Samtidigt som nu den uppmätta halten CO2 nu gått över 410 PPM så ökar Swedavia flygets CO2-utsläpp genom att göra flygvägar längre och hålla flyg i vänteläge genom sk gröna inflygningar.
Trängseln är stor, eller rent av YUGE, som Donald Trump skulle sagt, på Sveriges näst största flygplats, Landvetter. |
Man har nu mätt upp över 410 ppm CO2 i atmosfären vid Mauna Loa-observatoriet på Hawaii, där tidsserier för CO2-halter i atmosfären mäts upp. Detta är rekordnivåer.
Samtidigt skrev en läsare som “jobbar inom flyget” att Swedavias sk gröna inflygningar i själva verket ökar CO2-utsläppen. Och förstås att man inte är det minsta intresserade av att minska biltrafiken till Sveriges flygplatser.
“Jobbar själv inom flyget och ser personligen ingenting klimatsmart i det som Swedavia eller staten gör i samband med flygandet. Det är mest tomt prat, floskler, och fina papper som ser bra ut för kontorsnissarna. Miljöskatten kommer inte heller påverka ett dyft, det slår bara mot svenskt flygs konkurrenskraft.
Att prata om gröna inflygningar på Arlanda är lika skrattretande som att gå på en MNK-föreställning. Det som prioriteras är buller, inte miljö. Man flyger runt i grava OMVÄGAR runt stora delar av Stockholm för att någon inte tycker det är kul med ljud. Man använder landnings-startbanekombinationer som gör att man inte kan ta så och så många flygplan samtidigt vilket innebär att stora jumbojet och vanliga små 737 får vara i vänteläge i luften och spy ut ett antal hundra ton jet A1 varje år.
Det pratas inte så mycket om det i media. Effektivisera Arlandas trafikflöden, gör tåget billigare än bilen. Då har Swedavia lyckats. Men det kommer de inte att göra.”
Sedan kan man tycka att det är sila mygg och svälja kameler att tjata om kollektivtrafik till flygplatser som Landvetter, när flyget spyr ut så mycket CO2 på de skadligaste höjderna.
Enligt uppgifter håller Swedavia nu på att slakta ur sin markbaserade fordonspark, då den ska vara helt fossilfri till 2020. Det kostar förstås enormt stora belopp i form och tillhörande utebliven vinstutdelning att föra över till staten. Fast det är klart – man kan alltid låna upp pengar för att kunna dela ut pengar till Magdalena Andersson ändå, så det inte ser ut som att staten är skuldsatt.
13 kommentarer
Men BRA flög väl ETT PLAN med frityrolja i tankarna här om månaden. Räddningen är nära!
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11961
Problemet är väl att Californierna (flygbränslet kommer därifrån) måste äta 50 000 Big Mac för att få ihop frityrolja till en resa. 😉
Ja precis. Ironi på internet är svårt.
Klart att det är en grön inflygning, växtligheten kommer ju att öka med mer CO2 I atmosfären.
Swedavia är ett stort jäkla skämt! Bakom kulisserna så är exempelvis Arlanda en ohyggligt omodern och kass flygplats. Arbetsmiljön är usel och det är rostigt, slitet och trasigt över allt.
Trångt är det också! Fordon och utrustning får inte plats. Fordonsvägarna inne på flygplatsen är på tok för smala, och underdimensionerade och allmänt undermåliga lokaler frestar på tålamodet hos anställda.
Reparationer tar evigheter att genomföra och man lappar och lagar, och allting är väldigt provisoriskt.. Aldrig någonsin blir nåt klart! En oisolerad strömförande elkabel kan hänga lös i månader innan någon åtgärdar. Arbetsplatsolyckor sker då och då men det räknas som normalt. Så länge ingen dör så..
Av nån dum jävla anledning har man placerat flygplatsen helt otroligt geografiskt off också? Men det beslutade man iofs redan på fyrtiotalet långt innan Swedavia ens var påtänkt.
Men allt detta ser aldrig resenärerna, de ser bara alla jättefräscha shoppingytor och cafeer m.m som man visar upp. Att Swedavia går så bra har ingenting att göra med att man bedriver en bra verksamhet eller någonting sådant. Man verkar på en icke konkurrensutsatt marknad och kan således ta ut vilka parkeringsavgifter och lokalhyror man vill.
Geografiskt är Halmsjön mittemellan Stockholm och Uppsala; ägnar du inte forskningens vedermödor och resebehov någon tanke? Nog är professor X:s verksamhet andligt viktigare att prioritera än någon wallenbergskrämares affärsresor á la stereotyp.
Är väl helt irrelevant om det höjer eller sänker CO2-utsläppen? "Grönt", "Klimatsmart", "Hållbart" är sånt som företag och politiker svänger sig med för att blåsa de troende i klimatkyrkan. Dumstrut på om du trodde att det gör någon som helst skillnad någon annanstans än att din plånbok blir tunnare.
Pröjsar säkert 5 000 SEK om året för att stå på deras parkeringar och de kan inte ens asfaltera dem på Arlanda.
Brukar inte Irländare helt oombedda utföra dylik tjänst?
Att man skulle gå över till "gröna inflygningar" var ett krav för att få tillstånd att bygga Arlandas 3:e bana. Det skulle vara ett sätt att minska bullret för de boende som tidigare inte hade haft inflygningar över sig.
Sen när man byggt den och flugit på den i 5 år sa man att det inte var tekniskt möjligt. Det gick bara ha gröna inflygningar under lågtrafik (typ aldrig) och med vissa plan med vissa motorer. Men då var 3:e banan redan byggd och den fick permanent tillstånd i en lite halvskum process.
Däremot måste Swedavia uppfylla vissa ganska grova bullerkrav över tätbebyggda områden så de snurrar säkert runt en del.
Ja, alltid har man gluteal musculaturen akterut!
Lars. Jag gillar dig men nu är du ute på trollingexpedition. Det finns en stor mängd faktorer till varför man flyger som man gör till t.ex Arlanda. Reducera inte en invecklad fråga till felaktig click-bait. Vill du skriva om komplexa system så gör det på ett sätt som hedrar en bra journalist eller skribent, och gör då ett fullödigt gräv där fakta och förutsättningar framgår.
Det här stämmer inte med den bild jag fått av hur man använder banorna på Arlanda: Högtrafik – parallella starter och landningar för så många starter/landingar per timme som möjligt, lågtrafik – starta från terminalen och landa mot terminalen för att taxa så kort sträcka som möjligt.