Enligt SVT/Novus opinionsundersökning är nu SD största partiet bland arbetare, medelklass och bland män. Det som hindrar dem från att vara störst parti totalt är att kvinnor och bidragstagare inte röstar på SD.
Novus opinionsundersökning är intressant, då den inte bara tittar på partisympatier för befolkningen i stort, utan även på olika demografiska sympatier.
Sverigedemokraterna är nu största arbetarparti, med 29.6% av arbetarnas röster, även socialdemokraterna fortfarande är störst inom just LO med 39.0% mot 30.2% för SD.
Man är också det parti som är störst bland män skriver SVT.
“[F]ör första gången är Sverigedemokraterna största parti bland arbetare, visar SVT/Novus – och de får stöd av 27,6 procent av männen.”
Att SD är stort eller rent av störst bland arbetare och män är inget nytt. Men lite mer spektakulärt är att man nu är störst bland medelklassen, med löner om mellan 400 000 och 600 000 om året. Och med det följer förstås utbildningsnivå.
“Bland dem som tjänar 400.000 till 600.000 kronor om året är exempelvis SD största parti.
I debatten förs det emellanåt fram att den genomsnittlige SD-väljaren är lågutbildad. Riktigt så är det inte. Enligt den här mätningen är partiet störst bland dem som har gått ut gymnasiet. Bland väljare med enbart grundskola är Socialdemokraterna största parti.”
Det som återstår för SD är nu att vinna röster bland kvinnor och bland de som lever på bidrag, och alltså varken är arbetarklass eller medelklass. De senare får nog anses vara osannolikt i någon större utsträckning, så partiet kommer nu försöka satsa på kvinnor tills valrörelsen.
Notera att löneintervallet 400 – 600 kSEK är höga löner. Även om SD är störst i intervallet, så betyder det inte att majoriteten av SD-väljarna hittas här. Den som tror det har en kompetensutmaning. Det räcker att titta på inkomstfördelningen i Sverige, så ser man att mindre än 25% av befolkningen har dessa löner, kanske 15% av de som har en lön – tillkommer de som inte har lön utan lever på bidrag? Att vara störst bland 10% av väljarna betyder inte att denna del är den som bäst beskriver partiets väljare.
117 kommentarer
Undrar hur SD's stöd ser ut hos "invandrare", hur man nu ska definiera den gruppen, klart större än vad man kunde tro gissar jag.
Gruppen socialbidragstagare består väl till stor del av invandrare från 3e världen. Inte konstigt att SD har lågt stöd där. SD är ju emot bidragsinvandring helt och hållet.
Det är väl inte omöjligt, det finns väl det här "Dra upp stegen efter sig"-fenomenet beskrivet som I princip går ut på att man balnd invandrargrupper anser att "När vi kom så gjorde vi rättföross men de här som kommer nu…"
Misstänker (bl.a. genom egen erfarenhet av kollegor etc.) att de som kommit tidigare, inte bara under Balkan krisen på 90-talet utan även tidigare när t.ex. Volvo åkte och raggade arbetskraft i Europa, i högre grad sympatiserar med SD än de som kommit på senare år.
Stämmer!
På andra sidan fotbollsplanen bor en man från f.d Jugoslavien. Numera pensionär efter många år på Volvo PV med radhus, Volvo och husvagn
Hemma hos honom hänger Kungen & Silvia samt Tito porträtt och han tycker att SD är de enda som vågar säga ifrån !!
15,4%
https://petterssonsblogg.se/2017/06/07/sd-okar-kraftigt-bland-valjare-med-utlandsk-bakgrund/
Tror också att SDs stöd är väldigt stort bland arbetande invandrare och arbetande folk med invandrarbakgrund. Siffror på det skulle vara spännande att se. Vi kommer säkert få höra några uppskattningar av den numerären, när de väl kommer ut, reciteras framöver av oerhör förvånade storögda journalister. 'Hur kan man förklara detta…' o.s.v. Precis som för något decennium sedan, stödet i gruppen med invandrarbakgrund var vill jag minnas det som förvånade 'alla' som försökte analysera Pim Fortuyns framgångar.
Stödet bland invandrare har väl ungefär 5-faldigats på några få år. En spektakulär utveckling som IMO säger mer om de övriga partiernas totala misslyckande än något om SD.
Ja, det tyder på stor politisk kunnighet att ha en kommunistisk massmördare på väggen och samtidigt rösta på SD så klart.
Vadå, det var väl den gladaste baracken
Tito skapade ordning och reda och stod upp mot både Stalin, Chrustjov och Brejznev. De rika landsdelarna i norr skulle bidra till utveckling i de fattigare södra.
Människor fick resa och arbeta i andra länder och bygga sig en framtid där. Det var det INTE alla i "äst" som fick.
Tito såg ju sig också som efterträdare till kejsarna i österrike-Ungern med sina operettkostymer och statsmannaliv.
Hans begravning i Maj 1980 var den ojämförligt STÖRSTA samling av världsledare någonsin och har ej överträffats senare !
RÄKNA hur många statsledare du kan hitta på dessa bilder !!
Och LYSSNA på SVT:s "Aktuellts" vinjett från Maj 1980 Precis före tyska "Tagesschau"!
Antar att det är Bo Holmström som läser i bakgrunden!
https://www.youtube.com/watch?v=pq4hWmcHcZE
Vi snackar STATSBEGRAVNING av STORT format med ALLA rekvisita !!
"Diktarowagen" – Mb 600 Pullman , defilierande MIG 21, stor salut , stor hedersvakt , ja ALLT som tänkas kan !
Var förra året på en liten rundtur just i forna "Jugoslavien"!
TITO-kulten lever i hög välmåga och man kan köpa T-shirts med Titos bild på de turistiska ställena som Kalmegdan och Khnez Mihailova i Belgrad. Ävenså T-shirts med bilder på Nikola Tesla och en viss Vladimir Putin ! 😉
De ryska turisterna är dock relativt få och likaså turister överhuvudtaget ! Belgrad i allmänhet och Serbien i synnerhet är MYCKET billigt att resa till och Belgrad påminner lite om Budapest för 25 år sedan
1. Jo, Titos begravning överträffades mig veterligen av Mandelas och Johannes Paulus begravningar. Du har alltså fel i sak.
2. Du bestrider inte att Tito var en kommunistisk massmördare utan svamlar om en massa annan skit istället. Antar att du håller med?
3. Tito ja, den ordningen han skapade höll hela 12 år efter hans död. Sen föll den samman i ett riktigt blodigt inbärdeskrig. Inte ett tusenårsrike direkt, om man säger så. Samhällen som är beroende av enstaka ledare och personligheter är svaga – inte starka.
1. Mig veterligen så var det bara representanter från Chile och Saudi som saknades vid Titos begravning… USA representerades av vice president Walter Mondale och inte av Jimmy Carter. Något som den senare offentlgit ångrat och Carter kan väl knappast beskrivas som ett slemt manligt högerspöke eller diktatorkramare utan snarare tvärtom..
2. Tito var kommunist, en slags efterträdare till de enväldiga Österrikisk-Ungerska kejsarna. I varje fall ville han ge sken av att vara detta.
3. Ja, ibland behövs det verkligen en enande kraft ! Det tycker man exv. i dagens "Jugoslavien" 😉
1. Du kan alltså inte ens läsa Wikipedia? Based on the number of attending politicians and state delegations, at the time it was the largest state funeral in history; this concentration of dignitaries would be unmatched until the funeral of Pope John Paul II in 2005 and the memorial service of Nelson Mandela in 2013.
2. Svammel svammel svammel.
3. Som sagt, problemet med den typen enande krafter av det slaget är att man sällan kan anordna civiliserade och oblodiga maktskiften utan måste hålla på och skjuta folk. Så nej, den typen av enande kraft behövs inte, tvärtom.
1. Wikipedia…
"…The funeral of Josip Broz Tito, President of Yugoslavia, was held on 8 May 1980, four days after his death on 4 May. His funeral drew many world statesmen, both of non-aligned and aligned countries.[1] Based on the number of attending politicians and state delegations, it is still regarded as the largest state funeral in history.[2] They included four kings, 31 presidents, six princes, 22 prime ministers and 47 ministers of foreign affairs. They came from both sides of the Cold War, from 128 different countries out of 154 UNO members at the time.[3]…"
https://en.wikipedia.org/wiki/Death_and_state_funeral_of_Josip_Broz_Tito
2. Tito var den ende kommunist som inte behövde "hjälp" av Sovjetunionen att "slänga ut" de ockuperande trupperna från nazityskland.
3.. Svammel, svammel, svammel…
1. Ja, det där bevisar ju dock inte det du påstår, på något sätt. Är du oärlig, eller dum i huvudet?
2. Svammel svammel svammel. Han var alltså ändå en kommunistisk massmördare, eller hur?
3. Eller hur? Tycker du det var en bra prestation av Tito, bygga en stat som höll 12 år efter hans död, om man jämför med andra statsöverhuvuden?
"Slänga ut de ockuperande trupperna från nazityskland?
Det visste jag inte att Tito gjort faktiskt. Gjorde han verkligen det själv? Vill minnas att Röda armén befann sig nånstans i närheten av Berlin i slutet av kriget.
Jag antar att du menade att slänga ut nazityska trupper ur Jugoslavien, vilket också är helt felaktigt, naturligtvis, precis som nästan allt annat som kommer ur din mun. Sovjetarmén intog t ex Belgrad tillsammans med Titos partisaner och bulgariska trupper.
Du är verkligen helt bakom, Bengt.
Precis, bara för att det gick att skämta lite om Tito på fyllan, medan det motsvarande var helt omöjligt i DDR. betyder ju inte att det var fritt.
*Anekdotiskt bevis baserat påsamtal med kollegor från resp länder
@Ben Dover:
Nu skrev jag faktiskt att Tito med partisaner var de enda som lyckades med att slänga ut de ockuperande trupperna från nazityskland från Jugoslavien !
Eller hängde du inte med på min syftning ? 😉
Sedan detta med "kommunistisk massmördare"…
Jag ser nog att Pol Pot, Kim il Sung , Stalin m.fl var BETYDLIGT värre "kommunistiska massmördare" än vad någonsin Tito var!
På bycafeet i Nevesinje, Respublika Srpska hängde förra året i Juni dock Putin på den plats där man tidigare kunde förstå att Titos porträtt hade hängt! 😉
Så, vi är överens om att Tito var en kommunistisk massmördare, att Titos begravning inte alls fortfarande är oöverträffad och att Tito visst fick hjälp med att slänga ut nazisterna ur Jugoslavien?
Dvs att i princip allt du svamlat hittills är helt felaktigt?
Att Tito var en kommunistisk diktator men som helst ville efterlikna de gamla Österrikisk-Ungerska kejsarna ja!
Glöm inte att Kroatien och Slovenien var en del av just Österrike-Ungern och skall ses som centraleuropa!
För även dessa kejsare var diktatorer med våra mått mätt och därtill tillhörande hemlig polis, intern spionorganisation mm och ett obefintligt "demokratiskt" folkstyre!
Men då kan man även se farbror Erich (Honecker) i samma ljus – kommunistisk massmördare – och visst hade Tito både snyggare (operett)kostymer och entourage! En "Diktatorwagen" (MB 600) smäller ju mycket högre än Erichs gamla Volvo 264… 😉
PS !! Glömde i hastighet bort att Mao också var en kommunistisk massmördare!
Så, vi är överens om att Tito var en kommunistisk massmördare, att Titos begravning inte alls fortfarande är oöverträffad och att Tito visst fick hjälp med att slänga ut nazisterna ur Jugoslavien?
Dvs att i princip allt du svamlat hittills är helt felaktigt?
Verkar som att Jimmie kommer få frågan om att skapa regering som största parti efter valet…
Ok, jag kan inte låta bli att nappa.
1. Verkar det troligt att SD hinner gå om S och bli största parti innan valet, tycker du?
2. I Sverige, till skillnad från flera andra länder, går inte uppgiften att bilda regering automatiskt till det största partiet. Och det är tämligen logiskt eftersom ett parti kan vara störst utan att ha möjlighet att få med sig en majoritet i riksdagen.
I de opinionsundersökningar som har ett track record av att pricka in SDs resultat någorlunda (Yougov, Sentio) har väl SD varit störst länge. Att de skulle accepteras av en riksdagsmajoritet verkar väl mindre sannolikt.
@Unknown
Än så länge används etablissemangets opinionsinstitut för att manipulera opinionen. En tid innan valet kommer dom normalisera värdena för att inte framstå som totalt värdelösa.
1. Absolut, så länge DN och Aftonbladet fortsätter att mala i samma kvarnar.
2. Stämmer.
Jag grundar det på att Åkessons anhang är det enda partiet som verkligen är opposition och faktiskt har en "lösning" på massutmaningen, samt att den andra decemberöverenskommelseoppositionen låtsas vara arga utan att agera.
Skulle vara förvånad om sossarna är större än SD
Unknown: nej det är inte ens per automatik att frågan går till någon, speciellt inte någon från partierna.
Kravet är ju bara att talmannen skall samråda med representanter för partier dvs i praktiken känna av riksdagens synpunkter.
Troligen kommer en skicklig talman sondera hur partierna ställer sig till olika alternativ och inte lägga fram ett alternativ som troligen inte går igenom.
Praxis är att föreslå en partiledare som regeringsbildare. Praxis är också att talmannen hämtas från största partiet (har jag för mig). Med en SD-talman kan det nog klia i fingrarna att föreslå JÅ, men även SDare måste ju inse hur lönlöst sånt kan vara…
Karl Polanyi beskrev 1944 i "Den stora omdaningen" återkommande pendelrörelser mellan å ena sidan liberal utopism och å andra sidan våldsamma folkliga motreaktioner, som ett slags samhällets självförsvar. Sverige har på senare år mer än något annat drabbats av liberal utopism, skulle jag vilja påstå.
En starkt relaterad förklaring till det som skett är förstås det välfärdsindustriella komplexet, som jagar klienter som skattebetalarna skall betala för. Utan den föregående privatiseringen av vård, skola och omsorg skulle det välfärdsindustriella komplexet inte existerat. Då hade det våldsamma suget efter nya klienter inte existerat.
Därtill kommer att många kvinnor drivs av sina underlivsbegär att ta hand om unga män och därtill få riktigt fett betalt för det.
Så om jag tolkar dig korrekt så skördar SD stora framgångar just nu för att de rider på en liberal våg som skapar privata initiativ inom vård, skola och omsorg.
Hmm…
"liberal utopism och å andra sidan våldsamma folkliga motreaktioner", vi har väl inget av liberalism i samhället idag? Det är fyllt av regler, certifieringar och handelshinder. Socialism, korporativism, elitism, fascism och känslogröt är det vi har. Hade den där tyckaren andra extremer att jämföra mellan?
Jag började tänka i termer av "liberal utopism" bara häromdagen, så jag skriver tills vidare ingen avhandling i ämnet. Här en skiss, dock.
Sverige må ha varit ganska rejält socialdemokratiskt ett antal decennier, men har genom historien inte sällan också utmärkt sig med en del påfallande liberala ordningar. Sannolikt kan man hitta en kvalificierad utläggning om detta på nätet eller i någon bok.
"Liberalism" är inte riktigt detsamma som marknadsliberalism, men de torde ofta gå hand i hand, för att de kan ge styrka och legitimitet åt varandra. När kommunismen och muren föll så uppfattade många det som "liberalismens" seger, vilket dock många svenskar tog på lite för stort allvar. Man har inte segrat den dag fienden dör om man själv bär på dödliga skador (tänk filmen Gladiator). Man måste besitta tillräcklig egen livskraft. Men plötsligt var liberalismen för Carl Bildts Moderater den enda vägen.
Redan innan dess hade socialdemokraterna under den andra halvan av åttiotalet liberaliserat ekonomin ganska kraftigt och liberaliserandet fortsatte under nittiotalet och 00-talet. Sverige blev ganska unikt genom skippad arvsskatt, skippad gåvoskatt, skippad förmögenhetsskatt, skippad fastighetsskatt, skattefinansierad privat välfärd inklusive utbildning och en hel del annat.
Störst effekt fick den skattefinansierade privatdrivna välfärden, eftersom det allmänna plötsligt måste slåss med privata företag om välfärdsklienter. För att alla inom näringsgrenen skulle bli glada började man importera välfärdsklienter, så räckte de snart både till företag och offentliga organisationer.
Problemet med den lösningen var bland annat att många andra samhällssektorer med nödvändighet måste växa när det välfärdsindustriella komplexet växte och att allt måste finansieras av statskassan och skattebetalarna.
Men alla inom det välfärdsindustriella komplexet tog i från tårna för att Sverige skulle maxa intaget av välfärdsklienter. Vilket förstås snart knäcker landets ekonomi och dess sociala ordningar.
Förvisso finns det mycket mer att säga om liberal utopism. Polanyis bok kan säkert vara värd att läsa, men det har jag inte hunnit göra. Och så är den närmare en mansålder gammal och alldeles säkert i akut behov av en uppdatering.
Liberal utopism har från efterkrigstiden handlat om en globaliserad värld med en federal världsregering och framförallt om en internationell handel som skulle göra alla länder och nationer vänligt inställda till varandra. Man har närt fantasier om välstånd till alla. Hur man skulle hantera befolkningsökningen har nog alltid varit ganska oklart. Man har hoppats att den skulle upphöra mer eller mindre av sig själv när folk får det gott ekonomiskt ställt eller att vi skulle flytta ut i rymden så småningom. Liberal utopism har vägrat veta av några gränser för tillväxten. Liberal utopism har bekymrat sig föga för sinande råvaror och miljöförstörelse. Liberal utopism har vägrat se folkvandringar som ett problem, trots att de onekligen bidrog till att knäcka väst-Rom. Liberal utopism har vägrat att se islam som något problem, trots att den religionen sent omsider knäckte öst-Rom. Liberal utopism har sett stora folkvandringar inkluderande människor med väldigt illiberala kulturer som lösningen snarare än som ett problem. Liberal utopism har sett ständig befolkningsökning som en lösning snarare än som ett problem. Liberal utopism har närt envisa fantasier om arbete åt alla, trots att automatiseringen gör det allt omöjligare för vanliga människor att konkurrera. Liberal utopism har också fött det välfärdsindustriella komplexet, som suger blodet ur staten och de gemensamma ordningarna, genom att girigt öppna upp famnen för alla i världen som söker hjälp av Sverige till ett bättre liv.
I "mitt" valdistrikt, i vilket jag f.öv. själv satt som valförrättare i, fick SD mer än 17% i valet till riksdagen 2014 och blev näst största parti efter Moderaterna… Valdeltagandet låg på 91,1%
"Mitt" valdistrikt ligger ute på Hisingen i Göteborg – Torslanda – och består till en majoritet av etnisk svensk övre medelklass "mitt i livet"…
http://www.val.se/val/val2014/slutresultat/R/valdistrikt/14/80/7064/index.html
Torslanda ja, där pratar vi om "white-flight" område.
"Tjänstemannaghetto" skulle passa också med tanke på hur många tjänstebilar från Volvo som det rullar i den statsdelen.
Ja, iag kan ALLA som jobbar på Volvo få tjänstebil. Även om man "bara" står vid "bandet"… 😉
En sorts marknadsföring och märkestrohet! 🙂
ÄR sexualvåldet mot kvinnor överdrivet. Eller är det helt enkelt fråga om "så länge det inte drabbar mig" bland svenska kvinnor.
Tror kvinnor överlag mer på så kallade gammelmedia? Eller är det viljan /lusten att omhänderta som gör att kvinnor inte röstar SD ? (än)
Hade det bara varit ensamma kvinnor mellan 20 och 30 som kom hit, så hade inte jag heller röstat på SD..
Om man nu ska generalisera och killgissa lite så är kvinnor i allmänhet konservativa och traditionsbärare (tänk t.ex vid jul) . Länge var det ju så att kvinnor röstade mer borgerligt än män och än så länge så är väl sd foryfarande ganska nytt
Kallle7: Fler män innebär ju högre konkurrens om kvinnorna vilket resulterar i att män blir duktigare på att ragga. Många misslyckas då Darwin hade en teori om hur det fungerar men o andra sidan leder ju det till att man avlar fram mer framgångsrika människor medan dom som inte är det dör ut. Människor är ju som företag. När valutan blir dyr måste man se till att vara bra på det man gör om man vill överleva.
Haha.. Att vara en framgångsrik "raggare" är väl knappast samma sak som att vara en framgångsrik man. Hört talas om sol och vårare..?
@tony och Kalle7: Ett samhälle med överskott på ungamän brukar få problem med våld, så Kina och Indien kommer att ha väldiga problem, att bilda familj brukar verka dämpande på män som lever rövare.
@Toni
Antar att vissa föredrar ett annat närmande om man ser på våldtäktsstatistiken.
Men kvinnorna verkar tycka det är helt ok att vi blir översvämmade med villiga män ända tills de försöker säga emot dem då. Sen är de ju generellt mer omhändertagande och naiva eller oinsatta än vad vi män är.
@gbd crvx
Precis, det är just den saken som oroar mig, att det är så många män som kommer hit. Det är ju männen som förstört hemländerna med våldet och skapat det förtryckande patriarkatet. Hade det bara varit kvinnor och riktiga barn så hade jag inte oroat mig det minsta.
Om man pratar om kvinnor som grupp är de mycket mindre problematiska än män. Det är talande att invandrarkvinnor i Sverige lyckas bra i skolan tex. Lika talande är att mikrolån i första skedet enbart gavs till kvinnor därför att det var mindre risk att de skulle slösa bort lånet på skit och större chans att de skulle betala tillbaka. Likaså står män för den stora majoriteten av väldshandlingar, stora som små. Inom min värld av life science dominerar unga kvinnor särskilt på utbildningar men det gäller nog universitetsutbildning generellt nuförtiden. Så ja, högt mottagande av immigrerande kvinnor vore inget problem.
Bamse: Det beror ju på vad definitionen på framgångsrik är och den bestäms ju utav individen. Råder inget konsensus om vad det innebär. 🙂
gbd crvx: Då får väl kvinnorna välja rätt istället och gör dom det inte så får ju det också konsekvenser men man kan inte bara anta att kvinnor har en sämre förmåga att välja och därför "skydda" dom genom att begränsa invandringen. Låt människor vara fria och göra sina egna val men också stå för konsekvenserna utav sina val sedan. Väljer dom att få barn med såna som du beskriver så får dom få ekonomin att gå ihop själva sedan. Inte mitt eller ditt problem.
Kallle7: Japp. Vill dom ha det så får dom det men som jag nämnde ovan har ju alla val också konsekvenser.
Tony: Jag tror också att kvinnorna inte behöver hjälp att välja. De mansdomineade samhälle som vi har bakom oss kom som en konsekvens av jordbruket, och om inget katastrofalt inträffar så är framtiden kvinnornas. Eventuell kalabalik kommer mest troligt från frustrerade/dåligt socialiserade män som "blivit över"
SD anhängare alltså..:)
@Toni läste nyss att det var precis tvärtom: ju färre kvinnor desto lugnare och trognare män. Och vice versa om kvinnorna är i överskott desto kortare relationer och mera våld män emellan. Har dock i te kollat upp forskarnas bakgrund: dvs om det är forskning eller politiska bestälnningsresultat
I dagens DN.Debatt påstår de till Utrikespolitiska institutet knutna så kallade forskarna Björn Jerdén och Niklas Bremberg att "Effekten av rysk propaganda och desinformation överdrivs".
Jerdén och Bremberg menar att: "Trots att det ofta hävdas att Sverige är sårbart för rysk propaganda och desinformation[…]känner vi inte till några vetenskapliga studier som visar på omfattande effekter." Vilka vetenskapliga studier de känner till som visar på det motsatta väljer man att inte redogöra för.
Vem tror på allvar att vi utan rysk påverkan skulle ha:
– haft en statsminister som avfärdade försvaret som ett särintresse,
– haft en ordförande i försvarsberedningen som deklarerade att Ryssland vänder sig öster ut och att Europa är säkrare än på länge,
– en rysk gasledning i svensk ekonomisk zon nära Gotland,
– ytterligare en på gång,
– en kommun, Karlshamn, som av regeringen tillåts åsidosätta vitala nationella säkerhetsintressen i syfte att underlätta byggandet av den senare,
– ett försvarsanslag som trendar att underskrida 1 % av BNP,
– ett ickemedlemskap i den Nordatlantiska fördragsorganisationen,
– ett beslut om att reducera antalet stridsflygplan till 60,
– en närmast obefintlig luftvärnsförmåga, samt
– en obefintlig ubåtsjaktförmåga.
Listan kan göras betydligt längre.
Det resterande av de så kallade forskarnas eventuella förtroendekapital blåser de fullständigt bort genom följande tyckande: "Varken Donald Trump eller Marine Le Pen har vuxit fram på grund av Ryssland […]. Det finns heller inget inte något som tyder på att rysk hjälp har spelat en roll i Sverigedemokraternas snabba framväxt […]."
Man tar sig för pannan…
Men du alltså, på allvar, att alla de punkter du räknar upp beror på rysk påverkan!?
Det skulle t.ex. vara omöjligt att anse att vi inte ska vara med i Nato om det inte vore för rysk påverkan?! Really?
Som du säger – man tar sig för pannan… ;o
Slavofobi
connyt,
Föreställer du dig något annat så bekräftar det effektiviteten i den ryska propaganda- och desinformationsapparaten…
Unknown,
Vill gärna göra följande tillägg i din i övrigt så träffsäkra lista:
– En högljudd femtekolonn bestående av perfida mörkermän som skamlöst kolporterar ut Kremls bisarra narrativ…
@unknown har du två konton nu?
@Unknown
Så jag är chanslös. Oavsett vad jag tycker (som är anti-USA?) så beror det på Rysk propaganda.
Men om jag vill att Sverige ska gå med i Nato då har jag bildat mig en egen uppfattning helt fri från påverkan av propaganda/media antar jag?
Jag hoppas du skoj-trollar…
Nu har jag inget alls till övers för Ryssland och utvecklingen där, men nog är media i Sverige till 99% väldigt ryss-fientlig. När läste man en positiv nyhet överhuvudtaget om Ryssland i MSM senast?! Ungefär på samma nivå som hanteringen av Trump, det finns bara en sida av myntet.
Nja, eftersom Lööf och BjörkLöv(lund) antagligen kommer falla på Lövenhögen hösten-18 (den Batra högen minskar ju varje dag) kan det förvirra traditionella väljare hos Alliansen som sett densamma göra läggmatch i allt sedan -14, trots att de ägnar all vaken tid att skälla på S+V (när de inte kannibaliserar varandra). Sådant kan förvirra fd Alliansväljare så när Åkesson kommer med utsträckt famn och samtidigt försöker ställa sig så han skymmer en snett leende Ekeroth som lutar sig på ett järnrör nerslaget i marken (genom Sorans fot) kanske det är en rimligare förklaring?
Nu var det ju INTE ett JÄRN-rör utan ett rör av ALUMINIUM !! 😉
En del till en byggnadsställning helt enkelt !
Iofs, men en mittenregering, varför inte? Partier av SD-typ finns ju på kontinenten, varför skulleman inte ta in andra saker som är vanliga på kontinenten och våra grannländer, koalitionsregeringar?
De som blev hotade visste nog inte att SD använder ofarliga aluminiumrör. Fick tjuven Ekeroth betala något för stölden till byggbolaget?
Vänliga hälsningar
Nanotec
Man kan nog banka skiten ur nån med Aluminiumrör också t.ex. slagträn i baseboll brukar när de inte är av trä vara gjorda av aluminium.
Ja ja gbg men fick tjuven Ekeroth betala byggbolaget?
Vänliga hälsningar
Nanotec
Till Nanotec: Tjuv är man bara om man har för avsikt att behålla något, i det här fallet aluminiumrören. Om man tar något men inte har för avsikt att behålla det kallas det tillgrepp. Om man lade tillbaka rören där man tagit dem eller lämnat kvar dem på trottoaren låter jag vara osagt. Så Ekeroth var i det här fallet ingen tjuv.
Bo visst är det klart att Ekroth är en gammal tjuv. Behöver nu en ställning och om jag "lånar" den utan lov en kortare tid från ett bygge istället för att hyra från någon uthyrare vad är jag då? Hur stort hans brott när det gäller att kort tid stjäla ett aluminiumrör är givetvis också intressant även om det drunknar under det olaga hotet han bedrev. (Drogfylleri är ingen ursäkt)
Vänliga hälsningar
Nanotec
Fall och mål som Ekroths är smör-o-bröd i landets domstolar…
Även om just krogslagsmål är vanligast en lönehelg mellan unga män mellan 20-25
Jag VET för jag har suttit nämndeman i åtskilliga sådana mål!
De flesta krogar och "ute-/inneställen", nattklubbar har idag kameror vilket gör det hela oerhört lätt om det blir något mer "drag under galoscherna"! 😉
Ja, och du har visst twittrat en del om ditt nämndemannaskap också. Kan du berätta lite mer om det, Bengt?
Kan bli ett intressant scenario om man tänker sig att KD, MP och L kommer under riksdagsspärren och allt annat "lika".
Antalet mandat skulle då bli enligt följande:
S 113
V 35
M 66
C 52
SD 83
Och därmed är det endast S+M samt S+SD som kan få tvåpartimajoritet.
Vem ska Löfven fråga? Ännu en minoritetsregering med V?
Är det inte lite önsketänkande att alla tre skulle hamna under riksdagsspärren? Har L varit under nån gång?
Mm jag har också svårt att se att L skulle hamna under spärren. Har inte funnits några tecken på det.
KD brukar hänga kvar som en envis kackerlacka. Möjligt att SDs höga siffror kommer innebära att KD åker ut. De har trots allt legat stabilt under spärren en längre tid nu i diverse opinionsundersökningar.
MP. Vem vet? Tror personligen att de högst troligt hänger kvar men de får gärna åka. De har studsat runt kring spärren ett tag nu (mestadels över dock), det brukar innebära att de blir kvar nästa val om inget nytt händer som skär loss ett nytt väljarblock från dem.
Nej, att L ska åka ut är inget jag önskar. Möjligen befarar.
Kvinnor dominerar arbetsmarknaden inom vård skola omsorg och är därför mer humanistiska eller hjärntvättade av den nya värdegrunden.beror på hur man ser det.
Massmedia har varit mycket duktiga på att mörka vilka som ligger bakom kriminalitet och övergrepp mot kvinnor
Jag tror Sverige får en ny DÖ efter valet 2018 och Löfven regerar vidare.
"Massmedia har varit mycket duktiga på att mörka vilka som ligger bakom kriminalitet och övergrepp mot kvinnor"
Det finns gott om statistik på det. Om kvinnor är mer humanistiska är det nog bra för individer av human karaktär om de får bestämma mer.
Kod 291 måste avvecklas och redovisas öppet. Utan tillförlitlig statistik hur ska man då kunna avgöra hur man ska rösta? Om 291-orna visar sig vara noll så faller hela SD.
Påståendet att den genomsnittlige SD-väljaren är lågutbildad (mindre begåvad – lite dum i huve´t) är PK-partiernas påhittade klyscha för att dels höja sin egen status, dels "skrämma" väljarna.
PK-partierna har inte fattat att en stor (växande) del av röstberättigade människor känner en stark motvilja mot den förda politiken och avsaknad av opposition.
Att plötsligt 20% av befolkningen skulle vara nazister (som Aftonbladets ledarskribenter tjatar om med en dåres envishet) är ju bara löjligt.
En politisk jättemiss av PK-gänget!
Det är ju dock lika stora delar skitsnack och rena påhitt kring detta från "sverigevännerna". Dvs etablerade medier och partier utmålar SD som rasister vilket sedan förstärks av SD själva som kontrar med att tjuta om PK och "godhetsknarkare" eftersom SD tjänar på att ha profilen av underdogs som vågar lyfta fram den obekväma "sanningen". SD förstår lika väl som någon annan att de bärs fram och stärks av missriktade nazistanklagelser.
I utbyte kommer SD med hatsvans undan med nästan vad som helst eftersom hela deras världsbild går ut på att alla andra ljuger.
Läser du exempelvis hatbloggarna eller sk alternativ media idag sprider de bilden att Kent Ekeroth i själva verket aldrig slog till mannen som han nu är dömd till misshandel för. Något som Ekeroth själv har berättat att han gjorde både i polisförhör och i tingsrätten. Imponerande.
Det är som Nils Lundgren skrev när det började bli mycket populister i Europa. Européerna har inte över en natt blivit nynazister, de har däremot tröttnat på EU's överstatlighet och de enda partierna som är emot eller starkt kritiska till EU ligger på ytterkanterna. Vänsterkanten har man provat och det gick inte nu provar man andra kanten.
Att slänga ur sig olika epitet och grava påståenden om politiska motståndare som saknar täckning är ju en rätt allvarlig handling, i synnerhet om man inte fattar den verkliga innebörden av vad man säger!
Vänstersympatisörerna försöker att svärta ner en femtedel av svenska folket genom uttryck som nazister, fascister; typiskt från den kanten som tror att de blivit "rumsrena". Kommunismen är lika vidrig som nazismen. Polariseringen tycks eskalera…
Det är alltså med dina egna ord en rätt allvarlig handling att använda svepande epitet som PK-partier eller PK-gänget. Eller att kalla fyra femtedelar av svenska folket för vänstersympatisörer.
Vill man missuppfatta eller inte förstå är det väldigt svårt att diskutera. PK går knappast att jämföra med nazism. Om Du gör det, har Du väldigt märkliga värdegrunder. Och – vem har kallat 4/5 av svenskarna för vänstersympatisörer? Du är den ende…
Vad är det som är missuppfattat? Du sitter och delvis gnäller över folk som använder svepande epitet och samtidigt är du själv flitig användare av andra svepande epitet.
Se ovanstående inlägg.
Då får jag gratulera till det första inlägget där du lyckas skriva flera ord i rad utan att uttrycka ett enda nedsättande epitet mot varken grupp eller specifik person.
Starkt jobbat :tumme upp: + :handhjärta:
Om miljöpartiet åker ut ur riksdagen 2018 så bör det betraktas som en vinst av alla bortsett från miljöpartister…
@Prozenth: även en vinst för miljön känns det som.
Stoffe: Du är en omogen typ. Det tycker alla…
SD har ju tagit sossarnas plats bland många "arbetare". SD känns som det rejäla gamla hederliga partiet är min tolkning. De andra partierna pratar om saker man är helt ointresserad av. Nu när jag går till fikarummet sitter där tio gubbar med skitiga arbetskläder, garanterat kommer hälften av dessa att rösta SD. Det här är inga inskränkta rasister, de är hårt arbetande människor som varje vardag och ibland under helger infinner sig på jobbet 05:30. De betalar sina räkningar, undviker att vara samhället till någon som helst last (undviker sjukvård i mesta möjliga mån). Människor som vill vara i fred och lämnar andra människor i fred. Det är här SD har sina röster, sug på den s-företrädare. (Nej jag är inte SD:are).
SD's politik är mycket en mix av gammal M och S politik i uppsminkad tappning, mycket av migrationspolitiken hittar man i dessa partier 20 år tillbaka (Eller t.ex. i M's förslagslista från 2009 som åkte i papperskorgen 2010 för att just SD kommit in riksdagen.)
Det komiska i det hela är att Åkesson brukar säga att de andra partierna försöker med samma politik om och om igen och förstår inte att det inte fungerar. SD's politik är inte så värst nyskapande egentligen utan lite som S ville innan Löfven blev hjärntvättad på Bommersvik, tillbaka till folkhemmet.
Tyvärr har vi inga partier som vågar stick ut hakan mer än Fi och de har ju ingen mark-kontakt alls, svävar omkring bland rosa moln och tror att pengar växer på träd.
SD:s politik är en rejäl dos (S)-märkt folkhemspolitik från 60-talet. Landsbygdspolitiken OCH DE TILLHÖRANDE BILDERNA är som direkt hämtade från Centerns tid på 70-talet. Den sociala värdekonservatismen med bl.a sänkt abortsrättstid är som hämtade från KD och sedan finns 10% att allt skall bli som ovan bara vi får en annan invandringspolitik än den som rått sedan 75
Oj, nu får Lars alltså sluta kalla SD för outbildades, arbetslösas, arbetares och bidragstagares parti,som han brukar. Även här har bloggaren alltså haft fel. Det visar sig att det är hans egen socialgrupp som röstar på partiet, vilket jag hela tiden hävdat men så har jag ju alltid rätt i sådana här frågor.
+1 på den kommentaren.
Jag blev förvånad och glad då Cornu lyckats skriva en hel artikel utan att en enda gång skriva nedsättande om SD eller dess anhängare. Den kändes faktiskt helt objektivt. Bravo! Var det jobbigt Lars?
Sent skall syndaren vakna ….
Bland normala svenskar borde de ligga närmare 100 %. Ta en tur i Malmö när folk normalt sett arbetar, du tror inte att du är i Sverige. Otroligt många problem vi har importerat som är för sent att få rätsida på. (jag är högutbildad)
Förklaringen är enkel. Om man inte vill att Sverige ska bli som Afghanistan, Irak, Syrien eller Somalia finns det bara ett parti att rösta på.
Bo du har fel det finns visst flera partier som vill hejda uppvärmningen och därför försöker minska beroendet av fossila lösningar.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Nej Nanotec, du missuppfattar, han menar nog att vi inte ska bjuda in Ryska militära "rådgivare".
Ja gbg det är en alternativ möjlighet. Vet Bo själv eller ger han ett eko från högre ort där man inte vill erkänna risken för ryska rådgivare.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Om SD i valrörelsen 2018 går fram med löftet "gruppvåldtäkt = terrorbrott" så kommer de att vinna även kvinnorna.
Jag tror det vänder snart när alla nyanlända börjar jobba. Då förstår nog alla att S har haft så rätt. Sedan har vi de ensamkommande barnens barn som dykt upp… vi behöver ungdomar för att betala våra höga pensioner. Vilken lycka!
Hahahaha! Den var bra den.
En sak som SD nog plockat en del poäng på den senaste tiden är att de framstått som pragmatiska medan andra partier har velat i vissa avgörande frågor. De har trots allt hållit sin linje medan S hoppade från Hallelujakör till gränskontroll och M gick från att hata till att försiktigt börja flörta med SD.
Svenskar verkar föredra förutsägbarhet i politiken och på så sätt har SD haft en hel del flyt med hur det politiska landskapet har utvecklats de senaste två åren.
Hade den trygge och förutsägbare Göran Persson återtagit partiledarposten i S och lagt ett karbonpapper över SD:s principprogram så hade han nog kunnat leda sossarna till en väldigt bekväm seger.
SD har legat i stort stilla i opinionen i snart två år. Kurvan pekade starkt uppåt fram till senhösten 2015 men sedan har det inte blivit så mycket mer. Vad som hänt sedan dess verkar åtminstone inte fått SD att växa.
Har du preppat upp med luktsalt, Lars? SD kommer skrälla rejält 2018. 🙂
Allt över valresultatet -14 är en skräll så…
Håller jag icke med om.
Den 13:e september 2014 så fick SD 9.6%:
http://novus.se/valjaropinionen/tv4novus-valjarbarometer/2014-2/tv4novus-valjarbarometer-13-september-2014-blockskillnad-53/
Några dagar senare fick SD 12.9% i valet dvs Novus gissade fel med ca 35%, och de var som bekant inte ensamma att gissa fel. Det som är anmärkningsvärt är dock att nästan alla underskattade SD.
Är de bättre på att gissa SD nu eller har SD 27%? Ingen vet så klart, men jag killgissar att SD har ca 23-25% vilket de har hos Sentio och YouGov, som var duktiga på att pricka in SD 2014.
Antagligen skäms ängsliga medelklassväljare mest över att medge att de röstar på SD, så SD är antagligen än större bland medelklassen än vad mätningarna ger sken av.
SD har en hel del icke kvinnovänlig politik. Inskränkningar i aborträtten bl.a. Dock är det mer än ett år kvar till valet, dvs lång tid för vård, rättsväsende, integration att kollapsa ännu lite till. Ksnfke till och med ett nytt terrordåd? Vilket så klart gynnar SD. Gissar på att de får 27%.
Kvinnor vill väl och ffa äldre kvinnor är mer naiva, mer godtrogna. Men alla har en gräns. Och när människors verklighet inte längre stämmer överens med den medier och politiker beskriver – då känner man sig tvingad att rösta på Sveriges enda oppositionsparti.
Hoppas dock lite på medborglig samling. Men det blir nog tidigast 2022.
Framförallt har de en del företrädare med mycket dålig kvinnosyn. Nu kanske Ekeroth är på väg bort men var det inte han som kallade en ung kvinna h*ra samtidigt som han är rättspolitisk talesperson? Epic failure.
Medborgerlig samling kanske har en chans om de kan locka typ Birro eller Januch som partiledare, men se hur svårt Fi har det med journalistfavoriten schyman med på tåget. Nej MED får max 10 000 röster 2018.
Den kognitiva dissonansen, och partiernas (o)förmåga att reagera på den kommer nästan helt säkert avgöra valet 2018.
Det kan bli ett nytt terrordåd, men mer troligt så blir det förmodligen fler liknande IKEA-dåd eller fler nedsparkningar som i Boden här om veckan när någon välfärdsmigrant lackar ur efter ett avvisningsbeslut.
Skillnaden i brottsutveckling och brottsrisker mellan olika delar av befolkningen och att folk i allmänhet börjar märka av den stora skillnaden. Polisen som mer och mer lämnar walk-over för allt fler mängdbrott.
Det finns en hel del svarta svanar (några kanske mera grå då de emellanåt förutspås, inte minst på den här bloggen) som kan påverka valresultatet, som t.ex. Rysk aggression, terrordåd precis före valet, miljöfråga (tänk sälarna), finanskrasch eller kraftig sättning på bostadsmarknaden eller varför inte någon fullständigt oväntad Trump-händelse.
Man kan även tänka sig att flera tongivande debattörer börjar se vartåt det lutar och helt plötsligt byter åsikt… vilket då kan göra att proppen helt går ur flaskan.
Jättehemskt!
Enda lösningen är en mer repressiv identitetspolitik.
Kanske dags att göra vit mans varande till ett hatbrott.
Den multikulturella Östermalmsdrömmen väntar runt hörnet.
(facepalm)
Ja, jag föreslår att du föregriper lagändringen och straffar dig själv med döden, eller åtminstone livstids frihetsberövande, för att du är en vit man. Så slipper vi åtminstone scrolla förbi dina hjärndöda skitinlägg något mer. Gör det redan idag, behöver du hjälp i processen får du höra av dig.
Hallå,
Behöver du ett brådskande lån ??? Är du i skuld Har du dåligt kredit? Har du blivit avvisad av banker, behöver du ett lån för att starta ett eget företag? Vi ger ut lån till People trots deras dåliga / dåliga kreditpoäng. Vi ger ut både affärs- och personlån med en lång och kort varaktighet av ditt val med låg ränta på 2% per annullering för privatpersoner och företag .. Vår låneprogrammerare är snabb och pålitlig, gäller idag och får ditt omedelbara svar. Lån är väl försäkrade, 100% garanterade och kunder är säkrade maximal säkerhet. För ytterligare förfrågan kontakta oss via vår e-postadress: ([email protected]) och få ditt lån idag.
Magret James MD / VD
E-post: ([email protected])