Nu när Tesla tar bort fri laddning för sina premiummodeller så är frågan om “bränslekostnaden” för en Tesla blir högre än för en Volvo diesel? Avgörande är vad Tesla avser att ta betalt för sina snabbladdningsstationer. Vad andra elbilsladdningsleverantörer tar i pris kan vara en vägledning. Räkneexempel följer.
![]() |
Volvo S90 på parad. |
Milkostnaden för en bil består till större delen av värdeminskning och är alltså starkt beroende av inköpspris, medan service, däckslitage, mm har mindre med inköpspriset att göra. Folk har en tendens att ignorera värdeminskningen och istället fokusera på bränslekostnaden per mil. Eller kanske mer generellt energikostnaden om vi tänker på elbilar.
Tesla kommer framöver inte längre erbjuda gratis snabbladdning åt sina premiummodeller för att kunna återinvestera i laddningsnätverket, utan det kommer kosta pengar att snabbladda i Teslas nätverk. Detta förändrar energikostnaden rejält för en Tesla, åtminstone för långfärder. Till vardags kan man fortfarande ladda billigt i hemmet om man bor i en villa.
Att ladda på kommersiella laddare är inte gratis.
Laddstationsfirman Clever erbjuder t ex laddkort för 5:- SEK per kWh utan fast kostnad. Alternativet 2:50 SEK per kWh finns också, men med en månadskostnad på 99:- SEK. Man måste alltså ladda för 247:50 SEK per månad, eller 99 kWh för att det billigare alternativet ska bära sig. För detta räcker det i princip med en resa Göteborg – Malmö i månaden.
En Volvo S90 150 hk manuellt växellåda drar 0.43 liter per mil. Med ett dieselpris på 12:- SEK är det alltså en energikostnad på 5:16 SEK per mil. En Tesla Model S drar 1.7 liter per per mil enligt den orealistiska bedömningen av körsträcka. Med 2:50 SEK per mil landar i så fall energikostnaden på 4:25 SEK – något billigare än en Volvo S90 diesel, men knappast nog för att motivera prisskillnaden.
I verkligheten drar snarare Tesla Model S minst 2 kWh per mil och energikostnaden landar då på 5:- SEK per mil eller i princip samma som för en S90 150 hk manuell diesel. En S90 150 hk diesel kostar dock “endast” 309 000:- i standardutförande mot 783 000:- SEK för den billigaste Tesla Model S.
Frågan är då hur det ser ut för Tesla Model X vid en jämförelse med Volvo XC 90?
En Volvo XC 90 D4 235 hk manuell kostar från 572 000:- SEK och drar 0.57 liter per mil. En Tesla Model X kostar från 1 041 900:- SEK och drar officiellt 1.9 kWh per mil, men i verkligheten närmare 2.5 kWh per mil.
Den dubbelt så dyra Tesla Model X kostar alltså 6:25 SEK per mil i energikostnad mot 6:84 SEK för en Volvo XC 90 D4 235 hk. Även om det är billigare kan inte detta motivera en nästan dubbelt så dyr bil med tillhörande dubbelt så hög värdeminskning per mil.
Ekonomiskt kan man alltså för långfärder inte motivera en elbil om man inte får Teslas Superchargernätverk gratis. Kapitalkostnaden för att ha två bilar för olika bruk kan dock ej heller motiveras.
Ja, Teslans förmånsvärde som tjänstebil är i linje med Volvons, men arbetsgivaren (eller ditt egna företag) måste likväl ut med dubbelt så mycket pengar per månad för leasing som för en Volvo oavsett vad du skattar för som tjänstebilförmån.
Detta tar inte hänsyn till att batterierna inte har evig livslängd – frågan är om de håller längre än motorn på en Volvo? Det tar inte heller hänsyn till räckviddsångesten, som förhoppningsvis är ett övergående problem i takt med att laddningsplatser blir allerstädes närvarande. Skulle varje bensinmack ha en snabbladdare skulle räckviddsångesten i princip inte existera mer för elbilar än för fossilbilar.
Köp gärna en Tesla utan gratis laddning, men påstå inte att det är en bra affär ekonomiskt. Ja, peak oil och högre bränslepriser kommer ändra ekvationen, men elpriserna samvarierar med oljepriset och kommer stiga samtidigt. Energiarbritage existerar bara tillfälligt, men olika beskattning grumlar detta.
Samtliga siffror utom verklig förbrukning Tesla är från Volvos och Teslas hemsidor. Verklig förbrukning Tesla baserar sig på anekdoter från ägare och beror rejält på var man bor, var man kör och hur man kör.
54 kommentarer
Herregud. Elbilar laddas hemma 95% av tillfällena. Tror du man skall behålla beteendet att åka iväg till en speciell plats för att "tanka"? Att alltid ha en fulladdad bil varje morgon är ju en av de stora fördelarna med elbil. Hemmaladdning kostar runt 2 kr/mil. Är man typ resande säljare e.dyl. så köper man självklart ingen elbil utan just en snål diesel. Kan man inte ladda hemma så köper man självklart heller ingen elbil. Inte konstigt att debatten blir konstig när folk går runt och tror att man i normalfallet laddar sin elbil på en laddstation.
Står också i inlägget att detta gäller långa resor.
Oavsett kan man inte ladda ikapp det högre priset på prisskillnaden. Då får man köra rejält mycket.
Jag undrar följande! Om du skall ladda hemma måste du se över dina elledningar. Ett ladd uttag behöver minst 16A. Det innebär att du måste öka huvudsäkring hemma och det är inte gratis.
En 20A kostar 6170/år och med 16A till bilen blir det 50A 15600/år.
Ett gäng elinsatta nördar i min bekanstkapskrets debatterade detta och eventuella effekter på det svenska eldistributionsnätet.
Någon insatt kanske vet huruvida det skulle innebära ett elförsörjningsproblem när alla framtida elbilsägare pluggar in sina bilar för laddning över natten, tillsammans med kollektivtrafikens fordon.
Eller finns tillräcklig marginal i näten redan idag?
På natten är förbrukningen låg – störst förbrukning är mellan 17 och 19 ungefär. Det är då folk kommer hem från jobbet, sätter på TVn, lagar mat och kör en maskin tvätt.
Men om det plötsligt tillkommer 100 000-tals elbilar så får vårt elsystem problem.
Kanske läsbart?
http://foliehatteniteckomatorp.blogspot.se/2016/09/regeringens-klimatpolitik-ar-inget_28.html
Till saken hör att tre av våra nuvarande kärnkraftverk skall stängas innan 2020. Sen kommer resten att stängas successivt pga ålder. Kan bli ont om el till alla elbilar. Om många elbilar laddas på natten så måste vattenkraftverken gå på högvarv. Resultatet blir att dammarna töms snabbare. Kan lätt bli ett problem om det blir ett par snöfattiga vintrar.
Det är ju fritt fram att ersätta gamla reaktorer, PLUS bygga upp till 10 nya reaktorer på befintliga platser. Inga problem.
Avvecklingslagen om kärnkraft kommer inte att återinföras.
Kärnkraftsparentesen är förlängd genom att inom ramen för maximalt tio reaktorer tillåta nybyggnation på befintliga platser.
Tillstånd kan ges för att successivt ersätta nuvarande reaktorer i takt med att de når sin ekonomiska livslängd.
Statligt stöd för kärnkraft i form av subventioner kommer ej införas.
Skatten på termisk effekt avvecklas stegvis under en tvåårsperiod med start 2017.
Japp, men ser inte direkt någon lång kö av intressenter. Utöver det så tar det drygt 10 år att bygga ett kärnkraftverk. Räknat från beslut till full produktion. Betvivlar att tex eon anser det vara en god affärsidé att lägga ut 60 miljarder för att få avkastning om tio år. Risken är att tex solceller har blivit mycket konkurrenskraftiga om 10 år. Skall det byggas fler kärnkraftverk får nog Teslaägarna börja lobba riksdagen
Nu vet jag inte hur lång tid det tar att ladda en bil.
Men jag ser inga problem med att ha en tillräckligt smart laddare som sköter det automatiskt.
Det borde inte heller vara så svårt att låta hushållet "låna" el från bilens batteri just vid den värsta toppen mellan klockan 17 och 19.
Så egentligen kan just en elbil lindra problemen med de värsta effektopparna i stället.
@Henrik vårt moderna icke-intuitiva jätteproblem är ju snarare att vi producerar för mycket el. Men visst kan det ändras i.o.m. lagstiftning.
Precis som Anders Rydén skriver så skulle en stor övergång till elbilar snarare kunna vara positivt för det Svenska elnätet, genom att jämna ut förbrukningen över dygnet. Jämnare elförbrukning ger effektivare elproduktion med befintligt elnät och befintliga kraftverk.
Man kan tro att 100'000 elbilar skulle innebära en stor extrabelastning på elproduktionen, men det är helt fel. Till skillnad från explosionsmotorer så är elbilar otroligt energisnåla.
Om vi räknar på 2kWh per mil och 700mil om året så får vi för 100'000 elbilar en total årsförbrukning på 140GWh.
Sveriges årsförbrukning av el är idag 158'000GWh
För 100'000 elbilar talar vi alltså om en ökad Svensk elförbrukning på 0,089%
Det är inte speciellt mycket mer än ett avrundningsfel för Svensk elproduktion!
En sak här bara! Det finns ingen bil som går på 0,43l/mil. Särskilt inte en S90. Databladen kan säga vad dom vill! Svensk energilös mk1-diesel och normal användning ger snarare 0,65-0,8l/min. Att komma ner i 0,43l/mil i verklig körning kräver en i det närmast rak väg med lätt medlut och medvind, inga medtrafikanter att ta hänsyn till, inga samhällen att passera och Max hastighet på 70-80km/h. Punkt!
Hej,
för mina senaste dieselbilar har jag brukat ligga 5-10% över redovisad statistik för blandad körning. Kör å andra sidan relativt långa sträckor, tot ca 4000 mil/år
Jag har en V60 D3 med automatlåda + summumpaket, MY2016. Med lite över 2000 mil på mätaren ligger jag lätt på under 0.45 (mätt vid pump) vid jobbpendling. Om jag kör så snålt det går kan jag komma ner under 0.4.
Deklarerad förbrukning är 0.42.
Tilläggas bör att jag tidigare körde samma sträcka med en V60 1.6d Drive (manuell låda) MY2010, trots ett par hundra kg mindre att kånka på hamnade jag närmare 0.5 (dock sällan över förutom vid flitigt dieselvärmarvärmande). Så utvecklingen har åtminstone gått framåt på oljeeldarfronten.
jag kör 10 år gammal v70 diesel motorväg + stad varje dag och automat. drar vid pumpen 0.63 så 0.5 på en 10 år nyare bil ser jag som självklart maximum.
Min 11 år gamla Honda CRV diesel är listad som 0.67 per mil och drar 0.59 liter milen. Men den är som sagt gammal.
Henrik och Hippo representerar, som ni själva skriver, normal körning. Och som jag skriver, det går att komma ner men det kräver att man är i god tid, inget strular och att man är ivägen för övrig trafik alternativ kör på relativt öde vägar.
Lägre utsläpp kräver högre förbränning. Högre förbränning kräver högre temperatur. Högre temperatur kräver ökad förbrukning alternativt tillsats. Addblue Audi/VW kostar runt räknat 700 för 1400mil som blir 50 öre litern.
Också därför bilfabrikanterna fuskar med utsläppen, för att kunna möta konsumentens förväntan på förbrukning. Utsläpp kan inte konsumenter kontrollera.
En dieselgate-fixad Audi/VW kan nog se fram emot en törstigare och/eller tröttare bil efter den "snabba-software-uppdateringen". (Å kanske också en restriktor inbyggd i systemet??? Be att få va med i verkstaden vid "uppdateringen"….)
Min gamla Golf Diesel av 1983 års modell kunde jag köra på 0,4 l milen.. 😉
Och den kunde köras på vilken sorts flytande oljederivat som helst… Bara det kunde flyta och brinna !
Cornucopia: Varför denna fascination för Tesla?
Jag gissar att Cornu vill reta Teslafolket som är notoriskt lättretliga. Dock har jag läst att kostnaden för att ladda blir baserad på elpriset, och jag tolkar det som att det kommer kosta ungefär som att tanka hemma. Kör man extremt mycket längre sträckor så köper man en begagnad Tesla såklart som fortfarande har rätt att tanka gratis.
Kommer knappast "kosta ungefär som att tanka hemma". Tesla skriver att de ska ta betalt för att "återinvestera i nätverket". Tar de bara kWh-priset blir det inga pengar över att återinvestera i utbyggnad. Kort sagt måste priset vara högre.
Men syftet är inte att Supercharger-stationerna ska gå med vinst vilket Clever bör ha som mål, ovanpå att bygga ut sitt nät av stationer.
Nej, men för att bygga ut måste man ta mer än kWh-priset, som är en utgift man har.
Teslafolket är defintivt lättretliga men det är knappast därför ämnet kommer upp hela tiden. Omställningen från fossilbränslebilar till elbilar är en aktuell fråga som förtjänar att belysas från alla håll. Ett annat problem, bortsett från bilens energiförbrukning, är hur staten i framtiden kommer välja att beskatta energin.
Idag beskattas bensin och diesel väldigt hårt, betydligt mer än el. Skulle man jämna ut de skatterna ser jämförelsen mellan en Volvo-diesel och en Tesla-elbil helt annorlunda ut. Sedan kan man hålla på i evighet och träta om subventioner på vindkraft kontra kärnkraft och annat, eller vilken miljöpåverkan batteritillverkningen har i förhållande till oljeutvinningen.
Det var väl bara ett par dagar sedan miljöministern funderade på vilka nya skatter man kan hitta på när skatteintäkterna från fossilbränslen börjar sina. Att elförbrukning till bilar kommer att beskattas hårdare i framtiden kan vi nog vara säkra på. Kanske en schablonmässig förbrukningsskatt per antal körda mil, en högre vägskatt eller kanske en permanent trängselskatt som alla får betala bara för att man är ute på vägarna och "trängs".
Du missar att man bara "tankar" när man kör över 40 mil. Övrig tid är det betydligt billigare att ladda hemma.
Sen drar du upp Teslans förbrukning men går på fabrikens hittepåsiffror på Volvon? Cherry picking, anyone?
Sen bör du räkna in de 400 fria kWh man får per år. Bara laddning därutöver kostar.
Får man några gratistankar med i Volvon och kan du tanka Volvon billigare hemma?
Men sen håller jag med om att Tesla är dyra i inköp.
Naturligtvis helt korrekt.
Ibland finns det erbjudanden – köp en bil, få ett års bensin gratis.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ja, Tesla är både dyra och dåliga (tunga mm) pga att deras kundgrupp, företag, reklambyråer etc är mer okänsliga för priset än vad privatköpare är…
Dessutom KAN man ta ut ett högre pris för en ny (status9produkt på marknaden.. Kom ihåg vad en mobiltelefon kostade på 80-talet…
Min Citroen C5, som är lite mindre än en Model S, drar 0,75 diesel i verklig förbrukning. Med diesel för 13 kr/liter blir det en knapp tia per mil. Hemma laddar man sin elbil för 2 kr/mil.
Att snabbladda bilen för 5 ggr så högt pris som hemmaladdning är ju bara en nödlösning för de tillfällen då laddningen inte räcker. Vid de tillfällena får man samma energikostnad som i en fossilbil.
Sen kan jag inte räkna hem en elbil idag. Jag har en energikostnad på 20000kr för min bilkörning. Merkostnaden för en elbil är än så länge högre.
Man köper inte en Tesla om man räknar på milkostnaden.
Touché!
Vad gäller värdeminskning så antar jag att den kommer vara rejält mindre än på en vanlig bil. Dels har en Tesla hög status och dels har elbilar mycket få rörliga delar vilket kommer göra reparationskostnader/underhåll betydligt billigare. Åtminstone tills man måste byta batteri, men då får man i alla fall en bättre bil efteråt (det är inte otänkbart att elbilar ökar batteriernas storlek med 30-50% mellan modellår. T ex Chevy Volt har gjort det.).
Även om det kanske är mindre procentuell minskning på en Tesla så blir minskningen i kronor säkert större. Kostar den 700000 så är en minskning med 250-300000 efter 3 år inget konstigt. Uppe och sniffar på en ny Volvo…
Hur många köper elbilar och räknar med att ladda gratis i stationerna? Gör man det lever man i en gratisbubbla. Klart som korvspad att Tesla inte betalar ens drivmedel längre än nödvändigt. Detta är självklart en morot de använt för att locka köpare.
Nu laddas väl förmodligen de flesta hemma till ett kWh pris på ca 1.1 eller liknande. Då blir det såklart helt annorlunda.
Men folk kan väl ändå inte haft gratis laddning med som ett argument när man köper Tesla? Är folk så korkade?
Fast jag förstår inte riktigt varför du utgår ifrån att all laddning sker på station, de flesta körsträckor utgörs ju inte av långkörning.
Laddar man hemma så är det ungefär 1.6kr / mil vilket blir betydligt billigare än exemplet du använder. Skulle jag själv äga en Tesla så tror jag inte att jag skulle ladda på (betal)station mer än var 5-10:e gång.
Tror ni har missat något. Befintliga Teslaägare har betalat för superchargers när de köpt bilen. Det ligger i bilens pris, man har betalat innan man kört helt enkelt. Nu ska man får börja betala. Jag tror poängen är att man inte vill ha snåla dumskallar som laddar på superchargers istället för hemma. Priset kommer att vara precis lagom för att få bort dessa från superchargers. De kommer inte att sänka priset på bilen.
Kort sagt en prishöjning på Tesla av premiummodell.
Jag kör en xc90 -16 och bränsleförbrukningen du anger är nog omöjlig att komma ner i. Jag ligger på 0.84 på snittförbrukningstrippen och jag kör 95% kångvägskörning.
Långvägskörning
Det är förmodligen för att du kör mycket fortare än i testet för landsvägskörning.
Skulle du köra i 90 km/h så skulle du närma dig fabriksuppgifter.
Om företag laddar bilarna som företaget äger blir väl elräkningen avdragsgill vad avser moms ? Tänker på produktionsbilar. Företag med bilar som rullar 15-20 mil / pass borde gynnas hårt med en elbilspark ? Laddar på natten, kör på dagen , eller tvärtom. För att inte prata om marknadsvärdet att köra "gröna" mil?
DHL har redan kommit på det.
http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20161011/dhls-nya-elbil-ar-volkswagens-mardrom#
Undrar vad som händer i den lokala transformatorstationen en kall vintervecka när villaområdets alla Teslor skall laddas.
De får väl ladda efter 22:00.
Bara den är "fulltankad" lagom till man behöver den dagen efter har man inget att klaga över.
http://www.lowtechmagazine.com/2009/03/fast-charging-electric-cars-off-peak-grid.html
@Tack Admin,
Det var en bra länk.
Onekligen behöver vi en hel del nya kärnkraftsreaktorer i framtiden om vi ska parera elbilens energibehov.
Hörde en intervju angående om el-energin/effekten skulle räcka till om alla byter till batteribil. Det var en sakkunnig på SKN som menade att besparingarna tack vare övergången till LED-belysning gott och väl täcker behovet även om hela bilflottan byts ut.
Vänliga hälsningar,
Dan
Varför inte använda superkondensatorer för att snabbladda hemma utan att överbelasta nätet? Kondingarna står permanent och laddar på låg effekt, så ger de ut med kortvarig hög effekt till bilen. Tycker det borde funka?
Anta att man kan fortsätta ladda gratis vid stationen.
Sen när man har kommit hem fört över en del av energin till sin powerwall.
Det hade varit en god affär för teslaägaren☺
"En Tesla Model S drar 1.7 liter per per mil enligt den orealistiska bedömningen av körsträcka" Vad menar du?
Något får det nog ändå vara värt för Tesla-ägarna att vara så mycket mer moraliskt högtstående och "ekologiska" samt att kunna skuldbelägga och förebrå de människor som inte kan köpa en Tesla…
På reklambyråns bekostnad ! 😉
Intressant jämförelse med just Volvo S90. Vill man åka billigt per mil är väl en Renault Clio bättre?
Hyfsat stor andel av de som köper Tesla är ute efter en bil med premiumkänsla och premiumprestanda.
Jämför milkostnader med nån annan bil som trots 5 pers i bilen ändå lämnar rödlyset som en oljad blixt, 0-100 <5 sekunder.