I dagarna uppmärksammas det att Tesla (NASDAQ:TSLA) har passerat General Motors (NYSE:GM) och Ford (NYSE:F) som världens högst värderade biltillverkare. Men det skedde egentligen långt tidigare, när man tittar på bolagsvärde (eng entrerprise value) istället för börsvärde (eng market capitalization).
Tesla Roadster och en Nissan Leaf. |
Teslas börsvärde är numera högre än både GM och Fords, vilket väckt lite tidningsrubriker.
4-Traders (alla siffror här är från 4-Traders) rapporterar att Teslas börsvärde är 50 867 MUSD, mot GM:s 50 886 MUSD och Fords 44 796 MUSD. Som det ser ut har alltså GM för stunden återigen störst börsvärde.
Men börsvärde är en mycket missvisande siffra, då det inte tar hänsyn till vad man så att säga får på köpet. Därför finns bolagsvärde. Kort sagt börsvärdet plus bolagets skulder minus bolagets tillgångar.
Om man t ex betalar 100 MSEK för ett bolag, men får med 50 MSEK i skulder har man ju i själva verket betalat 150 MSEK. Och tvärt om – om man betalar 100 MSEK för ett bolag, men får med 50 MSEK i tillgångar, så har man egentligen bara betalat 50 MSEK.
Justerat för detta passerade Tesla GM och Ford för ett bra tag sedan. De stora giganterna har nämligen – hör och häpna – större tillgångar och skulder, och deras bolagsvärde är alltså ännu lägre än marknadsvärdet.
4-Traders rapporterar om ett bolagsvärde på 54 003 MUSD för Tesla, medräknat nettoskulderna. Samtidigt är bolagsvärdet för GM 42 265 MUSD och Ford 32 274 MUSD.
Tesla är alltså avsevärt högre värderat än GM och Ford.
Sedan är det upp till bolaget att uppfylla dessa värderingar. Man ska skilja på ett bolags finanser, produkt och marknadsvärdering. Bilarna må vara helt fantastiska, men det betyder inte att aktien kan motiveras till vilken kurs som helst.
P/e för Tesla prognosticeras till 194 för år 2019, där man förväntas gå med vinst enligt analytikerestimaten. GM får samma år ett estimat på 5.82 i p/e och Ford får 6.32. Man kan i dagens lågräntesamhälle konstatera att GM och Ford inte har så höga förväntningar på sig, snarare har de någon form av krisvärdering, trots sina tillgångar. Det är Tesla som har att leverera…
15 kommentarer
Sannolikt större risk i Ford och GM.
Lite Facit över deras verksamhet.
Inte kul.
Kan du utveckla? Riskerna i Tesla är lite annorlunda men ändå väldigt stora. Ta tex deras VD, skulle vilja påstå att Tesla står och faller med kulten kring Herr Musk. Om han av någon anledning skulle lämna är det ute med Tesla
Risken i Ford och GM-s balansräkningar är avsevärd.
Jag kan tycka att Musk i mångt och mycket är en risk i sig…
Marsraketprogrammet är ett bra exempel på hur fundamentalt ogenomtänkta vissa planer är.
Bara forskare åker till jordens mer ogästvänliga platser, för tämligen korta besök. Sedan har de viktigare saker att göra i sina liv.
Nyhetens spejsiga behag verkar vara det som eftersöks på t.ex. Mars i mina ögon.
Space-X, Hyperloop etc. semi-utopiska projekt, är smarta sätt att bygga upp en spänning som förknippas med och ger skjuts åt de betydligt mer realistiska elbils- och batteriprojekten.
Det är något helt annat än "ogenomtänkt".
Så sa man om Apple och Steve Jobs också men deras obsoleta plåtlåda lever vidare. Även om jag tycker att Teslas värdering är hårresande.
Varför är värderingen hårresande?
Går ju omöjligen att räkna på Tesla och deras framtid.
Värderingen är hårresande för att bolaget är värderat väldigt högt. D.v.s. de har enormt mycket att leva upp till. I nästan alla fall håller det inte. Det kanske gör det denna gången men förmodligen inte. Googla risk/reward.
Första frågan till dig själv som investerare. Är värderingen rimlig? Finns det en realistisk möjlighet för mig att tjäna pengar här? Eller är det ett Svarte-Petter spel? Som du själv säger, det är omöjligt att räkna på. Bara det är en varningssignal som heter duga.
Tycker mig mer ana en massa bittra excelmänniskor som inte klarade av att analysera bolaget korrekt utifrån ett framtidsperspektiv.
Det var ju samma visa med Facebook.
"Alla" experter talade om hur övervärderat företaget var.
Facit gällande FB har vi nu. Excelmänniskorna hade tokfel som de oftast har.
Problemet för Tesla är att de inte tjänar pengar ännu. Större delen av bilindustrin går ganska dåligt, så de är inte ensamma. Att sälja SAAB var ett vettigt drag. Det som man skulle vilja veta är NÄR planerar Tesla att göra vinst – för i något läge "måste" man infria vinstförväntningarna.
Är ju tämligen ointressant ur ett investerarperspektiv gällande vinst.
Däremot måste de få kontroll över kassaflödet.
Vän av ordning påpekar att ett bolags tillgångar alltid är lika med ett bolags skulder. Annars har du inte balans i balansräkningen…
Tillgångar = Eget kapital + Skulder
Eller som LUPE. Negativt eget kapital. Så alla varianter finnes.
Finns även BRF med negativt eget kapital osv.