Tesla Motors (NASDAQ:TSLA) ökade sin produktion med 64% under 2016. Detta framställs dock av media som ett misslyckande, då målet låg högre.
Dagschart Tesla Motors. Jämförelseindex NASDAQ Composite i blått. Logaritmiska skalor. |
Tesla Motors hade ursprungligen som mål att producera åtminstone 80 000 bilar under 2016. På grund av förseningar enligt bolaget främst beroende på tillförseln av utrustning för körningsautomatik till alla nya fordon sänktes prognosen till 79 000 bilar för helåret.
Man nådde inte riktigt upp till detta, utan tillverkningen blev 76 230 vilket framställs som ett misslyckande från skadeglada media och avundsjuka elbilsskeptiker. Produktionen 2015 var 51 059 bilar och produktionen fjärde kvartalet 2015 var 14 037 bilar.
Fjärde kvartalet 2016 gav en produktion på 24 882 bilar, vilket är en ökning mot samma kvartal föregående år med 77%.
På helåret ökade produktionen med 49%.
Att på ett år lyckas öka produktionstakten per kvartal med 77% bör ses som en bedrift för ett komplext industriföretag, likt en bilproducent. Samtidigt är förstås 76 230 bilar ingenting, i jämförelse med t ex en marginell spelare som Volvo Personvagnar med över en halv miljon producerade bilar.
Med fortsatta produktionsökningar från nuvarande produktion kommer Tesla producera långt över 100 000 bilar under 2017, kanske runt 150 000 bilar, vilket bör inkludera runt 75 000 Tesla Model 3. Kanske kan de första 75 000, av de långt över 400 000 förbokade bilarna få sina leveranser under 2017 eller början 2018?
9 kommentarer
Pa tal om Volvo ar nu 54 ars tron pa toppen i Sverige over.
VW Golf ar numera den mest salda bilen i landet.
Vilket är festligt med tanke på hur upprörda folk är över VW's utsläppsskandal och hur oroliga man är för miljön.
Sen går man och köper en VW Golf fört det verkar trevligt att stötta det företag som åkte dit hårdast och mest uppmärksammat. Ja, jag vet att de flesta fuskar men gemene man läser mest rubrikerna och för dem är det VW som är boven.
Kunderna fick en bra deal pa leasingavtalet, 2 tusen i manaden, sa nu kan man fortsatta att dova samvetet med certifierad latte.
Volvo har 19,3% av marknaden medan VW har drygt 15%.
V70 som tidigare låg i topp bland modellerna är svårköpt som ny numera tydligen!
Annu en konkurrent som har mycket lang vag att ga.
http://www.marketwatch.com/story/faraday-future-unveils-highly-anticipated-electric-car-to-rival-tesla-2017-01-03
OT
Intressant om en av Sveriges tristaste stader och hur tankarna gar.
http://www.svd.se/sa-forandrades-planboken-av-att-skaffa-barn/om/vara-viktigaste-vagval
Produktionskapaciteten är förvisso en flaskhals och en av anledningarna till varför det kommer att ta många år för Tesla att ens komma i närheten av att producera det antal förhandsbokningar man fått på Model 3, med acceptabel kvalitet. Nu tror jag förvisso att merparten av beställningarna på Model 3 kommer att tas tillbaka när folk som vill vara först med det senaste tröttnar på att vänta samtidigt som utbudet av elbilar från andra tillverkare ökar, som exempelvis koreanska Hyundai Ioniq.
Bortsett från produktionskapaciteten är Teslas stora motståndare laddhybriderna, dvs bilar som kan köras både på el och fossilbränsle. Laddhybrider är betydligt mer användbara bilar så som infrastrukturen för snabbladdare ser ut idag och under lång tid framöver.
2016 såldes cirka 10000 laddhybrider i Sverige men bara knappt 3000 elbilar, och enligt branschorganisationen Bil Sweden kommer fördelningen att se ungefär likadan ut även i år med en obetydlig ökning i relation till den totala nybilsförsäljningen. Det ser ungefär likadant ut i resten av Europa där Teslas försäljning faktiskt minskade under 2016.
http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170103/nya-siffror-laddhybrider-okar-stort-men-elbilarna-star-stilla/
Jag tror vi skall vara lite försiktiga med prognoserna på när Model 3 kommer. Musk är perfektionist och kommer nog inte släppa den innan han är nöjd. Men de börjar onekligen bli duktiga på produktion.
Vi har pyntat handpenning för en 3:a som nästa tjänstebil. Den gamla får rulla några år längre än vanligt räknar jag kallt med.
Däremot är jag inte det minsta orolig för laddinfrastrukturen som nämns här. Kör man mer än 40 mil behöver man en paus på 30 minuter ändå. Och så långt kör vi kanske 2-3 ggr per år – vissa år aldrig så långt.
Tänk på att man alltid startar hemifrån med full "tank".
Och var på Gartners hypekurva placerar vi elbilarna?
http://cornucopia.cornubot.se/2017/01/gartners-hypecykel-ny-teknik-tar-lang.html
Torde väl vara kring Early adopters investigate – Suplier proliferation?