Visma rapporterade i veckan sin affärsbarometer över småföretagarnas syn på inköp och försäljning. Barometern har säsongsmässigt fallit tillbaka jämfört med vårarna både 2014 och 2015.
Index, linjerna nedan, baserar sig på procentenheterna som tror på förbättring minus procentenheterna som tror på försämring.
Vismas affärsbarometer försäljning |
Vismas affärsbarometer inköp |
Barometern, som baserar sig på enkätundersökning hos ca 1 403 små- och medelstora företag mellan 29:e februari och 7:e mars visar på en uppgång jämfört med i höstas. Dock är man fortfarande inte lika positiva som våren 2014 och våren 2015. Det finns en tydlig säsongsvariation där man så länge barometern funnits alltid är positivare på våren än på hösten. Vår respektive höst bör alltså jämföras med varandra.
Visma Advantage gör dock inte den analysen utan jämför bara mot hösten i sitt pressmeddelande. VD:n Henrik Salwén säger:
“Att småföretagens optimism är starkare än i höstas är ett tydligt tecken på ett stabilare ekonomiskt klimat i landet. De mindre företagen svarar för hälften av näringslivets omsättning och de flesta jobben skapas här.”
Jag hävdar att detta är fel och uppgången bara är en normal säsongsvariation. I själva verket är man nu mindre positiva än förra våren.
De branscher som har bäst framtidstro är IT- och e-kombranschen, samt kultur, nöje och fritid (62% positiva, som tror på ökat försäljning), tätt följd av hotell- och restaurang, som förra året gjorde en stor sak av att regeringens politik skulle sänka branschen.
Starkast framtidstro har företagarna inom IT- och telekombranschen samt kultur, nöje och fritid. Där tror hela 62 procent att deras försäljning kommer öka kraftigt under det kommande halvåret.
Konjukturen håller säsongsmässigt tydligt på att försvagas för små- och mellanstora företag, vilket jag ser som ännu ett tecken på att man ska ligga ute ur börsen då konjunkturen viker, naturligtvis baserat på confirmation bias.
Man ska också komma ihåg att enkätsvaren baserar sig på survivorship bias. Bolag som gått i konkurs sedan sist svarar förstås inte på enkäter. Det samma kan gälla bolag på fallrepet. Därför kommer rimligtvis andelen positiva alltid vara större än andelen negativa – man driver inte småbolag för att man tror att det går åt helvete. Då säljer man företaget till någon med en annan framtidstro, startar inget företag eller lägger ner. När en konkurrent gör en affärsmässig bedömning och lägger ner konkurrerande verksamhet eller går i konkurs, så ökar försäljningen för de överlevande företagen när de tar över marknadsandelarna. Ett bolag rustat för att överleva en lågkonjunktur, rent av en recession, bör förvänta sig ökad försäljning och ökade marknadsandelar när konkurrenterna går i putten.
3 kommentarer
Tycker detta stycket är extra intressant.:"De branscher som har bäst framtidstro är IT- och e-kombranschen, samt kultur, nöje och fritid (62% positiva, som tror på ökat försäljning), tätt följd av hotell- och restaurang, som förra året gjorde en stor sak av att regeringens politik skulle sänka branschen."
För mig tyder det på att det är tjänstesektorn som ser ljust på tillvaron. Här har vi också totalt sett en kraftig tillväxt senaste tiden.Speciellt exporten från denna sektor även om mesta exporten finns hos större företag.
Min uppfattning är att det är en del företag inom rot som blivit mer negativa.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Migrationsverket går som en Tesla på högspänning. Över 8000 anställda nu, framtiden ser ljus ut. Ett mindre problem att det är lite svårt med exporten så det genererar inte så mycket till statskassan, men på sikt kan det dra…
Tycker din analys av säsongsberoendet är bra och intressant.
Vi tyckte resultatet av vårens Affärsbarometer var mer svårtolkat än tidigare barometrar. Tidigare har vi haft tydligare trender. Vi är medvetna om att det finns säsongsvariationer i resultatet men i fritextsvaren såg vi en klar skillnad. Där fanns det i höstas en stor oro över många omvärldsfaktorer och även en hel del oro över politiska beslut och de konsekvenser de kunde få. ROT och RUT var då en vanlig orsak till oro. Nu i vårens resultat ser vi inte alls samma oro i fritextsvaren vilket vi tolkar som en förändring till det bättre utöver säsongsvariationerna.
Hälsningar
Henrik Salwén
Visma Advantage