“In an ever more knowledge-based economy, this is not a recepie for a successful society” – Christina Hoff Sommers.
Pojkar presterar som bekant allt sämre i svenska skolan. Fast detta är inte något unikt för Sverige, utan samma problem finns faktisk rent av i USA, vilket uppmärksammats av författaren och forskaren Christina Hoff Sommers.
Christina Hoff Summers är tidigare universitetsprofessor och numera författare och forskare på he American Enterprise Institute for Public Policy Research samt styrelsemedlem på Foundation for Individual Rights in Education. Hon driver även videobloggen Factual Feminist på YouTube och har i ämnet att pojkar far allt sämre i skolan skrivit boken The War Against Boys: How Misguided Policies Are Harming Our Young Men, som ni hittar på Adlibris för 135:- SEK.
Nedanstående film från Prager University sammanfattar problemet och föreslår också några enkla åtgärder för att göra skolan bättre för pojkar. Även föräldrar som bara har döttrar ska komma ihåg att de här pojkarna är de som kommer bli fäder till era barnbarn. Ni vill nog att även de ska vara välutbildade och med det högavlönade. Som det ser ut nu riskerar hela generationer av män gå förlorade och inte uppnå sin potential.
Lägg nu ner dryga fem minuter på nedanstående film.
Att pojkar missgynnas i svenska skolan är alltså inte unikt för Sverige. Det gör dock inte problemet mindre, utan snarare värre då det tydligen handlar om en trend i hela västvärlden där hälften av barnen ska lämnas efter i en skola som missgynnar dem.
48 kommentarer
Dessbättre verkar inte sonens skolgång varit allt för hårt drabbad av detta. De, killarna alltså spelar fotboll på rasterna eller gör andra aktiviteter som genererar blåmärken och utslitna kläder. Inte heller hörde vi några klagomål från lärarna när han för ett skolarbete om att kunna söka och redovisa fakta lånade en tjock faktabok om Pz Kfw VI ur vilken han försökte efter bästa förmåga hämta relevant information. Intressant för övrigt att se vad HAN tyckte var relevant info.
Men det är klart, redan när jag gick i skolan, på 1800-talet eller så, så talades det ju om hur mycket tjejerna glömdes bort och for illa i skolorna på grund av de mer utåtagerande killarna.
Men det kan bli värre. Om vissa får mer inflytande över skolan kommer inte ens tjejerna få lära sig något:
Vetenskapskritisk rektor
Är väl inget direkt nytt.
Berzelius kämpade ju på sin tid mot sådana män som E.G. Geijer ( ej att förväxlas med pedofilen Lennart med samma efternamn…) och ärkebiskopen Wallin.
Dessa tvenne gubbar tyckte att naturvetenskap ej hörde till vanlig skolundervisning.
Biskop Esaias Tegner var ju till exempel helt emot folkskola.
Meningslöst att ge undervisning till vanligt folks barn.
Nä.. Men jag trodde ju vi hade kommit längre..
Men det är väl snart dags att yttre de berömda orden "Eppur si muove" då vetenskapsfientligehten sprider sig som en löpeld över världen.
I USA argumenterar ju en del personer allvarligt för att jorden är platt.
Skeppern:
Om med Lennart tänker på en justirieminister så är du väl helt fel ute, eller är det enligt dig pedofili att gilla kvinnor över 30 ?
Om du med Skeppern avsåg mig ( inte helt lätt att veta…) har jag hört att det var ett utbud av både äldre och mycket yngre.
Enligt min källa… Tja, anekdot, erkännes!
Inga direkta nyheter, det här såg vi antifeminister redan kring sekelskiftet och varnade för.
Bra presentation. Ett tiotal år för sent för sönernas skola och 50 tal för min.
1975 hade jag en diskussion med min fröken på mellanstadiet. Hon sa att skolan var inte jämställd. I en jämställd skola skulle hälften av allaskolämnen vara sådana att flickor kunde prestera bättre än pojkar. Då, 1975, fanns endast 5 sådana ämnen:
– syslöjd
– teckning
– hemkunskap
– franska
– musik
Alla andra ämnen var maskulina och avsedda för pojkar. Jag opponerade mig då jag inte trodde på de med franska. Skulle franska vara ett språk för kvinnor? Det finns ju män även i Frankrike.
Fröken och hennes kollega blev väldigt upprörda över att jag kunde ifrågasätta en så självklar sak. Alla visste att det var så.
Då vår genuppsättning inte ändrat sig sedan 1975 måste någonting i skolan ha ändrat sig sedan 1975.
Har vi infört en flickskola för alla?
– Ingen tävlan
– Ingen rankning av resultat
– inga belöningar
– Inga bestraffningar
Eller vad beror det på?
Att det är jobbigt att skapa en skola som ger möjligheter för dåliga elever och där det är lätt att identifiera undermåliga lärare. Dessutom–hur jobbigt vore det för politiker och flertalet journalister med kunniga väljare/läsare (kunde inte låta bli denna eftersläng)
Det är extremt jobbigt att se alla problem 10-15 år innan de blir allmänt accepterade. Att se alla dessa puckon (får man kalla folk det, säkert inte) som med glada miner entusiastiskt marscherar rakt åt helvete. Detta sker på område efter område hela tiden. Tyvärr dock allt mer frekvent och med värre följder på senare tid. visserligen segrar verkligheten alltid i långa loppet men hur kul är det att säga "vad var det jag sa" egentligen? Folk låtsas ändå som att de inte alls var delaktiga och också såg problemen (javisst, 15 minuter innan skiten träffade fläkten kanske).
"Being right too soon is socially unacceptable" – Robert Heinlein
Peter, jag antar du kan se ironin i att du lutar dig mot ett citat istället för att skriva det där själv. 😀 Briljant, oavsett om det var med flit eller inte.
Jag har svårt att förstå vad som egentligen är annorlunda i svenska skolan idag jämfört med säg 35 år sedan. Men en sak som är uppenbar är bristen på disciplin. Dvs det fanns rötägg eller killar med myror i bene då med men det fick konsekvenser, idag verkar många lärare uppgivna eller rädda att sätta ned foten
Jag tror inte att det handlar om uppgivenhet eller rädsla i de flesta fall, utan det är det officiella policyn som är sån. De får inte sätta ner foten, utan man ska dalta och föra dialog och sen föra dialog och dalta.
Minns du inte som det skreks från alla håll (förra året eller när det var) när en lärare hade fysiskt avlägsnat en stökig elev som vägrade lämna rummet självmant? Läraren fick väl för visso rätt i slutändan men att det ens skulle behöva övervägas skrämmer mig.
Exempelvis har män generellt helt andra krav på sig att prestera utanför betygen. Hur mycket feminismen än försöker misstolka situationen är den största systematiska skillnaden mellan män och kvinnor att män måste prestera för att accepteras. Höga betyg hamnar långt ned på listan när en pojkes prestation ska avgöras av dem som betyder något (exempelvis flickor).
Så länge skolan är stenhård får vi dels situationen att män tvingas ordna betygen ändå, dels att detta fokus är socialt accepterat eftersom pojken kam luta sig mot att det är ett krav.
Det kanske blir ännu lättare att förstå situationen om vi ser till det faktum att det är socialt extremt viktigt för män att bidra med något unikt (tex extra bra) för att synas/finnas. Det står förstås helt i strid med att prestera i skolan, eftersom den till sin natur är generell.
Dvs om vi låter folk slappa i skolan blir det inte mycket kvar av pojkars betyg. Speciellt inte för de pojkar som faktiskt är duktiga, eftersom de kommer lägga sin tid på något annat.
Så varför inte segregera skolan? Pojkar för sig och flickor för sig. Alla blir nöjda. Vad är problemet?
Chansen är stor att pojkar då skulle börja prestera bättre än flickor (på grund av den manliga tävlingsinstinkten i renodlad manliga miljöer) och det vore givetvis inte politiskt acceptabelt i vårt feminiserade samhälle.
Hmm…
När jag vickade i grundskolan en gång för så där femton år sedan så hade skolan en "tjejdag"….
Och jag hade hand om grabbarna.
När har vi "grabbdagen", frågade jag då killarna…
Finns inte, sa de då….
@Peter
Kan intyga att tävlingsinstinkten kan vara en stark drivkraft. Gick från medelmåtta till toppen på drygt ett år. Och då var det bara den lokala kulturen som hade ändrats genom skolbyte. På samma sätt hade jag tidigare varit med om att dumma ner mig för att passa in i den nya kulturen.
För att vara mera seriös än i min kommentar ovan. Det stora problemet med dagens svenska skola är avsaknaden av fokus på grundläggande läsa skriva räkna de första tre åren. Absolut fundamentala verktyg för att kunna tillgodogöra sig efterföljande utbildning. Dessutom har faktabaserade inlärning kraftigt minskat och ersatts av fokus på grupparbeten och snömosbabbel. Sistnämnda dold under devisen att barnen ska lära sig ifrågasätta. Utan gedigna faktabaserade kunskaper är en meningsfull kritik omöjlig, vilket är tydligt i dagens debattklimat dör dummaste idioten skriker rasist-fascist-nazist-fobiker-kränkare så fort minsta uttryck av tvivel på den gudomliga Sanningen framförs.
Utbildningen är dessutom för lång och borde delad i en sexårig skola som ger gedigna läsa-skriva-räkna kunskaper och grundläggande omvärldskunskap. Dessa 6 år kan sedan byggas på med 2 gymnasieförberedande år eller leda till yrkesskola.
Gymnasier är treåriga och universitetsförberedande. De ska dessutom ha som mål att begränsa antalet ungdomar som kan gå vidare till högre studier (se Dick Harrisons nyliga artikel för skäl härtill )
Det får även som effekt att flera universitet och högskolor av Kalle anka-karaktär kan läggas ner (t.ex. Södertörns och journalisthögskolan)
Osv
Jag är ingen klippa på juridiken kring just skolan så jag frågar:
Finns det något hinder egentligen för att starta upp en pojkskola? Där man håller lite högre disciplin, låter pojkar vara pojkar och kör hårt på idrott för energiåtgång samt också fokuserar på logiska ämnen mer istället för fjolleriet som pågår i allmänna skolan idag?
(har 2 pojkar, en i mellan, en i högstadiet och det är riktigt trist att se hur risig skolan har blivit för just pojkar, med dottern är det liksom inga problem alls egentligen.)
Jag skulle gissa på att många av fjollerierna är inskrivna i skollagen.
Det är ju isf en valfråga att gå till val på.. en av många dock men en väldigt viktig för många av oss föräldrar till just pojkar.
Nu handlar allt om att ta bort alla möjligheter att mäta resultat i olika former för om man inget vet så behövs det inte åtgärdas.
Pojkar är förstås inte i genomsnitt mer eller mindre korkade än flickor (även om extremerna är extremare hos pojkar). Det som skiljer är hur de motiveras. För mig var den första hela bok jag läste den gamle och havet när jag var 11 eller så. Kommer inte ihåg varför jag läste den med det hade något med att vi skulle läsa en bok som hemuppgift i skolan, och jag tyckte omslaget såg spännande ut. Sträckläste den. Kommer ihåg att det kröp i kroppen för att gå ut och röra mig, men jag var bara tvungen att läsa nästa sida. Jag tror att det gäller att hitta något som den lille gossen finner intressant och spännande. Sen, vad de läser är nog rätt irrelevant. Har han väl insett att det kan finnas något intressant i en bok kommer det att följa med genom livet.
Överger man Gud så kan man vänta sig sådana här saker. Oavsett hur mycket folk vill förneka det så är vårt samhälle i grundstenarna byggt på Kristendomen. Och guess what, Jesus är fortfarande på Faderns högra sida. Gud har överlämnat oss åt ondskefulla makthavare som vill skapa ett slavsamhälle och då är det fördel att slå ut mannen, det starkare och stridande könet.
and the trollaward of 2016 goes to…
Tycker att "gud" är en riktig svikare. Inte ett endaste livstecken från den förrädaren i modern tid. Bibeln är ett politiskt konstruerat instrument, likaså Toran, Koranen och Veda, etc. Ingen vettig människa kan längre ta dessa sagoböcker på allvar. Vilken gud skall man egentligen dyrka i trägudarnas land?
Det roliga är att de som uttrycker sig som enannan, sällan har läst dessa verk själv. Det är lätt att skrävla om sånt man inte vet någonting om. Vad NT säger, har ingenting med politiska instrument, förtryck eller opium för folket att göra. En person av den åsikten har helt enkelt inte förstått. Men det går inte att kräva att alla skall förstå dessa svåra saker, lika lite som alla har möjligheten att förstå kvantfysik.
Vad gäller religion, så är det också intressant att det ofta är icke-religiösa lärare försöker undervisa i detta ämne. Ungefär som att en teoretiskt lära sig spela fotboll, undervisat av en mattelärare.
Jaha, ja.
Vad anser ni om Havamal?
Oden lite för extrem, han också, för mig.
Fimbulvinter, förresten.
Har ni kollat år 536 e.kr.
Intressant.
@Rickard
Att påstå att något är för svårt för att förstå är ett klassiskt argument när man inte har något argument. Inte heller ovanligt att den som uttrycker argumentet inte heller själv förstår.
Inget större fel på NT, men precis som NT är bättre än GT finns det modernare och bättre skrifter att använda. Att just den kristna guden skulle ha en särställning jämfört med alla andra är förstås en villfarelse. Alla är påhittade av människan.
Ytterst få människor förstår det som står i NT. Jag hävdar inte att jag förstår ens en bråkdel, men jag förstår betydligt mer nu efter att ha studerat NT, samt en hel del modern litteratur i ämnet.
Min bild av kristendomen idag är att det är nästan uteslutande NT som studeras, GT är överspelad. Detta är en reform som islam däremot inte har gått igenom, där de fortfarande bokstavstror uråldriga texter.
Olika religioner finns förmodligen endast därför att världen och människans inre tolkas olika runt om i världen, samt olika förhållningssätt till att uppnå ett liv i frid. Ja, frid. För att föregå kommentarerna om alla krig som förs i religionens namn, jag sa ju att inte särskilt många förstår.
Problemet ligger inte främst i skolan utan problemet finns i hela västvärldens vuxensamhälle (kanske främst för pojkar men även för många tjejer) och kan kopplas till vad utvecklingspsykologerna kallar för anknytning. När barn slutar knyta an till sina föräldrar (och förhoppningsvis andra mogna vuxna) så knyter de istället an till omogna kompisar, dataspel, mm. De lär sig en massa… Skit rent ut sagt. De blir frustrerade, har svårt att kontrollera känslor (ex. ilska) och stannar till viss del i utvecklingen. Deras kroppar blir äldre men mentalt är de fortfarande kvar på en t.ex. sjuårings nivå. Detsamma inträffar i djurvärlden när det blir brist på vuxna med kontroll. Och tänkvärt är att alfa-hanar/honor ofta är lugna (trygga) typer istället för särskilt aggressiva (nervösa). Problemet är att samhället och marknadskrafterna inte längre tillåter barn och unga att knyta an naturligt och därmed få dem att utvecklas (mogna) och växa upp längre. Omogna barn i vuxen ålder gillar ju att konsumera utan att tänka efter. Föräldrar bör till att börja med sluta sätta ungarna framför TV:n, Ipad eller Youtube från 0-års ålder bara för att de själva vill koppla av med facebook, spotify eller liknande. Se till att aktivera ungarna, skrik inte om ungarna inte ska skrika tillbaka, sätt inte en mobil i handen på dom innan 15 år, stressa inte om inte ungarna ska bli stressade och visa själva upp ett moget manligt ledarskap. Det gjorde man mer förr och det funkade bättre.
Jag tror killar har levt det gött i alla år och inte behövt prestera för att få fina jobb och höga löner. Men nu måste vi leverera och då blir det ju plötsligt ojämt.
Jodå, nog levererar de, och sliter ut sig i förtid. Det är just därför de har fina jobb och höga löner. Marknaden, du vet, bestämmer vad som är värt att betala för.
Just det ja, den fantastiskt fria svenska marknaden, fri från röd inblandning och svågerpolitik där män aldrig gynnat män.
Glömde.
Glömde att Gudrun just kissade i bio-kön. Men det får man väl ha överseende med, riktiga kvinnor som behöver kissa. Ingen röd inblandning alls där, bara lite ultrafeminint kiss Och på tal om om kiss och kyss så behöver du nog en mentor. Jag ställer upp varje dag. 🙂
Jag behöver ingen förvirrad mentor.
Fick ingen klarhet i Sommers utläggning. Är hon FÖR jämlikhet, eller är hon bara en agent som vill ta hand om "pojkproblematiken " ?
Något säger mig – Att hon egentligen ger blanka fan i endera eller.
För att göra det enkelt så kan man säga att hon förespråkar den lite äldre "första vågen" av feminismen, som eftersträvade att båda könen hade samma rättigheter och igenkänner också att det finns skillnader mellan könen. Ingen aning om vad du menar med agent i detta sammanhang.
Finns en podcast med henne här om du vill veta mer:
https://www.youtube.com/watch?v=S_hS-JXoTMk
Sverige kopierar jättemycket från den amerikanska skolan och har gjort det sedan 1800-talet i varierande drag.
Det var jättetydligt när jag läste pedagogik på lärarhögskolan för ett antal år sedan och vi gick igenom svenska skolans historia samtidigt som vi blev indoktrinerade !
Kan vara värt att nämna är att Prager är en propaganda-kanal för amerikansk höger och inte ett universitet. I detta fall håller jag dock med dem fullt ut.
Vad Christina Hoff Summers sysslar med är genusforskning, något som helt plötsligt verkar tilltala de intellektuella stofilerna som frekventerar denna sida. Som Solana säger 'män bygger motorvägar och startar krig', kanske skulle dessa bli två skolämnen som vi kunde briljera i.
”Pojkar presterar som bekant allt sämre i svenska skolan. Fast detta är inte något unikt för Sverige, utan samma problem finns faktisk rent av i USA, vilket uppmärksammats av författaren och forskaren Christina Hoff Sommers.”
Nu utgår jag från PISA 2012 Matematik:
Enligt OECD-genomsnittet presterar pojkarna 11 poäng bättre än flickorna.
Pojkarna i USA presterar fortfarande 5 poäng bättre än flickorna.
Pojkarna i Sverige presterar 3 poäng sämre än flickorna.
Problemen i USA är som synes inte lika allvarliga som i Sverige. Sverige är en katastrof i dessa sammanhang, att jämföras 40 år tillbaka då vi var bland de bästa i världen.
PISA 2012 Matematik hade frågor där matematiskt kunnande och läsförståelse var utslagsgivande. Därför är PISA 2012 Matematik en god givare på att testa generella kunskaper på grundskolenivå.
På biologiska grunder är pojkar i genomsnitt bättre än flickor i matematik. En fungerande skola, vilket Sverige inte har, skulle ge till resultat att de manliga skoleleverna presterade allmänt sett bättre än flickorna i matematik.
Förklaringen till det remarkabla könsskiljande och det allmänt sjunkande matematikresultatet i Sverige kan därmed endast förklaras av tillflödet från den månghövdade muslimska invandringen där tongivande muslimska manliga invandrarelever hyser ett demonstrativt förakt för det västerländska bildningsidealet i den svenska grundskolan. Detta förakt sänker också svensk skola över lag.
Det är inget nytt men en hel del lärdomar att dra. Feminismen, eller snarare den halvmilitanta delen av rörelsen har lyckats väl. Flicka är numera normen, pojken är avvikande och måste rättas till. Det tog 40 år av medvetet arbete för att nå dit för de som ville dit. Pojkarna var det ingen som försvarade deras intressen för. Vad kan man lära sig av det ? Ja, det gäller att organisera sig politiskt för att få det man vill. Vill man jag en ny flygplats måste man organisera sig, vill man ha kvar gränskontroller måste man kämpa för det, vill man ha ett försvar måste man prata om det högt. Och det värsta av allt – i många frågor kommer man upplevas som politiskt inkorrekt då "man" avviker från den "allmänna uppfattningen". Det kan överföras till religion, energipolitik, gränskontroller, husamorteringar, försvar och alla politiska områden. Kort sagt – du måste jobba och lobby för det du vill och du kommer att lyckas.
Blogginlägget blundar för det verkliga problemet i den svenska skolan, varför Christian Hoff Summers förklaringsmodeller skjuter bredvid målet. Svensk skola styrs på kulturmarxistiska grunder.
Sverige har på senare tid haft en massinvandring speciellt från patriarkala muslimska kulturer, där feminismen och kulturmarxismen har väldigt lite att hämta. Utan att veta, men jag ser många prov på att det är invandringen från sunnimuslimska kulturer som står för den största andelen av invandringen. Därför finns det många sunnimuslimska elever i den svenska skolan.
När det gäller invandrarpojkar från speciellt sunnimuslimska kulturer, så gullar kulturmarxisterna okritiskt med dessa invandrarpojkar, som tillåts ta ut svängarna ordentligt, vilket innebär i praktiken att de förbehållslöst får demonstrera sitt förakt för det västerländska bildningsidealet i den svenska grundskolan. De tillåts vara macho, medan svenska pojkar inte får det. Detta är förödande för svenska pojkar. Mycket av misshandeln och mobbningen i den svenska grundskolan bottnar troligen i detta förhållningssätt.
Som stöd för mitt antagande om föraktet för det västerländska bildningsidealet tjänar PISA 2012 Matematik, som bl.a. redovisar ”Mean score in mathematics”, här noterat som R, och ”Gender difference in mathematics”, här noterat som G, där negativt värde innebär att flickorna har högre resultat än pojkarna.
Sverige (R=478 G=-3) och OECD (R=494 G=11).
Låt de sunnimuslimska staterna Jordanien (R=386 G=-21) , Qatar (R=376 G=-16) , Förenade arabemiraten (R=434 G=-5) få representera den sunnimuslimska invandringen till Sverige, så fås en stark fingervisning om problemen svensk grundskola, och i förlängningen Sverige som kunskapsnation, brottas med.
Försök förklara ”Gender difference in mathematics” i dessa sunnimuslimska länder med Christian Hoff Summers förklaringsmodell.
Läs om skolan som fungerar: http://www.svd.se/disciplin-och-regler-bakom-goda-studieresultat
Varför fungerar den? Jo, för att skollpersonal är välklädda, skolmiljön är välvårdad och man har tydlig struktur. Rektorn visar att han är man nog att ta sig an att även en högt uppsatt person kan städa en toalett (en del ler kanske hånfullt.. men det har ett symboliskt värde att chefen/rektorn också kan kavla upp armarna och "göra ett skitjobb" och är något jag sett hos människor med ett moget ledarskap). Mobiler/ipads är inte tillåtet på lektioner (ej heller bland lärare). Rektorn hälsar på varenda en vareviga dag innan de går in i skolan (visar respekt). Eleverna radar upp sig och det blir ordning och reda innan de hälsar på läraren och går in i lektionssalen (visar respekt). Försenad ankomst är acceptabelt men upprepas det (sätts i system) tre gånger så blir det kvarsittning (konsekvens).
Vill man ha respekt så får man börja med sig själv först och främst. Det är ett problem hos dagens vuxenvärld, särskilt bland människor som hanterar barn och ungdomar (skola och hem).
Men det finns en annan sida som tydligt syns i debatten här och som blivit allt vanligare bland män nuförtiden: man som skyller sina egna problem på kvinnor (feminister), gamla (68-generationen) och barn/ungdomar (som inte kan bete sig). Men sådana "män" är självklart inga riktiga män. Vi riktiga män tar istället tag i situationen åt våra barn och kvinnor på ett respektfullt sätt vare sig det är en arbetsplats, i ett krig, på skolor, i affärer eller allra viktigast – i våra egna hem.
Och pojkar saknar i många fall några mogna manliga förebilder.
En del här kan förutom att läsa SvD-artikeln även ta sig en titt på den brittiska och Australiensiska TV-serien "Världens strängaste föräldrar" som gick på tv 4 för nåt år sedan (finns säkert ute på nätet någonstans). Pojkar som flickor som inte kunde bete sig skickades iväg till familjer (däribland en svensk) och som kunde konsten att vänligt men bestämt fostra upp "sina" nya barn. Det tog mindre än en vecka att få ordning på 2 s.k "problembarn" vare sig de var pojkar eller flickor och sätta studiemotivation i huvudet på dem. Barnen fick tydliga gränser/struktur (otroligt viktigt för barn, unga och människor med psykiska funktionshinder), de fick se vem som bestämmer (konsekvenser av sitt handlande utan någon fysisk bestraffning), en möjlighet att få prata om sina problem och en vuxen tar ansvar för sin omgivning och kan visa att den bryr sig om andra.
Det handlar bara om att strukturera, vårda omgivningen, vara förebild, tillåta dem att knyta an till vuxna, respektera deras personligheter men ändra deras beteende genom att få dem att börja mogna.
Det är allt som det handlar om vare sig de är flyktingbarn eller något annat. Men först krävs att vi alla män växer upp. Och det handlar inte om att vara "macho" utan fysiskt ta hand om sig (behöver inte vara att springa på gymmet – gym är bara nödlösning för dem som släpat efter år efter år), vara mentalt stark och uthållig.