Tesla upphör att erbjuda gratis laddning av sina premiummodeller Model S och Model X. Det hela följer antagligen tänkt affärsplan, och det hela kallas för att “återinvestera i nätverket”. Kort sagt ta betalt.
Redan idag kan det vara fullt eller nästan fullt vid Teslas laddare. Här Torp i Uddevalla. Enda Superchargerstationen mellan Halmstad och Oslo. Finns inte ens någon i Göteborg. |
Befintliga premiumbilar kommer fortsätta få gratis laddning i Teslas Superchargernätverk, men från årsskiftet upphör detta. Bilar beställda efter årsskiftet frå bara 400 kWh gratis laddning per år, vilket sägs motsvara 160 mil, eller en resa Göteborg-Stockholm-Göteborg och en resa Göteborg-Malmö-Göteborg. Alla förstår att detta knappast är tillräckligt, speciellt för de så vanliga tjänstebilarna.
“Vi har designat vårt nätverk i syfte att ge alla våra kunder tillgång till en effektiv och angenäm laddupplevelse när de är inte är hemmavid, då vårt mål med Supercharging-nätverket alltid har varit att möjliggöra långresor. Tack vare detta syfte meddelar vi en ändring när det gäller Supercharging – en ändring som tillåter oss att återinvestera i nätverket, bygga ut det ytterligare och ge alla ägare, både de nuvarande och framtida, den bästa och mest angenäma upplevelsen i Supercharging-nätverket under långresan.”
Den kommande billigare Model 3 skulle redan sakna gratis laddning, som istället skulle få köpas till.
Rimligtvis följer man redan antagen affärsplan. Det ter sig ganska orimligt att miljardinvesteringar i gratis laddning är något som kunde fortsätta, speciellt när antalet Tesla-bilar blir allt fler. Man medger också att det hela handlar om en nödvändig expansion av laddningsnätverket inför släppet av Model 3, som förväntas mångfaldiga antalet bilar som kan använda laddstationerna.
Frågan är bara vad som händer med försäljningen av Model S och Model X från årsskiftet, när gratis laddning inte längre ingår? Å andra sidan, när man köper en bil för en miljon kronor – spelar några kronor i laddningskostnad någon roll?
There ain’t no such thing as a free lunch!
Så kommer du beställa din X eller S innan årsskiftet nu?
48 kommentarer
Musk är nog mycket bekymrad över Trump och hans hot om att riva upp skatterabatt elbilar 7500 USD.
Knappast, dels får Tesla inte dessa pengar och Tesla-kunder som får leverans 2018 lär inte heller få dessa pengar oavsett Trump eftersom systemet är begränsat till 200k bilar per märke vilket Tesla kommer uppnå inom kort. Under 2017 kommer det vara nedtrappning på detta bidrag till Tesla-köpare.
Kanske uttryckte mig lite oklart.
Musk var mycket orolig för en Trumpseger. Det kan du inte bestrida. Sen tror jag inte att han tycker att skatterabattens vara eller icke vara är något plus i kanten.
Det är inte över bidragen till Teslakunder eller ens ZEV-bidragen till Tesla som Elon är orolig över Trump om. ZEV står för en allt mindre del av Teslas inkomster och ger mindre och mindre per bil. Det är troligen Trumps miljöpolitik som oroar Elon. Elon är för ökade kostnader på att släppa ut koldioxid, slopade bidrag, Trump verkar vara för slopade kostnader för koldioxidutsläpp.
Då är vi alltså i princip överens.
Trump dåligt för Tesla pga oro för framtiden.
Det finns även en tydlig Trumpeffekt i svenska Powercell med fallande kurs som följd.
Vi är säker överens, det jag opponerade mig över ar att det skulle vara bidragen till kunder eller bolaget som oroar Elon Musk. Bidraget till kunderna är det garanterat inte och troligen inte heller ZEV som sagt var utan det är väl den allmänna miljöpolitik som Trump har annonserat om som är problemet. Presidenten i USA är dock inte en enväldig härskare. Förändringar tar tid och frågan är om USAs företag blir mer konkurrenskraftiga om de inte satsar på effektiva bilar m.m.
Första silen är gratis.
Hmmm, valet star nog istället emllan att ska jag repa min gamla skruttbilen eller börja leta en annan begbil
Men vad kommer det att kosta att ladda bilen? 50kr? 200kr?
Sjung Galenskaparnas "Du får köpa grisen i säcken och chansa".
Rimligtvis kommer priserna offentliggöras från nyår, när de börjar gälla.
"Ibland är det en riktig gris, ibland är det ett svin" ?
Men för oss som inte riktigt hängt med, är superchargernätverket ett snabbladdningsnätverk?
"Billigare än tanka bensin" är väl det som har sagts vilket betyder uppåt 5:- per kWh. Troligen lite billigare än det dock men antagligen dyrare än att ladda hemma. 400kWh per år ingår fortfarande gratis för bilar som säljs efter nyåret.
Jag googlade. En Tesla model S performance har ett standardbatteri på 85 kWh vilket innebär 68kr per tank med ett elpris på 80 öre per kWh.
Det är om man laddar hemma alltså. Det lär väl vara dyrare om man ska använda laddstation.
Nu betalar ingen 80 öre per kWh hemma. Det är t ex även ett rörligt pris på nätet och elnätskostnaden behöver slås ut per kWh. Snarare ligger man runt 1:40.
Innebär inte det rätt intressanta förvecklingar när det är kallt, producerad effekt lite lägre och hög efterfråga. Funderar på om elområdena påverkar det hela också.
Min gissning är att detta har liten inverkan på försäljningen av Tesla Modell 3. Åtminstone i Sverige. De flesta privatpersoner köper begagnade bilar. För företag är det ett annat läge. Ska den nya bilen till försäljaren eller vaktmästaren kännas som en uppmuntran eller gäller det att hålla nere investering eller driftskostnad?
Kostnaden för el eller kostnaden för diesel är ganska så skild. Många företag tycker att det är bra att visa sig angelägna om miljön om det inte kostar för mycket.
Vänliga hälsningar
Nanotec
som sagt, så länge inte laddningen kostar 500kr eller så utan runt 100 lappen så kommer du fortfarande tjäna grova pengar på det hela.
Inte så säkert jämfört med t ex diesel.
12:- SEK för diesel. 0.4 liter milen. Innebär 4:80 SEK per mil för diesel.
Kommersiella laddstationer kan ta 4:- SEK per kWh. En X drar 2-3 kWH per mil. Ger en milkostnad på 12:- SEK per mil jmf med 4:80 för diesel. Och då får du en premiumdieselbil för halva priset mot en Tesla X/S.
För att man skall dra nytta av alla fördelar med en elbil bör man ja möjlighet att ladda den på din egen parkering´.
Tyvärr är det inte så goda möjligheter för oss som bor i lägenhet att ladda som det ser ut nu.
Fast du kör ingen dieselbilar i samma storlek som en X på 0,4. Snarare 0,8 och ska du ha något som ens närmar sig samma prestanda så pratar vi snarare litern. Äpplen och päron är frukt men smakar rätt olika..
Man laddar hemma! De flesta kommer att ladda hemma 80-90% av körda mil. Det är billigt plus att man sparar tid. Behöver aldrig åka till macken.
Har ni hört? Riksbanken ska lansera en egen bitcoin. 🙂
En valuta som man enkelt ska kunna handla med på nätet eller i fysiska butiker men inte behöva sätta på ett bankkonto för att vara säker.
Ja nu darrar bitcoinvärlden när professor Balthazar ger sig in i leken.
Hörde att de pitchade för nån intervjuv på P4 (?) när jag stod och målade i garaget i morse. Men är det verkligen blockkjedor riksbanken funderar på? I vliket fall en spännande utveckling.
Nej, de vill bara införa en konkurrent till t ex Swish. Och i praktiken införa de så efterfrågade "riksbankskontona" för privatpersoner. Dock utan ränta ("kontanter").
Verkar redan som att Ingves snackat med Cinnober. Aktien upp 8%
Bekräftat, streamat SR. Tycker att riksbanken här också borde kravställa starkt integritetsskydd på den tekniska plattformen. Det är redan trångt nog med alla dessa småbröder som ska logga ens transaktioner och sälja information om ens konsumtionsmönster.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Gör man det i form av (riksbanks)konto så kan räntan där få motsatt effekt jämfört med reporäntan. Om kontoinnehaven där blir en betydande del av penningmängden så kommer en ränta på dessa konton kanske snarare öka penningmängden än minska. Å andra sidan blir man ju mindre benägen att göra av med sina pengar där ifall man får ränta.
Om det blir riktigt betydande del av penningmängden så kommer riksbanken mer direkt kunna föra sin penningpolitik. Man behöver inte gå via reporäntan och ett antal steg försöka få upp inflationen (indirekt), i stället kan man direkt ge ut mer pengar och på ett mer direkt sätt kunna styra inflationen.
Lyssna på detta om ni har en timme över. Mycket intressant.
http://borspodden.se/avsnitt-155-sommarpoddare-veronica-augustsson/
e-Kronor är en fantastisk konstruktion: 0% ränta ger negativ realränta för att råna folket ännu mer.
Skulle vilja påstå att realräntan i princip alltid är negativ.
By design.
Cornu, du som räknar hyffsat o följer tesla. Tror du det är en ok affär ( finns inga bra nybilsköp) ur ekonomisk synvinkel, att köpa en standard x om något år. Om man kör 3000 mil/ år. Räckvidden inget problem. Alternativet är ny större familjediesel. Ej tjänstebil el annan möjlighet till bilägande i bolag. Vad säger din näsa dig ?
Vet ej.
Eller jo, jag vet.
Det är alltid en dålig affär att köpa en dyrare bil. Större delen av milkostnaden är värdeminskning, bränsle eller el är bara en liten del.
Det är väl delvis därför privatleasing har blivit så populärt? Förutom anledning #1: Låga räntor.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jo så är det ju o frågan är hur en elbils andrahandsvärde kommer vara på sikt. Hur länge batterierna egentligen håller…
8 års garanti, fritt antal mil.
Vad kommer andrahandsvärdet på en fossilbil att vara efter 2025?
Att köpa en bil (som går ner i värde) för en miljon är en dålig affär, bränslet är den lilla förlusten i kalkylen.spelar ingen roll om det är gratis att ladda eller ej jämfört med värdeminskning etc, fö kan nämnas att det kan kosta 25000 kr per år att försäkra en Tesla, det skrivs det inget om…
Det är billigare att köpa en beg Porsche som satt sig värdemässigt, kan tom gå upp i pris om det är en samlarbil. på så sätt kan man tjäna pengar på att köra bil 🙂
Teslas märkesförsäkring kostar 6500:- SEK per år. Bara för att Trygg Hansa offererar 26 000 behöver man inte ta det alternativet.
Jag tror att det som blir mer avgörande för Model 3 är om Tesla överhuvudtaget kan producera bilarna i tillräcklig mängd och med tillräcklig kvalitet. När man pratar med Tesla-ägare i allmänhet är det många som inte är speciellt imponerade av kvaliteten eller totalupplevelsen av en bil som kostar över en miljon. Nyhetens behag med eldrift och superduper-acceleration är häftigt, liksom det faktum att driftskostnaden är låg. Men bilen har kvalitetsbrister, inte minst i jämförelse med tyska bilmärken i motsvarande prisklass.
Att massproducera bilar med hög kvalitet är en konst som har utvecklats under många år, framförallt i Japan och Sydkorea men även i Tyskland och Sverige. Det är väldigt lätt att halka efter när man skall möta ökad efterfrågan. Se bara på Volvo vars produktionskapacitet inte förmår svara upp till efterfrågan på den nya XC90 och S90/V90, vilket leder till hafsverk i monteringsfabrikerna för att hålla takten. Det har inte så mycket med konstruktionsfel eller materialfel att göra, utan handlar om montering, karosspassning, ytfinish, glömda eller felmonterade detaljer, som inte upptäcks förrän bilen levererats till kund.
Ett annat faktum som talar emot Tesla är att konkurrensen hårdnar inom elbilssegmentet. De stora tillverkarna har vaknat till liv och presenterar nya produkter, såväl rena elbilar som laddhybrider. Som försäljningen ser ut i Sverige nu ökar laddhybriderna mest eftersom det är en mer användbar biltyp för de allra flesta bilägare.
Är en relativt stor skillnad i finish på en modell -13 och -16 om man säger så. Så ja, pratar du med en tidig köpare kontra en senare håller jag med dig. Men generellt är ägarna ganska nöjda, och skulle inte byta tillbaka till fossilbil.
Och några konkurrenter till Tesla saknas i princip helt!
Konkurrenter som kan erbjuda en elbil i liknande storlek och prestanda som Tesla Model S saknas nog i dagens läge ja, och det råder ingen tvekan om att Tesla gått i bräschen för detta nya segment. Men som sagt, de stora biltillverkarna har vaknat till liv och har liknande bilar på gång. Nu senast presenterades Jaguar I-Pace som skall finnas på marknaden år 2018. Teslas försprång är snart borta och då gäller det att hänga med i utvecklingstempot!
Men framförallt är det laddhybriderna från Volkswagen, Volvo och Mitsubishi som tar marknadsandelar i Sverige, medan renodlade elbilar som Tesla och Nissan Leaf halkar efter.
Har Tesla monopol/patent på Superchargers eller kan det komma konkurrenter?
Övertid så är det rimligt att laddsystem standardiseras likt mobiltelefoni när elbilar blir vanligare så att det inte är märkesberoende. (vet att man kan ladda från vanligt uttag redan idag men syftar på snabbladdningssystem)
Enligt denna länk från 2015 så är milpriset ca 15 kr för snabbladdning
http://www.nyteknik.se/fordon/vattenfall-och-fortum-vill-ha-90-kronor-for-full-elbilstank-6395227
Har man 400 kWh gratis per år och batteriet är stort är det få som behöver köpa speciellt mycket extra kWh om man inte kör extremt mycket.
Undrar hur socialt accepterat det blir att komma och hälsa på hos någon och plötsligt sörpla i sig 100 kWh av deras elräkning. 😉
Lite nya utmaningar.
Det går bra att bo i hyreslägenhet och ladda en Tesla. Kommunala hyresbolag vill vara miljömedvetna. Jag har garage och parkeringsplats, båda med el-uttag. Långsam laddning men jag betalar bara 200 kr/månad extra för elen.