att de inte får komma in på bokmässan.
Jag ger upp det går liksom inte diskutera på din låga nivå.
Hadet
Har du hört talas om första världskriget? Det skapade både Mussolinis Italien, Lenins Sovjetunionen och lade grunden för att bygga Nazityskland. Före börskraschen. Börskraschen gav sen Hitler och Franco möjligheten att ta över, men grunden skapades tidigare. Vad säger att en liknande ekonomisk kris inte gör samma sak idag? Vi har redan haft en finanskris som gett högerextrema partier vind under vingarna. Putin hjälper till så gott han kan. Trump likaså. Grunden är lagd. Tankarna finns redan. Klyftorna är snart som på 30-talet. Demonstrationerna pågår. Nynazistiska bokbrännare oroar mig inte. Men min oro är att om vi inte kan se till att hantera extrema bokbrännare utanför bokmässan idag, så tar de (eller några andra extremister) över imorgon. En liten skara kan växa snabbt.
Alltså det där är ju inget jag sagt emot, men dagens Sverige med alla enorma problem är ju inget som varken Trump, Putin eller nån annan utanför Sverige har skapat.
Återigen, det är idioterna inne på bokmässan (nej givetvis inte alla) och övriga vänsterextrema och extremliberaler som skapat.
Detta är försent att åtgärda, jag är oerhört pessimistisk inför sveriges framtid. Det blir antingen en slags maskerad polisstat, islamiserat eller tar helt enkelt nån slags nationalister över och inleder massiva repatrieringar.
Men att vänstern och liberalerna har mage att sitta och klaga över dagens tillstånd är ju rätt magstarkt. Och sluta skyll på Putin och Trump, det om nåt är ju patetiskt!
Jajajajaja, ta det lugnt. Det blir nog bra ska du se.
Det absolut bästa NMR kan göra, om de nu kan svälja stoltheten och sina stora EGO:n, är att inställa demonstrationen. De kan skicka fram EN man i morgon när vänsterextremister från hela Europa står samlade, vilka har ödslat tid och pengar på resor, och är utrustade med trummor, visselpipor och vapen, och förklara i megafon att demon är inställd. Jag lovar, de kommer att slå sönder stan ändå.
Vet inte om det är så smart.. EN enda av dem sprängde ju sönder halva Oslo för några år sedan. Och sen mördade SAMMA galna nazist oskyldiga socialdemokratiska ungdomar. Det hade du väl glömt?
Det är bättre om de är i stan och demonstrerar öppet för då vet man att EN enda av dem inte har gömt undan en massa sprängmedel i nån skåpbil i närheten. Känns faktiskt t.om. lite tryggare att ha dem i närheten. Det finns aldrig så många beväpnade poliser som vid en nazistdemonstration.
Låt dem demonstrera och hålla på. Det känns lite tryggare för oss vanligt folk.
@Frihet
De sosseungar som Breivik hade ihjäl var lika oskyldiga för honom som de bankchefer, företagsledare och ambassadpersonal som mördades av RAF i Tyskland var för dem.
Extremistiskt våld är lika ruttet varifrån det än kommer.
Ja… jag håller med… men och var ville du egentligen komma med din kommentar?
Det var en replik på ditt behov av att kasta in "Breivik-kortet" som kommentar på att Doktor Syn kallt konstaterar att våldsvänstern egentligen inte behöver en ursäkt för att gå bärsärk på stan.
Jag vet inte om du har läst om arrestlokalerna som polisen byggt i garaget på Skånegatan? Men om du har det, så hoppas jag att du förstår att det var inte för nazist-demon de byggde den.
Nej, det trodde jag inte. Jag tror att de fåtalet men högljudda nazisterna kan få plats i en minibuss.
Jag trodde att de skulle passa på och arrestera alla som inte lämnat tillbaka böckerna i tid till biblioteket.
Bättre om de i så fall nu varit lite proaktiva istället och tillsammans med socialen arrangerat ett stort LAN-party i det där garaget. Då hade våldsvänstern varit för sysselsatt för att begå kriminella handlingar. Man kunde väl samtidigt sålt pizza och cola hade de även finansierat hela polisinsatsen.
Haha! Skön poäng du har där 😄
Det där med att vi ska leva spm vanligt och inte bry oss är en rätt bra idé ibland. För sent..
Till alla er som vill förbjuda NMR att demonstrera vill jag fråga:
Om vi förbjuder alla andra åsikter än de som godkänts av Aftonbladet och SVT. Om vi förbjuder alla andra partier än Sossarna. Om vi låser in alla oliktänkare på uppfostringsanstalter. Blir det bättre då? Blir allting bra då? Kommer allt att fungera klanderfritt då?
Eller ska vi kanske inse att om vi vill ha ett i sanning öppet, yttrande- och åsiktsfritt och tolerant samhälle, så måste vi tillåta att även de som vill ta bort allt detta får höras och synas i det offentliga rummet?
Vi som demokrater MÅSTE kunna tåla och hantera att de mest vedervärdiga åsikter vädras öppet. MEN! Vi som demokrater får ALDRIG acceptera att dessa åsikter framförs med, eller bekämpas med våld!
Det är våldet som skall bort – inte åsikten!
Ja vi måste nu acceptera att vi får leva under en socialliberal diktatur!
Väl talat, Petter!
Frågan är vem ditt inlägg är riktat till? Är det någon som vill förbjuda NMR att demonstrera? Ja under förutsättning att de klarar av att vistas tillsammans utan att begå en massa brott dvs (och till och med klarar av att demonstrera utan att begå en massa brott).
Hej Petter
Bra talat!
Tack 🙂
Det är dags för BATTLEFIELD GÖTEBORG!
Hej
Tusen extrapoliser…som fattas i resten av landet!
Ännu fria än fritt fram för "buset" i resten av landet.
Med tilltagande häpnad måste jag fastställa att jag har hamnat i "fel" land…invandrat som jag är för trettio år sedan.
Hur kan man köra ett en gång välmående land på så kort tid rakt ner i ett tillstånd som är OÅTERKALLELIGT?
Den enda förklaringen jag har: man är inte vid sina sinnes fulla bruk!
För 30 år sedan när socialdemokraterna hade ett starkt fäste om det välmående landet som nu hamnat i ett oåterkalleligt tillstånd? Ja, stirra inte på mig för det har jag också frågat mig. Det ska du istället fråga dem som röstat på Bildt och Reinfeldt en gång i tiden.
Hej Frihet
Nej, jag stirrar inte på dig…men att något håller på att gå fullständigt snett kan vi väl vara överens om…i ett land där tydligen Systembolaget har fler anställda i olika landsdelar än polisen.
http://vertikals.se/charlotta/2017/01/07/poliser-vs-systembolaget/
Såja, lugna ned dig nu, vad är det som är så OÅTERKALLELIGT?
Jag är född i Sverige och har bott här hela mitt liv. Det mesta är bra men en del är dåligt. Så har det alltid varit. Det dåliga tenderar försvinna med tiden men ersätts av något nytt.
Men nån OÅTERKALLELIG kris är det inte nu, vad är problemet menar du? Att två extremistgrupperingar bråkar i Gbg imorgon sätter ju inte hela landet i kris.
Hej Feuerfrau
Visst är det OÄTERKALLELIGT när man frivilligt importerar så många människor med en helt annan kulturell bakgrund som redan nu påverkar samhället, som dessutom är mera fertila än svenskar och rent demografiskt kommer att procentuellt blir ännu fler i en snar framtid båda vad som beträffar barn och anhöriginvandring…ser man inte det, så är man blind och tondöv.
Jag har fått höra att invandringen behövs för att klara bla pensionerna…och då är det inget annat än att importera slaver så att svensken kann "dra sig tillbaka" samtidigt som man kamouflerar det under godhetens täckmantel.
Dubbelmoral är bara ett lindrigt uttryck för det!
För att återkommer till din fråga: oåterkalleligt vill säga att Sverige har redan förändrats på rotnivå.
Kulturella motsättningar som var okända för dig som är född i landet har kommit för att stannar…och tillta.
Och de har inbjudits på bekostnad av landets invånare under falska förespeglingar.
Ett litet exempel: Nacka, en man GIFT med tre kvinnor och ett femtontal barn får TRE lägenheter för ca 14 miljoner på dina och mina skattepengar…inte ens snack om att månggifte är inte tillåtet i Sverige.
Vakna upp människa!
3 lägenheter på 19 pers. ja 6 -7 pers i en lāgenhet blir nog ganska trångt. Gubben kunde väl ha en egen lägenhet också så 4 lāgenheter totalt vore på sin plats och max 5 pers per läg. blir mera likt ett svenssonliv. 😉
Enligt uppgifter är ju "gubben" en patriark född på 60-talet och de tre fruarna födda på 70-talet. Tycker faktiskt att det är rätt mycket komik i att Sveriges genom moderaten i Nacka kommun håller med skattebetalt harem. Med tre olika lägenheter bör han väl alternera den sk "dygnsvilan" mellan de tre lägenheterna vilket väl på sin höjd blir ett adminastrativt problem för skatteverket, om det nu inte är så att han vill utpeka en favorithustru som sas får en lite större släng av "sleven".
Sverige har få satirprogram, så vi får nöja oss med verkligheten.
Hade inte media ständigt uppmärksammat nazisterna så skulle de troligtvis slagit igen för längesen. Och om organisation trots allt hade funnits, så hade medlemsantalet var en tiondel mot idag.
Låt de går där med sina plakat.
Utan uppmärksamhet skulle leden blivit tunnare och tunnare för varje år, och sen hade de givit upp. Och sluta snacka om att förbjuda demonstationen. Det innebär bara att vi som värderar demonstrationsrätt och yttrandefrihet högt tvingas försvara dem.
Är inte också en del av problemet att vi får ett vargen-kommer-syndrom? Om man stämplar allting till höger om socialdemokraterna som högerextremism, eller som den socialdemokratiska justitieministern när han påstod att SD och NMR slåss om samma röster, och upprepade den inövade ramsan "SD är ett rasistiskt parti med nazistiska rötter", finns det då inte risk att folk till slut inte ens reagerar? Jaha, ännu en nazistdemonstration som media och politiker tycker vi skall förfasa oss över.
Själv blir jag betydligt mer beklämd av verkliga samhällsproblem som att polisen lägger våldtäktsutredningar på hög. Eller att mängder av ungdomar lämnar skolan utan godkända betyg för att istället driva omkring sysslolösa på nätterna. Eller att muslimska parallellsamhällen skipar rättvisa enligt traditionell klan- och hederskultur, i Sverige. Sådant skrämmer mig, till skillnad från nazister.
På ett personligt plan har jag sedan länge slutat bry mig om att bli kallad rasist och nazist.
I kyrkovalet rödtade jag på SD, inte för att jag ville, (ville rösta på posk) men skulle det vara kultur krig så vet jag vilken sida jag står på, i alla fall om det inte spelar någon roll, som i kyrkovalet.
Vänstern känner sig goda om de demonstrerar mot nazister, men det finns inte en jäkel som sympatiserar med brunskjortorna, förutom kanske 0.005% av befolkningen, så att lägga krut på dem är helt meningslöst.
Vi borde, som du säger, fokusera på riktiga problem, så som skola, arbetslöshet, hälsa, fattigdom, ekonomiskt utveckling, integritet mm. Jag tror vi löser dem bäst med liberala lösningar, vänstern tror på socialism.
Här finns en diskussion värd att ta.