Icke-inflationen med KPI-inflation runt noll fortsätter att skörda segrar. En läsare rapporterar en anekdot om att försäkringsbolaget Dina Försäkringar höjde hans premier på BMW:n med 58 – 127% år 2016 jämfört med 2015.
BMW:s renodlade elbil i3 har nästan inget med artikeln att göra. |
Anekdoten handlar om en BMW 320d xDrive 2014, diesel och fyrhjulsdrift med manuell växellåd, som periodvis står avställd med en garageförsäkring när läsaren befinner sig till sjöss. Bilen förvaras i ett flerbilsgarage i Stockholmsområdet.
Läsaren fick nu informationsbrev om nya försäkringspremier. Halvförsäkringen ökade 58% i pris, från 5911:- SEK år 2015 till 9340:- SEK år 2016. En ökning på 58%.
Garageförsäkringen ökade från 1257:- SEK i helårspremie till 2 964:- SEK, eller 135%.
Läsaren bytte naturligtvis omgående försäkringsbolag och fick lägre försäkringspremie än hos Dina Försäkringar 2015. Man kan ju konstatera att via substituering, dvs att man kan byta försäkringsbolag, så blev det därmed KPI-deflation. Rimligtvis tittar SCB hela tiden på det billigaste försäkringsalternativet när man räknar ut KPI. Trots allt går det att byta försäkringsbolag, men frågan är om man kvalitetsjusterar, då detaljer kan skilja sig mellan olika försäkringar.
Dina Försäkringar körde nog en går-det-så-går-det i hopp om att den stressade storstadsmänniskan inte ska läsa informationsbreven och inte ha koll på vad den gamla premien är, utan snällt betala sin faktura.
20 kommentarer
En så kraftig höjning tyder ju på någon form av fel eller annan extraordinär orsak.
Hade varit intressant att få reda på vad de sagt om man ringt till dem.
Själv har jag bara fått billigare och billigare bil-försäkring känns det som.
Går-det-så-går-det. Kanske tänkte att BMW-ägare bevisligen inte kan vara så priskänsliga – titta bara på vad service kostar…
Det har väl helt enkelt brunnit lite för många BMWs ute i förorterna på sistone 🙂
Har inte TV-avgiften oxå ökat? 600 kr ska de ha i december, men var det inte 500 i juni?
Jo, redan täckt in i ett blogginlägg om jag inte minns fel.
Slut på kontot hos tutt -Alice.
Han hade förmodligen fått det tidigare priset som introduktion, antingen p.g.a Dinas bolagspolicy, eller därför att någon provisionsäljare ville göra en pinne. När året var slut ramlade rabatten bort. Halvförsäkrade just en gammal 530d för runt 4500 långt från Stockholm. BMW är generellt hatade av motoransvariga. De nya för att de är dyra och de gamla för att det som en gammal skadereglerare sa, "går inflation i ägarbilden."
Landstinget Dalarna höjer hjälpmedelspriset på (åtminstone) andningshjälpen CPAP med 50% under innevarande icke-inflation. Från 100 kr/månad till 150. Det komiska är att jag betalat denna pump flera ganger om redan, för det tycks vara hygglig kvalitet på produketn (läs, den är gammal men kommer att kosta 50% mer per månad).
Hade jag haft registreringsnumret på fordonet i fråga hade jag förmodligen kunnat svara på vad som har hänt. Trots att jag inte jobbar på Dina Försäkringar.
Det låter som ett klassiskt misstag i den ursprungliga prissättningen och när kunden kan få en så pass stor sänkning genom att byta bolag lutar det åt att samma misstag upprepats av bolaget han bytte till.
Troligtvis är det en bil som saknar bilmärkeskod, dvs bilen är inte klassad av transportstyrelsen utan det blir upp till respektive bolag att klassa fordonet vid införsäkring. Den prishöjning som beskrivs kan i stort sett inte ske i något svensk försäkringsbolag idag om det inte är något extraordinärt.
Det är därför man inte kan ha autogiro på bilförsäkringar man måste ringa sitt bolag varje år och fråga om priset blev rätt och ibland byta bolag.
Just bilförsäkringar verkar vara en fiffel och båg bransch där man inte kan lita på sitt bolag från ett år till ett annat.
Jag håller med. Bolagen kör ofta med lockpriser som sedan ökar brutalt åren därpå. Om man inte är uppmärksam utan bara betalar när räkningen dimper ner. eller betalar med autogiro så rullar det ju bara på grundlurad som man är.
Jag har t o m bett säljarna att jag ogillar lockpriser och att priserna inte sen stiger, men det stämde inte. Priset drog skamligt iväg ändå. Det enda vettiga i mitt fall är att teckna försäkring via villaägarna. Både bil och villa där det är mycket vettiga premier som inte skenar iväg åren efter. bara bäst!
Min lösning är Länsförsäkringar.
Min garagehyra har ökat från 500:- till 625:- per månad. Stockholm parkering.
Med tanke på alla bilbränder så.
Ingen introduktion, haft Dina Försäkringar i många år. De har tidigare haft en väldigt bra prisbild. Deras svar när jag ringde upp var att de var tvungna att göra stora höjningar pga av många dyra försäkringsärenden. Störst höjningar var det för tyska bilar som jag förstod det, speciellt diesel och automatmodeller. Även Volvo skulle få stora höjningar.
Det är en standardbil, köpt av Bavaria Stockholm. Hur många BMW 320 det finns i Sverige vet jag ej, men övertygad om att modellen är vanlig nog att vara klassad av alla bolag. Tycker det är en sanslöst stor höjning. Kanske jag har fel, men en halvförsäkring på en standardbil tycker jag bör ligga runt 6000 om året. Vad ger ni? Någon mer med erfarenhet från Dina Försäkringar?
I tidigare inlägg har jag hävdat att jag fått lägre bilförsäkring i år. En närmare titt visar att det inte stämmer, utan jag fick mig också en höjning.
År 2014 betalade jag 2896 kronor, år 2015 landade det på svidande 2897 kronor.
Kan du inte ringa dem och höra hur de motiverar den höjningen? 😉
Man blir ju sugen efter att ha läst denna och andra trådar! Det kanske bara är jag som har tur och ser mina kostnader stå stilla de senaste åren.
Skånetrafiken jobbar också stenhårt för att hjälpa till med inflationen
http://www.sydsvenskan.se/skane/minskad-jojo-rabatt-fyller-hal-i-budget/
Pendlingskorten har sedan 1999 haft en ungefär dubbelt så snabb prisutveckling som KPI
Skånetrafiken jobbar också stenhårt för att hjälpa till med inflationen
http://www.sydsvenskan.se/skane/minskad-jojo-rabatt-fyller-hal-i-budget/
Pendlingskorten har sedan 1999 haft en ungefär dubbelt så snabb prisutveckling som KPI