Frågan huruvida Tesla Motors (NASDAQ:TSLA) överlever Trumpregimen är intressant. Från att ha varit rådgivare till Trump har nu Teslas VD och grundare Elon Musk gått till att skriva en protest mot Trumps inresepolitik och överväger nu att bygga en fabrik i Kina. Tillsammans med Trumps vetenskapsförnekande kring CO2 och klimatförändringar kan rent av Tesla Motors gå i graven om Trump sätter ner foten mot bolaget.
Norska Teslor på laddning i svenska Torp utanför Uddevalla. |
Initialt var Teslas Elon Musk en av Trumps rådgivare kring företagande och affärsverksamhet i USA, och sågs nog som ett gott exempel på ‘Murica First! och att lägga industri och utveckling i Förenta Staterna.
Musk har dock nu skrivit en protest mot Trumps inresepolicy, så det finns en stor risk att den 70-årige presidenten, som visar upp både tydlig sjuklig narcissism och tecken på inledande demens, kommer agera som det lilla barn han än så länge uppfört sig som. Kort sagt att han kommer agera ut mot Tesla Motors.
Läckta dokument talar för att Tesla nu förhandlar om att bygga en fabrik i Kina, för att nå den kinesiska marknaden. Till skillnad mot Trumpregimen så satsar Kina på en hållbarare fordonsflotta, och med ‘murica First! kommer det bli dyrt att exportera fordon från USA till Kina. Trumpregimen avser att straffa bolag som etablerar fabriker utomlands, åtminstone i Mexiko, men det bör rimligtvis även gälla fabriker i Kina.
Beskedet från jättebebisen Trump är att USA ska satsa helt på fossila bränslen eftersom dessa både räcker för evigt och det inte finns några CO2-drivna klimatförändringar. Nu finns det delstater som ger stöd till elektriska fordon, men frågan blir om jättebebisen kommer klubba något direktiv som förbjuder stöd till elfordon. Och frågan blir då om Tesla kan överleva med de fabriksvolymer man bygger. Bolaget bygger på sig en enorm kostnadsmassa, utifrån tidigare politik, och det kan visa sig vara en massiv felsatsning om narcissisten i Vita Huset blir grinig.
Det är inte det att bolaget inte kunde varit lönsamt utan subventioner till elbilar, utan det handlar om att man bygger på sig för hög produktionskapacitet och för höga kostnader om subventionerna tas bort.
Teslaaktien har dock gått som ett spjut på sistone, så marknaden är inte oroad.
Dagschart Tesla Motors. |
Marknaden räknar alltså med att allt går Musks och Tesla Motors väg. Med aktuell värdering har man minst sagt en hel del att leva upp till. Kanske är det sannolikare att Trump drabbas av en hjärnblödning i det tempo han håller?
55 kommentarer
Hoten om att straffa företag som flyttar fabriker utomlands bör inte påverka Tesla i detta fall. (Eftersom bilarna som säljs i USA och EU tillverkas i USA)
Att de startar ett nytt bolag i form av Tesla China Ltd för den utländska marknaden bör, av vad jag läst och hört Trump säga, inte leda till bestraffning. Med det sagt så är Trumps ord… inte direkt någon garanti.
Det är nästan ett måste då Kina har hutlösa importtullar på utlandstillverkade bilar.
""""vetenskaps""-förnekande
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-4192182/World-leaders-duped-manipulated-global-warming-data.html
Märkligt du får ha inlägget kvar!
Man kritiserar inte Chalmers ostraffat.
Väl?
Vadå märkligt? Samma trötta länk var uppe häromdan utan att försvinna.
Däremot så brukar de som postar Daily Mail-länkar av någon anledning ignorera de 99 andra artiklar som säger något annat i klimatfrågan.
Det var inte till dig…
Daily mail!
Kan inte någon lägga ut från en Ding Ding värld när ni ändå håller på?
Nej Stefan, inget från Aftonbladet!
Bara det som saknas.
Fake CIA-MSM-news som vanligt från The Daily Mail!
Är snöflingorna kanske lite kränkta idag?
Som vanligt i er perfekta PK-åsiktskorridorsvärld skjuter ni budbäraren (nyhetskällan) och ignorerar själva budskapet.
Varsågoda en mer trovärdig källa: Former NOAA Scientist Confirms Colleagues Manipulated Climate Records
Fake news. Om det står i media är det ju fel.
Donald the Rump is a trump in the hands of the coal industry – which is no cool at all.
Kul, grabben!
Ja, det var väl bra formulerat tycker jag, trots att engelska inte är min moderstunga.
Om nu president elect djävlas och Musks bolag därför, och kanske rentutav även av andra orsaker, går dåligt, är det ju guldläge vid en eventuell chapter 11 att skylla på Trump.
"Hase fur alles".
"det finns en stor risk att den 70-årige presidenten, som visar upp både tydlig sjuklig narcissism och tecken på inledande demens, kommer agera som det lilla barn han än så länge uppfört sig som"
1. Vad betyder ens detta?
2. Har du släppt all ambition att driva en seriös blogg?
Snällt av dig, för övrigt, att varna den okunniga amerikanska marknaden som ofta har sämre koll än svenska bloggare!
Elon är duktig på att fiska after subventioner (andras pengar). Om nu Trump stänger av den kranen så har jag svårt att se det som något dåligt. Alla som tycker Elon behöver mer av andras pengar är väl fria att öppna plånboken helt frivilligt utan att pappa staten tvingar dom? Eller hur motiverar man att ensamma mamman som bara har råd att med en gammal Corolla skall vara med och betala för direktörens Tesla Model X för 1,7 MSEK?
Min hustru är ej helt ensam!
Corollan sköter sig ( den även!) perfekt.
Men, visst, tror nog det där Göteborgsföretagets XC90 är "lite" krocksäkrare.
Volvo påstås för övrigt att de ämnar långtids anställa 6-700 montörer/öser.
Det är väl snarare på forsknings och utvecklingsnivån som det är intressant för samhället att hjälpa till eller jag jag fått det om bakfoten?
Inte för att direktören ska få en billig Tesla utan för att tekniken ska utvecklas snabbare så att hela samhället kan få nytta av det. Sen att all ny teknik alltid är dyr och kommer till direktören först, det är tyvärr så verkligheten ser ut.
Men du tycker kanske istället att det är en bra grej att smogen hänger tung över alla jordens storstäder och där allergier, ADHD och liknande, astma och andra lungproblem skapar misär och ekonomiska kostnader för samhället?
Gissar att Tesla/Musk lyckas gå i konkurs även utan hjälp av Trumpen eftetsom de är helt beroende av att aktieägare pumpar in nya pengar i allt högre takt.
… kan dock tänkas att Trumpen blir avsatt innan Teslas konkurs så vågar inte riktigt gissa vad som sker först
Varför skulle ha bli avsatt? Finns inget som tyder på det om man inte låter sig indoktrineras av Clinton News Network och andra liknande partiorgan. Hans politik är ju dessutom populär bland fler än som röstade på honom. Stollefantasier.
Som du själv säger har det spekulerats om det. Om han fotsätter som han börjat dvs att fatta minst sagt oigenomtänkta och i många fall väldigt negativa beslut för USA så kommer det nog snart att finnas dom som försöker hitta utvägar att få bort honom. Jag tror att det är ett möjligt scenario.
Se bara på hans tweets ("stollefasoner!"). Han är är ju för fan USAs president
Åter till verkligheten.
S&P500 är nu uppe på ATH trots era febriga fantasier.
D.T. barrikaderar sig nog i the Rump Tower med kärnvapenavfyrningsutrustningen om man försöker avsätta honom.
Det borde inte vara särskilt svårt att med en drönare tutta eld på T:et i "Trump Tower" och filma namnbytet till "rump Tower" när T:et brinner upp. Något barnsligt möjligen, men fruktansvärt kul. Det förutsätter dock att bokstäverna i hög grad är gjorda av brännbart material.
Han skyddar nog sin egendom med "face sitting"…
Arma bloggare.
Vilka övermogna kommentarer.
Dagens Industri 170207: "St1-grundaren tror Tesla kommer gå i konkurs"
http://www.di.se/bil/st1-grundaren-tror-tesla-kommer-ga-i-konkurs/
Ja, ett företag från den killens hemland gick ju ner efter ett tag, i alla fall!
Nokia.
Härligt DI!
Mer Ding Ding värld.
Här har vi ännu en "seriös" kille med de "rätta" analyserna:
http://www.di.se/nyheter/henrik-mitelman-hog-tid-att-lamna-usa/
Jag vet inte om du kollat hur subventionerna fungerar i USA men Tesla kommer troligtvis att närma sig 200 000 levererade bilar i USA mot slutet av detta året och då börjar subventionerna (tax credit) avvecklas.
Så med mindre Trump slår till direkt som han hör talas om Kinaplanerna så hinner Tesla utnyttja lejonparten av subventionerna och har redan börjat planera för ett liv bortom subventionerna för länge sedan.
Möjligtvis är det bara några få av de beställda Model3 som överhuvudtaget kommer få tax credits.
Precis, dessutom så är det inte Tesla som får dessa subventioner. De går till de som köper bilen. Tesla får dock ZEV men även dessa minskar för varje såld bil. Skulle övriga biltillverkare sälja några elbilar vilket jag hoppas att de snart börjar göra så skulle Tesla inte få mycket från ZEV.
De större bidragstagarna i bilindustrin är dock Ford och GM tex.
Eh ok "protest" är nog inte rätt ord att beskriva en rätt så försynt önskan om att se över hanteringen av inresekontrollerna. Men sure om ungarnas önskan om kisspaus är en "protest" i din ordbok så… Och sedan tillkommer ju frågan om hur en handfull nekade inresor skulle påverka Tesla?
Se mrlowrisk ovan ang hur?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Synd att inte marknaden tycker/tror som alla "förståsigpåare" här.
Jag skulle mer än gärna fortsätta köpa Tesla billigare än vad jag gör idag…
Men det verkar inte lika lättduperade som här ;-).
Enligt "polls" som sker löpande över tid så är den amerikanska befolkningen inte övertygade om att Global Warming beror på mänsklig aktivitet (läs industrialism). Detta trots intensiv propaganda från Obamas regering under många år. Dels kan människor tänka själva genom att observera verkligheten dels finns det forskare som inte stöder AGW-teorin.
Trump agerar logiskt i detta sammanhang. http://www.rasmussenreports.com/public_content/archive/environment_energy_update_archive/44_think_global_warming_due_to_human_activity
Observera verkligheten och inte spåkulor. Finns en del övrig vidskepelse hos många amerikaner. En inte föraktlig andel "vet" att jorden skapades för så där 4000 år sedan det har de från säker källa (en metod är att läsa bibeln och summera vem som är son till vem och en annan är att lita på pastorn) och det går förmodligen att hitta några forskare som helt anser detta.
Min katt observerade nyss verkligheten, dvs solen genom fönstren och ville gå ut, men när jag öppnade dörren ryggade han tillbaka för kylan ute.
Vänliga hälsningar
Nanotec
"Du kan lura alla ibland och en del hela tiden, men aldrig lura alla hela tiden. … " (Abraham Lincoln)
Att misstro etablissemanget blir en naturlig följd av att alla tidigare spådomar om de förestående katastrofscenarierna inte infrias.
By the way: Jag tror din katt är en klok varelse.
Damen med kristallkula
Katten har stora förmågor, men han kan inte läsa text – än. Han tackar dig. Nästan alla som studerat naturvetenskap sedan slutet av 1800-talet förstår hur CO2 fungerar. Ja jag vet att det finns några få undantag, mest äldre bittra män. Var djupt involverad i att förhindra ett sorts katastrofscenario i slutet av 90-talet. Vi lyckades då och genast sa man att Y2K var överdrivet. Kan upplysa om att det satsades miljarder på att förhindra riskerna.
Nu stöder jag en del företag som håller på med energibesparingar eller olika sätt att skörda solens energi. Tråkigt nog har jag ännu inga aktier i företag som försöker få fram egna tama solar. Fusion alltså. Ledaren i dagens nummer av Di visar att även PM Nilsson håller på att vakna. Han varnar bilindustrin och andra slöfockar. Fossilt tänkande dör ut.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Nanotec
Jag har den stora glädjen att berätta att Sverige miljöbolag nr 1, Holmen, levererade en bra rapport idag. Fast det hade jag väl redan mer eller mindre berättat i förväg 😉
Stefan
Jag gratulerar dig till god affär. Nyss kom ett mycket trevligt meddelande från Smart Eye som marknaden ännu inte förstår.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Nog tror jag marknaden förstår dagens händelser.
Har faktiskt en kompis som jobbar på Smart Eye. Du vet ju hur Göteborgare är, snackar och håller på, vi får se hur långt det bär.
Inget eget innehav längre, dock fortsatt bevakning.
Stefan
Du snackar och håller på. Din kompis bör veta en del så frågan är om hen vill läcka inside eller skämtar lite.
Jag saknar i detta inside och har bara fått det som presenterats i 08, prospektet och nätet. Ett samtal med en annan deltagare på Penser Bank vid avgörande där jag fick en viktig pusselbit rörande framtiden.
Var av uppfattningen att det var via Autoliv Smart Eye eventuellt skulle bli leverantör till Volvo Car. Nu levererar man via NVIDIA för åtminstone testet i Göteborg. Har också aktier i Nvidia så båda tier1 borde fungera. Utgick från att Volvo var ett av de två "klara" kunderna. Någon tysk tillverkare bör vara den andra för serietillverkning. Ena (Volvo?) ska presenteras i år och den andra 2018.
Fast det är inte vinster från dessa avtal för premiumbilar jag investerat för utan möjligheten att samma system införs för något enklare bilar åren efter. Och alla modeller därefter. Antalet olyckor bör tydligt minska varför något lägre försäkringspris betalar alla kostnader efter lite erfarenhet och statistik.
Ja 100 bilar är för lite. Självklart är Smart Eye inte ensamma om att försöka leverera till all världens tillverkare.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Snackar om vad?
Jag har sålt mina Smarteye om det var den oklarheten du syftade på.
Stefan
Mercedes har haft Smart Eye i en konceptbil så de känner väl till teknologin. Nvidia har tidigare nämnts med Audi och BMW.
Givetvis anser jag att marknaden ofta nog har fel. Och visst kan marknaden ha rätt med 60 kr.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Stefan
16:18
Vänliga hälsningar
Nanotec
Vad kretsen kring exempelvis Smart Eye och Fingerprint har oerhört svårt att förstå är att det är skillnad på bolagsvärdering och själva företaget.
Vad gäller Fingerprint är deras sensorer jäkligt bra, bäst på marknaden skulle jag vilja påstå. Det innebär dock inte att det är köpläge, mer komplicerat än så.
Stefan
Nu är det företag i helt olika tidsläge även om de båda läser av människor. Och de har väldigt olika börsvärden. Fingerprint kan knappast tiodubblas i värde på ett par år men det kan Smart Eye. Å andra sidan får båda givetvis lägre börskurs om inget positivt rapporteras. Tror hyfsat stor möjlighet för Smart Eye med trevligt besked nästa månad och ännu större före midsommar.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det är just det där tugget jag har extremt svårt för som tillhör diverse haussare på forum.
"Fingerprint kan knappast tiodubblas i värde på ett par år men det kan Smart Eye".
Det där är rent önsketänkande och har inget som helst med verkligheten att göra.
Stefan
Sålde mina Teslor för tidigt. Fingerprint är grovt 50 ggr större än Smart Eye. F. har redan sålt in sig på marknaden men kan givetvis nå större försäljning, S. har den resan framför sig men kan också misslyckas. Min uppfattning idag är att teknologi för att veta om det finns en förare, hur hen mår och vem det är kommer att slå igenom starkt och snabbt.
Om och hur stor andel av marknaden sedan S. får är som alltid någorlunda säkert först när årsrapporterna kommer. För nya företag av typen "Zero to One" måste man analysera lite annorlunda.
Det går att få 10 ggr insatsen. Senaste exemplet för mig är Arcam, som jag fortfarande saknar. Tecknade vid introduktionen men stora investeringen skedde för 5-6 år sedan till mycket lågt pris så om jag räknar ut vinsten med inköpsmodellen skulle det bli ca 25-30 ggr insatsen. Hade många aktier som gick upp vid sekelskiftet men missade då att sälja. Nu är jag mer inställd på att gå ur i någorlunda tid.
Vänliga hälsningar
Nanotec
All respekt Nanotec men Smart Eye kommer inte att 10-dubblas på 2 år oavsett hur väl tekniken än må slå ut.
Frågan är väl vem som beter sig som en barnunge. Eller är det praxis att enskilda företagsledare har veto när det gäller länders säkerhetspolicies?