Södersjukhusets rapporter Storstadsvåld har tidigare fått mycket stor uppmärksamhet när våldet ökat, men den senaste rapporten visar tvärt om att det är allt färre som söker akutvård på grund av våld. Det är den lägsta nivån av våldsdrabbade sedan 1998, dessutom nominellt och inte i förhållande till en allt större befolkning. Även grovt våld (skottskador och knivskador) har minskat.
Antivåldsgruppen på Södersjukhuset (SöS) släppte sin rapport Storstadsvåld 1 år 2000 och Storstadsvåld 2 år 2008, och nu i våras rapporten Storstadsvåld 3 (PDF).
Den senaste rapporten bekräftar det som syns i Socialstyrelsens statistik över vårddagar på grund av våld. De som bestämt hävdar att det totala våldet i samhället ökar (vilket inte är samma sak som rubrikerna i media) avfärdar socialstyrelsens statistik med att man mer sällan vårdas på sjukhus med dagens vårdmetoder.
Men detta kan alltså nu avfärdas med att allt färre söker över huvudtaget akutvård för våld.
Våldet är ner 31% från 2005, där rapporten Storstadsvåld 2 angav 2 042 våldsdrabbade på SöS. 2014 hade siffran fallit till 1 407, trots att Stockholms befolkning ökat väsentligt och SöS upptagningsområde förtätats massivt med allt fler boende.
Naturligtvis kan SöS rapport avfärdas som en anekdot, och kommer sannolikt just avfärdas som en anekdot av de som bestämt hävdar att våldet ökar. Ja, våldet har ökat om man tittar tillräckligt långt bakåt i tiden, men det väsentliga är inte vad som hänt 1970 – 2007, utan vad som händer just nu. All statistik pekar på att våldet, både per capita och i absolut mått, har minskat sedan 2007. Även de faktiskta vårdfallen har minskat och enligt SöS Storstadsvålds-rapport har även de som söker akut minskat.
Riskgruppen är unga alkoholpåverkade män sent på kvällen utomhus eller på offentlig plats natten till lördag eller söndag. 71% av de våldsdrabbade är män och det kom totalt in 1 407 våldsdrabbade till akuten på SöS under mätperioden 15:e november 2013 – 15:e november 2014. Motsvarande siffra 2005 var 2 042. SöS akut tar emot patienter som utsatts för brott både inom och utanför tullarna, så det handlar inte bara om Södermalm. 45% av patienterna var från utanför tullarna.
Även det grova penetrerande våldet kan sägas minskat. Antalet skadade av skjutvapen har minskat från 1% år mätperioden 2005 till 0.24% under mätperioden år 2014. Skottskadorna har tvärt emot den mediala bilden fallit, medan knivskadorna är ganska oförändrade, även om de ökade 2014.
Grovt penetrerande våld på SöS 2004 – 2014. Källa: Storstadsvåld 3 |
Rapportens mätperiod visar på minskat våld jämfört med förra mätperioden, men våldet har också minskat varje år sedan 2010, vilket man ser på nedanstående utdrag från SöS IT-system AKUSYS, som dock inte studien generellt bygger på.
Nedan följer en rad citat ur rapporten.
“Senaste årens minskning av totalantalet våldsskadade, 2010/1998 st, 2011/1766 st, 2012/1568 st, 2013/1622, fortsätter. Denna studieperiod så ser vi en märkbar minskning av totalantalet våldsskadade igen vilket naturligtvis inger vissa förhoppningar. Antalet våldsskadade under studieperioden 13 11 15 – 14 11 15 uppgick till 1407 personer. Så lågt antal våldsskadade har vi inte sett sedan år 1998 på Södersjukhusets akutmottagning.” (sid 27)
Anmälningsbenägenheten har också ökat, så det handlar inte om att man mörkar.
“Jämfört med tidigare studier så är det en kraftig ökning av antalet som redan har eller som tänker polisanmäla händelsen.” (sid 47)
Etniska motsättningar har också minskat från 13% till 3%.
“Tretton procent av misshandelsfallen 1998 har enligt offrens uppfattning föregåtts av etnisk motsättning. En analys av dessa fall visar att det rör sig om gärningsmän både med svensk och utländsk bakgrund. I 2005 års studie är det bara 2 procent som tillstår etnisk motsättning trots att bortfallet är marginellt. Denna studieperiod är det 3 procent som säger att orsaken till våldshändelsen är relaterat till etnisk motsättning.” (sid 53)
Man tar också in större andel av de våldsskadade för vård än tidigare, vilket punkterar argumentet att färre läggs in för vård och att därmed Socialstyrelsens statistik inte kan användas. 26% läggs in mot 7% år 1998 och 12% år 2005.
“Mer än en fördubbling av antalet inlagda i sluten vård noteras år 2014, 104 personer (26 procent). Tidigare undersökningar har visat på 7 procent 1998 och 12 procent år 2005. Av de fem personer som opererades direkt efter stabiliserande behandling på akuten hade fyra blivit utsatta för penetrerande våld (t ex kniv- och skottskador), en av trubbigt våld.” (sid 56)
1998 baserades enkätundersökningen på endast fyra månader och under samma tidsperiod 2014 var alltså färre drabbade.
“Resultaten från enkätundersökningen 1998 visar att det under de fyra undersökta månaderna inkom sammanlagt 425 personer som utsatts för misshandel av en obekant gärningsman. Under samma perioder 2005 inkom 597 personer av samma orsak, våldsskadad. År 2014 blev det 421 patienter.” (sid 58)
SöS rapport Storstadsvåld 2 fick mycket uppmärksamhet när den publicerades 2008. Se t ex larmrubrikerna hos SvD här, där det talas om en 30%-ig ökning. Då var alltså siffran 2 042 och våldet har nu minskat med 31% till 1 407 akut sökande.
Ni som vägrar acceptera denna rapport kan själva läsa den hos Akillesjouren, där den finns publicerad som PDF. SöS rapport dög 2008, när den visade på ökat våld. Är man objektiv duger samma rapportörer 2015 – om man bara accepterar rapporten från 2008 har man förutfattade meningar och ägnar sig inte åt fakta.
Din personliga uppfattning och upplevelse har inte nödvändigtvis något med läget i Sverige att göra.
Naturligtvis har våldet ökat exakt precis där du bor och verkar, men det är också en anekdot och inte representativt för hela Sverige. Fast framför allt är det nog våldsrubrikerna i kvällstidningarna som ökat, samt på de sk hatsajterna, där alla Internetkrigare hänger där de sitter i sin soffas trygghet.
Övriga kan påminnas om att det inte är den som skriker högst på Internet som nödvändigtvis har rätt och alla mediarubriker ska ses som anekdoter, speciellt som man rapporterar alla incidenter minst fyra gånger – när de sker, när gärningsman grips, när gärningsman åtalas och när gärningsman fälls. Plus att kvällspressen slänger in en massa rubriker med våld i andra länder, där den som bara läser rubriken kan luras att tro att det är i Sverige.
Den som vill hävda att antalet akut sökande våldsdrabbade har ökat är välkommen att publicera siffror på detta. Fakta om motsatsen har SöS antivåldsgrupp gjort enligt ovan. Fakta i målet är att antalet akut sökande har minskat, antalet vårdade på sjukhus har minskat enligt Socialstyrelsen, trots att en allt större andel läggs in för vård enligt SöS. Fler polisanmäler också misshandel än tidigare enligt SöS. Det senare kan tala för att våldet blivit ovanligare, men grövre, t ex sparkar mot huvud. Eller så har servicenivån i vården höjts och behandlingarna blivit mer avancerade, vilket leder till att fler läggs in.
110 kommentarer
Vi i Sverigedemokraternas partikommité inser så klart att vi skulle ha en schysst ingång på det här genom att hävda att det beror på att en större andel unga män är muslimer.
Men det innebär så klart att vi faktiskt skulle kritisera svensk kultur och erkänna att migranter faktiskt har nån positiv egenskap. Så vi kommer nog som vanligt skita i fakta och köra på myterna istället. Det är klart att våldet äkar, du har väl läst tidningarna? Dom tar våra jobb! Ligger och latar sig hela dagarna! Dom gör inte rätt för mig!
Men vad bra då kan vi ju gå muslimernas ärenden och i förväg förbjuda alkohol eftersom deras kultur är så bra!
Nej, det är väl bättre att folks attityder till alkohol faktiskt förändras?
Man får hoppas att det är permanent och inte bara att det är en trend där någon annan drog används istället. Jag är ju ingen expert på droger men olika sorters Cannabisbaserade droger tenderar väl att göra folk slöa och hungriga.
Nej, du har fel ingång. Pga det minskade våldet så är det extremt osannolikt att bli knivmördad på en skola i Trollhättan eller att flyktingförläggningar brinner. Tryggare kan ingen vara…
Skämt åsido, jag tror mer på Hanif Bali som skriver att ja, våldet har gått ned på aggregerad nivå – särskilt har risken att bli mördad minskat OM man är spädbarn med psyksjuk mamma. (Däremot så har risken att bli mördad av kriminella gäng ökat dramatiskt sedan 2000-2005. Det erkänner t.o,m. BRÅ).
Glädjande siffror som trotsar känslan som mediakonsumtionen lämnar efter sig.
När glädjen lagt sig är det som bekant viktigt att man arbetar vidare, förslagsvis med denna statistik som underlag.
Antalet våldtäkter trendar stadig uppåt, från 3800 anmälningar år 2005 till 6700 förra året.
Som civiliseringslackmuspapper är denna statistik av betydligt högre leverans, för visst tar man hellre en smäll på truten än ser sin syster bli utnyttjad med våld?
http://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/valdtakt-och-sexualbrott.html
Det finns faktiskt ett avsnitt om sexuella övergrepp i rapporten, som visar hur antalet mottagna har utvecklats över åren:
År Antal
2006 577
2007 616
2008 693
2009 604
2010 578
2011 610
2012 633
2013 594
2014 638
Här är det ju uppenbart att det inte är samma nedåtgående trend som för våld, men det är mer av en stabil trend än en ökning. Och det är definitivt inte en 76%-ig ökning som siffrorna 3800 -> 6700 antyder.
Så länge antalet sexuella övergrepp (eller våld) =/= 0 så behöver arbetet för att minska våldet fortsätta, men då behöver vi också acceptera och se de förändringar som sker och vilken effekt olika insatser gör. Antivåldsgruppen vid SöS gör ett bra jobb och kanske är en del i att våldet minskar. Motsvarande insatser kanske även ska införas inom området sexuella övergrepp?
Tack, Jonas. Dina siffror visar de som utsatts för våldtäkt och söker akutvård för detta. Det är som bekant inte samma sak som anmälningar. Numera kan man som bekant anmälas för våldtäkt om kvinnan egentligen inte hade lust, men mannen tjatade till sig sex, och kvinnan senare ångrade. Dessa söker förstås inte akutvård, men polisanmäler.
Det är dock något som antagligen "sverigevännerna" inte vill ska vara våldtäkt.
Den utvecklingen speglar väl befolkningstillväxten. Från ca 9,2 miljoner 2006 till 9,8 miljoner idag. Per capita verkar våldtäktsfallen stå ungefär stilla.
Vad skönt. Då kan vi sluta prata om mäns våld mot kvinnor. Jag säger som Gert "Äntligen!"
De våldsrelaterade skadorna kanske minskar då en allt större del av de yngre männen i Stockholm är muslimer och inte dricker alkohol och att våldsrelaterad skador minskar av den anledningen. Kanske kan minskningen också bero på att det går att söka vår på andra ställen än SÖS idag?
Ha ha ha, shit, där kom den invändningen alltså på fullaste allvar. Verkligheten överträffar dikten.
Ben, du är en skolbok i kulturmarxistisk retorik.
När du som i detta fall uppenbarligen ser ett möjligt orsakssamband (som du inte gillar) så föregår du debatten genom en sådan kommentar som du gjorde allra först. Som sagt – 100% enligt kulturmarxistisk skolbok och jag hoppas att många läser dina kommentarer (och mina) och funderar en gång extra.
Hur är min argumentation kulturmarxistisk menar du? Låt oss reda ut det en gång för alla så att du får bevisa att det där inte bara är ett svårt ord du snappade upp när du kollade på UR på dagcentret.
RB, vi är fler som väntar på svar på Bens sista fråga…
Det står på flera ställen i rapporten att skottskadade och knivskurna körs direkt till Karolinska efter 2005. Därmed är siffrorna som inlägget ovan försöker visa ganska missvisande om inte det också nämns. Huruvida våldet går upp eller ner totalt sett får man nog granska på andra sätt.
Corny är så otroligt naiv att han stirrar blint på statistik istället för att utöva källkritik.
Det finns alltid finstilt i statistik.
Efter införandet av höger trafik föll antalet dödade i trafiken. Titta på det finstilta. Enligt klassificeringsmodellen räknas inte individer som dör 30 dagar efter en trafikolycka som trafik skada.
När infördes den regeln?
Det finns säkert likaledes filtreringsprocesser någonstans i statistikkedjan.
… och där kom klassikern "man kan ljuga med statistik! Lita inte på någon statistik! Jag VET att verkligheten är annorlunda!".
Läs rapporten, den är faktiskt riktigt intressant.
Lustigt nog brukar rapporten från 2008 citeras av "sverigevännerna". Då dög tydligen statistiken.
Det är när det regnar man tänker på taket!
Läcker det så slår man alarm.
Nu är ju huvudstaden allt mer starkt segregerad så Södersjukhuset kan ju ha Yuppisifierats sen 2008.
Det har ryktats om att bostadspriserna ökat en del.
Kanske är du inne på en viktig orsak till nedgången.
Hur såg södersjukhusets upptagningsområde ut 2008 resp 2013/2014?
Det bör man ha svar på.
Troliga anledningar
1. Mer sociala medier (minskar behov av att "stå och hänga vid kiosken/tunnelbanan mm)
2. Minskad alkoholkonsumtion pga religion samt e sporter
3. Strängare uppfostran. Jag har i många år kontakter med folk i de mest invandrartäta områdena. Påfallande ofta stöter jag på föräldrar och barn som har betydligt strängare krav än den svenska normen. Anekdot så klart, men ändå.
Nja, alltså, det verkar som att fylla inte är lika coolt som det var på 90-talet om man är typ 15 år idag.
En vän 50 år gammal fick näsan avslagen en vardagskväll mitt i stan när han oprovocerad blev angripen av 3st unga araber. Han rätade själv upp sin ymnigt blödande näsa, gick hem och stoppade näsan med trasor. Gick till jobbet dagen efter. Han ville inte polisanmäla eftersom han inte ville konfrontera gärningsmännen igen och allt tar lång tid. Han trodde för övrigt inte att polisen skulle bry sig.
Han åkte inte till sjukhuset heller då det allt som oftast sitter mängder med främlingar i väntrummet och att väntetiden därför blir extremt lång. Ett fall ur verkligheten. Finns du där?
Håller med dig Henrik, men vet inte vad e sporter är. Utgår från att det förmodligen är din punkt 1 som betyder mest vilket då kan ändras till :
Tack vare datorernas ökande penetrering av samhället. (Om någon inte vet det så är en mobil en dator). Rent anekdotiskt åkte jag tunnelbana i förgår och alla jag såg, som satt ner, hade blicken på skärmen. Förra gången jag var iakttagare var det bara 90%.
Religionen har en avtagande effekt med tiden i det svenska samhället. Talade nyligen med en äldre religiös högt bildad man som kom hit från Beirut på 70-talet. Han drack ingen alkohol eller åt inget griskött medvetet. En son hade blivit läkare och den andre ingenjör. Frågade om de förtärde alkohol och åt gris. Ja tyvärr blev svaret.
Vänliga hälsningar
Nanotec
@Nanotec
E-sport är datorspel som spelas på professionell nivå. Den passar alltså bättre in under punkt 1.
Det är nog inte helt ovanligt med alkoholkonsumption i muslimska länder, bara inte öppet. Jag har för mig att en Saudisk kung blev avsatt pga alkoholismoch en bekant från mellanöstern berättade för mig att deras far hade haft en apparat hemma.
Bra att den här studien uppmärksammas. Att den inte har uppmärksammats av många andra som har visat stort intresse kring våldsutvecklingen i samhället ser jag som ett tydligt exempel på kognitiv bias/dissonans. De är så pass övertygade om att våldsbrotten ökar att de inte har förmåga att ta till sig nya fakta. Har man i tjugo års tid ihärdigt hävdat att våldsbrotten ökat (vilket till viss del var sant under 90-talet/tidigt 00-tal), så blir det väldigt svårt att sedan ta till sig nya fakta. Det blir viktigare att vara ”principfast” än att ändra åsikt när nya fakta kommer på bordet.
Sedan förra rapporten har smartphones och sociala medier blivit allerstädes närvarande. Jag gissar att "våldet" flyttat ut på nätet. Nu hatar man på nätet när man är bitter istället för att gå ut på stan och söka bråk. Plus att ungdomarna är mer intresserade av dataspel och sociala medier än alkohol.
Vanor har förändrats.
Jepp. Vilket blir äckligt på ett annat sätt. Jag flera skolor i Skåne som inför enskilda bås i duscharna eftersom eleverna annars tar nakenfoton på varann och cirkulerar i cyberspace. Men det leder åtminstone inte till blåmärken och stygn.
Ni märker hur jag är "down" med kidsen va?
Kanske jag är en såndär äcklig musiklärare med hästsvans som försöker bli dina barns kompis? Vem vet?
..baserat på dina tidigare inlägg trodde jag att du var en skånsk psykopat med åsnelem? Jag känner inte igen dig BD med en hel radda allvarliga inlägg, menar du att du ljugit för oss hela tiden?
Ironiskt att datorspelsvåldet som man förfasat sig över sedan Operation wolf på C64:an bidrar till att minska det faktiska våldet.
"Allvarliga".
"Allvarliga"…med dina mått mätt
Då ska du höra hur jag låter i Hem&skolaföreningen, he he.
Hem och skola, är det där du kommer i kontakt med alla andra kommentatorers morsor och systrar?
Kan det möjligvis spela in att folk har lärt sig och undviker att besöka vissa platser, stannar inne på kvällen, och har allmänt högre säkerhetsmedvetenhet?
Att det krävs mindre vård betyder inte att samhället blivit tryggare.
Nej, detta motsägs av nationella trygghetsundersökningen 2014.
Sidan 9:
"Otrygghet ute sen kväll
• Andelen personer som känner sig otrygga när de går ut ensamma sent på kvällen i det egna bostadsområdet har minskat från 21 procent 2006 till 15 procent 2014.
• Det är betydligt vanligare att kvinnor känner sig otrygga än att män gör det. Andelen otrygga är särskilt hög bland de yngsta och äldsta kvinnorna i undersökningen.
Oro för brottsligheten i samhället
• Andelen personer som oroar sig för brottsligheten i samhället har minskat från 29 procent 2006 till 19 procent 2014.
• Det är vanligare att kvinnor oroar sig för brottsligheten i samhället än att män gör det. Andelen oroliga är lägst i de yngsta åldersgrupperna och högst i de äldsta.
Oro för att närstående ska drabbas av brott
• Andelen personer som oroar sig för att närstående ska drabbas av brott har minskat från 32 procent 2006 till 22 procent 2014.
• Det är vanligare att kvinnor oroar sig för att närstående ska drabbas av brott än att män gör det. Både för män och kvinnor är andelen oroliga personer störst i åldern 45–54 år."
Mm, det där är ett klassiskt perceptionsproblem. Det finns inte nån som helst motsättning, egentligen, med att man fruktar våld från okänd på allmän plats (t ex) och att våldet samtidigt minskar. Det är två helt skilda saker. T ex är det helt irrationellt att frukta mellanmänskligt våld mer än trafiken eftersom det senare dödar fler, men folk gör det lik förbannat.
Att otryggheten ökar är logiskt. Du kan själv öka otryggheten genom att:
1) Installera larm
2) Skjutsa dina barn överallt
3) Berätta för dina barn så farligt det är att vara ute bland främlingar
4) Berätta för alla så rädd du är för mörkhyade och så hemska du tycker de är (om du är rädd för mörkhyade)
5) Rösta på SD så att de via politiska kanaler kan skrämma upp folk så gott det går
Din rubrik borde ha varit "31% färre söker akutvård på grund av våld på SÖS"
Samtidigt har polisens närvaro säkert ökat med hundratals procent på söder och hela söderförort de senaste åren samt kamera övervakning i varje gathör, taxi, tunnebana mm.
Det är bra att brotten minskar hos södersjukhuset men det beror inte på att folk på något sätt har blivit mindre våldsbenägna.
Sen anser jag att våldtäkt är ett brott, ett våldbrott till och med. Kan du inte skriva en artikel om det också? De siffrorna är så absurda att de är omöjliga att försköna och fiffla med.
Våldtäkter ingår i statistiken för våld.
Blubblub frågade inte om våldtäkter ingick i SÖS statistik om våld – och det vet du. Men i sann kulturmarxistisk anda försöker du avleda diskussionen eftersom du annars skulle komma ut på djupt vatten. Du och Ben……..
@BlubBlub "31% färre söker akutvård på grund av våld på SÖS"
Man får väl verkligen hoppas på att de inte utsätts för våld på SÖS! Eller är det SÖS som utsätts för våld menar du?
"Samtidigt har polisens närvaro säkert ökat med hundratals procent på söder…"
Knappast, följ söderpolisen på Twitter så får du höra lite mer om verkligheten: @YB_Sodermalm
Dessutom har ju regeringen i nya budgeten föreslagit en miljard MINDRE till polisen.
Ja det blev lite felformulerat. Tack för grammatiklektionen! Den tillförde mycket.
Jag behöver inte följa twitter för att höra lite mer om verkligheten när jag kan ta en promenad på söder och med största sannolikhet möta en polisbil inom några minuter. Går jag till medborgarplatsen en helgkväll är jag 100% säker att hitta minst en polis stationerad där.
Att man minskar anslagen till polisen med 1 miljard(för att ha råd att med flyktingar, asylsökare osv, underförstått) behöver nödvändigtvis inte betyda att södermalm får mindre poliser.
@Cornu, Ditt diagram ser skevt ut eftersom antal fall(våld) totalt är 489 varav endast ca 220 är specificerade.Vad gömmer sig i de andra ca 260 fallen kan man då undra.
Men av de specificerade fallen så är nära hälften våld mot kvinnor och hedersrelaterat våld vilket i sig är anmärkningsvärt.
BlubBlub, vilken goja du kommer med! Rena fantasierna. Läs på:
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/rekordglest-med-poliser-pa-soder/Ldenew!8Y4kuHUmm5VFXsGCg9lhA/
"Rekordglest med poliser på Söder"
"– Vi har aldrig varit så få som nu. Vi tappar folk varje år. Många jobbar inne men vi är väldigt få ute."
Sossarnas budget som lades i fjol skär i polisen av andra anledningar, inte "underförstått för flyktingmottagandet".
Polisen får mindre eller samma budget år efter år, allt medan befolkningen växer. Man gör ett fantastiskt jobb om man får dig att tro att det finns poliser överallt. Fast du kanske är punktmarkerad?
Det finns absolut inte poliser överallt, det ser ju sittande regering till. Men på söder kan du alltid vara säker att få se en polis, speciellt på medborgarplatsen.
På andra orter i Sverige skall man vara glad om man får se en polis per halvår.
Andra orter har ofta inte 100 000 invånare, tiotusentals besökare per dygn och nattliv i varje gathörn.
Om Cornu syftar på debatten om invandringen påverkar brottsligheten så är denna statistik irrelevant. Skulle man verkligen vilja utreda detta så måste man ta fram statistik på hur våldsbrotten skulle utvecklats utan eller med färre invandrare. Vi kanske skulle haft hälften så många brott utan (vad vet jag).
Att det numera behövs väktare, låsta dörrar, skottsäkert glas och själförsvarskurser för personalen på vissa akutmottagningar är bara anekdotiskt och ett tydligt tecken på att våldet i samhället har minskat?
Att det numera behövs brandbilar med skottsäkert glas, brandmän som bär skottsäker väst och att ambulanser får poliseskort i vissa förorter är bara anekdotiskt och ett tydligt tecken på att våldet i samhället har minskat?
Att det numera förekommer stenkastning och skottlossning mot bussar och bilar samt anlagda bilbränder i vissa förorter i stort sett dagligen är bara anekdotiskt och tydliga tecken på att våldet i samhället har minskat?
Att vissa bensinstationer numera stänger butiken nattetid och då bara har försäljning av dagligvaror via lucka i väggen är bara anekdotiskt och ett tydligt tecken på att våldet i samhället har minskat?
Självklart ser det ut som att våldet i samhället minskar om det hela tiden införs allt kraftigare åtgärder för att skydda sig mot våldet. Åtgärder som inte behövdes tidigare när våldet inte var lika omfattande…
Lite som att hävda att bakterieinfektioner inte är något stort problem längre med tanke på hur mycket de har minskat och helt strunta i att minskningen beror på det omfattande arbetet med antibiotika, förbättrade rutiner och förbättrad hygien som har möjliggjort minskningen…
Har någon blivit skadad av en handgranat i Sverige på senare tid?
Detta gäller Södersjukhusets upptagningsområde och Söder har förändrats med dyrare bostadsrätter, rikare befolkning, bättre utbildning och jobb. Det fattigare slöddret har flyttat ut ur stan till förorterna och bara rika har råd att flytta in innanför tullarna.
Att Sverige skulle blivit rikare, tryggare, bättre av massinvandring av arabiska och afrikanska muslimska män med främmande språk, religion och kultur som lever ett segregerat liv i förorten i arbetslöshet har vi inte sett någon statistik på ännu vad jag vet.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Som du skriver så var 45% av patienterna hemmahörande utanför tullarna. Det kan inte vara så enkelt som att lika många eller fler blir utsatta för våld men att man söker vård på andra ställen än SÖS?
http://www.svd.se/stockholm-far-17-narakuter
Är inte ute o ränner på stan om kvällarna på samma sätt som förr så det kanske är möjligt att våldet minskat. Men tror det finns fler förklaringar till denna stora nedgång. Tidigare så kanske polisen hade mer resurser till att köra skadade slagskämpar till akuten. Numer finns inga poliser så man går hem och däckar halvt sönderslagen. Sen vaknar man ur dimman dagen efter och tar sig till närakuten istället. Kan bara spekulera..
Eller … så har våldet minskat.
Även socialstyrelsen, som tittar på samtliga skador, nämner att våldet har minskat:
"Vård till följd av övergrepp av annan person, det vill säga misshandel och annat våld, har minskat sedan 2008 och 2014 var antalet det lägsta som noterats under hela perioden. De som vårdats för övergrepp är framför allt män (76 procent) och särskilt ofta rör det sig om yngre män i åldern 15–24 år. Det är dock också inom denna grupp som den största minskningen av övergrepp
har skett. Även bland kvinnor återfinns de flesta som vårdats till följd av övergrepp i åldern 15 till 24 år. Störst antal vårdade i förhållande till befolkningen fanns i Västerbottens län följt av Jönköpings och Stockholms län."
Den här statistiken egentligen säger är att allt färre som drabbats av våldsbrott söker sig till akuten på SÖS. Det är logiskt eftersom det alltid är en jäv-la lång kö där så de flesta fixar saken själva hemma med nål och tråd och en flaska wiskey och då slipper man även snacka med snuten om saken. Så gör i alla fall de flesta av mina kompisar efter knivslagsmål eller shootout på krogen.
Dina kompisar blir skjutna på krogen och går hem och syr ihop varann?
Det är säkert sant.
Verkar som att du har hamnat i dåligt sällskap med knivslagsmål och shootout på krogen.
-Vet ni vad som hände i lördags grabbar?
-Näe.
-Det började med att jag, McGyver och Rambo satt på Squareside….etc
Instämmer i detta. I förrgår skar jag nästan av ett finger och blodade ner hela köket, men istället för att åka till akuten som jag förmodligen hade gjort för 5 år sedan, så tejpade jag ihop fingret själv.
Orkar inte med köer och annat meck på akuten.
Du är alltid i dåligt sällskap på krogen på Södermalm. Det räcker att heja på fel fotbollslag så blir det slagsmål. En annan anledning till mindre antal besök på akuten är att fler blir så fulla att de inte orkar slåss och om de gör det så minns de inte utan tror att de trillat i trappan. Folk är sämre på kniv och pistol idag än förr. Finnarna var alltid bra på kniv och Jugoslaverna bra på att skjuta, men tiderna förändras.
Så då kan landstinget spara lite mer på akuten.
Hur korrelerar detta till antalet anmälda våldsbrott?
Går man till Socialstyrelsens statistikdatabas över yttre orsaker till skador (patienter inlagda för vård) så ser man något märkligt: antalet inlagda/utskrivna har minskat de senaste 5-10 åren för så gott som alla orsaker. Fallolyckor, transportolyckor, hjärnskakningar, o.s.v – allt har minskat och då också skador p.g.a. våld. Detta säger mig att vårdstatistik nog är svårare än vad herr bloggaren ger sken av.
Om du menar den här rapporten https://www.socialstyrelsen.se/statistik/publiceringskalenderforofficiellstatistik/skadorochforgiftningarbehandla
Så är det ju möjligt att göra grova skattningar för respektive diagram (skattningar eftersom de inte skrivit ut exakta siffror i diagrammen):
”Skada/förgiftning” (tabell sidan 23) gått ner från ca 1300 till ca 1200 2005-2014 = ca -8%
”Transportolycksfall” (tabell sidan 25) gått ner från ca 165 till ca 110 2005-2014 = ca -33%
”Fallolycka” (tabell sidan 26) gått ner från ca 775 till ca 725 2005-2014 = ca -6%
”Självdestruktiv handling” (tabell sidan 27) gått ner från ca 83 till 77 2005-2014 = ca -7%
”Övergrepp av annan” (tabell sidan 28) gått ner från ca 29 till ca 19 2005-2014 = ca -34%
Visst har samtliga kategorier gått ner, men det är uppenbart att våld och transportolyckor har minskat väsentligt mer än övriga. Att antalet skadade och döda i trafiken minskar är alla helt överens om, men uppenbarligen är det svårt att ta till sig samma siffror när det gäller våld.
Svårt att bli utsatt för våld om du har låst in dig och inte går ut….
Nja, både nationella trygghetsundersökningen och fakta angående antalet vårdade pekar på att våldet minskat, så det är nog en rimlig slutsats som presenteras här.
Eller också är det så enkelt att man som kriminell direkt tar till dödligt våld?
Man har som grundmål att ta livet av offret och har därmed även blivit bättre och duktigare på att skjuta och avliva folk med kniv. Offret dör innan det ens hinner söka vård. Det är min uppfattning.
Någon, betydligt bättre än mig, kanske kan få fram en graf som även visar ökning eller minskning på mord och dråp under samma period?
Men som tidigare talare nämner, var sjukhuset ligger rent demografisk spelar säkert störst roll.
Dödligt våld finns det statistik på, ganska komplett får man väl tro förutom nån stackare som försvinner och aldrig återfinns möjligen.
Och den visar att det dödliga våldet inte ökar.
Källa:
https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/mord-och-drap.html
Så vad ska man tro om den här statistiken, enligt bloggaren är den från BRA men själv jag hittar inga siffror längre tillbaks än 2005 på BRA´s hemsida.
Ja, personen är kontroversiell men det betyder inte att hans siffror från BRA inte stämmer.
Scrolla ner till 30 augusti.
http://antropocene.se/
Av Antropocenes siffror från 1975 och BRA´s från 2005 och framåt får jag intryck av att nästan samtliga brott stagnerat sedan 2005. Ska vi vara nöjda med det, att den höga nivån inte ökar?
Skulle vara intressant att göra en internationell jämförelse om det går, brott verkar rapporteras olika.
Fast såklart, idag verkar man kunna ta ut sin aggression genom att elda upp en bil, skola eller asylboende.
Vad hände 2005? Fick de en ny kulturmarxistisk statistikchef som anställde sina myglarpolare? Precis som det där klimathysteriska gänget på universitetet i England som myglade som fan med statistik och kurvor så att allt skulle se mycket värre ut än det var, Hide The Decline som avslöjades totalt av någon visselblåsare som skickade alla mail till rysk server eller om det var Putin och KGB som fixade saken. Men idag låtsas media som det aldrig hänt och fortsätter med skrämselpropagandan.
Det är många etablissemangspolitiker och media som vill ha statistik som visar att brottsligheten minskat och media rapporterar ju inte längre invandrares brottslighet, allt för att sänka SD eftersom de vill stoppa miljardrullningen till den helt skattefinansierade invandringsindustrin. Har gruppvåldtäkterna också minskat? Av 45 i Norge var samtliga från MENA länder enligt kvinnliga polischefen där. Jag avvaktar med allt jubel tills säkrare källor finns.
@Riga För en internationell utblick, se http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2520500
@Riga För en internationell utblick, se http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2520500
Tack, mycket intressant internationell jmf.
Jag misstänker att de numera permanent stationerade polispiketerna på Medborgarplatsen har en lugnande inverkan på potentiella våldsmän.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Detta är en mycket viktig poäng och troligen den viktigaste förklaringsfaktorn.
De polisiära insatserna i innerstan, där våldsbrotten framförallt sker, ser helt annorlunda jämfört med för några år sen. Nuförtiden står piketbussar på och poliser patrullerar ställen som Medis och Svampen. Man kan tom se poliser som tar en sväng in på krogen. Strategin kallas trygghetsskapande insatser.
Dessa saknades helt för tio år sedan. Då höjde man på ögonbrynen om man såg polisen sent ute en lördag.
Så det handlar knappast om att samhället blivit mer empatiskt. Tvärtom är jag övertygad om att våldet skulle explodera i Sthlm om man drog tillbaka dessa polisiära insatser.
PS cornu och andra anti-urbana personer som inte vet vad medis och svampen är får googla.
Sätilaborna kan alltså sova tryggt även när tusentalet arabiska lyxmigranter anländer till byn och några fler poliser behövs inte.
Jag tycker att Observants sammanställning ovan säger en hel del, dessutom visar ju utvecklingen inom säkerhetsbranschen att nåt har förändrats. 1974 fanns ungefär 6 900 väktare, i dag är de omkring 20 000.
Det här är en global trend som ingen verkar vilja bejaka. Läs Steven Pinkers "the better angels of our nature". En tegelsten visserligen men kontentan är att vi aldrig haft så lite dödligt våld som nu. Eller våld överlag. Det går tvärt emot mediabilden. Våldet har kanske ändrat karaktär med mer skjutningar, sprängningar och gängrelaterat våld idag men risken att bli mördad idag är nästan noll. Det är kanske det ovanliga i lustmord som Lisa Holm som gör mediaintresset så stort?
Jo, det är bara arabisktalande länder som lider av tyranni, slaveri och krig numera. Resten av världen åtnjuter allt större välstånd och allt mer frihet (förutom förstås Sverige dit miljoner araber migrerar med sin "kultur").
Den här debatten håller samma nivå nu som när Hans Rosling började prata om att fler människor världen över har fått det bättre.
Våldet (per se) kan ju ha minskat helt korrekt allt medans benägenheten att använda tillhyggen har ökat. "Det grova våldet har ökat". Allmänheten kan ju helt statistiskt minskat sin benägenhet för våld.
Som Rosling påpekade så kan ju levnadsstandarden ha ökat i världen globalt.
Säkerhetsläget globalt kan ju dock samtidigt försämrats markant det är ju ingen omöjlighet att det råder en synergisk verkan här utan tvärt om är det fullt möjligt.
Därimot kan faktorerna samverka i någon mån och gör i detta fall, dock har det med den kontextuella frågeställningen att göra.
Nu står det ju att: "Den idag anmärkningsvärda minskningen av skottskadade beror delvis på
att många kriminella individer sitter i fängelse. Men den stora orsaken är
att de flesta skottskadade transporteras i första hand till Traumaenheten
på Karolinska sjukhuset i Solna. Traumaenheten öppnade
2005". Det glömdes nog att skriva om det i inlägget ovan, det gäller förövrigt knivskador också.
Stor eloge Cornu att du håller koll på siffrorna i alla populistiska vindar! Det enda man kan fundera över är ju att Stockholms innerstad 2015 torde vara betydligt mer segregerad än Stockholms innerstad 2008, har inte våldet bara flyttat ut till förorten?
Har inte hunnit läsa din text eller kommentarerna
En fråga bara
Vad säger statistiken från Sahlgrenska?
Folket döda redan således inget våld?
PS Trafiken i Italien mycket städad!
Där ser man vad verkligheten visar kontra ryktet.
Av en händelse bara…
Jag har misshandlats och förts till sjukhus i ambulans, och ingen frågade mig huruvida min skada var brottsligt orsakad eller inte. Och jag vet inte var någonstans i händelsekedjan polis-ambulans-receptionist-sjuksköterska-kirurg-återbesök som det skulle ha registrerats att orsaken till skada var överfallsvåld i i Sveriges eskalerande inbördeskrig. Jag är övertygad om att denna "statistik" är fullständigt värdelös som representation av vad som händer i verkligheten.
Vilket år var detta?
"Vilket år var detta?"
Förra
Jag är bestyckad och tränad nu, så nästa gång kommer alla gärningsmän dödas på plats. Men nästan alla svenskar saknar probleminsikt och kommer att låta sig dödas försvarslöst.
Bra där Kapitalist, låt dig inte dödas. Hur vet vi att det inte är en kulturmarxist som errövrat statistikchefs posten? Politiker och media skriker efter en rapport som visar att brottsligheten sjunkit att samhjället är tryggare med två miljoner traumatiserade jihadister. Vem eller vilka har producerat rapporten och hur vet vi att den är korrekt???
Vad som inte kommer med i statistiken är ju rädsla. Jag upplever att människor är mer på sin vakt – i synerhet om man går genom "mörka" passager typ parker o liknande.
Jag har jobbat som polis i yttre tjänst i mer än 20 år. Jag tycker det var mycket mer helgrelaterat bråk förr i tiden. Anledningen till att det blivit lugnare är delvis att folk beter sig bättre och delvis att polisen jobbat ihärdigt med att få ner våld i offentlig miljö som vi kallar problematiken. Viktiga insatser har varit att det jobbas mycket på att få ned krogrelaterade berusningsnivåer och att vi har högre bemanning på hot spots. Vad gäller våldtäktsoffer är det ofta de inte behöver akutvård utan vi försöker få dem att medverka vid en rättsmedicinsk undersökning.
Tack för ert våldsförebyggande arbete. Många kommentarer ovan verkar vilja göra gällande att man ska bortse från förebyggande arbete och att våldet egentligen ökat om ni inte hade gjort ert jobb. En del vill bara se elände.
Tack för att ni finns och fortsätt ert utmärkta arbete!
Vissa kommentarer verkar vilja göra gällande att förekomsten av brottsförebyggande arbete i sig är ett problem (fler väktare, nattlucka på bensinstationer med mera), men det är ju just det våldsförebyggande arbetet som ger resultatet att våldet minskar.
Genom att poliser finns på ”hotspots” eller väktare i kollektivtrafiken så kan det som börjar med lite tjafs kvävas i sin linda innan det utvecklas till en misshandelssituation.
Genom att antivåldsgruppen är ute och informerar om våldets konsekvenser så tänker tonårskillen till en gång extra innan han sparkar någon i huvudet.
Genom att utanförskapet minskar så är det färre som behöver försörja sig med kriminell verksamhet.
Genom att bilarna inte längre går att bryta sig in i med en glasspinne så blir det färre impulsstölder av bilar.
Genom att krogarna blir bättre på att säga nej till den där sista ölen så blir folk mindre benägna att starta ett slagsmål när omdömet är borta vid 2-3 promille.
Genom riktade insatser som operation fenix så kan yrkeskriminella lagföras.
New York framhålls ibland som ett föredöme när det gäller att minska brottsligheten och det har man ju uppnått genom att det finns fler poliser, brottsförebyggande arbete, mätning och uppföljning.
För att fortsätta mot målet att våldet ska sjunka så behöver vi ju fortsätta med det som funkar. Och genom mätningar som denna och många andra vetenskapliga rapporter så kan vi ju se att det vi gör just nu har effekt. Om man i någon slags faktaförnekande dumhet vägrar att acceptera vetenskapliga mätningar utan hellre går på magkänsla så är risken stor att man satsar resurser på helt fel åtgärder.
Tack för den kommentaren, Jonas.
Jonas, om du är insatt får du gärna måla den stora bilden för mig. Med enstaka nedslag i verkligheten kan man med statistik visa det mesta.
Det är toppen om dödligt våld minskar men det finns många fler komponenter,
handgranatsprängningar, bilbränder, skol- och asylbränder, våldtäkter, Sveriges vad jag vet första bilbomb med flera döda, bankrån med skottlossning, skottlossning överhuvudtaget, tillgång till vapen, No-Go-zoner som blir fler och växer.
Som sagt, hur ser den stora bilden ut och hur är det i ett internationellt perspektiv?
Tack för internationella länken.
Ser mer positivt ut än jag trodde.
Tycker det vid en snabb titt på staplarna är svårt att dra så mycket andra slutsatser än att man behandlat ungefär lika många patienter, Det som möjligen är intressant att vad som ser ut att vara en nedåtgående trend 96 till 70 mellan 2009-2013 synes brytas 2014 (uppgång 70 till 94, dvs 34% ökning på ett år).
Om man sedan inför ändrade rutiner (som enligt uppgift att skott- och stickskadade regelmässigt slussas till annan sjukhus) blir detta ju så gott som ointressant annat än som kvitto på hur många sjukhuset behandlat..
http://fof.se/tidning/2015/5/artikel/darfor-okar-de-kriminella-gangens-makt
Särskilt figur 3: en fördubbling av antalet personer som fått sjukhusvård pga skottskador.
"Mycket tyder på att vi ser en polariserad utveckling i Sverige, som ett led i ett alltmer segregerat samhälle. Den grova våldsbrottsligheten är begränsad till en liten del av samhället, främst de så kallade utanförskapsområdena. Brå:s sammanställning av de riksomfattande enkäterna i de nationella trygghetsundersökningarna 2006–2014 visar över lag på oförändrade eller minskande trender på nationell nivå vad gäller utsattheten för våldsbrott och upplevd otrygghet. Det gör undantagsområdenas utveckling så mycket mer avvikande – och alarmerande."
För balansens skull kan det vara intressent i detta sammanhang att jämföra United Nations Office on Drugs and Crimes statistikunderlag över brottsfrekvensen (polisanmälda brott per 100000 invånare) 2003 – 2013 för Sverige i ett Europasammanhang:
Assault
2003____ 2013
728,9____ 839,8____ högst i Europa
Total Sexual violence
2003____ 2013
113,5____ 190,0____ Högst i Europa
Rape
2003____ 2013
25,0____ 58,9____ Högst i Europa
Sexual Offences Against Children
2005____ 2013
173,2____ 420,4____ 2:a högst i Europa
Och så en liten statistikkoll över sammansättningen bland internerna i ”Sverige 2.0”:
Total Persons Held in Prisons
2003____ 2013
6755____ 5723
Foreign Citizen Held in Prison
2003____ 2013
1458____ 1853
Ratio Foreign/Total
2003____ 2013
21,6 %___ 32,4 %
Dessa ovan nämnda våldsbrott som har bäring på den sociala oron i det svenska samhället visar en kraftig ökning mellan de två angivna tidpunkterna, och torpederar den gullande glättiga skildringen av ”Sverige 2.0” i blogginlägget. Än kraftigare blir ökningen i nominella termer eftersom befolkningsökningen mellan 2003 och 2013 är relativt stor.
Varumärket Sverige, som tidigare har associerats med den unkna chauvinistiska bullerbyidyllen, har nu på senare tid fått ett komplett nytt innehåll. Vi har härmed glädjen att meddela att ”Sverige 2.0” intar förstaplatsen i Europaligan enligt UNODC med avseende på polisanmälda våldsbrott som har bäring på den sociala oron i samhället . ”White flight” från ”Sverige 2.0” kommer som ett brev på posten inom en snar framtid. Starkt jobbat reinfeldt, sahlin et consortes!
https://data.unodc.org/?lf=1&lng=en#state:35
Jodå, fast som konstaterades för några månader sedan så är antalet polisanmälda brott inte nödvändigtvis det bästa måttet då "anmälningsbenägenheten" kan ha förändrats.
Däremot så är det svårt att manipulera faktisk vårdstatistik. Både SöS och Socialstyrelsens siffror pekar på en nedgång av misshandel som kräver vård, vilket ju tyder på att det faktiska våldet minskar.
Sedan finns det en hel del "sverigevänner" som kommer dragandes med allt mer fantasifulla bortförklaringar:
1. SöS rapport kan man inte lita på, för upptagningsområdet har förändrats. — Men om så vore fallet, så kan man ju titta på socialstyrelsens siffror, som pekar åt precis samma håll.
2. Folk går inte ut gatan längre, för de är oroliga och rädda på grund av allt våld. — Men den nationella trygghetsundersökningen visar tvärtom att man är mindre orolig idag än 2008.
3. Folk litar inte på vården, utan man syr ihop varandra hemmavid istället (så våldet har nog ökat ändå) — Riktigt skön och fantasifull bortförklaring till all statistik!
4. Läget har blivit så illa, att de som förut misshandlades, nu slås ihjäl och antalet mord och dråp ökar! — Nej, så vet vi att det inte är.
5. Det är en konspiration! Kulturmarxism! — Kommentarer överflödiga.
@Joakim Persson 07:19
1. Varför antyder du att polisanmälningsbenägenheten har förändrats eller, som du tycks insinuera, ökat? Vad har du för grund för det? Varför har i så fall polisanmälningsbenägenheten förändrats/ökat så kraftigt i Sverige jämfört med övriga Europa, om man ska förklara siffrorna med förändrad polisanmälningsbenägenhet och inte med en verklig ökning av brottsfrekvensen?
Det är väl snarare så att polisanmälningsbenägenheten för dessa våldsbrott har minskat, då vi får mer och mer parallella samhällen, segregation du vet, med egen rättskipning. I dessa parallella samhällen håller man polisen utanför.
2. Varför antyder du att jag manipulerar statistiken, som kommer ursprungligen från BRÅ via UNODC?
Jag har angett länken.
3. Vilken Socialstyrelserapport hänvisar du till? V.v. ange fungerande länk!
4. Opinionsundersökningar, till vilka eventuella trygghetsundersökningar räknas, har allt mindre relevans till följd av ökade felkällor.
@Gruelse Anmälningsfrekvensen står naturligtvis i relation till brottsdefinitioner. Om kommentaren "vad fin du var i håret idag" räknas som sexuellt ofredande i ett land och inte o ett annat kommer naturligtvis anmälningsbenägenheterna skilja sig. I Sverige grundar sig "ofredandelagatiftningen" delvis på feministiskt mumbojumbo så benägenheten att anmäla borde vara högre här än i t.ex. Italien.
"Jämfört med i grannländerna är situationen extrem [i Sverige].
– Siffrorna är mycket anmärkningsvärda, säger Micael Björk, sociolog vid Göteborgs Universitet /…/
Siffrorna SVT Nyheter tagit fram visar att antalet skottskadade och döda i alla de tre svenska storstäderna vida överstiger antalen i Oslo, Köpenhamn och Helsingfors."
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/extrem-situation-jamfort-med-grannlanderna
Är nog bara anekdoter, beror på högre anmälningsbenägenhet eller att övriga länder har en snävare tolkning än Sverige av begreppet "dödad"…
Jag fattar inte poängen med att utgå från ett enda sjukhus som i just detta fall inte tar hand om lika många fall av grovt våld längre. Dvs, personer med allvarliga skador förs överhuvudtaget inte till SÖS längre. Det är Traumacentrum på Karolinska i Solna som numera tar emot i princip alla kniv och skottskador i länet. SÖS minskning sammanfaller av en händelse med öppnandet av Traumacentrum.
http://www.expressen.se/gt/kraftig-okning-av-mord–har-ar-det-varst/