Efter att det gått 700 dagar sedan Gustav “Inkompetent” Fridolin (mp) lovade att fixa skolan på 100 dagar har han nu kommit fram till att han inte alls lovade att fixa skolan på 100 dagar, samt att politiker inte kan fixa skolan.
Efter 700 dagar av upprepande att Fridolin skulle fixa skolan på 100 dagar, har nu Fridolin upptäckt att 100 dagar gått. Han gör då avbön och menar att han inte alls skulle fixa skolan på 100 dagar, och att han inte bryr sig om kritik och att politiker ändå inte kan påverka resultaten i skolan.
“[S]om politiker ingår det i jobbet att ens motståndare medvetet missförstår […] Idén att en politiker på något magiskt sätt skulle kunna trolla fram bättre skolresultat från utbildningsdepartementet osynliggör dem som verkligen ”fixar skolan”.”
Kort sagt är Gustav Fridolin och politikerna onödiga. Istället fixas ju skolan genom att man helt enkelt ger godkänt till elever trots att deras resultat på PISA-proven blir allt sämre och sämre.
Betyg (“meritvärde”) och resultat på PISA. |
Att använda formuleringen “100 första dagarna” hela fyra gånger i den ursprungliga debattartikeln (plus en gång i rubriken som han anser att inte han satte) kallar nu Fridolin följande:
“klantiga formuleringar från oss”
Kort sagt medger Fridolin nu att han är inkompetent (“klantig”). Eller iaf “vi” (“oss”). Det är förstås inte han som ytterst ansvarig som är klantig, utan någon svamprökande underhuggare.
Att Fridolin är inkompetent är dock inget nytt. Att han tror att godkända betyg betyder att skolan är “fixad” visar bara på inkompetensen. Se grafen ovan. Medan t ex kraven på högskoleprovet för att komma in på en socionomutbildning i Lund faller, så höjs betygskraven eftersom betygsinflationen ger alla högre och högre betyg, trots att de kan mindre och mindre.
Man måste ju undra varför det tog 700 dagar för Fridolin att säga att han inte tar åt sig och inte alls lovat att fixa skolan på 100 dagar?
79 kommentarer
För oss som har barn är formuleringarna bekanta:
1. Den var trasig från början, jag hade inte sönder den.
2. Det var nån annan som hade sönder den.
Han är ju så ung att han säkert inte drar snedstreck på 7-an och förväxlade säkert dem därför.
Jo, den lämnar en del att önska även om inte allt är skit
Tvärstreck ska det vara. Dumstrut på mig.
Har han inte lite babyface?
Han har kanske ett babyface, men han har definitivt en babyhjärna.
Ofta hör man kraschen och 'det var inte jag' samtidigt. Inte så trovärdigt.
Enligt vissa källor har den gode Joffrey Fridolin inte visat sig överdrivet ofta på Utbildningsdepartementet sedan krisen i (Mp) startade. Så undanflykten 'jag har inte fuckat upp skolan, bara partiet' kan faktiskt stämma.
Man ska inte bortse från möjligheten att intensivare Fridolinpolitik faktiskt skulle kunna vara skadligt för skolan, och i så fall är det ju olämpligt att påminna honom om hans roll som utbildningsminister över huvudtaget.
”Mellan 2009 och 2012 föll resultaten som kraftigast och andelen skolbarn med utländsk bakgrund ökade som mest. Under den perioden försvinner 43 procent av det genomsnittliga resultatfallet – 62 procent i naturvetenskap, 45 procent i läsförståelse och 29 procent i matematik – när man justerar urvalet för att ta hänsyn till den förändrade elevsammansättningen. Detta är anmärkningsvärda resultat.”
http://magasinetneo.se/okategoriserade/vem-vill-forska-om-en-framlingsfientlig-myt/
Jaha, och? Du är en sådan som alltid drar upp invandring, dvs en rasist.
Fakta är att resultatet faller ändå.
Om du inte är rasist, varför anser du att det är okej att barn med ivnandringsbakgrund presterar sämre i skolan?
Speciellt illa är det alltså i matte, där 71% av raset inte kan förklaras med invandring. Ignorera, herr rasist?
Grattis, på mindre än 3 min lyckade du dra upp rasistkortet och använda halmgubbeargument.
Forskningen som jag indirekt länkar till visar just det som siffrorna visar, dvs att allt inte kan förklaras med invandring och ingenstans påstår jag det som du hävdar. Klassiskt halmgubbeargument och klassisk härskarteknik att använda invektiv och brunsmetning när argumenten tryter.
Jag tror inte att det var någon som trodde att Fridolin, eller någon annan, skulle fixa skolan på 100 dagar. Förhoppningsvis kan de som studerar Heller Sahlgrens forskning bättre förstå skolans utveckling och varför nästa mätning som kommer under hösten 2016 kommer än sämre resultat och på sikt vad det innebär för Sveriges välstånd och framtida pensioner. Det är det som är det viktiga, inte att Fridolin pratar strunt, för det är trams i sammanhanget.
Bloggens övergripande tema är väl att titta runt hörnet och förutspå de "utmaning" som vårt samhälle står inför. Ofta med stöd av forskning, men tydligen bara när det passar ett visst narrativ.
Eftersom jag inte argumenterat kan inte mina argument trytit. Det var du som drog upp invandring helt utan anledning.
Man kan ju inte beskylla invandringen för dåliga skolresultat. För det första är nyanlända högt utbildade och dessutom är de i många fall lite äldre än sina skolkamrater. En akademiskt utbildad 25 åring kommer ju troligtvis att höja resultatet på Nationella provet för niondeklassare till att bli en förebild för skolan eleven i fråga studerar på. Näe det måste vara svenska infödda ungdomar som har blivit mjuka i hjärnan. Tur att nya svenskar kommer och räddar oss!
Så att hävda att "71% av raset …" är alltså inte är ett argument? Vad är det då?
Jag ber om ursäkt att jag missförstod inlägget som bestod av 1) Fridolin är uppe i det blå; 2) politiker ljuger. Vilket scoop, jag gratulerar!
Jag tror att de flesta bloggläsare visste det sen tidigare, och jag tror att majoriteten hellre vill förstå det som jag länkar till, dvs varför skolresultaten faller och varför de kommer att fortsätta att falla, oavsett vem som sitter i regeringen. Du delar uppenbarligen inte den hållningen och kallar mig rasist.
Sverige 2016, ett porträtt i olja.
Jag förstår inte varför man är rasist om det är så att skolresultaten faller för att skolan får ta emot en massa barn som är ännu sämre utbildade än svenska barn och dessutom inte kan svenska??
Nej, det är klart du inte förstår varför du uppfattas som en rasist när du skyller på invandring oavsett vad ämnet gäller, och trots att det inte är enda förklaringen. T ex beror 71% av tappet i matte INTE på invandring, men ändå tas invandring upp som orsak.
Du kan ju prova att t ex säga "en del av tappet i skolan beror på invandring men det är långt ifrån enda förklaringen och att skylla på det kommer inte lösa några problem i skolan", så framstår du som rimlig och inte som en rasist.
Du kan också ta upp fakta som att invandrarflickor får bättre betyg (i medel) än svenska pojkar.
… och du är väl en "svensk pojke", så kom inte dragandes med invandring.
Jag publicerade ett citat från Magasinet Neo, varför ska jag kommentera detta ytterligare? Återigen, var skriver jag att invandringen skulle vara "enda" orsak? Var? Det är lika ohederligt som om jag skulle påstå att du hävdar att invandringen inte spelar någon roll alls i sammanhanget.
Jag utgår från att den intelligenta läsaren tar ställning det jag skriver och att jag inte behöver kommentera det som jag inte skriver.
Självklart beror tappet i PISA och liknande undersökningar (t ex diagnostiska prov på svenska universitet) på en mängd faktorer utöver invandring, det tror jag att alla förstår men tydligen inte du. Så nu har jag skrivit det tydligt. T ex kan det vara brist på studiero, "flumpedagogik", dåliga lärarlöner, etc.
Men enligt forskningsstudien (som du säkert inte har läst…) så var de siffror som jag och Neo redovisar de siffror som kunde styrkas vetenskapligt. Dvs de kan vara högre. Men jag avstod från att skriva detta eftersom det är spekulation och skulle kunna vara exempel på rasism. Så du får gärna redogöra för vad det övriga tappet i matte beror på? Kanske har det kommit senare studier efter den här?
Det är också symptomatiskt att du väljer att lyfta fram matten och inte naturvetenskapen där åtminstone dryga 60% beror på elevsammansättningen. Även detta avstod jag från att göra eftersom det vore ohederligt.
Jag tycker att du är skyldig mig en ursäkt för att ha kallat mig rasist.
Grafen visar vi korrelation mellan högre betyg och lägre resultat. Så är det då invandrar flickorna som står för resultattappet.
@Somebody..
Oroa dig inte för att bli kallad rasist, det är bara åsiktskorridorens väggar som skaver..
@Cornu
@Sombody
Jämför resultatet från invandrartäta skolor med de som inte är det istället.
Ska jag hjälpa er att googla lite?
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/skolsituationen-akut-i-kommunerna
http://www.scb.se/Grupp/valfard/BE0801_2007K01_TI_07_A05ST0701.pdf
http://www.d-intl.com/2014/10/13/ledare-den-svenska-skolans-problem-heter-invandring/
För att då inte nämna denna. http://public.tableau.com/shared/96YRNNZHN?:display_count=yes
T.o.m SVT skriver (och då är det fan så illa) :
"Av de tio skolor i landet som hade lägst betygsresultat förra året, så hade alla utom en en andel elever med invandrarbakgrund som låg på mellan 80 och 99 procent. Fem av de betygsmässigt sämsta skolorna ligger i Västsverige, fyra i Göteborg och en i Trollhättan."
Kallle
Jag är inte ett dugg orolig, är mer nyfiken på om Cornu är man nog.
Det blir ju lite den effekten, som att allting verkar skyllas på invandringen, eftersom den faktiskt har en stark påverkan så många viktiga områden.
Det är ju inte rasistiskt att ta upp den då den faktiskt, som i detta fallet ÄR högst relevant.
Cornu, seriöst så fjöl av lite.
Du är lite snarstucken, samtidigt inte helt bright som går ut så tvärsäkert om vad folk är och tycker. Starka åsikter grundat på knapp information.
Slutade du lyssna för att jag sa att du inte är helt bright? Det är inte heller så smart.
Just när folk kommer med kritik ska man lyssna som nogast. Om man är en survivor dvs, en sådan som kan anpassa sig.
Jag försöker föreställa mig samtalet vid ett matbord, där Somebody is wrong.. och du sitter och pratar. Ganska obekväm stämning av dina hätska tvärsäkra utfall. Mest för att det skulle kännas som att du gjorde bort dig.
Tänker du någonsin på hur det skulle låta IRL med det du säger?
Klassiskt fall av feltolkad statistik, av typen folk med skonummer <30 är sämre i läsning än andra.
Invandrarbarns resultat har sjunkit, ja, och mest har det sjunkit i de skolor där det går i stort sett bara invandrarbarn. Samtidigt har resultaten rasat kraftigt också för barn med helsvensk bakgrund.
Slutsatsen blir att när skolan försämras drabbas de svagaste eleverna hårdast. Det innebär inte att de är orsaken till försämringen.
Skolorna där det går övervägande invandrarbarn har ju fått mycket mer resurser än de andra skolorna, men fungerar inte ändå. Hur lyder din förklaring till det?
Felet är ju medias och de styrande svenska politikernas, ingen annans.
Det är inte invandringens "fel" eller invandrarnas "fel".
De som lämnar misär i dysfunktionella länder för ett bättre liv i Sverige, gör bara det bästa de kan komma på.
Politiker som låter sig styras av vänstermedia, vågar inte sätta de nödvändiga begränsningar och regler som skulle behövas.
Att resultatet sjunker även för de med helsvensk bakgrund, tolkar jag som att förfallet sprider sig även till skolorna bortom förorten, och det blir fler som (på olika sätt) får sin skoldag torpederad av en misslyckad, resurskrävande invandringspolitik.
Vilken byfåne.
Du får börja skärpa dig med dina fjantiga uttalanden gällande röka svamp. Det vet väl alla att svamp inte röks, utan injiceras. Osilat.
Just i regeringen borde det vara mer diskret att koka te på svampen, det ger även ökad effekt. Med tanke på hur mycket svamp de måste konsumera inom Miljöpartiet ger det nog en stor besparing också, som kan läggas på ännu mer svampinköp!
Te, intravenöst, freebejsat, nedmortlat och uppsnortat men inte fan röks den. Speciellt inte på regeringskansliet.
Nästan lika dråpligt är att Fridolin efter 700 dagar kommit på att lärare kan ta ifrån eleverna mobilerna. Och triumferande berättade han att Jan Björklund minsann haft fel. Men grejen är ju just att Fridolin kom på det igår, dvs efter 700 dagar som ansvarig minister…
Du ger Fridolin rent för mycket beröm för detta, till 100% är det någon annan som informerat lille Gustav om reglerna. Han har i sin tur tagit äran för det eftersom han inte kunnat få igenom andra förändringar under 2 års tid och började bli desperat.
Vill ni se nåt rasistiskt?
Wikileaks har snappat upp e post som inte är tänkt att distribueras utanför kampanjhögkvarteret!
WikiLeaks – The Podesta Emails
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vad. Vill du ha sagt? Fridolin = Clinton = Brun = Fascist?
Oppti är som bekant en putinist och Sverigedemokrat. Russia Today råkade publicera "läckan" från Wikileaks före Wikileaks.
Nej men media verkar gilla skämt om folkgrupper-i alla fall om det kletar ner Fridolins motståndare.
Kanske är valet i USA inte fullt så enkelt-heller.
Nu var det inte där jag såg detta mail.
Men allvarligt talat-är källan inte viktigare än röret?
Fö var det en hyllning till en folkgrupp med ca 13 miljoner personer, vilket väl är behjärtansvärt-minoriteter brukar hyllas.
Jaha, har du själv granskat källan eller deras selektiva vinkling, rent av förfalskning av källan?
Eller sväljer du vad som helst så länge det stöder din världsbild?
Sedan kan du alltid fundera över syftet. Intrånget skedde med ryska hackers. Mot Clinton. Ryska hackers låter Trump vara. Fundera på varför.
Du är en idiot. Nyttig idiot.
Jag har inte visat eller sett kopplingen till Clinton, direkt.
Det får andra visa först!
Men visst är innehållet klarspråk (som inte hör hemma i dagsljuset)
Vad är det nu idiot betyder?
"Syftar på någon som inte tar ansvar för statens affärer."
SR p1 kanske borde göra lite efterforskning. I stället kör de med "svarta liv betyder något" och lite demokrat valpropaganda.
Nu vet jag vem Podesta är-Today WikiLeaks begins its series on deals involving Hillary Clinton campaign Chairman John Podesta
Jag som trodde vi och landet i väster har fri och oberoende media och press till skillnad från landet i öst!
Vad spelar det för roll om ryssarnas vill att Trump vinner? USA:s politik i mellanöstern har hittills inte lett till några bra konsekvenser för de som bor där eller oss i Europa. Hillary kommer fortsätta på den inslagna vägen, Trump har iaf gett sken av att inte göra det.
Om saker står på internet är det alltså sant?
Varför blir det inget inlägg om de stigande bostadspriserna? Passar det inte in i världsbilden?
Varför då? Jag påtalar att det är en bubbla och säger oftast att priserna kommer fortsätta uppåt. Kraschen kommer dock förr eller senare. Läs vad jag skriver.
Satt på ett flygplan när dagens data släpptes och är man inte direkt på bollen kan man lika gärna ta det i morgon.
bubbla och bubbla, det är mer en konsekvens av rådande faktorer.
Ok! Ja jag är inne på samma linje som du
Som politiker så gäller det att komma på något coolt uttryck som den dumma massan ev kommer ihåg mer än 10 minuter, så "100 dagar" fyllde väl sitt syfte ??
En hel del bra artiklar om skolan i Svd på sistone: http://www.svd.se/jag-ar-lararen-som-har-gett-upp/om/debatt Säger det mesta.
Addera sen en stor mängd nya elever som ligger många år efter i kunskap redan från start, som inte kan hänga med, och som tar 80% av lärarens tid i anspråk.
Idiotiskt är att centralproven inte längre rättas centralt. Hur kan man då kalla dem centralprov?
På min tid var det stenhård koll. Prov i aulan på exakt tidpunkt och samma tid för alla runt Sverige. Sen central rättning.
När och vilket pucko beslutade om annat?
Det är ett stort problem att den egna läraren i allmänhet rättar proven. Central rättning behövs för likvärdig bedömning. Men det kommer aldrig ske för det kommer ju kräva resurser.
Sedan att proven är utspridda på olika dagar i olika skolor i riket är en annan stor miss. Även om proven ska vara hemliga känner jag till fall där lärare kikat på proven och sedan haft "bra" uppgifter på lektioner innan provet.
Off topic: Jag ska nog handla lite extra i helgen..
http://www.express.co.uk/news/world/721008/Russia-America-nuclear-war-Putin-Obama-bunker-fallout-shelter-Syria-Bashar-al-Assad
Och lite On topic:
http://www.varldenidag.se/nyheter/600-pa-ko-till-kristen-skola/BbbpiD!XhDMCWrPB3vrZgioq3cUHw/
Förra läsåret lyckades 92,9 procent av skolans elever bli godkända i alla ämnen, vilket kan jämföras med kommunsnittet på 78,6
http://siris.skolverket.se/reports/rwservlet?pdf=&geo=&report=skolblad_gr&P_SKOLKOD=13390547
Centralt för de goda resultaten är förmodligen att det är en stiftelse.
Att de är rädda för att barnen ska placeras någon annanstans om de inte får bra betyg, eller vad menar du?
Att skolan förvaltas som en stiftelse innebär förmodligen att det inte finns ett krav på vinst, t ex. Det är alltså inte ett aktiebolag.
Gud hör bön?
Tillräckligt med resurser för att kunna anställa behöriga, duktiga lärare.
Och samtidigt kunna sålla bland ansökningarna, vaska fram de mest motiverade skötsamma små liven. Jag hade absolut försökt få in mina barn där!
GW hade rätt som vanligt:
http://www.expressen.se/nyheter/gw-persson-den-dar-fridolin-ar-en-orm/
Har följt bloggen ett par år men måste erkänna att jag det senaste året tröttnat allt mer. Kvaliten på inläggen når allt lägre nivåer. Att bloggförfattaren själv konsekvent attackerar (på barnsligt sätt dessutom) dem som ens säger ett pip om att invandringen kan ha negativa effekter på något gör honom till det han ständigt anklagar alla andra för att vara, en nyttig idiot. Hittat intressantare bloggar att följa än denna ryssofoba, bubbelviftande besserwisser.
Håller med. Ledarsidorna under Westholms ledning utvecklas i motsatt riktning med många tunga namn, och även Hans Li Engnell är mycket läsvärd. Bäst av alla är nog fnordspottings blogg eftersom han tänker i nya banor och blottlägger samtid mycket elegant.
Somebody osv. jupp något merän pinsamt emellanåt, utgår från att Cornucopia? vid tillfälle är i gränslandet mellan sin prosa och verklighet dock ingen ursäkt till dennes , egendomligheterna.
Tycker nog att man kan ha lite överseende med unge Fridolin. För om han studerat politisk teori på universitetet såsom "i vilken mån utgör den foucaultianska estetiska etiken ett attraktivt ideal för pluralistiska samhällen" så är han förmodligen bara lite förvirrad.
Sen är det ju på modet med en normativ världsbild, vilket även större män än Fridolin tagit till sitt hjärta. Exempelvis Donald Trump i USA och Nicolás Maduro i Venezuela. Att ha en målbild att alla skall ha toalettpapper kan väl aldrig vara fel?
Vilken årskurs görs pisa?
"I PISA görs ett elevurval från hela skolan enligt en åldersdefinition för 15-
åringar. Det gör att elever från årskurs 7 till gymnasiet kan delta."
https://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.201585!/Menu/article/attachment/Vanliga%20frågor%20om%20PISA.pdf
Bästa med MP i regeringen är deras fria fantasier nu äntligen fått möta verkligheten.
Det är inte så att vi andra är emot deras förslag för vi är elaka eller för vi vill ha sämre miljö. Det de föreslår är inte realistiskt, som det där med 100 dagar. Vem vill inte ha skolan fixad på så kort tid? De kanske nu förstår att det inte handlar om att vilja mest utan att ha förslag som är kompatibla med verkligheten.
Det är svårt att se en vändning inom skolan i närtid (1-5 år) oavsett vilka som sitter vid makten. Att sen Fridolin och MP är populister som levererar enkla utspel om komplexa problem gör bara saken sämre, men det är som sagt skåpmat.
Det tar tid, men om man ska försöka sig på en enkel åtgärd, så tror jag på absoluta kunskapskrav (verifierat med centralprov) för att gå ut låg-, mellan och högstadiet. Ungefär som körkortet, klarar man det inte första gången så får man träna mer och köra upp på nytt.
Lärare i mellanstadiet skulle då vara garanterade en viss kunskapsnivå, vilket skulle förenkla deras arbete, samma sak i högstadiet. Elever som får gå om, ges tid att mogna och man kan sätta in hjälp där de har problem under helt ett år. Även studietrötta elever vill gå ut.
Betygsystem, skolplaner etc. kan kvitta. Låt lärare, elever, skola och föräldrar komma fram till det. Det viktiga är att klara proven. Hur det görs är inte det intressanta.
En del skulle argumentera att det är dyrt. Ja, säkert, men skolor skulle ges incitament att få eleverna att klara proven, för att hålla nere kostnaderna. Man skulle också slippa motsättningen mellan elev och lärare då man skulle jobba för ett gemensamt mål.
Lärare skulle även kunna påminna om hur det fungerar. Var tysta nu, det jag säger är viktigt. Förstår ni inte multiplikation så kommer ni få gå om.
Att skolka, inte göra läxor etc. slår ytterst tillbaka mot en själv, på ett sätt som man i den åldern kan förstå.
"DN har intervjuat 113 elever som skrev Pisa-provet och som fick MVG i matematik. De flesta ger ungefär samma svar. 102 elever berättar att de skrev provet högst ofrivilligt eftersom det inte påverkade deras betyg. De säger att de inte tog provet seriöst och att de inte gjorde sitt bästa. En del berättar om hur klasskamrater fyllde i provformulären slumpmässigt. Många berättar om lärare som sagt att provet inte är ”särskilt viktigt”. Bara ett fåtal elever säger sig ha varit motiverade."
http://www.dn.se/nyheter/sverige/darfor-kan-pisa-testet-vara-missvisande/
Men vi ska inte vara allt för hård mot Gustav F och övriga politiker. Samhället är som en trög supertanker som är svår att ändra på kurs och det mesta går på automatik på lägre nivåer. Politiker bestämmer inte så mycket.
Diagnostiska prov på t ex Chalmers och KTH motbevisar dock din/DN:s tes. I dessa test borde studenterna vara mer motiverade eftersom de nu är mer vuxna, lever på studiemedel som beror på prestation och att det är eliten som söker sig hit.
Det där låter som snörök för att minska betydelsen PISA, men inställningen stämmer nog säkert för vissa skolor.
Jo svenska elever kan strunta helt i PISA-testen, till skillnad från andra länders ungdomar.
Nej, vänta det var frågeställningarna som var obegripliga på svenska, till skillnad från andra länders ungdomar som förstod sitt modersmål.
Nej, vänta. Svenska undgomar är mer kreativa och fantasirika än andra länder. Det måste vara därför andra länders okreativa och fantasilösa ungdomar driver sina länder i botten medan alla visare pekar uppåt för Sverige.
Nej, vänta, nu vet jag, det handlar om att fakta inte är så viktiga för vi har ju den nya iPad-generationen, som löser det på bättre, hittills okända, sätt.
OM det nu skulle vara något problem så löser vi det med ett nytt betygsystem. Att mäta allt mer måste väl äntligen lösa alla problem? Annars får vi sätta in individuella studieplaner. Eller nyare modern pedagogik. Eller vad som helst, bara vi INTE gör som vi gjorde när det faktiskt fungerade. Det måste vara NYTT (halleluja!).
Ja, bara vi inte gör som vi gjorde när allt fungerade och Sverige presterade i världsklass.