Den socialdemokratiska och miljöpartistiska regeringen har infört ID-kontroller för att ta sig in i Sverige. Detta hotar inte EU:s fria rörlighet, dvs möjligheten för fri handel med varor och tjänster eller individers fria rörlighet och värvs- eller bosättningsrätt. Tvärt om är det i många EU-länder krav på att man ständigt har legitimation och legitimation är en förutsättning för att kunna nyttja samhällstjänster korrekt och lagligt.
Enligt uppgift tar ID-kontrollen vid tågen i Danmark någon minut, men de tusentals Malmöbor som tidigare rasade över migrationsvågen men nu istället rasar över att de måste styrka sin identitet gnäller förstås ändå.
Dock hindrar inte detta de grundläggande tankarna med EU:s fria rörlighet för varor, tjänster och personer. Det är fortfarande följt möjligt för EU-medborgare att bosätta sig (tillfälligt – om man inte kan ordna sin egen försörjning ska man inte få stanna för evigt) var man vill och jobba var man vill. Det är fortfarande fritt att sälja varor och tjänster inom EU utan tullmurar.
I många EU-länder utanför Norden är det legitimationstvång och man ska alltid kunna legitimera sig. Det ter sig rätt självklart, för att kunna verifiera rätten att vistas i landet och för att inte kunna missbruka samhällssystemen.
T ex kan man söka asyl flera gånger i Sverige utan legitimation, bara att uppge ett annat namn om man t ex är missnöjd med sin tillfälliga placering. Blir man utvisad, rent av i de fåtal fall man utvisas på grund av grövre kriminalitet, är det bara att återvända och söka asyl under annat namn, eftersom man inte har någon legitimation.
Att kunna styrka sin rätt att befinna sig i ett land eller passera dess gräns är tämligen naturligt. Att kunna styrka sin identitet för att få tillgång till samhällsservice, inklusive asylssystemet, är också tämligen naturligt.
Eftersom den socialdemokratiska och miljöpartistiska regeringen till slut insåg att asylinvandringen inte handlade om fri rörlighet inom EU, så stängde man gränsen. Det är nödvändigt för att inte den fria rörlighetens faktiska innebörd – som är betydligt mer omfattande än att slippa visa upp pass – ska hotas och med det hela EU:s existensberättigande. Vill Malmöborna fritt kunna fortsätta jobba i Danmark får de leva med att man inför kontroller. Till skillnad mot vad Socialdemokraternas Veronica Palm skriver på Twitter behöver ingen fly för sitt liv från Tyskland eller ens Danmark (trots språket) och Sverige är inte det enda trygga landet på jorden.
Den normala rörligheten inom EU ligger på ett netto runt noll (ca netto en promille av befolkningen). Några flyttar in, några flyttar ut. Resurser optimeras, individers frihet ökar.
Nettomigrationen från EU/EES var 2014 hela 11 686 personer (med reservation för manuell summering, så jag kan missat något land). För att få stanna i Sverige ska man kunna tillse sin egen försörjning. Detta är inget som helst problem för Sverige att hantera.
Från de flesta länder inom EU och EES fria rörlighet hade Sverige en nettomigration, medan vi netto tappade till främst Danmark, dit 4 222 flyttade och från vilket 3 268 flyttade till Sverige. Nettot -954. Annars handlar det oftast om några hundra personer, netto, och för en handfull länder över tusen personer, netto.
Den totala rörligheten inom EU/EES 2014 för svensk del var 25 009 som utvandrade och 36 695 som invandrade (återigen med reservation för manuell summering av EU/EES-länderna i en lista med alla världens länder). 2014 utgjordes mer än en tredjedel av bruttoinvandringen till Sverige av EU-invandring.
Nettot inom EU till Sveriges fördel är inget konstigt alls. Sveriges ekonomi har varit stark och det har funnits jobb. Fast asylkrisen handlar inte om ett netto på 11 686 personer i hushåll där de vuxna har försörjning. Asylkrisen handlade om att det på ett år utan åtgärd kunde komma mellan 300 000 och 500 000 personer som inte hade några jobb eller bostad, netto, personer som redan befann sig i ett tryggt land ohotade av krig eller diktaturer.
Och de volymerna klarar inte Sverige av. Det finns inte samhällsservice och infrastruktur för en så snabb ökning av befolkningen. Svårare än så är det inte. Tydligen insåg regeringen det till sist.
Den fria rörligheten kvarstår för EU-medborgare inom EU. Här och var kan man behöva styrka att man är en EU-medborgare, men du kan fortfarande jobba och bosätta dig var du vill. Så länge du kan försörja dig. Och kan bevisa din identitet.
“Ett land är inte bara ett territorium, utan det är inte minst ett gemensamt försäkringssystem. I Sverige är detta större och dyrare än i de flesta andra länder, och det kräver att de svenska medborgarnas betalningsvilja upprätthålls för att fortsätta fungera. Det är rätt lätt att inse, om man tänker två steg framåt, att det inte går att upprätthålla lusten att bidra till det gemensamma om det ska vara fritt tillgängligt för i princip alla människor i världen. Det uppfattas helt enkelt inte som rättvist och därmed urholkas tilliten till systemet.”
Elensky konstaterar också att Sverige inte är en supermakt, inte ens en moralisk dito, och vi kan alltså inte ta hela världen på våra axlar.
81 kommentarer
Folk är nog mest sura över att deras pendlingstil hastigt och lustigt förlängts rätt rejält. Det är ju liksom dödtid vilket är sjukt irriterande. Men folk anpassar sig väl – samåker med bil eller nåt kanske. Eller flyttar över sundet, de danska priserna har ju gått ner.
Men jag håller med, kontrollerna.är helt inom regelverket och en bra åtgärd mot slappheten i övriga EU.
Det borde ju gå att införa effektiva ID-kontroller så att pendlare kan gå förbi kön – som t.ex på flygplatser där de med elektroniska pass kan gå igenom automatiserad passkontroll. Om nu kontrollerna ska bli permanenta dvs.
Ja, i förlängningen borde man ju kunna streamlinea en del efterhand man lär sig vad som funkar och inte. Snabbkö för svenskar eller Id-kort med RFID, eller så kanske alla pendlare kan scanna sina tum-avtryck?
Japp, med bra ansiktsigenkänningsalgoritmer borde ID-kontrollerna kunna göras lika effektiva som trängselskattsstationerna vi har här i Göteborg. Det är ju i alla fall inte på grund av dem som det är stopp i trafiken. (Oftast är det nåt pucko som krockat i Tingstadstunneln).
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ett annat alternativ är att ha kontroller på tågen och direktavvisa de som kommer via ett säkert land – dvs samtliga personer som kommer via Tyskland eller Danmark. Detta borde resultera i att pendlare berörs minimalt samt att Danskarna skulle göra samma sak med följden att ingen migrant hade sökt sig över sundet. Anledningen till att man inte valt att göra detta torde vara att SD och senare M föreslog just detta och man tidigt avfärdade förslaget/målade in sig i ett hörn.
Visst. Det är exakt det tyskarna och danskarna borde göra. Så slipper vi gränskontroller.
Ungrarna försökte och byggde ett staket och alla som passerade skulle legitimera sig och/eller söka asyl i Ungern som är första land helt enligt dublinförordningen.
För detta fick de enormt mycket kritik av förnumstiga förståsigpåare i bla Sverige. Nu bygger vi ett exakt likadant staket och kräver legitimation eller att man söker asyl.
EU och det västerländska samhället och Sverige är bajsnödig, räddhågsna fegisar som absolut inte klarar av konflikter och absolut inte av den här karaktären.
Ungern byggde väl sitt stängsel för att Kroatien betedde sig exakt som Danmark gör? Dvs lät flyktingarna bara flyta igenom och titta åt andra hållet.
Men du har ju absolut rätt i Sverige vs Ungern. Vårt stängsel har lite mindre taggtråd bara.
Jag vill minnas att flyktingarna kom genom Bosnien och inte Kroatien. Dit svängde det först efter staketet byggts. Ungern var första EU-land och hade en skyldighet att hålla sin gräns och avkräva asylsökningar i Ungern.
Flyktingarna är dock inte det minsta intresserade av att söka asyl i Ungern utan det ska väljas ett land som de tycker att man vill bo i och den rätten anser sig flyktingen ha. Därav dessa konflikter. Ungern krävde att de sökte asyl direkt, flyktingarna ville bara passera igenom utan att registreras för att fortsätta till det land som de hade bestämt att de skulle till.
Serbien ska det förstås vara och inte Bosnien.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Detta riskerar att knäcka EU. Och det är många som vill det förstås. Kanske lika bra när EU inte ens klarar en ganska liten flyktingström.
@Ben Dover
Vårt har ett sund istället. Ganska praktiskt – det gör ju att politikerna inte behöver ta ansvar för "stängslet"…
Jag pendlar över sundet varje dag och har gjort så i 7+ år. Det framställs i media som att vi pendlare skulle klaga på de ID-kontroller som görs, det är helt fel. De som uttalar sig i media är nästan aldrig pendlare utan diverse talespersoner för trafikföretag, vänsterorganisationer eller folk som åker tåg från Kastrup efter en utlandssemester.
Vi "riktiga" pendlare är helt ok med kontrollerna, det är nästan alltid någon som tackar poliserna för deras arbete efter avslutad kontroll. Det är vi pendlare om några som är medvetna om hur enorm migrationen är och har varit. Alla tåg under rusningstid var packade med migranter, oftast unga män i grupp ledda av en flyktingsmugglare som sätter sig i en annan del av tåget när de går på. Pendlarna är alltså helt införstådda med det nödvändiga i kontrollerna. Som en bonus har de tidigare kronisk försenade tågen börjat gå i tid, vilket ger en de facto kortare restid då det tidigare var legio att alla tåg gick med 15-30 minuters försening per resa.
Hälsningar
Rutinerad sundspendlare
den riktiga lösningen är naturligtvis att Sverige harmoniserar asylrätt och bidrag till utlänningar med övriga Europa så blir effekten en solidarsik fördelning inom EU.
Genoförandet av ID-kontrollen i sig lider av att den som allt annat visar regeringens och byråkratins inkompetens på förvaltning och praktisk politik: kort varsel, privatisering av polisiära uppgifter, Någon Annan ska fixa det utan detaljföreskrifter, inget inhämtande av trafikbolagens kunskap och omdöme et c, alla säkra tecken på en pryoregerings inkompetenta hantverk.
Du har naturligtvis rätt i att om vi i Sverige inför exakt samma nivåer av ersättningar etc till asylsökande och möjligheter till uppehållstillstånd så bör asylströmmen till Sverige tids nog upphöra. Det tar dock tid för signalpolitiken att nå ut och oavsett är det många som har släkt eller vänner i Sverige och av den anledningen vill hit oavsett regelverken. Exakt effekt går därför inte att säga.
Dock har inte regeringen varit villig att ta bort välfärdssystemen för asylsökande eller flyktingar med uppehållstillstånd. Så då får man stänga gränsen istället.
Där kom dagens truism…
Undrar hur många Syrier som lockats hit av PUT löftet. Nyss i P1 så var det en delad familj som lockades hit från relativt trygga Damaskus.
Nu gäller inte löftet längre och familjen förblir delad.
Många släktingar/bekanta i ett land/stad är en mycket stor pull-faktor.
Det är faktiskt ganska problematiskt för oss som bor i regionen och tågpendlar. Även för oss som inte pendlar över bron påverkas trafiken med förseningar som följd. Visserligen kan jag inte garantera att morgonens försening berodde på kontrollerna och inte på skånetrafikens vanliga inkompetens, men det underlättar nog inte för dem.
När rulltrappor står stilla i Stockholm är det krigsrubriker i nationell media och tv-nyheter rapporterar löpande. När tågtrafiken i den ekonomiskt viktigare öresundsregionen bemödar sig inte ens ansvariga ministrar komma ner och bevittna det.
Vi borde upprätta gränsövergångar vid gränsen Skåne-Sverige. Blekinge och Halland får vara med om de vill.
Vi förvandlar Osby till en fästning och tvingar alla att kliva av tåget i Älmhult för kontroll. Som bekant regnar det ALLTID i Älmhult och kontrollen tar minst 45 minuter.
Perfekt! Stockholmare direktavvisas, odräglig livssituation är inte skäl till asyl.
Kan hälsa från en/flera produkter från Osby.
Fördelen med barnbarn är att man får regrediera en smula…
Jaha, så du vill att JAG som pendlar mellan Halland och Västergötland ska sitta fast istället.. Du, Värsttrafik vet hur man försenar sina resenärer ändå, utan din hjälp!
Då antar jag att det är ok att subventioneringen av Skånes innvånare genom skatteutjämningssystemet försvinner?
Region skåne är näst största mottagere (Västra götaland är största, senast jag tittade). När dessutom pendlingen till Danmark är ren förlustaffär för sverige genom hur skatteintäkterna från dessa kontra kostnader för välfärdstjänster är så blir det en ännu bättre lösning.
Tror du att tågen är försenade på grund av ID-kontrollerna? Då kan du inte ha åkt mycket tåg i Skåne, förseningarna är färre och kortare nu efter ID-kontrollerna, Skånetrafiken/DSB har fått skärpa till sig. Tidigare gick A-L-L-A öresundståg med minst 15 minuters försening.
//Sundspendlare
Att låta vita personer med typiskt europeiskt utseende slentrianmässigt visa legitimation vid Kastrup station är dumt och det som leder till köer. Endast personer som vid okulärbesiktning bedöms kunna härstamma från länder där visumkrav finns för inresa till EU skall kontrolleras, och då är det inte legitimation som skall kontrolleras utan pass med giltigt visum. Saknas visum skall vederbörande inte släppas in i landet. Fan, folk är ju helt galna som tycker att id-kontroll av etniska svenskar på väg till sitt land är en bra metod för att minska asyltrycket.
Man man måste ju kolla alla, annars är det rasism och bevis på rasifierade maktstrukturer. Och DET tycker inte Åsa och media om.
Annars har du helt rätt om visum. Media verkar inte vilja fråga om detta ller undersöka närmare vilket i alla fall får mig att ana detta inte kollas alls.
Gissar att det bara är att vifta med nåt pass, äkta eller falskt, eller det kanske rent av räcker med körkort från Bagdad?
ID som ID ?
Något jag undrar över efter att ha läst ditt inlägg.
Citat:
"T ex kan man söka asyl flera gånger i Sverige utan legitimation, bara att uppge ett annat namn om man t ex är missnöjd med sin tillfälliga placering. Blir man utvisad, rent av i de fåtal fall man utvisas på grund av grövre kriminalitet, är det bara att återvända och söka asyl under annat namn, eftersom man inte har någon legitimation."
Du menar att personen byter ut sina fingeravtryck också? Som jag förstått tar Migrationsverket fingeravtryck på alla över 14 års ålder.
Du har sett för mycket på film. Jag har varit på studiebesök på NFC, Nationellt Forensiskt Centrum (tidigare hette man SKL), och det går inte att blixtsnabbt matcha ett fingeravtryck i en databas ens för NFC.
Migrationsverket tar säkert fingeravtryck och lagrar detta någonstans. Men de spenderar knappast de dagar som behövs för att jämföra dessa med möjliga existerande kandidater.
Tro inte på Hollywood-myten.
Fingeravtryckstagandet kan snarare vara för att lura i asylsökande att de inte kan söka igen.
Jag undrar samma; vet någon mer i detalj hur asylsökanden registreras? Tas fingeravtryck, DNA, etc och kollas nya sökande mot detta register för att fånga lycksökare och efterlysta?
Som jag skrev ovan, även för NFC kan det ta dagar att hitta korrekt matchande fingeravtryck. Knappast att MigV har resurser att lägga på det när de asylsökande är 2000-10000 om dagen nu i höstas.
Skulle i teorin kräva 2000 – 10 000 heltidsarbetande fingeravtrycksforensiker. Vilket knappt finns i hela Europa.
Underligt att datorer inte kan göra jobbet mycket snabbare är så. Fingeravtryck har väl digitaliserats i årtionden nu. Sökningar kan iofs generera ett antal falska träffar smo måste granskas för hand.
Bättre att lagra DNA då – behövs väl ändå för senare anhöriginvandring etc. Men det har vissa integritetsproblem.
Jajamensan, de fingeravtryckssensorer som numera sitter i alla high-end mobiler klarar inte av att känna igen ägarens fingeravtryck utan det sitter 13 miljoner ingenjörer i Indien och granskar dessa manuellt i realtid.
Inte juridiskt gångbart. Dessutom enkelt matcha ett fingeravtryck mot databas på ETT avtryck (eller 100). Nu pratar du om 100000-tals personer.
Alla över 14 innebär ju dock fortfarande rätt många ensamkommande "barn" som kan göra exakt det cornu talar om även om det gick fort att matcha fingeravtryck.
Kristian, Merit Wager har skrivit om det hela på sin blogg om jag inte missminner mig. (väldigt klok kvinna i övrigt också) Alt. så är jag helt säker på att du får rätt info om du mailar henne och frågar då hon troligen är en av de mest insatta i ämnet i landet.
Min telefon behöver bara kolla mot ett avtryck jag läst in ett 20-tal ggr.
Juridiskt gångbart? Migrationsverket har inte att åtala asylanter i domstol. Här handlar det inte om krav på någon hundraprocentig säkerhet. Det räcker gott om systemet markerar att möjlig matchning föreligger, sen får handläggaren ta det vidare därifrån, t ex genom att granska foto, uppgifter om längd och vikt etc, som också läggs in i systemet.
Undrar förresten hur fingeravtrycken i databasen Eurodac kan användas för att se om personer har sökt asyl i flera länder om det nu inte är möjligt att matcha fingeravtrycks så. Wikipedia skriver "Genom Eurodac uppdagades att cirka 12 procent av de som sökte asyl i medlemsstaterna mellan september 2003 och december 2005 redan hade sökt asyl i en annan medlemsstat". Mycket märkligt.
Jo, visst funkar Eurodac. Problemet är snarare att grekiska och italienska polisen i strid med reglerna skiter i att registrera folk om dom lovar att ta första bästa buss norrut. Det har de där slapptaskarna håll på med i åratal och så börjar folk gråta för att vi äntligen börjar göra grekiska polisens jobb.
Hur snabbt man får träff.vet jag inte men databasen finns och används.
I FBI:s databas tar en sökning 27 minuter mot 70 miljoner fingeravtryck. Databasen har kapacitet att genomföra 60 miljoner sökningar av tio-fingeruppsättningar på ett år. EU har inte i närheten av det behovet årligen.
Det låter fullt rimligt att EU skulle kunna matcha 1 miljon sökande årligen mot samtliga fingeravtryck i databasen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Integrated_Automated_Fingerprint_Identification_System#Speed
Ett svar i Eurodac (som EU:s system för fingeravtryck heter) kan komma på några minuter. Det tar absolut inte lång tid. Det verifieras sedan direkt av en daktolog eller liknande. Migrationsverket har en verifierad matchning på någon timme. Detta gäller alla som är över 14 år (då man är skyldig att lämna fingeravtryck).
Det finns idag mycket kvalificerad hårdvara för att biometriskt identifiera en individ genom iris, fingeravtryck och ansiktsigenkänning. Helst allt på samma gång. Detta har använts relativt framgångsrikt för att hålla koll på folk av främst USA under "kriget mot terrorismen". Troopers deploy HIIDE system
Det är egentligen bara en fråga om vad som är politiskt gångbart för tillfället. Att lagra biometrisk data i en central databas och göra den omedelbart tillgänglig för alla gränsstationer för att kolla upp suspekta individer är tekniskt en smal sak. Troligen är det mer besvärligt ur ett juridiskt perspektiv.
Japp, Schengen gällde bara EU-medborgare och har aldrig gällt asylsökande/migranter.
Cornu gnäller över icke matchande bussar i obygd, som innebär att man får vänta 45 minuter. Antar att motsvarande väntetid på en perrong på Kastrup inte är något att gnälla över, då har man ju medresenärer att prata med när man står där. Och så är det ju skåningar, de praudar ju saou konsted.
Det är ju ändå Nordens största storstadsområde, liiite större än Muteborg.
Föresten, gillar bilden på Torson. Det är den första spruckna bostadsbubblan, blev ju hyresrätter av den och HSB torskade väl en miljard ( eller så att återbetalningen blev sisådär 4-50 år)
Torso var f ö rak tills en dag då jag fick ett utbrott och böjde den.
Äre sant, Ben?
Skall vara ännu snällare mot dig hädanefter.
Nu tror väl grabbarna att vi är ihop igen!
Ja, djä-lar…
Du är ju död?!( lemmy… Only man how bent the torso)
Ben screwed it. Han trodde det var din mamma.
Bara för att hon är så lik din då?
Bara för att hon är så lik din då?
Nu är ni nog inne på Beowulf!
Inget ont i det, men mamman var visst ej skön att se.
Därom tvistar nog de lärde, men visste ni att "Grendel" är en felöversättning? Det skall vara "Greider" och Beowulf är således inget annat än Per Gudmundsson som brottar ner det enorma sossetrollet i en debatt och sliter armarna av det.
Bra Inlägg ! Men varför kan inte tex opartiska SVT göra samma analys och presentera i ett sakligt program ? Eller kanske SvD eller DN ?
Det är väl en väldigt extrem politik att tillåta vem som helst att bara ta sig över gränsen utan någon forma av id — finns det något annat land som tillämpat samma princip ? Flyg till Thailand / Usa / Kina / Malaysia / eller vart som helst utan id och se vad som händer….
Hela EU, mellan alla stater i USA, … Flyg till Sverige utanför EU och se vad som händer.
Problemet är inte gränsövergångar inom Schengen utan gränsövergångarna in till Schengen.
I EU måste du som svensk kunna legitimera dig för att kunna ta in på hotell m.m. och i USA är det krav på att kunna legitimera dig på uppmaning av polis eller annan myndighetsperson – även som amerikansk medborgare – annars riskerar du att fängslas tills dess att identitet är fastställd.
Så även inom till synes "ID-lösa" länder/organisationer krävs det att du skall kunna identifiera dig.
De borde dela upp folk i olika köer så går det snabbare för EU-medborgare att resa mellan Sverige/Danmark:
-EU-pass
-Icke-EU-Pass med visum
-Asylsökande
Innan Sverige var med i EU fick man finna sig i att placeras i dylik kö.
Man överlevde det med.
Fördelen att man kunde köpa momsfritt…
Kan man fortfarande åka färja till London? Det var tider det.
Färjorna är nedlagda. Den från Esbjerg gick sista varvet i augusti förra året.
Någon minuts försening handlar det inte om. Många av oss åker inte endast mellan flygplatsen och Hyllie. Åker man längre så har det tagit tid. Under hösten har jag haft runt 30minuters längre resa och det var med endast koll i Hyllie. Valde att stanna hemma från jobb idag för att slippa den värsta kaosen.
Det största problemet har varit att man inte vet var tåget tar vägen efter Hyllie. Man hoppar på ett tåg till KAlmar och efter Hyllie ändrar de till Gbg och vise versa. Hamnar man på fel tåg får man byta på Malmö station och då missar man ett pågatåg precis, vilket resulterar i dryga förseningar och spill av tid. Slipper byta tåg så kan man vara produktiv och uträtta en hel del jobb/ärenden under färden hem.
Pendlingstriden var acceptabel tidigare, men nu tar det för lång tid. Barnen kan inte hämtas i tid, familjen blir lidande.
Håller med att vi var tvungna att sätta press på EU och detta är nog i detta läge rätt sätt att göra det på. Men politikerna har stoppat huvudet i sanden och agerar i panik och försenat.
Detta kunde gjorts snyggare. ID-kollen i höst var ju bara ett spel för galleriet.
Politikerna får båda tummarna ner från mig 👎👎
Någon minuts försening handlar det inte om. Många av oss åker inte endast mellan flygplatsen och Hyllie. Åker man längre så har det tagit tid. Under hösten har jag haft runt 30minuters längre resa och det var med endast koll i Hyllie. Valde att stanna hemma från jobb idag för att slippa den värsta kaosen.
Det största problemet har varit att man inte vet var tåget tar vägen efter Hyllie. Man hoppar på ett tåg till KAlmar och efter Hyllie ändrar de till Gbg och vise versa. Hamnar man på fel tåg får man byta på Malmö station och då missar man ett pågatåg precis, vilket resulterar i dryga förseningar och spill av tid. Slipper byta tåg så kan man vara produktiv och uträtta en hel del jobb/ärenden under färden hem.
Pendlingstriden var acceptabel tidigare, men nu tar det för lång tid. Barnen kan inte hämtas i tid, familjen blir lidande.
Håller med att vi var tvungna att sätta press på EU och detta är nog i detta läge rätt sätt att göra det på. Men politikerna har stoppat huvudet i sanden och agerar i panik och försenat.
Detta kunde gjorts snyggare. ID-kollen i höst var ju bara ett spel för galleriet.
Politikerna får båda tummarna ner från mig 👎👎
De som kritiserar id-kontroller står inte bakom principen om alla id-kontrollers lika värde.
Jag tycker som vissa debattörer att länder ska ange det antal asylsökadnen de kommer att kunna ta emot på ett år
Sedan ska asylprövning kunna ske i tex Turkiet så att flyktingar kan ta flyget till Europa.
Det kommer fungera precis lika uselt som det gör idag. Säg att kvoten kommer upp till 3 milj möjliga asylanter till EU om året. Behovet är mycket större än så anser asylanterna själva och diverse organisationer. Tror du att de resterande kommer tänka att de hade otur och försöka igen nästa år? Det tror inte jag, de som inte får flyga hit kommer ta båten till Grekland och sen dyka upp lite varstans i Europa ändå.
Det enda som kommer ske är att kvoten kommer agera botten för hur många vi minst tar emot varje år.
Jag har aldrig förstått varför man överhuvudtaget har en faktisk skyldighet att ta emot någon alls. När behovet inom något område är så mycket större än man rimligen klarar av ekonomiskt så måste man börja söka helt andra lösningar man kan inte kasta 10% av behovet på problemet och hoppas att det kanske hjälper lite iaf.
Stäng gränsen och avsluta all form av flyktinginvandring. Fundera sedan kring vilka realistiska lösningar det finns som hjälper det stora flertalet och inte bara de som lyckas dra det längsta strået medan man lämnar resten åt sitt öde.
Idiotin i Sverige har ju inga gränser. Är det verkligen ingen på beslutsposition som fattar att resultatet av den asylinvandring vi ser idag kommer vara:
1. Det skattefinansierade välfärdssystemet urholkas, kanske tom helt kollapsar – dvs folk i nöd får inte sina pengar utbetalade.
2. Minimilön kommer i praktiken avskaffas eftersom det kommer finnas en enorm outbildad grupp människor som inte har någon som helst inkomst efter punkt 1 har inträffat. Om minimilön inte ens finns i Sverige så kommer motsvarande effekt vara att facken helt förlorar sitt inflytande.
3. LAS bye bye.
De enda som ärligt kan argumentera för rådande invandringspolitik är extrema marknadsliberaler som vill se ett samhälle likt det i USA. För oss med utbildning kanske det är OK, men för väldigt många människor kommer det bli synnerligen dåligt.
Finns det "minimilön" i Sverige? Jag trodde det bara gällde kollektivanslutna arbetsplatser. I övrigt är det väl fri lönesättning, eller? I så fall, vad är minimilön i Sverige idag?
I lagen existerar ingen minimilön, nej.
I praktiken sätts docks minimilönen av kollektivavtalen, vilket alla företag förväntas följa, antingen via hängavtal med en arbetsgivarorganisation eller egna avtal med facket. Företag som väljer att stå utanför har naturligtvis tekniskt sett möjligheten att betala vilken lön de vill, men om/när facket upptäcker detta så kommer snart kravet om anslutning till kollektivavtalet som ett brev på posten, till och med om du betalar över gällande kollektivavtal. Vägrar du så har facket alla möjligheter att tvinga dig, genom demonstrationer utanför din verksamhet, sätta ditt företag i blockad där andra företag som är anslutna till kollektivavtal inte får leverera varor m.m. till dig.
Greenious, det låter som att du och P aom har diametralt motsatt syn på fackligt inflytande, så jag tror jag låter er diskutera vidare 🙂
Vet inte om vi har diametralt motsatt syn på fackens inflytande, jag konstaterar bara hur det fungerar i praktiken.
Sen att "minimilönerna" kommer tvingas sänkas på ett eller annat sätt är ju öppet mål. Välfärdssamhällets dagar är räknade, och de som inte har utbildning kommer tvingas sättas i arbete på nåt sätt.
Jag hoppas verkligen att de MED utbildning jobbar också, de är ju faktiskt skyldiga samhället mer än de utan. 😛
Jag menade naturligtvis att det måste finnas arbeten även för de outbildade, dvs de som inte får jobb idag till dagens lägstalöner, kommer tvingas ta jobb med löner som motsvarar deras utbildningsnivå, dvs ännu lägre löner.
Och de stora förlorarna på detta blir naturligtvis facket, som kommer förlora stort på att tvingas sänka kollektivavtalen… om de inte skrotas helt…
En större risk, som jag ser det, är dock att ett stort inflöde av migranter utgör en stabil grund för en explosionsartad utveckling av den svarta sektorn, vilket kommer erodera välfärden än snabbare när det väl börjar.
Lite svart på vitt cornu. Det är lite mer än ett par minuters förseningar på bron:
Hoppfullt.
Dubbla kontrollersinkar gränspendlare
Det tar i dagsläget 24-25 minuter att åka Öresundståg från Triangeln till Ørestad.
Det tar dubbla tiden, 49-57 minuter, i motsatt riktning.
Av mertiden beror 10-12 minuter på tågbyte och id-kontroller på Kastrup, 15-20 minuter på gränskontroller vid Hyllie.
Den som åker längre in i Skåne eller Själland drabbas av ytterligare förseningar.
Skånetrafiken har nyligen ändrat restiden Köpenhamn-Malmö från 34 till 66 minuter i sin reseplanerare.
http://www.sydsvenskan.se/…/regeringen-vill-forenkla…/