Med ICA:s datorhaveri blir det pinsamt uppenbart att Sveriges största livsmedelskedja saknar manuella rutiner. Färskvarudisk efter färskvarudisk gapar nu tomma, och även en del torrvaror är nu slut.
ICA upplever ett datorhaveri i sina distributionssystem. Det har gjort att kedjans automatiserade, såväl som datormanuellt just-in-time-kedja havererat. Initialt märks detta främst på färskvaror som kött och grönsaker, som löpande fylls på från ICA:s distributionscentraler för att hela tiden vara så färska som möjligt. Särskilt gäller detta större Maxi- och Kvantumbutiker, där omsättningen av varor gör att man får dagliga leveranser, medan mindre butiker ofta har lager som håller något längre eftersom man inte får leverans varje dag.
Några manuella rutiner för att ringa in ordrar verkar saknas, och vid datorhaveri eller telehaveri kan man alltså inte lägga ordrar. Detta är förstås inte så överraskande, då man förstås saknar callcenter som kan hantera de nödvändiga volymerna av beställningar. Kanske finns det någon enstaka telefonoperatör dagtid om en enskild butik får problem, men inte när hela ICA drabbas. Man har naturligtvis inte råd att hålla en beredskap för detta. Utan utbildning kan man inte heller kalla in personal från något bemanningsföretag och oavsett fungerar inte datorerna.
Många handlare har nog inte ens en aning om vad det är de behöver beställa, utan det hanteras automatiskt.
Situationen är ett tydligt exempel på det som initialt sker i min roman Stjärnklart, där mataffärerna börjar gapa tomma i takt med att problemen eskalerar.
Nu innebär dock inte ett haveri hos ICA än så länge ett samhällsomstörtande problem, utan det finns ju Hemköp och Coop för den som inte hittar sin mat hos ICA.
Däremot visar detta hur snabbt matdistributionen skulle kollapsa i Sverige vid t ex ett omfattande fysiskt eller cyberangrepp mot svensk teleinfrastruktur, eller ett långvarigt strömavbrott. Och det lär nog ta mer än 72 timmar att få igång manuell distribution av varor, om nu någon hos de berörda företagen har en aning om hur det ska gå till. Inte ens Posten har kvar några manuella rutiner för distribution av post om deras system faller ihop.
Huruvida haveriet hos ICA beror på de pågående cyberangreppen mot Sverige låter jag vara osagt.
31 kommentarer
Händer det inte lite väl mycket konstiga haverier nuförtiden?
Precis min tanke. Vill inte överreagera men gör en mental notering om att någon form av campingkök borde inköpas. Utegrill finns men den är nog inget vidare att koka pastavatten på. 🙂
Batteridriven radiomottagare är högt upp på listan, för att få veta mer av utländska sändare när all annan information uteblir. En sån sak som man växte upp med som en självklarhet, är nu en sällsynt nischprodukt.
Jag har beställt ett fint litet fotogenkök från ebay, kanske är mitt första steg till att bli en prepper 😉
Alltså, just nu är det väl rätt osannolikt att alla stora IT system havererar samtidigt?
När går Svenska kraftnät ner?
För 25 år sedan sommarjobbade jag i en ICA-butik vars handlare sade sig vara den förste i Sverige som infört digital varubeställning. Man skannade streckkoder och matade in antal att beställa med en historisk lista som guide, och lade apparaten på ett modem. För frysvaror. Mejeriprodukterna fick man då ännu ringa in och prata om manuellt. Jag kan tänka mig att den rutinen har automatiserats till 100% vid det här laget. Det är ju inte anständigt att ha personal som ägnar sig åt insinuant telefonsex på arbetstid (Får jag din mjölk om du får min?)
Hur vet du att det inte huvudsakligen är en bemanningsfråga? Om det finns en manuell rutin så måste det finnas resurser som kan både har tid och kompetens att utföra den. Och det finns så klart inte, hur skulle man ha råd med anställda som bara satt och väntade på att de automatiserade funktionerna föll bort?
Som jag skrev kan man ha rutiner för att kunna hantera en enskild handlare, men har naturligtvis inte personal för att kunna hantera några volymer.
Står följande:
"Kanske finns det någon enstaka telefonoperatör dagtid om en enskild butik får problem, men inte när hela ICA drabbas. Man har naturligtvis inte råd att hålla en beredskap för detta. Utan utbildning kan man inte heller kalla in personal från något bemanningsföretag och oavsett fungerar inte datorerna."
Jag ser manuella rutiner som rutin+förmåga. Men visst, det kanske existerar manuella rutiner, men man saknar förmåga.
Frågan är vilken "specialkompetens" som faktiskt behövs, det låte ju inte som raketforskning att ta emot beställning på lite mjölk. Låter snarare som ett jobb vilken apa som helst skulle klara av.
Att man inte har horder av heltidsavlönade apor för något som troligen inte kommer behövas är inte överraskande, men det utesluter inte att man faktiskt kan ha backup-rutiner (frågan blir isf ifall man kan få fram tillräckligt med apor på kort varsel).
Just mjölk kommer väl direkt från mejerierna, men det är möjligt att beställningarna går via ICA:s centrala system och leveranserna därmed uteblir ändå.
Det är väl ganska bra att det kommer en del "småattacker" nu, för de kan vi hantera. Jag hoppas att de leder till åtgärder också, och inte bara såna som strävar efter att öka IT-säkerheten utan att göra det möjligt för parallella mer eller mindre manuella system.
För tänk om säg senaste halvårets IT-krascher synkroniserats med varan?
Verkar inte som att media uppmärksammar detta, än. Åtminstone finns inget på google annat än förra gången det havererade för ICA 2012.
Intressant i sammahanget är att ICA nyligen bytt leverantör av sin IT-drift (outsourcat till ett indiskt företag) och flyttat sitt IT-kontor i Stockholm. Oklart om det har haft någon inverkan att förlora så mycket erfarenhet eller om det är underleverantörer av IT-tjänster som har haft problemen som orsakat detta.
Outsourcar man kärnverksamheten får man nästan skylla sig själv.
Just ICA's överlägsna logistik och distributionssystem har varit anledningen att de haft ett 20 årigt segertåg.
Men det kanske är bra för konkurrensen att man nu trampat i klaveret. Kanske gamla dammiga COOP kan komma på fötter igen. (Nej, skojar bara det är nog helt omöjligt 😉
Ja, mitt hjärta slog dubbelslag när du skrev "COOP kan komma på fötter igen". Du föll som en sten i aktning där för bråkdelen av en sekund.
ICA= Inköpscentralernas AB, så är det inte centralt inköp som fortfarande är kärnan? Men vad ska man med ett centrallager till om det inte distribueras… nej, inget. Så jag håller med om att distributionen är en av två delar i kärnverksamheten.
Livsmedelsberedskapen är efter EU-inträdet kraftigt motarbetad i nyliberalernas mönsterland – Sverige. Det rådande livsmedelsförsörjningsparadigmet utarbetat av svenska EU-apparatjikar och EU-politiker är "dra åt helvete med svensk självförsörjningsgrad på livsmedel".
Det finns heller ingen nöjaktig, koordinerad livsmedelsberedskap inom EU. Det är upp till EU-medborgarna att sköta. Varje EU-medborgare kan nog i genomsnitt högst lagra mat i ca två veckor.
Så det blir ett "kvalitetsgyckel" med stora proportioner om det blir en kärnkraftsolycka i västra Frankrike, liknande den i Fukushima. Med tanke på förhärskande västliga vindar kommer det radioaktiva nedfallet slå ut stora delar av Europas livsmedelsproduktion under många år.
Vad betyder ordet "nyliberal"? Är VPK ett nyliberalt parti?
Svensk matproduktion är extremt sårbar och importberoende, om du tänker efter. Bättre att importera billig mat från bra klimat och hålla i lager. Jag tror 60 000 shipping containers med frystorkad mat skulle räcka två år åt hela befolkningen. Det är bara ett halvdussin skeppslaster.
Jag läser att man kan leva upp till två månader utan att äta. Men det verkar baseras på hungerstrejker där jag misstänker att fusk kan ha förekommit. Och man är knappast i särskilt god form mot slutet.
@Kapitalist 20:04
Nyliberalism = bolagisering, utförsäljning, privatisering av viktiga samhällsfunktioner, som resulterar i kartellsökande, suboptimerande, utlandsägda, privata oligopol, samt fritt flöde över nationsgränsen av människor, kapital, varor, kriminalitet och dvärgbandmaskar.
Jag tycker till skillnad från dig att självförsörjningsgraden på livsmedel måste höjas kraftigt i Sverige. På köpet får man en levande landsbygd, många nya arbetstillfällen, allmänt ökad kärlek till hembygden och fosterlandet, samt bättre kött till de svenska konsumenterna.
Sedan bör Sverige ha beredskap för att hålla förråd av livsmedel. Vi kan inte i alla krissituationer lita på att omvärlden kommer tillhandahålla livsmedel åt Sverige. Vi ser redan nu hur dåligt det solidariska kristänkandet bland EU-länderna är, när det gäller fördelningen av flyktingar. Även i detta EU-sammanhang sitter Sverige med Svarte Petter i hand. (Andra ”Svarte Petter” är EU-nettoavgiften per capita, det negativa exportnettot –115 GSEK et cetera.)
Jaha, så nyliberalism är motsatsen till marknadsekonomi. Ett system där staten med våld tvingar sina förslavade att betala skatt till politikernas kompisars myndigheter/bolag. Regleringar istället för priser. Diktat istället för ömsesidig frivillighet. Alltså är VPK ett nyliberalt parti, det är ju de som i praktiken regerar idag.
Det pågår ett massivt cyber-angrepp just nu. Verkar som att man tänker (Vill ha möjligheten att) slå ut infrastruktur och viktig samhällsservice samtidigt en vacker dag.
Elnät
Matdistribution
Vattenrening
Apotek
Försäkringskassan
Polisen
Banker
Kanske det är regeringens sätt att hantera migrationskatastrofen? Istället för att officiellt lägga ned Försäkringskassan, så skyller man på IT-problem och avskaffar på så sätt plötsligt alla bidrag för att finansiera det som har högre prioritet än allt annat.
Kriget är redan här.
Som glad Ica-anställd kan jag meddela att det var en uppdatering i beställningssystemet som gick fel. Det var väl någon anställd som hade ont i magen där över sitt misstag, men ingen attack utifrån enligt intern info. Så slå inte på stora trumman i det här fallet.
Poängen är att oavsett vad som orsakade nedgången så blev konsekvenserna allvarliga.
Som glad Ica-anställd kan jag meddela att det var en uppdatering i beställningssystemet som gick fel. Det var väl någon anställd som hade ont i magen där över sitt misstag, men ingen attack utifrån enligt intern info. Så slå inte på stora trumman i det här fallet.
Beställningssystemet (aob) har självklart också stöd för manuella ordrar.
Eftersom det i vanliga fall sker automatiskt på de flesta varor så utgår man från att det fungerar.
Om automatorder legat nere ytterligare ett dygn hade butikerna garanterat lagt manuella ordrar.
"Käre kund"..trevligt tilltal att se, som vanligtvis av ICA hatad/ignorerad CIS-man.
Ibland kan jag längta efter ett långt rikstäckande strömavbrott så att vi ser hur extremt sårbart vårat samhälle är.
Nu verkar inte just detta fallet handla om en cyberattack, men jag kan tänka mig i större perspektiv att dessa sker så ofta nu för tiden bl.a./till stor del en följd utav att dagens automatisering inte gynnar mänskligheten, utan det syftar än så länge bara på att göra de rika rikare. Hade hela mänskligheten fått njuta utav fördelarna med automatisering så hade ingen ogillat det, undantaget rubbade människor… men i nuläget när det blir ett hot mot 90-95% av befolkningen och det bästa som hänt de rikaste 1-10% med mest makt… obalans kort och gott, inget naturen eller människor gillar.
Posten har kvar manuella rutiner (i alla fall hade de det 2010). Den post som inte kan läsas av maskinerna sorteras fortfarande manuellt. Om de maskiner som sorterar posten skulle strejka så blev det jobbigt, ännu värre med strömavbrott, då alla transportband skulle stå stilla, men jag tror nog det skulle fungera